Sosiale problemer

Started by piken, May 30, 2012, 16:45:50 PM

Previous topic - Next topic

piken

Jeg har til tider problemer med den sosiale biten og synes det er vanskelig å opprettholde en god relasjon over tid. Dette resulterer derfor i at jeg tidvis kan være veldig kontaktsøkende og i andre perioder veldig dårlig på å svare på henvendeleser og å takke ja til sosiale aktiviteter.

Akkurat nå er jeg i en periode hvor alle andre føles så opptatte med sitt og det føles som om jeg ikke får noe respons på kontakt jeg tar. Jeg har behov for å bli sett, men ønsker ikke å mase meg til dette. Det er mulig at folk er lei av at jeg er såpass av og på sosialt og ikke orker å forholde seg til det - og dette er kanskje det jeg føler sterkest selv også. Jeg vil henge med folk, forsøker å ta initiativ, men folk spiller ikke ballen tilbake til meg. (Føles det som).

Spørsmålet er derfor: hvordan komme seg ut av en slik negativ tankegang og kvitte seg med følelsen av å være en byrde for andre?

Zervs

Quote from: piken on May 30, 2012, 16:45:50 PM
Jeg har til tider problemer med den sosiale biten og synes det er vanskelig å opprettholde en god relasjon over tid. Dette resulterer derfor i at jeg tidvis kan være veldig kontaktsøkende og i andre perioder veldig dårlig på å svare på henvendeleser og å takke ja til sosiale aktiviteter.

Akkurat nå er jeg i en periode hvor alle andre føles så opptatte med sitt og det føles som om jeg ikke får noe respons på kontakt jeg tar. Jeg har behov for å bli sett, men ønsker ikke å mase meg til dette. Det er mulig at folk er lei av at jeg er såpass av og på sosialt og ikke orker å forholde seg til det - og dette er kanskje det jeg føler sterkest selv også. Jeg vil henge med folk, forsøker å ta initiativ, men folk spiller ikke ballen tilbake til meg. (Føles det som).

Spørsmålet er derfor: hvordan komme seg ut av en slik negativ tankegang og kvitte seg med følelsen av å være en byrde for andre?
Kjenner meg igjen i det du forteller om at alle er så opptatte med sitt. Noen av mine venner studerer medisin, sivilingeniør eller andre krevende studier. Dermed har de liten fritid og er naturlig nok slitne etter ukeslutt noe som vanskeliggjør den sosiale biten.
Anbefaler at du tar en prat med vennene dine, så de vet hvorfor du har av og på-perioder. Du vil helt sikkert bli møtt med forståelse. Ellers så vil jeg råde deg til å begynne med en hobby du interesserer med for, da er det lettere å møte nye folk. Trening, Røde kors, kampsport, dansekurs o.s.v.

Du skal ha all creed for at du tar initiativ, det er det slettes ikke alle som er like flinke til.
Send meg en PM hvis du lurer på noe mer :)

Potet

Har du tenkt noe over hvorfor du har vanskelig for å oppretteholde kontakten med folk over tid? Er det at du har et behov for alenetid? Er du veldig opptatt med jobb/studier/trening? Er dette i såfall noe du kan kutte ned på hvis du føler det går ut over ditt energinivå (ork til å sosialisere seg)?

Ellers synes jeg tipset fra Zervs er veldig bra (skal implimentere dette tipset selv hvis det er perioder jeg avviser mange invitasjoner). Nevn at du er sliten eller hva det nå er gjør at de ikke kan tilbringe tid med dem og at eventuelle avisninger til sosiale aktiviter ikke må tas på som hint på at du sjelden gidder.

Det er lett å se om en person ønsker å gjøre en aktivitet med deg. Hvis du møter noen face to face er det ikke verre enn å si at det er lenge siden dere har funnet på noe og at dere må få gjort det. Du leser lett om personen er enig eller ikke (man sprudler opp og nøler ikke hvis man er enig i at man bør finne på noe med en venn man gjerne vil være med!). Ikke bare la det bli snakk - foreslå aktiviter og finn tidspunkt.

Opprettholde kontakt med de du liker:
- Her er facebook gull. Selv om du kanskje ikke alltid møter dem så ofte in real life, hjelper det at du chatter litt iblant på face, liker oppdateringer og ikke minst poster noe på veggen deres. Du kan også sende en sms og bare spørre hvordan det står til siden det er lenge siden dere har sett hverandre. Bedre å møtes in real life, men facebook er langt bedre enn ingen kontakt!!
- hvis du takker nei til henvendelser er det viktig at du viser at du setter pris på invitasjon slik at de skjønner at du ikke tar dem for gitt. Takk for invitasjon, og ved neste møte kan du spørre om aktiviteten du gikk glipp av (vise at du faktisk ønsket å tilbringe tid med personen selv om du kanskje ikke hadde ork/tid/penger) og dermed hinte til at du gjerne skulle vært der og at det ikke tidligere bare ga en høftlig avvivsning. Ha det som en regel at hvis du avviser en forslag om sosial aktivitet fra en nær venn så skal du være den som tar initiativ til en sosial aktivitet neste gang.
- for å føle at man maser mindre er åpne invitasjoner / hint om at man ønsker å gjøre en aktivitet fine metoder

Til slutt kan jeg nevne at jeg kjenner meg igjen i det i at du føler du må ta en del initiativ uten å få så mye tilbake. Tidvis kan jeg være mye borte fra skolen (gidder ikke dra i forelesninger) og i hverdagene er jeg lite sosial av meg (dvs. finne på noe med venner) etter skoletid utenom trening. I helgene er det ikke noe problem å finne ut hva som skjer, men det blir slik at jeg selv må ta initiativ. Hvis man ikke aktivt er den som tar initiativ til aktiviter (får noe til å skje), inviterer folk og er en person det skjer mye rundt blir det fort slik at man må ta initiativ selv til å finne ut av aktiviteter.

Lykke til :)
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!