psychofant

Started by Bleu, April 03, 2012, 06:58:59 AM

Previous topic - Next topic

Bleu

Jeg var på byen med en barndomsvenn som jeg har kuttet kontakten med for en periode. Grunnen til at jeg kuttet kontakten var fordi at han blir ravende gal av og til. Jeg mener virkelig gal.. han trenger ikke engang å være full.

Det har vært flere stygge episoder. Han har blitt arrestert for vold ca 15 ganger.

Jeg bestemte meg for å bare se på en gang. Han hadde begynt å bråke med noen random folk på en liten pub en gang. Han sto i døra og brølte imens en lettere skremt dørvakt forsøkte å gjøre jobben sin. Innenfor satt folk og var redde og det virket som han virkelig nøt at folk var redde.

Sist helg nå så var vi på en uteplass hvor en felles venn av oss var dørvakt. Jeg vet ikke helt hva som skjedde fordi jeg var inne men han kom ikke inn igjen så jeg gikk ut og sjekket og da hadde han begynt å slåss med en av de andre dørvaktene og de holdt han nede. Jeg fikk snakket oss ut av det men han ville ikke gi seg så jeg måtte slepe han bort/halvveis krangle han bort.

Vi kom oss omsider til en annen uteplass og jeg overtalte han til å prøve å sjekke noen jenter. Vi gikk rett bort til to jenter som satt sammen. Han var litt truende og ekstremt frekk. Jeg sa nesten ingen ting fordi det hele føltes veldig kleint. Damene aviste men han ga fint faen og bare fortsatte. Den ene dama sa at de hadde type og han svarte "det driter jeg I" .. "hvorfor er dere her alene hvis dere har type?".. "hvor er han? jeg skal banke han" Vi ble kastet ut kort tid etterpå.

Han insisterte på å dra tilbake til plassen hvor han sloss med den ene dørvakten.. jeg sa til han at dette kom ikke til å gå bra og at jeg ikke  kom til å hjelpe han før jeg gikk hjem.

Jeg forstår at det letteste og beste jeg kan gjøre for meg selv er å bare kutte kontakten. Det er rett og slett en mental påkjenning å være med han når han begynner. samtidig så har vi vært venner fra siden vi var små og det gjør vondt å se han slik. Han ble slik i løpet av de siste årene. Jeg skjønner dette er urealistisk og dumt men jeg lurte på om kanskje noen har noen erfaring med sånne folk og kanskje har noen innsikt i hva som kan få han til å oppføre seg sånn? Jeg tror nok det beste hadde vært om han hadde fått profesjonel hjelp.. han skader jo andre. Tror samtidig at det blir vanskelig å si dette til han på en måte slik at han aksepterer det.

Jeagle

hørest ut som han er høy på kokain. just saying.

prøvd og snakke med han da i edru tilstand?
å være eller ikke være

--WTF?--

Vanskelig problemstilling det der. Jeg har hatt noen venner selv som jeg kuttet kontakten med, men etter at de fikk orden på livet sitt har vi tatt opp igjen kontakten.

Min erfaring er at enkelte mennesker bare må få gjøre sine egne erfaringer, det nytter ikke å snakke dem til fornuft. Om det så betyr at de får juling eller havner i fengsel så er det deres eget valg. Alle må ta ansvar for sitt eget liv, ikke la han være en påkjenning for deg ihvertfall.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Eh

Kan høres ut som en kombo av for mye speed og alkohol. eller AAS og alkohol.

Laiten

Uansett om det er speed, alkohol eller et psykisk problem, trenger fyren åpenbart hjelp. Om du skal kutte kontakten eller om du skal hjelpe, er et vanskelig spørsmål, men jeg ville sagt at det aller beste er å være til hjelp. Spør han på en særiøs måte når det kun er dere to, om problemene hans. Du kan for eksempel åpne med og spørre om situasjonen som oppsto den helgen, og om det er noe som plager han. Så fremst det ikke skader deg selv, vil jeg si det beste du kan gjøre er å hjelpe!

Stanley

#5
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Bleu

Quote from: Adriwen on April 04, 2012, 21:40:39 PM
Hvis Tråstarter er den siste han har igjen som venn som faktisk bryr seg. Og Trådstarter deretter gir han et ultimatum, da tror jeg at han ser alvoret i det.

han har andre venner også.. og noen av de er ganske ille selv.. han bruker foresten ikke noe dop heller.

Stanley

#7
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

piken

Det er noen som rett og slett ikke tåler alkohol/sprit og blir veldig aggressive av dette. Kan høres ut som om dette gjelder for vennen din. Det virker jo som om dette er en fyr du bryr deg om, så jeg vil råde deg til å ta en prat med han på tomannshånd.

Hadde det vært min venn det hadde vært snakk om så ville jeg for det første blitt jævlig sint der og da og sagt tydelig ifra om at slik oppførsel ikke er akseptabel. I ettertid ville jeg tatt en mer rolig prat hvor jeg uttrykte min bekymring iforhold til hans alkoholinntak i sammenheng med temperament.


--WTF?--

Gjør et videoopptak av han når han går agurk. Så viser du det til han senere når han er edru.

Vi gjorde det med en fyr jeg kjenner, DA fikk han orden på livet sitt!
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stanley

#10
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Lied

Fullt lovlig å filme en kamerat på byen for å vise det til han senere. Hvorvidt det er lovlig eller ulovlig å filme noen kommer stort sett an på hva du skal bruke filmen til, og hva som blir filmet.

--WTF?--

Quote from: Adriwen on April 05, 2012, 17:39:08 PM
Er det i det hele tatt lov? Filme folk uten samtykke fra hovedpersonen selv?

Vil man hjelpe folk gjør man det som er nødvendig.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Eh

Quote from: Adriwen on April 05, 2012, 17:39:08 PM
Quote from: --WTF?-- on April 05, 2012, 17:24:24 PM
Gjør et videoopptak av han når han går agurk. Så viser du det til han senere når han er edru.

Vi gjorde det med en fyr jeg kjenner, DA fikk han orden på livet sitt!

Er det i det hele tatt lov? Filme folk uten samtykke fra hovedpersonen selv?

Så lenge du befinner deg på offentlig sted kan du filme og ta bilder av hvem du vil. Du kan derimot ikke publisere disse bildene uten samtykke av den avfotograferte.

Tingles

Første steg for personen er å innse at han har et problem selv. Ingen endring skjer før det :)

Du som kjenner han best må se hvilken måte du kan sperre øynene hans opp på.

Dette er vel kanskje også overdreven usikkerhet, overkompensering o.l.

Er ikke så mye å si om det egentlig, du må se det ann hvordan du kan nå frem til han. Alle metoder er lov ;)

Min fremgangsmåte på en lignende kar (men kanskje litt i mindre grad) var å påpeke at han kanskje var en av de råeste personene jeg kunne drikke med, inntil det punktet der han bikket over og mistet alle sosiale antenner og tok seg nær av alt. Det har ordnet seg bra for han, men kan ikke si jeg tar æren for det. Fengsel hjelper nok temmelig godt på :)
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.