Er det tøft å krige? (avsporing fra drømmemann-regel-tråden)

Started by QueenB, June 10, 2012, 20:59:47 PM

Previous topic - Next topic

Stemning

Quote from: QueenB on June 11, 2012, 20:18:14 PM
Sukk. Ingen av dere forstår poenget mitt, ...

Du sier først at den internasjonale (les: universale) drømmemannen bør være militærnekter.
Det er ikke det samme som det du videre skriver om krig i andre land. En militærnekter vil for eksempel ikke gjennomføre førstegangstjeneste, selv om ingen i førstegangstjenesten skal gjøre noe som helst annet enn å beskytte landets grenser og de som bor her.

Jeg var i førstegangstjeneste, er ikke militærnekter, men samtidig veldig bevisst på og helt imot unødvendig bruk av makt og våpen. Jeg syns dog det var en fin ting å gjøre for landet, som har gitt meg så mye, å gi ett år av mitt liv tilbake. Jeg syns også det var fint å gjøre det samme som alle mine bestefedre og oldefedre og deres fedre igjen har gjort. Derfor gav jeg alt jeg hadde, og fikk en rekke utmerkelser for god innsats, som jeg er veldig stolt av.

Jeg tror kanskje du mente noe annet om den internasjonale drømmemannen enn at han er militærnekter. Altså for all del din egen drømmemann kan jo være det, men du har hittil overbevist oss om at det er en regel som gjelder for det store flertallet av kvinner.

Zervs

Norge er i Afghanistan på grunn av at vi er medlem av NATO og et angrep på et NATO-land er pr definisjon et angrep på alle medlemsland. Vi er derfor forpliktet til å bidra, da andre land vil hjelpe oss hvis vi blir angrepet en gang. De fleste norske soldater har ikke dette som yrke, de er der bare en kontigent eller to, før de starter, eller forsetter det sivile liv hjemme i Norge.

En venn av meg var der i 2009, nå er han medisinstudent, synes du det er galt? Nevner at også norske prester, kirurger, sykepleiere, polititjenestemenn og brannmannskap tjenestegjør i Afghanistan.
Man kan ikke fjerne alle terrorister ved å bombe dem, det er riktig. Men man kan heller ikke blåse såpebobler og flette blomster. Det går i veldig liten grad ann å forhandle med terrorister på et større skala som Taliban. De skyter mot sanitetspersonell, leger og sykepleiere, et klart bevis på at de ikke overholder Geneve-konvesjonen og bryter derfor med internasjonal rett.

De som frivillig drar ned dit og risikerer livet har min fulle støtte og respekt! De har også den norske regjering sin velsignelse og støtte fordi dette er politisk bestemt.
Helsepersonell prøver etter beste emne å etablere feltsykehus der nede, dele ut medisiner og behandle afghanske barn og voksne for dødelige sykdommer som er en bagatell og behandle her hjemme. Helt til de blir beskutt og forsøkt drept av paranoide menn som skriker at Allah er stor. Virkelig fine folk disse Taliban-soldatene... 7.62 x 55mm er god medisin.

"Og soldatene som dreper dem er skikkelig modige, ass. Særlig de som gjør det helt frivillig! De rocker!" Hvis du virkelig mener dette, synes jeg du skal kunne si det ansikt til ansikt til de pårørende og etterlatte til de norske soldatene som døde i Afghanistan... Det tør du ikke!

For ordens skyld skal de sies at jeg kjente Trond Petter Kolset som ble drept i Afghanistan. Han trodde sterkt på å bidra til trygghet og fred i et krigsherjet land med minimal frihet og levevilkår for kvinner og barn. Når noen gir sitt liv i kampen for fred, er det å vise respekt det minste vi kan gjøre.




QueenB

Jeg ser at hovedpoenget mitt ikke har kommet helt frem, og at du ikke vil/kan se helhetsbildet, men det er greit. Jeg skrev at jeg ikke ville forklare det igjen.

Det er veldig trist at en du kjente ble drept. Man skulle tro at du da ville reagere med å føle at han døde forgjeves, at et ungt liv ble revet bort for ingenting. Men kanskje du føler et behov for å finne mening med hans død, noe som er veldig forståelig. Folk har ulike reaksjonsmønstre.

Om jeg ville ha sagt noe sånt til pårørende av de som ble drept? Nei, hvorfor i all verden skulle jeg det? det hadde vært respektløst. Jeg sa det til deg, fordi jeg var uenig med deg, det er noe helt annet.

Kanskje du skulle ta deg en tur til Gaza, Somalia, Syria og fortelle barna som bor der ansikt til ansikt: "beklager, men du må dø i denne krigen. Det er synd, men sånn er det. Det er desverre nødvendig med krig, og fred er naivt å tro på".


@ Stemning: nå vet jeg ikke om det er en universal regel at drømmemannen er militærnekter, men siden krig går verst utover kvinner og barn, så vil jeg jo tro at de fleste kvinner ville være enig med meg. Men jeg vet ikke. Dessuten, synes jeg ikke det er så ille med førstegangstjeneste, det er noe de fleste gutter MÅ gjennom. det ideelle hadde så klart vært at drømmemannen gjorde en ekstra innsats for å unngå militæret, men her er "drøm" stikkordet :P  Men dersom han hadde valgt en karriere i forsvaret, hadde det vært en deal breaker for meg, ettersom vi hadde hatt helt foskjellige verdensbilder. Og det kan man ikke ha, mener jeg.  Kanskje jeg heller burde ha skrevet: "han er fredsarbeider*". Men da hadde jeg jo ikke provosert på meg så mange krigsentusiaster :P

* med fredsarbeider mener jeg IKKE en som bringer "frihet og demokrati" til et land ved hjelp av vold og frykt.
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

tore

Quote from: QueenB on June 12, 2012, 17:52:55 PM
nå vet jeg ikke om det er en universal regel at drømmemannen er militærnekter, men siden krig går verst utover kvinner og barn, så vil jeg jo tro at de fleste kvinner ville være enig med meg.


:o

Det virker som du har et trangt syn her, Queen B.

Hvem er det som dør i kamp?

Mener du at vi norske menn ikke sympatiserer med kvinner og barn i andre land på samme måte som norske kvinner?

QueenB

I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

tore

Hva hvis USA aldri hadde hjulpet Europa med tyskerne under 2. verdenskrig fordi folk flest nektet å gå til krig?

Hva om Usa og Sovjet hadde vært nøytrale som svenskene? Da hadde vi prata tysk akkurat nå.

Selfølgelig er "krig og sånn" forferdelig, men noen ganger er det et nødvendig onde. Man kan ikke sette seg på gjerdet når realitetene er slik de er. Derfor syns jeg det blir naivt med et "militærnekter-prinsipp". Det blir rett og slett for enkelt.

QueenB

Quote from: Jeagle on June 10, 2012, 23:32:50 PM
vel jeg skal ta en sjefs avgjørelse her, QueenB jeg er ikke uenig i hva du skriver, men det du skriver er din drømme type. ikke den internasjonale drømme typen som skal gjelde for alle.(jeg kan seff ta feil, å at alle jenter mener det.) så derfor er regel 2. han er militærnekter, ikke gyldig. håper alle synes den forklaringen er grei nok.

haha, har ikke sett denne kommentaren før :) Joa, du har jo et poeng her. (selv om jeg synes at alle jenter burde være enige med meg. spes de som bor i trygge land som norge).
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

tore

Quote from: QueenB on June 12, 2012, 19:15:53 PM
en kilde:

  http://www.voanews.com/content/a-13-2009-03-08-voa9-68678402/408727.html

Det er forskjellige meninger og kilder på dette.

Uansett så skaffer du deg et billig poeng med å koble kvinner og barn i andre land med norske kvinners meninger om krig. Vi er jo tross alt først og personer og ikke "mann eller dame "

--WTF?--

Quote from: QueenB on June 11, 2012, 20:18:14 PM
Sukk. Ingen av dere forstår poenget mitt, så da skal jeg forsøke å forklare det en siste gang:

Jeg skjønner hva du mener... men det er mange ulike grunner til at folk nekter militæret. Jeg gjorde det av politiske årsaker, ikke fordi jeg er mot selvforsvar.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

QueenB

Quote from: tore on June 12, 2012, 19:33:19 PM
Quote from: QueenB on June 12, 2012, 19:15:53 PM
en kilde:

  http://www.voanews.com/content/a-13-2009-03-08-voa9-68678402/408727.html

Det er forskjellige meninger og kilder på dette.

Uansett så skaffer du deg et billig poeng med å koble kvinner og barn i andre land med norske kvinners meninger om krig. Vi er jo tross alt først og personer og ikke "mann eller dame "

vis meg en av dine kilder, da.

Alt på dette forumet handler om "mann eller dame", men plutselig nå er vi bare kjønnsløse personer? Og når vi alle likevel er personer, kan ikke folk i norge kobles til folk i andre land via empati og et felles mål om verdensfred? Men å invadere andre land, det er plutselig en måte å "koble" oss til andre mennesker på? Interessant.

men tråden er splittet nå, så denne handler ikke om kvinners drømmemann lenger, men om krig og fred.
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

QueenB

Quote from: --WTF?-- on June 12, 2012, 20:26:33 PM
Quote from: QueenB on June 11, 2012, 20:18:14 PM
Sukk. Ingen av dere forstår poenget mitt, så da skal jeg forsøke å forklare det en siste gang:

Jeg skjønner hva du mener... men det er mange ulike grunner til at folk nekter militæret. Jeg gjorde det av politiske årsaker, ikke fordi jeg er mot selvforsvar.

jeg har ikke sagt at jeg er mot selvforsvar?

men jeg gjettet at du ville være av den typen. Har ventet på at du skulle show yo self  :P
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

tore

Quote from: QueenB on June 12, 2012, 20:37:45 PM
Quote from: tore on June 12, 2012, 19:33:19 PM
Quote from: QueenB on June 12, 2012, 19:15:53 PM
en kilde:

  http://www.voanews.com/content/a-13-2009-03-08-voa9-68678402/408727.html

Det er forskjellige meninger og kilder på dette.

Uansett så skaffer du deg et billig poeng med å koble kvinner og barn i andre land med norske kvinners meninger om krig. Vi er jo tross alt først og personer og ikke "mann eller dame "

vis meg en av dine kilder, da.

Alt på dette forumet handler om "mann eller dame", men plutselig nå er vi bare kjønnsløse personer? Og når vi alle likevel er personer, kan ikke folk i norge kobles til folk i andre land via empati og et felles mål om verdensfred? Men å invadere andre land, det er plutselig en måte å "koble" oss til andre mennesker på? Interessant.

men tråden er splittet nå, så denne handler ikke om kvinners drømmemann lenger, men om krig og fred.

Heh, det er det samme hvilket kjønn krigsofre er vel!

Tror du jeg som mann har mer rett til å føle med de norske drepte mennene i Afganistan enn det du som jente har?

Remi

Quote from: QueenB on June 12, 2012, 17:52:55 PM

siden krig går verst utover kvinner og barn

"Women have always been the primary victims of war. Women lose their husbands, their fathers, their sons in combat."

Mener du virkelig det?

QueenB

tore, venter fortsatt på kildene. Nei, ingen har rett til å føle mer enn andre. Man føler det man føler. Og at liv går tapt, er tragisk uansett. Men fakta er fakta: krigens største offere er kvinner, barn og eldre. Selvfølgelig, er det mange menn som mister livet også, deriblant flest soldater. Men soldater dreper selv, har våpen å beskytte seg med, og mange har det beste innen våpenteknologi tilgjengelig. Det har ikke det store flertallet av kvinner, barn og eldre.  Dette er fakta. Men poenget er uansett ikke hvem som bør dø eller ikke, jeg vil jo ikke at NOEN skal dø.

så: argumentet ditt om 2. VK, les mine tidligere innlegg, så kanskje du forstår poenget mitt.

Remi, du velger ut EN setning fra den artikkelen og bruker den som argument? Virkelig?
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Remi

Quote from: QueenB on June 12, 2012, 21:56:07 PM

Remi, du velger ut EN setning fra den artikkelen og bruker den som argument? Virkelig?

Har ikke lest artikkelen du postet, var bare det første "quotet" som poppet inn i hodet mitt når jeg så du sa at krig går verst utover kvinner og barn. Jeg har ikke kommet med noen argumenter, bare lurte på om du virkelig mente det, fordi for meg er det som å si at menn føder flere barn enn kvinner. Får det ikke til å stemme på noen som helst måte :P