trenings tips

Started by Jeagle, April 24, 2012, 20:54:13 PM

Previous topic - Next topic

Jeagle

tenkte og starte og trene, målet er litt støre volumrundt armene, og i første omgang fjærne den lille magen min og gjøre den flat og fin igjen, noen tips?

ellers om noen trener på itrain i bergen er det bare og gi en lyd i fra seg. altid gøy og trene med andre
å være eller ikke være

Chuck Baz

Triceps er vel den største muskelen i armen om jeg ikke tar feil så tren den, for å få bort magen er det bare å gå i kaloriunderskudd.

VB

Jeg har selv startet med diett og tre ganger styrke per uke, startet forrige uke med diett og mistet godt over en kilo allerede.

sjekk http://forum.fitnessbloggen.no/ for mange gode tips.

Claw

Selv om målet er større armer bør du ha en mer helhetlig tilnærming til treningen. Tren hele kroppen allsidig, ellers blir du seende ut som en bicepsgorilla. Og det drar ihvertfall ikke damer.
Magen må du fikse med kostholdet.

Du kan finne en del bra blant fitnessbloggens artikler. Vær mer forsiktig med det du leser på forumet der.

Kan godt gi deg noen konkrete tips hvis du sier litt om grunnlaget ditt og hvor ofte du vil trene.

Femininist

Enig med Claw. Fokuser på teknikk og kjør basisøvelser. Da blir kroppen sterk jevnt over og du vil bli raskt sterk.

Artiklene på fitnessbloggen er gull verdt, det står mye bra på forumet og, men en bør ha litt innsikt når en leser der, som på alle andre forum så står det mye rart.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Eh

Begynn på et fullkroppsprogram og kjør det 2-3 ganger i uka i begynnelsen.

Børges nybegynnerprogram http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/ er bra. Samme er fyrstikkprogrammet http://fitnessbloggen.no/fyrstikkprogrammet/

Jeagle

hadde tenkt og trene hele kroppen da, sa bare hva målet var.
trente aktivt håndball, så ble jeg skadet og sluttet. etter det ble jeg større i mage området(ikke type feit) og mindre i armene. mens resten av kroppen er egentlig mye av det sammen, bare at muskler bytes ut med fett:p

takk for råd eh. skal se på det
å være eller ikke være

piken

Du kan evt også sjekke ut RYP, de har et ganske ok nybegynnerprogram (samt program for "viderekommende").

Det kan også være lurt å gjøre noen småendringer mtp kosthold - kanskje en diett for å kickstarte og renske opp litt i matvanene dine?

Selv har jeg sett litt på ulike treningsprogram for å ha en forforståelse før jeg så smått har begynt så smått å sette sammen mitt eget. Generelt sett så sies det at styrketrening 1 gang i uka vedlikeholder de musklene du allerede har, mens det er best å ligge på 2-3 økter som trener hele kroppen for å se resultater.

Litt motivasjon: http://fitnessbloggen.no/fhm/

Ellers synes jeg det er råartig å henge på forumet på fitnessbloggen for litt inspo-bilder - ingenting som får meg mer motivert enn alle de fantastisk faste kroppene der inne :)

Jeagle

matvanene mine er ganske gode, spiser sunt, men porsonene er kanje litt store. så enten må jeg få meg dame som spiser hos meg, eller lage mindre. så da er det bare finne seg dame, siden det er så vanskelig og kutte ned på rutiner, 8)

men takker for alle innspill, jo fler jo bedre
å være eller ikke være

Jeagle

det er helt greit. bare ta med deg noe mat i ny og ne så får du det du vil ha og:D
å være eller ikke være

Roman

Quote from: Jeagle on April 25, 2012, 22:28:18 PM
matvanene mine er ganske gode, spiser sunt, men porsonene er kanje litt store. så enten må jeg få meg dame som spiser hos meg, eller lage mindre. så da er det bare finne seg dame, siden det er så vanskelig og kutte ned på rutiner, 8)

men takker for alle innspill, jo fler jo bedre

Det går helt fint å spise mye, så lenge du ikke spiser mye drit. Skap gjerne en balanse mellom Karbs/Fett, med hovedfokus på proteiner.

I løpet av en dag så er mitt forhold slik 70/20/10. Proteiner/Fett/Karbs. Alt avhengig av aktivitetsnivået.

Grunnen til at man legger på seg mer av karbohydrater, er at de tas lettere opp av kroppen, enn fett.
Fett igjen inneholder mer energi, men tas imidlertid opp tregere av kroppen, siden de er mer "komplekse".
Et eksempel på opptak av næringsstoffer ut fra "fart":
Sukker/Grovt Brød/Avocado - Enkle karbs/komplekse karbs/Enda mer komplekst
Be like water my friend.

Claw

Quote from: Vibingray on April 27, 2012, 08:14:31 AMI løpet av en dag så er mitt forhold slik 70/20/10. Proteiner/Fett/Karbs. Alt avhengig av aktivitetsnivået.

Er dette %energi eller vekt? Hvor mye kcal ligger du på om dagen?

QuoteGrunnen til at man legger på seg mer av karbohydrater, er at de tas lettere opp av kroppen, enn fett.
Fett igjen inneholder mer energi, men tas imidlertid opp tregere av kroppen, siden de er mer "komplekse".

Ikke akkurat. Det er i utgangspunktet ikke forskjell på 100kcal fra karbs og 100kcal fra fett. Forskjellen ligger i hva som metter mest.
Ligger man i energioverskudd går man opp i vekt, ligger man i underskudd går man ned.

Femininist

Quote from: Claw on April 27, 2012, 11:30:43 AM
Ikke akkurat. Det er i utgangspunktet ikke forskjell på 100kcal fra karbs og 100kcal fra fett. Forskjellen ligger i hva som metter mest.

Stemmer ikke helt det.

Maten som kommer inn i kroppen må igjennom en rekke kjemiske prosesser før kroppen kan benytte seg av energien (kcal) eller lagre energien (kcal). Den energien vi får i oss (antall kcal) og den energien kroppen kan benytte seg av til å lagre (la oss her, for enkelhetsskyld kalle det "netto kcal") er ikke i 1 til 1 forhold. Kroppen bruker lengre tid, og dermed mer energi, på å benytte seg av proteiner og fett, enn på karbohydrater, det er derfor vi har betegnelser som "raske karbohydrater".

Ellers er det som du sier også forskjell på hva som metter mest, i tillegg er det forskjell på hvor lenge en holder seg mett på ulike energikilder, samt at det er forskjell på hvor godt kroppen fungerer på ulike energikilder.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Roman

#13
QuoteIkke akkurat. Det er i utgangspunktet ikke forskjell på 100kcal fra karbs og 100kcal fra fett. Forskjellen ligger i hva som metter mest.
Ligger man i energioverskudd går man opp i vekt, ligger man i underskudd går man ned.

Hvorfor spiller ikke dette noen rolle? Ville jo tro at det var antall kcal som faktisk utgjorde forskjellen, og egenskapen til næringen.

QuoteEr dette %energi eller vekt? Hvor mye kcal ligger du på om dagen?
Jeg ligger på ca 2000kcal på trenedager, og 16-1700kcal på hviledager.
Akkurat i den sammenhengen kan jo energi og vekt være litt tvetydig, men vil tro at det nærmeste blir vekt.

Ang. mettet og umettet, antyder at det er dette dere sikter til? Jeg er ikke veldig belest på sciencen, men jeg er mer en praktiker, enn teoretiker når det gjelder kosthold. Jeg gjør det som funker for meg. Spiser blant annet 150g ost om dagen, så om ikke det er en shitload med mettet fett vet ikke jeg, og jeg går fortsatt ned i vekt. :)  Men det er her det er viktig å vite ens egen forbrenning, og inntak av antall kalorier. Jeg følger blant annet et PF-ish kosthold, med 3 massive måltider om dagen, og det er ikke mye sultfølelse her i gården.
Be like water my friend.

Claw

Feminist: Ja det er det som heter termisk effekt. I både karbohydrater og fett er den termiske effekten ganske uvesentlig. I proteiner derimot er den større av en rekke grunner, noe som fører til at "netto kcal" er på 3.2 mot 4 per gram brutto. Fett og karbohydrater har hhv. 9 og 4 kcal per gram.

At det blir tatt opp sakte bidrar til metthetsfølelse, og dermed at man ikke blir sulten like fort, som gjør at man spiser mindre og legger på seg mindre/går mer ned i vekt.

Det er derfor lavkarbo er så effektivt, proteiner og fett metter mye mer enn karbohydrater (spesielt raske), og man får dermed i seg mindre kcal ila dagen.
Spiser man derimot "isokalorisk", dvs. om person 1 spiser 3000kcal fra lavkarbo og person 2 spiser 3000kcal fra "høykarbo", er forskjellen i vektoppgang/nedgang minimal, om eksisterende. Men av ovennevnte grunn spiser man skjelden like mye i kcal på lavkarbo som høykarbo.

Vibingray: Det er jo nettopp det jeg sier, at det er antall kcal som utgjør forskjellen.