Utdanning

Started by Zervs, May 29, 2012, 23:29:51 PM

Previous topic - Next topic

Zervs

Trenger litt veiledning.

Har jobbet innen yrkesfag i noen år og kunne tenke meg å gjøre noe annet. Har generell studiekompetanse og et greit snitt. Tenkte først på BI eller Handelshøyskolen, men å sitte på et kontor å knekke tall blir kjedelig i lengden.
Politihøgskolen har vært oppe til vurdering, men da vil jeg havne på et lønnsnivå lavere enn det jeg har i dag + at etaten sliter med å skaffe jobb til de nyutdannede om dagen. Ingeniør: Er helt ok i matte, men ikke så glad i faget at jeg vil sitte i flere år med det.

Synes mye innen utenrikssaker er interessant, UD aspirantkurs hadde vært topp. Helt til jeg leste at de tar inn kun de aller beste innen advokat/økonomi/statsvitenskaps-bransjen, med minimum master. En venn av meg tok master i statsvitenskap og sliter stort med å få seg jobb i henhold til utdanning og kompetanse.

Det sies at man ser ting klarere jo eldre man blir, men på dette feltet blir jeg bare mer og mer usikker. En ting er sikkert, jeg må videreutdanne meg til en jobb med variasjon.
Et semester i utlandet frister også.




Kemz

Hei Zervs,

Jeg har tatt utdanning i økonomi og kan dele litt av mine erfaringer med faget. For meg var deler av studietiden tøff. Det var press for å prestere og jeg følte ikke at jeg fant ut hvilke fag som var interessante før jeg begynte med master. Men i det jeg begynte på master, og kunne i mye større grad velge fag selv, så ble det mye mer interessant, og dermed mye lettere.

Etter studiene fikk jeg meg jobb i revisjon, her kommer den tallknekkingen inn. Men det mange ikke får med seg er at revisjon er et utrolig sosialt yrke, fordi du hele tiden jobber med kunder. Men siden det ikke var helt min greie, så fikk jeg meg en økonomilederjobb for en avdeling av et større selskap. Dette var for meg utrolig gøy. Jeg fikk knekke litt tall, men samtidig også jobbe med mennesker, jobbe med strategi, jobbe med prosjekter osv.

Så for å oppsummere: Om du får deg en økonomiutdannelse er det utrolig mye du kan drive med. Det å like litt tallknekking er nok en fordel, men arbeidsopggavene dine kan bestå av så mye mer.

Lykke til med ditt valg  :)

Koraboros

#2
Quote from: Zervs on May 29, 2012, 23:29:51 PM
Ingeniør: Er helt ok i matte, men ikke så glad i faget at jeg vil sitte i flere år med det.
Du kan ta en bachelorgrad i noe teknisk uten å måtte lære alt for mye matte. Men du bør helst være interessert i det du studerer.

SpantaX

Hva med jobb offshore?

Har du relevant fagbrev trenger du egentlig bare sikkerhetskursene for å få jobb som dekkmann. Deretter kan du ta fagskolen i de ukene du har fri og er på land.

Greit betalt er det jo også  :P
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Roman

#4
QuoteHva vil gi de sikreste jobbene i fremtiden?

- Ingeniør, realfag, språk og kulturkompetanse.

- Hvilke yrker bør du ikke velge?

- Om du ser på det store bildet så er det sånn i Norge at vi har relativt mange som studerer samfunnsvitenskapelige fag i forhold til realfag. Det er derfor behov for en noe større dreining over mot realfagene.

- Blir det viktigere å utdanne seg til det samfunnet har behov for enn tidligere?

- I NHO er vi er veldig opptatt av nettopp dette, at man ser etter hva det kommer til å bli behov for fremover. Vi har en situasjon i Norge hvor litt for mye av studietilbudet blir styrt av moter og studentenes umiddelbare ønsker. Og pengene følger studentene. Det har ledet til fremveksten av noen studier som kanskje ikke er de som er best tilpasset det reelle behovet i arbeidslivet. Det er veldig viktig at man har god karriereveiledning i videregående og kanskje allerede i ungdomsskolen så studentene blir klar over mulighetene og hva de innebærer.

- Hva bør man tenke på når man skal velge utdanning?

- Man bør aktivt orientere seg mot ulike muligheter og sette seg inn i hva de ulike alternativene innebærer. Man skal velge ut i fra interesse, men også se på mulighetene de ulike valgene kan gi etterpå, og hvor tilpasset det er til arbeidslivet.

Står mer om du følger linken: http://www.studenttorget.no/index.php?show=6512&expand=3796,3931,6512&artikkelid=10793
-Men igjen, det som jeg har merket ut er kun en side av saken, og er kun vinklet fra én såkalt ekspert sitt synspunkt.

Forøvrig så syns jeg at studentorget.no er et bra medium mtp. utdannelse :)

Personlig så vil jeg bli psykolog, fordi jeg er garantert jobb siden det alltid vil finnes mennesker, og fordi jeg syns psykologi er interessant. Jeg har imidlertid utviklet en interesse for matematikk og realfag den siste tiden, og jeg kunne lett sett for meg selv som en person som er med på å "forme" fremtiden, ved å ta en ingeniørutdannelse :)
Be like water my friend.

Femininist

Hva liker du å gjøre?
Hvorfor vil du omskolere deg?
Er du sikker på at høyere utdannelse vil være riktig vei å gå?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Zervs

Quote from: Femininist on May 30, 2012, 10:57:27 AM
Hva liker du å gjøre?
Hvorfor vil du omskolere deg?
Er du sikker på at høyere utdannelse vil være riktig vei å gå?

Takk for tilbakemeldinger! Er en ganske sosial person som liker å jobbe blant folk og litt med folk. Derav Politihøgskolen..
Jeg vil begynne med noe nytt på grunn av at jeg vil videre i livet. Ikke noe galt å jobbe innen yrkesfag, men jeg vil være med å gjøre en forskjell i jobben jeg gjør. Har også et ønske å kjenne på studentlivet på godt og vondt.
Har heldigvis spart opp litt penger, har ikke noe lån og står dermed fritt til å flytte på meg med tanke på en studenttilværelse.

I linken ble det nevnt behov for arbeidskraft innen språk og kulturkompetanse, vil det si tolk?
På skolen var jeg helt klart best i språk og samfunnsfag, spesielt språk hadde jeg lett for å lære.

Når det gjelder BI: De har et studium som heter Internasjonal markedsføring, hvorav deler av utdanningen er i utlandet. Har på følelsen av at BI spyr ut folk med den utdanningen, noe som forverrer jobbmulighetene?

phalle

Quote from: Zervs on May 30, 2012, 13:53:17 PM
Quote from: Femininist on May 30, 2012, 10:57:27 AM
Hva liker du å gjøre?
Hvorfor vil du omskolere deg?
Er du sikker på at høyere utdannelse vil være riktig vei å gå?

Takk for tilbakemeldinger! Er en ganske sosial person som liker å jobbe blant folk og litt med folk. Derav Politihøgskolen..
Jeg vil begynne med noe nytt på grunn av at jeg vil videre i livet. Ikke noe galt å jobbe innen yrkesfag, men jeg vil være med å gjøre en forskjell i jobben jeg gjør. Har også et ønske å kjenne på studentlivet på godt og vondt.
Har heldigvis spart opp litt penger, har ikke noe lån og står dermed fritt til å flytte på meg med tanke på en studenttilværelse.

I linken ble det nevnt behov for arbeidskraft innen språk og kulturkompetanse, vil det si tolk?
På skolen var jeg helt klart best i språk og samfunnsfag, spesielt språk hadde jeg lett for å lære.

Når det gjelder BI: De har et studium som heter Internasjonal markedsføring, hvorav deler av utdanningen er i utlandet. Har på følelsen av at BI spyr ut folk med den utdanningen, noe som forverrer jobbmulighetene?


Språk og kulturkompetanse er veldig, veldig vagt. Humanistiske fag generelt er vanskelig å få jobb med, så sant man ikke gjør en kick-ass innsats selv med å vinkle utdannelsen i rett retning. Derimot, språk- og kulturkompetanse innenfor feks kinesisk, japansk, arabisk, russisk, brasil osv kan være gode ideer.

Humanistiske utdannelser er ekstremt allsidige, og kan være utrolig spennende, men du må skape din egen kompetanse og verdi ovenfor arbeidsgivere og i din egen karriere. Det er ingen som helt vet hva en humanistisk utdannelse kan brukes til, så sant du ikke forklarer nøyaktig hva som gjør DIN kompetanse så spesiell!

Koraboros

Quote from: phalle on May 30, 2012, 14:32:04 PM
Quote from: Zervs on May 30, 2012, 13:53:17 PM
Quote from: Femininist on May 30, 2012, 10:57:27 AM
Hva liker du å gjøre?
Hvorfor vil du omskolere deg?
Er du sikker på at høyere utdannelse vil være riktig vei å gå?

Takk for tilbakemeldinger! Er en ganske sosial person som liker å jobbe blant folk og litt med folk. Derav Politihøgskolen..
Jeg vil begynne med noe nytt på grunn av at jeg vil videre i livet. Ikke noe galt å jobbe innen yrkesfag, men jeg vil være med å gjøre en forskjell i jobben jeg gjør. Har også et ønske å kjenne på studentlivet på godt og vondt.
Har heldigvis spart opp litt penger, har ikke noe lån og står dermed fritt til å flytte på meg med tanke på en studenttilværelse.

I linken ble det nevnt behov for arbeidskraft innen språk og kulturkompetanse, vil det si tolk?
På skolen var jeg helt klart best i språk og samfunnsfag, spesielt språk hadde jeg lett for å lære.

Når det gjelder BI: De har et studium som heter Internasjonal markedsføring, hvorav deler av utdanningen er i utlandet. Har på følelsen av at BI spyr ut folk med den utdanningen, noe som forverrer jobbmulighetene?

Språk og kulturkompetanse er veldig, veldig vagt. Humanistiske fag generelt er vanskelig å få jobb med, så sant man ikke gjør en kick-ass innsats selv med å vinkle utdannelsen i rett retning. Derimot, språk- og kulturkompetanse innenfor feks kinesisk, japansk, arabisk, russisk, brasil osv kan være gode ideer.

Humanistiske utdannelser er ekstremt allsidige, og kan være utrolig spennende, men du må skape din egen kompetanse og verdi ovenfor arbeidsgivere og i din egen karriere. Det er ingen som helt vet hva en humanistisk utdannelse kan brukes til, så sant du ikke forklarer nøyaktig hva som gjør DIN kompetanse så spesiell!

Man kan jo kombinere det med noe forretningsorientert. Søk f.eks. på finn.no/jobb etter annonser som inneholder ordene "tysk" eller "fremmedspråk" for ideer til kombinasjoner.

Roman

#9
Quote from: Koraboros on May 30, 2012, 14:44:23 PM
Quote from: phalle on May 30, 2012, 14:32:04 PM
Quote from: Zervs on May 30, 2012, 13:53:17 PM
Quote from: Femininist on May 30, 2012, 10:57:27 AM
Hva liker du å gjøre?
Hvorfor vil du omskolere deg?
Er du sikker på at høyere utdannelse vil være riktig vei å gå?

Takk for tilbakemeldinger! Er en ganske sosial person som liker å jobbe blant folk og litt med folk. Derav Politihøgskolen..
Jeg vil begynne med noe nytt på grunn av at jeg vil videre i livet. Ikke noe galt å jobbe innen yrkesfag, men jeg vil være med å gjøre en forskjell i jobben jeg gjør. Har også et ønske å kjenne på studentlivet på godt og vondt.
Har heldigvis spart opp litt penger, har ikke noe lån og står dermed fritt til å flytte på meg med tanke på en studenttilværelse.

I linken ble det nevnt behov for arbeidskraft innen språk og kulturkompetanse, vil det si tolk?
På skolen var jeg helt klart best i språk og samfunnsfag, spesielt språk hadde jeg lett for å lære.

Når det gjelder BI: De har et studium som heter Internasjonal markedsføring, hvorav deler av utdanningen er i utlandet. Har på følelsen av at BI spyr ut folk med den utdanningen, noe som forverrer jobbmulighetene?

Språk og kulturkompetanse er veldig, veldig vagt. Humanistiske fag generelt er vanskelig å få jobb med, så sant man ikke gjør en kick-ass innsats selv med å vinkle utdannelsen i rett retning. Derimot, språk- og kulturkompetanse innenfor feks kinesisk, japansk, arabisk, russisk, brasil osv kan være gode ideer.

Humanistiske utdannelser er ekstremt allsidige, og kan være utrolig spennende, men du må skape din egen kompetanse og verdi ovenfor arbeidsgivere og i din egen karriere. Det er ingen som helt vet hva en humanistisk utdannelse kan brukes til, så sant du ikke forklarer nøyaktig hva som gjør DIN kompetanse så spesiell!

Man kan jo kombinere det med noe forretningsorientert. Søk f.eks. på finn.no/jobb etter annonser som inneholder ordene "tysk" eller "fremmedspråk" for ideer til kombinasjoner.

Enig. Jeg har en kompis som kan persisk, arabisk, russisk, engelsk og norsk flytende. Han er på sitt siste år i sin bachelor i statsvitenskap. Til tross for språkkunnskapen, vurderer han å bli tannlege, siden jobbmarkedet er ganske hardt for samfunnsvitere og de som kun kan fremmedspråk.

Om du derimot kan kombinere portugisisk med petroleumsteknologi, eller kinesisk med en internasjonal business grad fra f.eks BI, da snakker vi jobb og reising.

For tiden har jeg en kompis som har fullført en bachelor i "internasjonal business/marketing" og han kan snakke kinesisk.
På det siste året tok han utveksling i Shanghai i Kina, og han fikk jobb hos en MASSIV aktør innenfor kosmetikk.
Han bor fortsatt i Shanghai.

Et annet eksempel er en i familien min. Han tok en bachelor+master i asiatiske og afrikanske studier(tror jeg), med fordypning i arabisk. Han bodde mesteparten av tiden sin i Israel/Gaza, og nå tar han oppdrag fra div. aktører og jobber som en form for observatør. Men ut fra det jeg har skjønt, så er det en helvetes konkurranse her også, siden det er et ekstremt populært studie, og ikke hvem som helst får jobb som observatør.

Faktorene for å få slike jobber føler jeg avhenger av både flaks/og vilje.
Men en fellesnevner hos mine suksess historier, er at de studerte noe som de hadde en lidenskap for.

Om man er villig til å jobbe gratis for å få erfaring, i tillegg til at man er en sosial "networker",
så tror jeg at du vil nå langt i livet, og dører vil åpnes slik at du kan få en fot innenfor markedet du sikter etter.
Denne egenskapen tror jeg de fleste av oss nordmenn mangler.
Vi er mer opptatt av å tjene mest mulig etter endt utdannelse,
eller så er vi ikke villige til å legge inn den innsatsen og egentid som trengs.
Be like water my friend.

Femininist

Quote from: Zervs on May 30, 2012, 13:53:17 PM
Når det gjelder BI: De har et studium som heter Internasjonal markedsføring, hvorav deler av utdanningen er i utlandet. Har på følelsen av at BI spyr ut folk med den utdanningen, noe som forverrer jobbmulighetene?

Har ei venninne som har den bacheloren med ett år i Leeds og hun fikk jobb i Statoil like etter studieslutt, vet ikke om hun var heldig eller om det er vanlig.

---
Når det gjelder språk og samfunnsforståelsen din så er det absolutt noe du kan bygge videre på og utnytte sammen.

Innen samfunnsfag og humaniora så er vel statsvitenskap mest prestisjefylt, og det flest vet hva er. Er du facinert av kulturer kan sosial antropologi være en ide, er det sosiale samhandlinger eller mennesker og system sammen er sosiologi tingen, finnes også diverse kommunikasjonsutdanninger som sikkert vil være spennende i forhold til språk. En stor fordel med samfunnsfag og humaniora er at en kan mikse mye selv for å få den kompetansen en selv ønsker, og det er lett å få til utveksling.

Det finnes ellers en rekke andre studier hvor en kan dra utenlands og jobbe med mennesker og lignende, veldig ofte vil det hjelpe å få en fot inne på ett universitet også ta valgene der, på den annen side så er det veldig mange som gjør det på den måten og det kan være vanskelig å skille seg ut i mengden.

Mitt tips er å finne ett mål også gjøre hva du tror kreves for å nå det målet også heller forandre det senere, men vær også åpen for impulser, de kan få MYE å si for fremtiden din! (Jeg dro på utveksling på "impuls" andre året mitt og det har forandret hele min verden og nå er jeg på vei til å gjøre det samme. Tok meg ca 10 min hver gang fra jeg hørte om stedet til jeg begynte å planlegge søknaden ;)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Zervs

Jøss! Masse gode tilbakemeldinger, dere er jammen flinke ;)
Har tenkt på å lære meg et ekstra språk. Fra før av snakker jeg flytende engelsk og tysk, kanskje jeg sper på med russisk eller fransk. Sistnevnte er ikke så uvanlig, men snakkes i store deler av verden og kan dermed være nyttig.

Er også gira på et semester i utlandet. Noen som har gått på BI og kan bekrefte eller avkrefte mytene om sossene fra beste vestkant? Ikke at det har noen stor betydning, jeg kommer stort sett overens med de fleste mennesketyper.
Hva studerer dere forresten?



Torstein

Quote from: Zervs on May 30, 2012, 22:52:43 PM
Noen som har gått på BI og kan bekrefte eller avkrefte mytene om sossene fra beste vestkant?

Ja går på BI og det er omtrent sånn her


Roark

#13
.....

QueenB

mange gode tips her. Her et enda bedre tips:

uansett hva du studerer, skaff deg en deltidsjobb ved siden av som er relevant. Og /eller jobb frivillig for den bedriften du senere kunne tenke deg å jobbe for. Eller en lignende bedrift. Erfaring og kontakter er det som kommer til å skaffe deg jobb.
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.