Teknikker for muntlig fremstilling?

Started by Roman, May 17, 2012, 21:28:44 PM

Previous topic - Next topic

Roman

Hei! Jeg skal ha eksamen i Norsk muntlig til mandag.
Som de fleste vet, så er pensumet i norskfaget ganske tjukt. Min eksaminering består egentlig bare av ren pugg + egne synspunkter.
Jeg satser på en 5er, så jeg har jobba JÆVLIG hardt framtil nå, men jeg syns det er vanskelig å huske ALT innenfor hvert emne.

Min styrke ligger i at jeg er flink til å ha ting på husk, så å notere det ned på ark og snakke mens jeg veksler mellom å se på mottaker og nøkkelordene.

Prosessen utarter seg slik: Du får vite 3 emner som du kommer opp i, en ukjent tekst, en kjent tekst og fremføring av særemnet. Problemet er at du kun får 30min til forberedelse av fremføringen. Og det tar ganske lang tid for å f.eks analysere 1/2 dikt/noveller og så skrive stikkord til et manus i særemnet.

Det kan være at det bare er jeg som har eksamensnoia siden karakteren teller mye for meg, men noen som har noen tips til "strukturering" av pensum i hodet? :)

Be like water my friend.

Femininist

Manus til særemne får du til å forberede på forhånd med enkle memoteknikker, f.eks. stikkord per knokkel som du husker, da er det bare å notere ned disse på et ark, ingen som forventer et perfekt foredrag, og med fem gode nøkkelord rundt hva du har funnet ut så har du MASSE å snakke om, er jo tross alt du som er ekspert på ditt særemne.

Analyse av kjente tekster er det mulig å gjøre på forhånd, her ligger styrken i analysen og hva du drar ut av teksten. Personlig ville jeg bedt eksaminatoren om å stilt spørsmål, så slipper en å tenke på den delen i forbredelsestiden, men så er jeg rå på analyse, så det er ikke sikkert den metoden fungerer for deg. Jeg husker mer jo flere spørsmål jeg får ;)

Lykke til =)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Tingles

Quote from: Femininist on May 17, 2012, 21:48:44 PM
Manus til særemne får du til å forberede på forhånd med enkle memoteknikker, f.eks. stikkord per knokkel som du husker, da er det bare å notere ned disse på et ark, ingen som forventer et perfekt foredrag, og med fem gode nøkkelord rundt hva du har funnet ut så har du MASSE å snakke om, er jo tross alt du som er ekspert på ditt særemne.

Analyse av kjente tekster er det mulig å gjøre på forhånd, her ligger styrken i analysen og hva du drar ut av teksten. Personlig ville jeg bedt eksaminatoren om å stilt spørsmål, så slipper en å tenke på den delen i forbredelsestiden, men så er jeg rå på analyse, så det er ikke sikkert den metoden fungerer for deg. Jeg husker mer jo flere spørsmål jeg får ;)

Lykke til =)


What she said!
Muntlig eksamener pleier å være ganske hyggelige og sensorer pleier å ønske deg en god karakter (den skal være fortjent, men har litt lavere terskel for gode karakterer etter min erfaring). Ikke ta det som et insentiv til å slappe av, men ikke vær nervøs for å snakke. Det blir veldig lett til en dialog under muntlig. I analyse vil jeg og si at jo mer jo bedre, så påpek alle ting. Gjerne fortell hvordan virkemidlene i bilder og tekster kan overføres til dagens samfunn eller lignende!

Problemet med norsk faget er at det kan tolkes på mange måter, så husk å kunne forsvare dine tolkninger.
Jeg tror du vil tjene godt på det! :)

Break a leg å ta med deg 6eren hjem :D
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Roman

#3
Takk for svar :)

Har tatt samme type eksamen for 4år tilbake, så er ikke like nervøs for sensor nå, som jeg var da :)

Men jeg har bare ikke lyst til å drite meg ved å glemme å nevne det viktige, for når jeg først begynner å snakke, så bare spyr jeg ut informasjon, så er jo kjedelig å unnlate det viktigste :)

QuoteProblemet med norsk faget er at det kan tolkes på mange måter, så husk å kunne forsvare dine tolkninger.
Jeg tror du vil tjene godt på det! :)
Så lenge jeg kan underbygge argumentene mine så bør jeg få full pott?:)

QuoteManus til særemne får du til å forberede på forhånd med enkle memoteknikker, f.eks. stikkord per knokkel som du husker, da er det bare å notere ned disse på et ark, ingen som forventer et perfekt foredrag, og med fem gode nøkkelord rundt hva du har funnet ut så har du MASSE å snakke om, er jo tross alt du som er ekspert på ditt særemne.
-Du har helt rett, men det morsomme er at vi har allerede fått et opplegg av læreren vår i særemnet, så jeg har strevd litt med å gjøre det om til "mitt". Blir knokkel et hovednøkkelord?

QuoteAnalyse av kjente tekster er det mulig å gjøre på forhånd, her ligger styrken i analysen og hva du drar ut av teksten. Personlig ville jeg bedt eksaminatoren om å stilt spørsmål, så slipper en å tenke på den delen i forbredelsestiden, men så er jeg rå på analyse, så det er ikke sikkert den metoden fungerer for deg. Jeg husker mer jo flere spørsmål jeg får

Ok, så det er ikke negativt, i forhold til å bare snakke og forklare alt uten innvirkning fra sensor?
Tror jeg skal satse på dette selv isåfall, jeg har lettere for å hente informasjon om noen spør meg.
Be like water my friend.

Roman

Da vil jeg bare meddele at jeg fikk...KARAKTEREN 6!!!!  ;D ;D ;D ;D ;D
Be like water my friend.

Femininist

Gratulerer så mye!!! Hvordan løste du oppgaven? og hva har du tenkt å bruke dine nye karakterer til?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Roman

Takk Feminist :)

Jeg fikk en ukjent tekst hvor jeg skulle analysere en reklame fra Freia. Gikk ganske smooth egentlig, følgte jo til og med en mal på hvordan jeg skulle analysere!
Den kjente teksten var språkdebatten på midten av 1800tallet, med Knud Knudsen og Ivar Aasen. Fikk utdelt to artikler som de hadde skrevet, og jeg skulle finne synspunktene deres mtp. deres meninger om hva utgangspunktet for et nytt skriftspråk skulle være. Har aldri vært mer gira på å si Etymologi og Ortofoni ^^

Men det positive var at jeg forsnakket meg så mye at jeg kun fikk 3minutter på å snakke om særemnet, som egentlig bare ble noe tull pga. tidspresset. Og jeg skal være ærlig, når de sa at jeg fikk en 6er, begynte jeg nesten å grine.

Enden på visa, blir forhåpentligvis en Bachelor i Psykologi ved UiO. Og så en master i psykologi i DK, helst København.
Drømmen er Psykolog :)
Be like water my friend.

Stylish

Gratulerer så mye, Ray!  :)

Hvis du skal kunne praktisere som psykolog, må du ikke da ha gått profesjonsstudiet?
Jeg er usikker på om du kan ta bachelor påfulgt av master for så å praktisere som psykolog  :-X

Jeagle

gratulerer. minner meg om mine glans dager på skole benken det der.
å være eller ikke være

Roman

#9
Takk folkens :)

Quote from: Stylish on May 21, 2012, 23:55:14 PM
Gratulerer så mye, Ray!  :)

Hvis du skal kunne praktisere som psykolog, må du ikke da ha gått profesjonsstudiet?
Jeg er usikker på om du kan ta bachelor påfulgt av master for så å praktisere som psykolog  :-X

Du kan ta en bachelor i Norge, og en master i DK. Men du må søke om lisens i Norge, etter endt utdannelse. That´s it :)

I Norge er psykologutdannelsen=6årig(?)Profesjonsstudiet, I DK er psykologutdannelsen=Bachelor + Master(Kandidat) + Praksis år.

Quotegratulerer. minner meg om mine glans dager på skole benken det der.

Hehe, du var et skolelys?
Dette året har vært mer et "oppgjør med meg selv", og for å bevise at jeg KAN. Jeg tar opp fag fra påbygg som jeg hadde i 2009. Og karakterene i Norsk og Matte var shitty. Og det verste av alt er at jeg så på dette forbedringsåret som "waste"/stagneringsår i begynnelsen av semesteret. Men nå som jeg nærmer meg slutten...FY FAEN hvor mye jeg har lært, og jeg har fått mange holdningsendringer. For å nevne et eksempel så fikk jeg faktisk lyst til å drive på med matte videre, bare for sportens skyld. Er merkelig hva mestringsfølelsen kan gjøre med en stakkar.

QuoteBreak a leg å ta med deg 6eren hjem :D
Jeg tok visst deg på ordet der, Tingles  ::)
Be like water my friend.

Femininist

Så kult! Hørt mye bra om utdannelsen i Danmark =)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.