Kropp i forandring

Started by deepArne, May 02, 2012, 13:59:50 PM

Previous topic - Next topic

deepArne

Eg har eigentleg heilt ok smak og interesse for fashion, men har likevel ein garderobe som eg eigentleg ikkje er nøgd med. Grunnen til det er at eg har ein kropp som er i stadig forandring. Eg har ein ganske aktiv livsstil og trenar mykje, men av og til møter eg hindringar som gjer at eg får totalavbrekk i treninga. Då går eg veldig lett opp i vekt, men eg går også ned igjen når eg byrjar å trene. Iløpet av dei siste fire åra har vekta variert mellom 70 og 95 kg. Akkurat no er eg 86 og på veg nedover. Har tenkt å stoppe på ca 75 kg, men det skjer jo ikkje før om 4-5 mnd. Eg er fullstendig klar over at slik jojo-slanking ikkje er bra for kroppen, men det er no slik det ein gong har blitt og eg vil sjølvsagt prøve å løyse det betre dersom det skjer igjen. På veg oppover er det ikkje noko kjekt å shoppe fordi eg er tjukk, og på veg nedover veit eg at om ikkje så lenge er mykje slankare. Synes også det er litt dumt å kjøpe masse klede som eg veit ikkje passar om ei lita stund. Løysinga er at kjøper eitt plagg til kvar vektklasse som eg brukar det veldig ofte. Føler at det ikkje er heilt optimalt det heller. Er det nokon som har nokon gode tips?

Eh

Quote from: deepArne on May 02, 2012, 13:59:50 PM
Er det nokon som har nokon gode tips?

Ha et kosthold og en treningsmengde du trives med og som du kan holde over tid er vel det beste tipset.

deepArne

Men det har eg jo. Det er ikkje manglande motivasjon som gjer at eg sluttar å trene, men andre ting som eg ikkje har hatt kontroll over. Eg veit at eg i dei periodane burde hatt betre kontroll på kostholdet (f.eks. ved å telje kaloriar), men det har no ein gong ikkje skjedd. Eg treng ikkje livsstilstips, men fashiontips:) Løysinga blir vel at eg ventar til vekta stabiliserer seg sjølv om eg synes det er dumt å utsetje ting. Føler meg som ei jente som skal slanke seg inn i buksa eller kjolen :p

Claw

Kjøp klær med sykt mye stretch i XS, da passer de alltid!

Femininist

Skaff deg symaskin og lær deg å sy inn (t-)skjortene, det er en søm pr. side (masse gode tips på youtube), da kan du kjøpe klær som passer, uten å kaste klær ut vinduet.

- Og ikke hør på Claw, at du får de på betyr ikke at de passer ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Koraboros

Kjør gangsta-stil med alt for store klær. Da kan du være så feit du vil og fortsatt ser klærne for store ut :p

piken

Kjøp klær som er litt laidback - som er pene både ved 75 kg og 90 kg. Hettegensere og typisk rutete skjorter er plagg som kan funke her. Av bukser så er det på carlings som ligger på bordene i forskjellige farger (aner ikke hva det heter, men er en diamant på siden?) - disse er pene både litt stramme og litt mer løse synes jeg. Det dumme er jo at du mest sannsynlig har mest fett på kroppen når klærne er som trangest ..

Vandelay

Personlig liker jeg klær som sitter nærmest støpt på kroppen, enten det er bukser eller overdeler. Denne stilen er ofte anbefalt av blant annet 0330-gutta. Denne stilen forutsetter at kroppen din holder en jevn vekt og at proporsjonene ikke forandres drastisk (iallefall ikke med 20kg som du beskriver).

At du søker tips taktisk innkjøp av klær som passer en slik vektoppgang og -nedgang er forståelig. Jeg vil derimot anbefale deg å justere kostholdet ditt etter din nåværende livssituasjon. Trener du, så vet du at du kan innta mer næring. Det samme gjelder i perioder hvor du er tvunget til å ta det med ro; du må justere inntak av næring slik at det passer med aktivitetsnivået ditt. Fordelen med dette er at vekten din holder seg stabil, du får større trygghet i forhold til egen kropp og du får et bedre økonomisk utgangspunkt i forhold til å bygge en garderobe for matchvekten din. Sist, men ikke minst får du store helsegevinster ved å følge et sunt kosthold. 

Jeg vil si at et sunt kosthold, tilpasset din livssituasjon, og som bidrar til holde en riktig vekt over tid, vil være bedre enn fiffige fashiontips.

Claw

Femi: Jeg håper du skjønner at det ikke var et seriøst forslag :)

Quote from: piken on May 02, 2012, 22:30:04 PMAv bukser så er det på carlings som ligger på bordene i forskjellige farger (aner ikke hva det heter, men er en diamant på siden?) - disse er pene både litt stramme og litt mer løse synes jeg.

Hvis det er de chinosene til 300kr du tenker på, heter de Win Win Ozzy. De er faktisk helt OK!

piken

Quote from: Claw on May 03, 2012, 00:53:18 AM
Femi: Jeg håper du skjønner at det ikke var et seriøst forslag :)

Quote from: piken on May 02, 2012, 22:30:04 PMAv bukser så er det på carlings som ligger på bordene i forskjellige farger (aner ikke hva det heter, men er en diamant på siden?) - disse er pene både litt stramme og litt mer løse synes jeg.

Hvis det er de chinosene til 300kr du tenker på, heter de Win Win Ozzy. De er faktisk helt OK!

Jepp, det er de jeg mener. De har jo plass til litt vektvariasjon i en størrelse samtidig som de også er billige nok til at man kan ha to ulike størrelser i skapet hvis det er sånn at man vet man varierer i vekt.

deepArne

Idag kjøpte eg ein cardigan som eg trur kan funke bra. Han var litt elastisk samstundes med at eg ikkje såg så tjukk ut (eg er jo eigentleg ikkje såå tjukk). Mange av skjortene mine er akkurat litt for små (eg ser litt istappa ut i dei), men med cardigan utanpå ser det greit ut. Så får eg heller halde inne magen dersom eg blir tvinga til å ta den av :D

Bukser går eigentleg greit, sjølv om eg ikkje har nokon som passar perfekt for tida. Det var rett og slett nødvendig å gjere litt investeringar på buksefronten då eg var på det tjukkaste, og no er det ikkje så lenge før eg får på meg nokre av dei gamle buksene.

deepArne

Quote from: Femininist on May 02, 2012, 21:49:36 PM
Skaff deg symaskin og lær deg å sy inn (t-)skjortene, det er en søm pr. side (masse gode tips på youtube), da kan du kjøpe klær som passer, uten å kaste klær ut vinduet.
Kjempebra tips, men det spørs om eg har tiltak nok og i tillegg tar investeringa ei symaskin er (kan kanskje arve ei evt kjøpe på Fretex). Likevel er eg generelt glad i å vere litt handy, enten det er femiaktivitet som å bake kake eller machoaktivitet som å mekke bil, så symaskin er absolutt noko eg burde eige!

Roman

Hvis du vet at du går opp og ned i vekt, kan du ikke bare ha to garderober?
Det er jo f.eks ikke unormalt at folk kjører forskjellige typer garderober avhengig av værsesong, eller om de vet at de skal ha et par kids osv.

Be like water my friend.

Lucas

Jeg har selv gått opp og ned i vekt de siste årene. Dette har resultert i stadig utskifting av garderobe. Jeg er veldig opptatt av mote, og ville derfor alltid ha klær som satt bra på. For at dette skulle vere mulig kunne jeg ikke handle på de dyre butikkene. Jeg handlet i stedet mye på H&M, Weekday og Cubus. Disse butikkene har masse fine og streite klær man kan kjøpe og bruke under vektreduksjon. Kort sagt: ikke kjøp en dyr Levi's 519 til 1299,- om du planlegger å gå ned i vekt. Kjøp i stedet en Bukse fra H&M som sitter bra til 300,-

Det med bruk av symaskin kan også vere lurt. Du kjenner helt sikkert noen som kan å sy :-)

Chuck Baz

Quote from: Lucas on May 10, 2012, 02:02:58 AM
Jeg handlet i stedet mye på H&M, Weekday og Cubus.
De to første anbefaler jeg også, Cubus er etter min erfaring(og mange andres) en butikk som selger klær av dårlig kvalitet, som oftest med dårlig passform og som regel mindre pene, kan godt hende at Lucas har funnet noe som ser bra ut der, men H&M og Zara er langt sikrere sånn sett.
Håper TopMan kommer til Norge, da får H&M og Zara litt konkurranse av en annen billigkjede med bra klær