TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

deepArne

Quote from: dtn on September 19, 2012, 22:36:04 PM
Jeg har et problem. Ofte når jeg løper blir jeg etter hvert skikkelig løs i magen, noen ganger så ille at jeg er nødt til å stoppe helt opp og vente et halvt minutt før jeg kan bevege meg rolig videre. Nå har jeg prøvd å være bevisst på kostholdet før joggeturer i en god stund for å prøve å finne ut akkurat hva slags matvarer kroppen min reagerer på, men jeg blir ikke noe klokere. Jeg hadde en periode med flere turer på rad hvor det ikke var noe problem, men på de to-tre siste øktene nå har det vært ille igjen, uten at jeg har spist noe spesielt på forhånd. Jeg har helst lyst til å slippe unna dette når jeg skal løpe maraton om tre dager, så det er litt kritisk. Er det noen som kan si noe generelt om hva slags mat man bør spise, og hva man må holde seg unna?
Min bror har problemer med havregryn, trur det er nokså vanleg. Elles meiner Børge Fagerli og myrevolution at mange har kveiteintoleranse (hvete) utan at dei er klar over det. Og så har du sjølvsagt grønnsaker som erter, kål, rosenkål, kålrabi og gulrot som mange har problem med. Også egg og nøtter kan påvirke magen.

Kva matregime har du lagt opp til på løpsdagen? Viktig å ha trent på spising på førehand (men ikkje så mykje å få gjort med det no). Veit at mange får problem med magen av for mykje sportsdrikke og gel. For min del er eg så utradisjonell at eg droppar mat under konkurranse og trenar heller på å ikkje ete under trening. Drikk saft og/eller vatn undervegs.

Claw

Quote from: dtn on September 19, 2012, 22:32:02 PM
Quote from: Claw on September 19, 2012, 22:23:25 PM
Ikke Evo du trener på?

Evo har vel ikke resepsjon i det hele tatt, så hvis det er det kan han ikke akkurat si ifra til resepsjonen...

Trodde de hadde resepsjon, men at den bare er bemannet en viss tid av åpningstiden? Kanskje jeg roter, er lenge siden jeg har vært på et Evo-senter.

Claw

Quote from: deepArne on September 19, 2012, 22:49:59 PMFresh fitness, Carl Berner. Kjem til å trene der fram til desember sidan det er billig og ca 50 m unna. Planen er å flytte nærmare marka, så får vi sjå kvar neste senter blir. For min del er det nok med knebøyrack og moglegheit for hang-ups, men det er fint å kunne trene støt og rykk, muscle-up, front- og backlevers også.

Høres bra ut :) Kult at du snuser på olympiske løft!

deepArne

Quote from: Claw on September 20, 2012, 00:01:31 AMHøres bra ut :) Kult at du snuser på olympiske løft!
Øvde ein del på vending vinteren 09, 10 og 11. No har eg derimot ikkje prøvd på noko på ca eit år (borsett frå når eg skal setje vektstenger på plass...:D). Føler det fyrst og fremst er styrken som begrensar meg, pluss at eg syns det var litt lang restitusjonstid i forhold til treningseffekt (føler meg heilt mørbanka etter ei hard økt). Likevel greit å trene ein stad der eg har moglegheiten til å sleppe vektene på golvet.

Stemning


dtn

Quote from: deepArne on September 19, 2012, 23:01:14 PM
Quote from: dtn on September 19, 2012, 22:36:04 PM
Jeg har et problem. Ofte når jeg løper blir jeg etter hvert skikkelig løs i magen, noen ganger så ille at jeg er nødt til å stoppe helt opp og vente et halvt minutt før jeg kan bevege meg rolig videre. Nå har jeg prøvd å være bevisst på kostholdet før joggeturer i en god stund for å prøve å finne ut akkurat hva slags matvarer kroppen min reagerer på, men jeg blir ikke noe klokere. Jeg hadde en periode med flere turer på rad hvor det ikke var noe problem, men på de to-tre siste øktene nå har det vært ille igjen, uten at jeg har spist noe spesielt på forhånd. Jeg har helst lyst til å slippe unna dette når jeg skal løpe maraton om tre dager, så det er litt kritisk. Er det noen som kan si noe generelt om hva slags mat man bør spise, og hva man må holde seg unna?
Min bror har problemer med havregryn, trur det er nokså vanleg. Elles meiner Børge Fagerli og myrevolution at mange har kveiteintoleranse (hvete) utan at dei er klar over det. Og så har du sjølvsagt grønnsaker som erter, kål, rosenkål, kålrabi og gulrot som mange har problem med. Også egg og nøtter kan påvirke magen.

Kva matregime har du lagt opp til på løpsdagen? Viktig å ha trent på spising på førehand (men ikkje så mykje å få gjort med det no). Veit at mange får problem med magen av for mykje sportsdrikke og gel. For min del er eg så utradisjonell at eg droppar mat under konkurranse og trenar heller på å ikkje ete under trening. Drikk saft og/eller vatn undervegs.

Problemet er jo at jeg ikke vet hva slags matregime jeg skal legge opp til på løpsdagen... Har som sagt prøvd å finne ut av det en stund, uten å bli spesielt mye klokere. Tenker det blir en frokost med noen fine rundstykker (tror fine er best for meg) med pålegg 2-3 timer før start, også en banan eller to 30-60 minutter før start. Leste et sted at noen mente man burde ligge unna meieriprodukter på løpedagen, noen som har erfaringer med dette?

Quote from: Claw on September 19, 2012, 23:56:56 PM
Quote from: dtn on September 19, 2012, 22:32:02 PM
Quote from: Claw on September 19, 2012, 22:23:25 PM
Ikke Evo du trener på?

Evo har vel ikke resepsjon i det hele tatt, så hvis det er det kan han ikke akkurat si ifra til resepsjonen...

Trodde de hadde resepsjon, men at den bare er bemannet en viss tid av åpningstiden? Kanskje jeg roter, er lenge siden jeg har vært på et Evo-senter.

Det er ikke resepsjon på Evo der jeg trener, i hvert fall. :)

Claw

Quote from: deepArne on September 20, 2012, 16:10:00 PM
Quote from: Claw on September 20, 2012, 00:01:31 AMHøres bra ut :) Kult at du snuser på olympiske løft!
Øvde ein del på vending vinteren 09, 10 og 11. No har eg derimot ikkje prøvd på noko på ca eit år (borsett frå når eg skal setje vektstenger på plass...:D). Føler det fyrst og fremst er styrken som begrensar meg, pluss at eg syns det var litt lang restitusjonstid i forhold til treningseffekt (føler meg heilt mørbanka etter ei hard økt). Likevel greit å trene ein stad der eg har moglegheiten til å sleppe vektene på golvet.

Bygg opp et solid grunnlag med markløft og frontbøy. Med litt styrke på disse vil du nesten alltid jobbe submax med frivendinger osv., da blir restitusjonstiden mye kortere.

deepArne

Quote from: dtn on September 20, 2012, 18:42:44 PMProblemet er jo at jeg ikke vet hva slags matregime jeg skal legge opp til på løpsdagen... Har som sagt prøvd å finne ut av det en stund, uten å bli spesielt mye klokere. Tenker det blir en frokost med noen fine rundstykker (tror fine er best for meg) med pålegg 2-3 timer før start, også en banan eller to 30-60 minutter før start. Leste et sted at noen mente man burde ligge unna meieriprodukter på løpedagen, noen som har erfaringer med dette?
Køyr på med det du har tru på! No er det uansett for seint å gjere noko meir. Få deg ei god natts søvn og gi gass imorgon. Lykke til til dtn, Kastanje og alle andre som skal delta imorgon!

dtn

Det var en hard opplevelse. Prøvde å legge meg bak en fartsholder som skulle løpe på 3:45, men det ble litt hardt etter hvert. Kom uansett inn under fire timer med god margin, så jeg er veldig godt fornøyd!

Lars GV

Har noen her noen særlig erfaring med reversert pyramidetrening? Høres appellerende ut hvis det er så tidseffektivt og bra som enkelte hevder.

http://rippedbody.jp/reverse-pyramid-training/
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Pære

Har ikke prøvd det personlig, men de fleste program som inneholder baseløft bør ikke ta mer enn ca. 1 time (alt etter hvor mye oppvarming og massasje du slenger på), så det funker sikkert bra så lenge du ikke tuller for mye rundt mellom sets :)

Claw

#146
Quote from: Lars GV on October 01, 2012, 18:54:36 PM
Har noen her noen særlig erfaring med reversert pyramidetrening? Høres appellerende ut hvis det er så tidseffektivt og bra som enkelte hevder.

http://rippedbody.jp/reverse-pyramid-training/

Fungerer nok det der, ihvertfall en stund. Litt mangelfullt øvelsesutvalg over tid synes jeg. Ikke noe jeg ville anbefalt til en som ikke har trent noe særlig (du har begynt å trene ganske nylig?). Hva er løftene dine i øvelsene?
Viktig at man klarer å trene tungt nok når det er såpass lavt volum, så hvis du ikke er komfortabel med å ligge på grensa er nok ikke dette for deg.

RPT er ikke noe nytt, fordelen med det er at du kan kjøre skikkelig tungt på toppsettet men allikevel få greit volum. Kjører man f.eks. "sets across", altså alle arbeidssettene på samme vekt/reps, vil ingen av dem være maksimale.

Quote from: Pære on October 01, 2012, 19:17:48 PM
de fleste program som inneholder baseløft bør ikke ta mer enn ca. 1 time

Hvorfor det?

Pære

Quote from: Claw on October 01, 2012, 20:48:35 PM

Quote from: Pære on October 01, 2012, 19:17:48 PM
de fleste program som inneholder baseløft bør ikke ta mer enn ca. 1 time

Hvorfor det?

Fordi baseløft trener flere muskelgrupper enn isolerende øvelser, som da korter ned total treningstid. Alt ettersom om man trenger støtteøvelser (for bedre ytelse i baseløft eller for skader), trenger man ikke å bruke stort mer enn en til en og en halv time aktivt i gymmet for å trene effektivt.

Claw

Jeg er enig i at man ikke trenger å bruke mer enn 1-1.5 time per økt. De fleste får gjort mye på 45min, ihverfall nybegynnere.

Tolket det sånn at du mente at å bruke mer tid har ulemper :) Kan selv bruke oppunder en time på kun knebøy på volum-dager.

Pære

Vel, så lenge man er effektiv og at det ikke går ut over andre gjøremål, så kan man ta knebøy til langt på natt. Problemet oppstår derimot om man bruker 3 timer på å pumpe biceps med stang, manual, på skrå, vendt mot mecca ol. Da er et på tide å revurdere programmet sitt. :)