Har jenter lov til å flørte mer en gutter?

Started by Jungeldyret, February 09, 2012, 19:43:38 PM

Previous topic - Next topic

Jungeldyret

Kom på dette utifra en situasjon jeg var i.

Hvorfor skal jenter kunne få lov å flørte mer enn en gutt når man alleredet er i et forhold?
- Ok,  kan Ida ønske seg bort fra forholdet og søke etter en som kan overbevise henne til og få brutt.
- Ida kan være opprinnelig interessert og vuderer om du kan byttes ut.

- Rett og slett at Ida bare har det morsomt å er naturlig flørtete.

Værtfall vært mine tanker rundt situasjonen.

Saken gjelder Ida som jeg går i klasse med, har sittet å flørtet og tullet med henne. Dette har vært gjensidig. Skriver i blokkene til hverandre, og lukker omtrent alle andre ute i klassen.
Så har jeg fått vite at Ida nå er forlovet (har i værtfall en ring på venstre hånd, langefinger, noe jeg burde sett etter med engang).
Ida har ikke nevnt at hun har samboer etc, men nå har ikke jeg spurt direkte heller. Spørsmålet som ga utslag var: Bor du alene? = Med samboeren.
Ingenting annet enn et kort svar.

Ble litt satt ut av sitausjonen og ting ble litt rart i etterkant.

Tidligere har Ida tatt kontakt når vi satt på en liten Cafè ved å sette seg ved nabo bordet, satte seg først langt borte så flyttet seg med venninden som jeg aldri hadde møtt før.

Men dette er en historie om Ida, men er forsatt ikke første gangen jeg har sett dette. Det jeg funderer på nå er hva er det Ida vil egentlig? Oppmerksomhet/validering? Rett og slett venner (hvor jeg er helt på vidda med signalene)? Eller tolker jeg signalene riktig, men hun er på helt borte på hva hun egentlig sender?

Hva tenker du, har du opplevd noe lignende?


Femininist

Tror ikke jenter har mer lov/ikke lov, men jeg tror gutter oftere starter å flørte enn hva jenter gjør? Og at det isåfall blir mer "naturlig" at jenter i et forhold flørter med andre gutter, enn omvendt.

Også til spørsmålet om det er "greit" å gjøre slik. Er det greit ovenfor partneren? Her har alle par ulike grenser og det får hver enkelt stå for. Er det greit ovenfor tredjeperson? Tja, kanskje/kanskje ikke. Det er jo veldig lett å sende ut feil signaler, slik som i dette tilfellet, samtidig så betyr ikke flørting så mye heller...

Så hvorfor flørter en da? Når noen flørter med en, så føles det naturlig å svare i samme tone, og hvordan kan en på en fin måte få inn "jeg har kjæreste på", uten å bli spurt? På byen, med fremmede, er det greit nok, men blant klassevenner, eller med felles bekjente og sånn er det litt "ufint" å ikke være imøtekommen. Å komme seg ut fra en "flørtende situasjon" er heller ikke så lett. Det er vanskelig å vite "grensen" på en koselig samtale med noen en får kjemi med og flørting. Hvor skal en sette grensen uten å være "ufin"?

Vanskelige situasjoner! - og veldig vanlig å komme bort i dem...
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Anugita

Også kan det være gutter som er helt eledige på å lese signaler og da (sier ikke at det er tilfellet her), jeg får ofte høre at jeg flørter når jeg bare prøver å være hyggelig....

VB

Quote from: Anugita on February 10, 2012, 01:00:58 AM
Også kan det være gutter som er helt eledige på å lese signaler og da (sier ikke at det er tilfellet her), jeg får ofte høre at jeg flørter når jeg bare prøver å være hyggelig....

Paa den andre siden lonner det seg for gutter aa tolke alle signaler som signaler paa interesse, det er bedre aa feiltolke at en jente er interessert naar hun ikke er det enn aa ikke se at en jente er interessert naar hun er det.

Jeg tror mye av grunnen til at jenter har lov til aa florte mer er at de er ofte den passive parten i flortingen, det er den andre gutten som tar kontakt og de er bare "hyggelig" tilbake. Gutter maa som regel oppsoke jenter for aa florte, finnes selvfolgelig unntak, men hvis du er ute paa byen for eksempel saa er det ofte slik.

@Jungeldyret
Tror den eneste maaten du finner ut hva Ida vil er aa prove aa eskalere.

veroni2011

Quote from: VB on February 10, 2012, 09:00:14 AM
@Jungeldyret
Tror den eneste maaten du finner ut hva Ida vil er aa prove aa eskalere.
+1

Kan man da si at jenter som gjør seg tilgjengelig, subkommuniserer interesse etc er "utro" (for noen vil jo dette være absolutt no go i et forhold. Å flørte med andre på byen for eks)? Ofte vil jo en gutt som er i et forhold få bråk av dama dersom han eksempelvis tar kontakt og flørter med jenter på byen. Altså gjør gutten sin del av interaksjonen.

En jente kan alltids gjemme seg bak "det var han som tok kontakt" selv om hun faktisk har gjort seg tilgjengelig, sub-kommunisert interesse og sånn sett flørta med gutter på byen på lik linje som han som får så øra flagrer av dama si fordi venninnene hennes har plukket opp dette eksempelvis på byen.

Vanskeligere å ta jenter som er i et forhold på disse tingene og sånn sett slipper de unna mye bråk, eller vil det alltid være sånn at det er gutten "sin skyld" fordi det er han som starter den (mer) synlige, verbale og fysiske delen av flørtingen?

Jungeldyret

Quote@Jungeldyret
Tror den eneste maaten du finner ut hva Ida vil er aa prove aa eskalere.

Når hun er i et forhold har jeg et prinsipp, da får det først bli slutt før jeg gjør noe. Jeg skal ikke være grunnen til at de bryter.

Det du skriver vero er akkuratt det jeg tenker selv, jenter har en stor fordel når det kommer til flørting. Slipper alltid lett unna som regel :)