TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

Femininist

hahaha! Så nasty! Hadde blitt slutt på spinning for meg for å si det slik :P
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Eh

nei, men epo finnes i flytende form ;)

veroni2011

Det er nok sånn at du må trene på det du skal bli god til, men husk å variere treningen. Det er vel det beste tipset jeg kan gi deg. Spesielt hvis du trener og løper ofte er det viktig å ha noen rolige turer også. Så kombiner kortere, men hardere, økter (intervaller) med rolige langturerer. Kan gjøres i mange varianter dette, men husk å ikke gjør det samme hele tiden. :)

Lars GV

Hva er vanlig å forvente å gå opp i vekt når målet med trening er vektøkning, og hva er eventuelt "optimalt"(i forhold til økt vekt i muskler Vs fett), f.eks om det finnes sunnere eller bedre tempoer å gå opp i vekt på? Da tenker jeg såklart uten brukav farlige eller ulovlige stoffer, bare vanlig, sunt kosthold, godt med hvile og tung trening.

Har selv gått opp ca.8 kilo på 11 uker nå.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Stemning

Quote from: Lars GV on September 03, 2012, 02:01:53 AM
Hva er vanlig å forvente å gå opp i vekt når målet med trening er vektøkning, og hva er eventuelt "optimalt"(i forhold til økt vekt i muskler Vs fett), f.eks om det finnes sunnere eller bedre tempoer å gå opp i vekt på? Da tenker jeg såklart uten brukav farlige eller ulovlige stoffer, bare vanlig, sunt kosthold, godt med hvile og tung trening.

Har selv gått opp ca.8 kilo på 11 uker nå.

Det vil være veldig individuelt, både hva du har å jobbe med i utgangspunktet samt gener spiller inn. Om du er noen lunde normal i bygning vil ca 1 kg "lean muscle" i måneden være grei fremgang, og mulig å forvente. Det høres seint ut, men 12 kg på 12 mnd. gir perspektivet. Om du skal "bulke" opp og ikke er redd for å få noe fett vil du jo gå mye raskere opp på selve vekten, men da vil jo mye være fett. Fordelen med bulk er at muskelbyggingen ihvertfall ikke bremses av for lite mat, som kan være et tema om du skal holde fettprosenten nede mens du går opp i muskler. Det er to ulike filosofier som er begge velutprøvde og begge fungerer. Å gjøre det "lean-gain"veien har vært en del i vinden de siste årene og er vel litt "inn" i mange miljøer idag. Fordelen med leangains er at du slipper slanke deg om det kommer en tid (sommeren for eksempel) hvor du vil redusere fettprosenten.

Merker du om du har lagt på deg mer fett enn du liker nå? 8 kilo per 11 uker høres fint ut til å være bulk, det er sikkert mellom 1 og 4 kg muskeløkning der. Men det er umulig å si for oss som ikke vet hvordan du utvikler deg. :)

Når dette er sagt så har jeg ikke lest konkret vitenskapelig forskning på hva det optimale veksttempoet og forholdet fett/muskler er, kun anbefalinger og erfaringer fra andre, på forum og irl. Men om du leter finnes det nok litt forskjellig på området.

Claw

1-1.5kg i mnd er nok fornuftig hvis man tenker langsiktig. Men hvis du er en skinny bastard er det sikkert digg å legge på seg mye ;)

QueenB

svømming: skal være bra for hele kroppen & sjelen. Er deilig og avslappende.

men hvor bra trening er det egentlig, mtp styrke, fleksibilitet & kondis?
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Claw

Ikke spesielt bra på styrke.
Svømming krever litt bevegelighet, men for å øke bevegeligheten er ren bevegelighetstrening mye bedre.
Kondisjonseffekten kommer nok litt an på hvor god teknikken din er, ligger man bare å plasker er det nok begrenset.

Veldig bra som restitusjonstrening eller ved noen typer skader.

dtn

Tar du i litt og faktisk svømmer, og ikke bare bader, så er svømming bra kondistrening.

Jeg klarte dog å skade kneet mitt pga. svømming da jeg trente syv økter i uken og hadde to svømmeøkter for å minske belastningen på kroppen... Det skal sies at det sannsynligvis bare var på grunn av dårlig teknikk, men jeg har i hvert fall holdt meg unna svømming som treningsform etter det.

dtn

Noen som har erfaringer med kinesiologiteip? Vurderer å prøve upper knee spider når jeg skal løpe maraton, men funker det?


dtn

Vurderer forøvrig å gå til innkjøp av kompresjonsstrømper også.

Har merket litt smerter i leggene etter at jeg løp 32 km på lørdag, og lurer på om det kan være en begynnende beinhinnebetennelse. Med ti dager igjen til maraton kan jeg naturlig nok ikke ta pause fra løpingen, så jeg må prøve å stoppe det før det utvikler seg videre.

Eh

Quote from: dtn on September 12, 2012, 10:04:25 AM
Vurderer forøvrig å gå til innkjøp av kompresjonsstrømper også.

Har merket litt smerter i leggene etter at jeg løp 32 km på lørdag, og lurer på om det kan være en begynnende beinhinnebetennelse. Med ti dager igjen til maraton kan jeg naturlig nok ikke ta pause fra løpingen, så jeg må prøve å stoppe det før det utvikler seg videre.

Jeg ville først og fremst sjekket om du har muskelknuter i leggene. De er i såfall enkle å massere ut (men jææævlig vondt!) Kjøp deg en tennisball og bruk den!
Har selv hatt i Peroneus Longus, og det kjennes veldig godt når jeg jogger!

dtn

Quote from: Eh on September 12, 2012, 13:45:18 PM
Quote from: dtn on September 12, 2012, 10:04:25 AM
Vurderer forøvrig å gå til innkjøp av kompresjonsstrømper også.

Har merket litt smerter i leggene etter at jeg løp 32 km på lørdag, og lurer på om det kan være en begynnende beinhinnebetennelse. Med ti dager igjen til maraton kan jeg naturlig nok ikke ta pause fra løpingen, så jeg må prøve å stoppe det før det utvikler seg videre.

Jeg ville først og fremst sjekket om du har muskelknuter i leggene. De er i såfall enkle å massere ut (men jææævlig vondt!) Kjøp deg en tennisball og bruk den!
Har selv hatt i Peroneus Longus, og det kjennes veldig godt når jeg jogger!


Kjenner man i så fall tydelige knuter? Jeg kjenner det er litt stivt når jeg masserer leggen, men det er vel kanskje bare fordi jeg løp i går?

Eh

Quote from: dtn on September 12, 2012, 14:49:46 PM
Quote from: Eh on September 12, 2012, 13:45:18 PM
Quote from: dtn on September 12, 2012, 10:04:25 AM
Vurderer forøvrig å gå til innkjøp av kompresjonsstrømper også.

Har merket litt smerter i leggene etter at jeg løp 32 km på lørdag, og lurer på om det kan være en begynnende beinhinnebetennelse. Med ti dager igjen til maraton kan jeg naturlig nok ikke ta pause fra løpingen, så jeg må prøve å stoppe det før det utvikler seg videre.

Jeg ville først og fremst sjekket om du har muskelknuter i leggene. De er i såfall enkle å massere ut (men jææævlig vondt!) Kjøp deg en tennisball og bruk den!
Har selv hatt i Peroneus Longus, og det kjennes veldig godt når jeg jogger!


Kjenner man i så fall tydelige knuter? Jeg kjenner det er litt stivt når jeg masserer leggen, men det er vel kanskje bare fordi jeg løp i går?

Ja, du vil kjenne de som harde klumper/pølser som flytter på seg når du trykker på de.

Ligger masse guider på jutjub om hvordan du skal massere de ut.
http://www.youtube.com/results?search_query=massage+calves+ball&oq=massage+calves+ball&gs_l=youtube.3...14134.14613.0.14818.4.4.0.0.0.0.70.241.4.4.0...0.0...1ac.1.QsZU9SghJpI

Har selv kjøpt meg massasjerulle og bruker både den og tennisball daglig framover nå mot konkurranse. Musklene vil se større ut når de er "avslappet" og myke, dessuten vil kroppen fungere mye bedre om du ikke har vondt i den :)

dtn

Quote from: Roark on September 12, 2012, 15:20:05 PMKompresjonstøy er jeg mer skeptisk til. Spesielt hvis du er en frisk og aktiv person. Da ser jeg ikke poenget med å kjøpe kompresjonstøy.
I utgangspunktet ble kompresjonstøy laget for pasienter som var plaget av f.eks ødem(opphopning av væske).
Kroppen har et system som kalles muskelvenepumpen. Dette systemet sørger for at venøst blod(blod med lite oksygen)blir transportert tilbake til hjertet slik at det kan pumpes til lungene for å bli reoksygenert. I venene(blodårer som transporterer venøst blod)ligger det klaffer som hindrer at dette blodet går feil vei. Dette blodet pumpes da riktig vei(mot hjertets høyre kammere)når musklene dine kontraheres.

Produsentene av kompresjonstøy påstår at denne prosessen blir bedre ved bruk av nettopp kompresjonstøy. Så vidt jeg vet har det aldri blitt bevist, og dette er en funksjon kroppen i utgangspunktet klarer helt fint selv. Kompresjonstøy har flere funksjoner, men dette er funksjoner som mange andre typer tøy også utfører, men til en lavere pris. Da tenker jeg på å holde varmen, unngå riftskader osv.
Jeg har lest studier om at kompresjonstøy KAN bidra til at lactat(melkesyre)forsvinner raskere etter aktivitet, så du får vurdere om dette er noe du vil bruke penger på. Etter min mening er det unødvendig for de aller fleste.

Har lest meg litt opp på det selv også, og det er mye som sier det samme som du sier. Men jeg har også lest om noen vanlige folk som har testet det, og synes det har hjulpet. Jeg har tro på at det hjelper litt, og placebo-effekten skal uansett ikke undervurderes. Om de hjelper meg mentalt eller fysisk har ikke så mye å si.

QuoteAngående antydning til beinhinnebetennelse, så er det et tegn på overbelastning. Da er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta det roligere. Du kommer til å klare deg fint uten for mye løping når det er såpass kort tid til løpet.

Holder på med nedtrapping nå uansett, så jeg tar det ganske rolig. Prøver å massere litt som Eh foreslo, så tror jeg det skal gå fint.

Takk for tips. :)