TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

Kenti

Er det lurt å fokusere på styrke i en periode, og så volum senere om man vil ha mest mulig ut av treningen? Det virker logisk for meg at om jeg har fokusert på styrke en periode (5x5 program) og klarer å løfte mer på ett 3x8-12 program enn om jeg hadde fulgt ett 3x8-12 program fra starten av så vil det gjøre at jeg vil få mer utav treningen når jeg trener for volum igjen. Jeg har jo økt i styrke og kan løfte tyngre slik at jeg aktiverer flere muskler. Eller?

Eh

Da jeg kjørte 5x5 hadde jeg det 3 dager i uka og 3 dager med andre øvelser og litt lettere vekter og flere reps. Økte greit gjennom hele perioden så går fint an å samkjøre styrke og volum.

Claw

Det er riktig som du sier Kenti.
Hypertrofi-repområdet er bra for å stimulere til muskelvekst (pga. blant annet time-under-tension og metabolsk stress), men det er vanskeligere å ha en jevn økning i belastning.
Styrke-repområdet er mye bedre for å øke jevnt i styrke, men gir mindre totale reps og mindre metabolsk stress.

Selv om hypertrofi-repområdet er best for muskelvekst i seg selv, er det fortsatt viktig å ha en progressjon i hvilken motstand man bruker.

Er derfor en del bygge-programmer (ihvertfall de som er beregnet på dopingfrie utøvere) som PHAT, X-size osv. har både styrke/"power"-dager med færre reps og hovedsaklig baseøvelser, og hypertrofi-dager med mer reps og flere øvelser per muskelgruppe.

Kenti

#123
Takk for gode svar :)

Quote from: Eh on September 15, 2012, 16:14:41 PM
Da jeg kjørte 5x5 hadde jeg det 3 dager i uka og 3 dager med andre øvelser og litt lettere vekter og flere reps. Økte greit gjennom hele perioden så går fint an å samkjøre styrke og volum.

Jeg klarer nok ikke å trene 6 dager i uka, men jeg skal forsøke med 2 dager styrke og en dag hypertrofi trening i uka og se hvordan det går :)


Kenti

Da var treningsprogrammet for de kommende månedene klart. Jeg har tenkt å trene med mest fokus på styrke, men ha en dag med hypertrofil trening for å få mer volum og for å få litt mer variasjon på treningen (5x5 trening er kjedelig i lengden).

Treningsprogrammet nå ser slik ut:

Mandag:
Benk 5x5
Pull-ups 5x5
Dips 5x5
Leg curl 5x5
Leg extension 5x5
Arnold 3x6

Onsdag:
Knebøy 3x10
Dødløft 3x10
Benk 3x10
Skråbenk 3x10
Flies 3x10
Sittende roing 3x10
Foroverbøyd roing med manualer 3x10

Fredag:
Benk 5x5
Pull-ups 5x5
Dips 5x5
Leg curl 5x5
Leg extension 5x5
Arnold 3x6

Kosthold:
Vekt: 80kg
daglig kaloriinntak: 3230 kcal
Protein: 170 gram
Fett: 72 gram
Karbohydrater: 476 gram

Grunnen til at jeg ikke har med knebøy og dødløft på Mandag og Fredag er fordi jeg mistenker at det skader korsryggen (har hatt litt problemer tidligere). derfor tar jeg de øvelsene kun en dag i uka i en "testperiode" for å se om jeg får teknikken til å sitte uten å skade ryggen.

Ser dette greit ut?





Claw

Du har laget dette selv? Her er det en del å ta tak i..

Hvorfor bruker du ikke heller et ferdigoppsatt program? Gjør det mye enklere for deg selv og velg noe som er prøvd og funnet i orden, så kan du begynne å lage egne programmer når du har litt erfaring :)

Kenti

Quote from: Claw on September 15, 2012, 20:59:19 PM
Du har laget dette selv? Her er det en del å ta tak i..

Hvorfor bruker du ikke heller et ferdigoppsatt program? Gjør det mye enklere for deg selv og velg noe som er prøvd og funnet i orden, så kan du begynne å lage egne programmer når du har litt erfaring :)

Har nok det ja. Er det virkelig så gæernt? Hadde det bare vært Onsdags-treningen som ble feil så kunne jeg forstått det, men jeg får inntrykk av at du mener at Mandagen og Fredagen også er dårlig satt opp? Ble litt satt ut jeg nå. Jeg skal se litt på noen av programmene som dere har satt opp og foreslått tidligere og se hva jeg må endre på.

Claw

Kan ta et par ting:
- 5x5 på isolasjonsøvelser fungerer veldig dårlig
- Du har benkpress hver økt men kun en økt med horisontale draøvelser
- Det virker ikke som det er noen logikk bak hvilke øvelser du trener 5x5 og hvilke du trener 3x10.
- Det er ikke noe triks å kun trene mark og bøy 1x i uka hvis du vil få inn teknikken. Får du vondt i ryggen er det fordi du løfter for tungt og/eller med feil teknikk. Tren de heller ofte, men med veldig lite belastning.
- Inntil du har bøy og mark-teknikken på plass bør du bruke andre øvelser som du kan kjøre tungt som erstatning, f.eks. utfall og rygghev.


Typiske øvelser som passer 5x5:
- Knebøy
- Benkpress
- Stående press
- Markløft (dersom frekvensen er lav, 5x5 markløft er veldig belastende og krever mye restitusjon, ville heller kjørt 1-3 sett på 5 reps)
- Varianter av baseøvelsene, som smalbenk, frontbøy, sumo-markløft osv
- Pullups/chins kan fungere
- Stangroing dersom du har solid teknikk

Øvelser som aktiverer færre/mindre muskler passer bedre til høyere repområde (3x10 i dette tilfellet).
Dvs. alle former for legcurls/extensions, isolasjonsøvelser for armer, bryst, skuldre, legger osv.

Husk at repområde er ikke bare antall reps, det sier også noe om belastningen du kommer til å bruke.
Med 5x5 vil du stort sett jobbe på en belastning som er et sted mellom 80-90% av din 1RM (en rep max, den største motstanden du klarer en repetisjon med).
Med 3x10 vil du jobbe nærmere 70-75% av 1RM. Nøyaktig prosent er avhengig av et par faktorer, som hvor godt du henter deg inn mellom settene, kjønn osv.

Ikke meningen å være negativ. Å sette opp et godt program på egenhånd krever litt erfaring og kunnskap om hvordan kroppen reagerer på treningsstimuli (og hvordan man påfører forskjellige stimuli). Det kan være lærerikt (og det er gøy) men du vil nesten garantert få bedre resultater med et ferdigoppsatt program nå i starten.

Kenti

Da prøver jeg igjen :)

Treningsprogram RYP - Ekstrem muskelvekst:https://www.tn.no/assets/content/file/RYP_Magasin_0712_web.pdf

Øvelse            Uke 1   
Mage              3x12       
Knebøy           3x12     
Benk               3x12     
Roing bredt      3x12     
Arnoldpress      3x12 
Bicepscurl        3x12
Tricepspress     3x12

Programmet varierer sett og reps fra uke til uke. Dette programmet er veldig populært og baserer seg på forskning. Jeg har forsøkt dette programmet tidligere uten å fullføre, men nå vil jeg gjøre ett nytt forsøk.

Jeg har lyst til å gjøre noen forandringer på programmet, men denne gangen tør jeg ikke gjøre det uten å spørre her først  ::)

Spørsmål
1. Har lest fra mange fornuftige mennesker og artikler at det å trene mage er helt unødvendig. Hva mener dere? Jeg blir litt forvirret når ekspertene sier en ting, og en godt akseptert og forskningsbasert treningsguide sier noe helt annet.

2. Burde jeg droppe Arnoldpress, biceps curl og triceps extension, og heller kjøre dips? Hvis ja, ville dere lagt til noen ekstra øvelser (i såfall hvilke) for å erstatte de to øvelsene for treningsøkten som forsvinner?


Claw

Quote from: Kenti on September 16, 2012, 21:41:48 PMDette programmet er veldig populært og baserer seg på forskning.

Haha!

Nå er ikke jeg noen stor fan av RYP, men det er helt ok.

1. Det kommer an på hva målet er. Hvis målet er å være "sterk i magen", er dette oppnåelig ved å trene kun baseøvelser (når du f.eks. kan ta 250KG i markløft har du ikke svake magemuskler).
Er målet estetikk vil du nok ikke ha vondt av litt magetrening, MEN holdt deg langt unna hundrevis av reps i situps, crunches, eller noen fancy øvelser du lærte av "han svære med singlet".
Prøv ut disse, og velg 1-2 øvelser som du liker. http://treningsfysiolog.com/2010/04/07/magetrening/

2. Ja det kan du. Jeg ville lagt til stående skulderpress med stang og chins/pullups.

deepArne

Eg trener for tida på eit senter i ei lågpriskjede. Dei har eitt(!) knebøyrack på heile senteret, men derimot ca 1000 ubrukelige maskiner av ymse slag. Ingen belter for å henge ekstra vekt i seg, lite moglegheiter for kroppsvekttrening, o.l. Eit treningsenter for folk som vil ha god samvit til ein låg pris, til motsetning til senter for folk som trenar. Og på dette senteret har dei altså personlege trenarar. Forrige trening måtte eg vente i kø fordi eine personlege trenaren dreiv på og lærte støt (vending og overstøt) til ei bleikfeit dame på ca 50 år. Det er jo forsåvidt ein god øvelse, men kanskje litt ambisiøst for ein kunde med total mangel på styrke og koordinasjon?

Men idag var det to personlege trenarar som skulle ha ei treningsøkt saman. På programmet var øvelsen benkpress. Den øvelsen utføres tydeligvis best med bouncing på brystet, evt halvvegs ned til brystet og kjipping med rumpa for å få fleire kg på stanga. Kva skal ein eigentleg seie til slikt? "Unnskyld, men vil du ha eit tips? Øvelsen har større effekt med mindre skaderisiko dersom du gjennomfører kontrollert." Det er nesten som eg vurderer å seie ifrå til resepsjonen at dei ikkje kan halde på sånn. I beste fall ser nybegynnarar at det er slik benkpress skal gjerast, i verste fall er det slik dei får opplæring i øvelsen.

Claw


dtn

Quote from: Claw on September 19, 2012, 22:23:25 PM
Ikke Evo du trener på?

Evo har vel ikke resepsjon i det hele tatt, så hvis det er det kan han ikke akkurat si ifra til resepsjonen...

dtn

Jeg har et problem. Ofte når jeg løper blir jeg etter hvert skikkelig løs i magen, noen ganger så ille at jeg er nødt til å stoppe helt opp og vente et halvt minutt før jeg kan bevege meg rolig videre. Nå har jeg prøvd å være bevisst på kostholdet før joggeturer i en god stund for å prøve å finne ut akkurat hva slags matvarer kroppen min reagerer på, men jeg blir ikke noe klokere. Jeg hadde en periode med flere turer på rad hvor det ikke var noe problem, men på de to-tre siste øktene nå har det vært ille igjen, uten at jeg har spist noe spesielt på forhånd. Jeg har helst lyst til å slippe unna dette når jeg skal løpe maraton om tre dager, så det er litt kritisk. Er det noen som kan si noe generelt om hva slags mat man bør spise, og hva man må holde seg unna?

deepArne

Quote from: Claw on September 19, 2012, 22:23:25 PM
Ikke Evo du trener på?
Fresh fitness, Carl Berner. Kjem til å trene der fram til desember sidan det er billig og ca 50 m unna. Planen er å flytte nærmare marka, så får vi sjå kvar neste senter blir. For min del er det nok med knebøyrack og moglegheit for hang-ups, men det er fint å kunne trene støt og rykk, muscle-up, front- og backlevers også.