Vg3 Studiespesialisering, Analyse av dikt

Started by Roman, February 28, 2012, 17:06:26 PM

Previous topic - Next topic

Roman

Hei!
Jeg tar opp fag om dagen, og det faget som er mest krevende, er overraskende nok Norsk, spesielt med tanke på den skriftlige delen. Jeg sikter høyt på karakterskalaen, og håper å kunne klare å nå 5eren.
Jeg har funnet ut at den beste måten å safe seg på er analyser, med tanke på dikt.
Noen som har noen tips om hvordan man kan bli flinkere, og hvordan man bør utforme analysen?
Jeg har blant annet brukt www.studienett.no og analyse modeller derifra, men noen av punktene i modellene er så jævlig vage at det er vanskelig å forstå hva og hvordan de vil at jeg skal analysere.

All hjelp mottas med takk :)



Be like water my friend.

Chuck Baz

Fulgte denne relativt nøye når jeg skrev diktanalyse som kvalifiseringsoppgave på Universitetet i høst: http://www.dagbladet.no/diktbasen/disposisjon/index.html

Funket flott det!

Roman

Takk for svar Chuck ;)
Tør jeg spørre hva du fikk på eksamen?

Fikk du inspirasjon om hvordan innholdet i analysen skulle være? fra ex.daria.no?
Be like water my friend.

Chuck Baz

Var som sagt bare en kvalifiseringsoppgave og den ble vurdert som bestått(Alternativet er "ikke bestått"), mener jeg hentet inspirasjon ved å lese andre om samme emnet ja.

phalle

Bare vær obs på at ved skriftlig eksamen, så er det ingen garantier for at du får en diktanalyse. Mitt kull fikk ikke det(desverre for meg). =(