TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

Claw

Quote from: Roark on October 17, 2012, 01:21:52 AMFår man ikke noe ut av andre belastninger enn 10, så har du dårlig teknikk. Punktum.

Og det er det ingen som har sagt imot heller! Er vel ingen her som har sagt at de ikke får noe ut av andre belastninger enn 10, så ingen grunn til å gjenta seg selv her.

QuoteJeg antar at du er godt trent og i stand til å få utnyttet enda mer av kapasiteten hvis du hadde hatt ved en lavere belastning og høyere frekvens enn den du får på 10. Du vet sikkert at ved høy kraft, så klarer ikke musklene å arbeide med høy hastighet samtidig.

Kapasiteten med tanke på hva da? Du må gå litt ut av roing-mindsettet ditt og forstå at målet mitt er ikke å utnytte kapasiteten min best mulig i roing.

Du kan sikkert si det samme om styrketråkk på sykkel, at det er helt dust fordi det ikke er optimalt mtp effekt etc., så det viktig å se hva konteksten her er.

deepArne

Quote from: Roark on October 17, 2012, 01:21:52 AM
Forstår ikke helt hva du mener her.
Veit ikkje heilt kva eg meiner sjølv... Vil berre få fram at ein bør vere kritisk til all informasjon som blir presentert om trening og fysiologi, og at den beste måten å finne ut om ting funkar er å lese resultat og testprosedyre frå forsøk eller til og med teste i praksis sjølv. Då er det stor fordel å ha tilgang til medisinske tidskrift, ettersom kun hypotese og resultat ligg på pubmed. Når det gjeld romaskin har du garantert meir peiling enn meg, men på generell kondisjonstrening og -prestasjonar har eg både stor oversikt og alternative synsvinklar på faget. Utover dette trur eg vidare diskusjon frå meg blir vel snevert i forhold til intensjonen med tråden.

Claw

Sorry, gikk glipp av at Arne skrev det.

Ja, jeg trener utelukkende styrke og veldig intens kondisjon (prowler).
Jeg ror egentlig ikke for å bli mer utholdende heller. Jeg er klar over at min bruk av romaskinen ikke er fornuftig mtp. utholdenhet, teknikk, prestasjon, etc. Men det er ikke noe jeg bryr meg om. Jeg bare synes det er gøy å bruke mye krefter på kort tid og se hvem som vinner ;)

I tillegg er det vanskelig å få kollegaene mine til å bruke noe annet enn 10, og det er de jeg konkurrerte mot.  :)

deepArne

Quote from: Roark on October 17, 2012, 17:13:37 PM
deepArne skrev i estetikktråden:

Quote from: deepArneUmogeleg å få høg effekt på andre enn 10
Føler det sitatet er tatt litt ut av samanhengen. På det tidspunktet hadde eg prøvd roing ein gong. Når det gjekk fort hadde eg problem med å ikkje falle av sitsen. Klarte ikkje å kome under 1:30-fart på andre motstandar enn 10. Etter det har eg ikkje hatt nokon problem med å akseptere at du har meir peiling på roing enn meg, og alle innlegg har stort sett vore kverulering mot fagfeltet idrettsvitenskap.

Toshi

Er det noen som har noen tips eller linker til god teknikk for løping?

deepArne

Quote from: Toshi on October 21, 2012, 16:06:48 PM
Er det noen som har noen tips eller linker til god teknikk for løping?
Og så skal eg gi eit nok eit kontroversielt tips frå deepArne: Løpeteknikk har ingenting å seie. Dei fleste utviklar sin eigen optimale teknikk ved berre å trene. Kenyanarane trenar ikkje på løpeteknikk og dei er best i verden. Dersom skal få eit tips frå meg må det vere å ta i på trening. Dersom du ikkje er god nok form til å springe fort lenge, kan du springe og gå om ein annan. Og så er det viktig å få hofta i fall (dvs fram). Kjelde for å underbygge påstanden min kan du finne på http://www.dn.no/dnaktiv/article2365394.ece.

Toshi

Quote from: deepArne on October 21, 2012, 19:12:15 PM
Quote from: Toshi on October 21, 2012, 16:06:48 PM
Er det noen som har noen tips eller linker til god teknikk for løping?
Og så skal eg gi eit nok eit kontroversielt tips frå deepArne: Løpeteknikk har ingenting å seie. Dei fleste utviklar sin eigen optimale teknikk ved berre å trene. Kenyanarane trenar ikkje på løpeteknikk og dei er best i verden. Dersom skal få eit tips frå meg må det vere å ta i på trening. Dersom du ikkje er god nok form til å springe fort lenge, kan du springe og gå om ein annan. Og så er det viktig å få hofta i fall (dvs fram). Kjelde for å underbygge påstanden min kan du finne på http://www.dn.no/dnaktiv/article2365394.ece.
Takker! Det er ting som å få frem hoften og aktivere magen jeg tenker på, ja. Jeg vil trene for å få en god holdning og trene mest mulig av kroppen i samme sleng. Og på en slik måte at det forebygger skjevbelastning isteden for å skape dem. (Komme seg ut av kontorstolen er kanskje første bud :) )

Jeg har holdt på med intervaller mest den siste tiden. Og kjenner det godt i lysken/hoftene etter den siste økta. Planen er å mikse inn lengre turer, men har hatt vondt i knærne så vil ikke gjøre dumme ting.

Lars GV

Noen her som har prøvd, og klarer Muscle-Ups?

Youtube: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yutXJOrxhGs

Artikkel: http://fitnessbloggen.no/muscle-ups-overkroppstyrke/

Hva er i så fall deres erfaring og mening om øvelsen?
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Femininist

Jeg er tung og svak så ingen muscle-ups på meg, men jeg tror det er den kuleste øvelsen som finnes!
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stemning

Jeg har aldri prøvd men har lyst, men er ikke noe egnet sted å gjøre det i nærheten av meg eller på treningssenteret. Tenke tenke.

Eh

Det er ganske vanskelig og krever mye teknikk!

Har prøvd et par ganger og har klart 2 stk.

Lars GV

Noen kjappe spørsmål til dere som har peiling:

1) Kan man gradvis miste muskelmasse(fysisk størrelse), men fortsatt bli sterkere i samme prosessen?

2) Kan man gradvis bli sterkere, uten å øke i volum/muskelmasse(fysisk størrelse), og fortsatt øke i vekt? Eller vil sterkere muskler alene ikke gi utslag på vekten?

Begge spørsmålene handler om på lang sikt, ikke kjappe endringer.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Claw

Quote from: Lars GV on October 25, 2012, 21:14:40 PM
1) Kan man gradvis miste muskelmasse(fysisk størrelse), men fortsatt bli sterkere i samme prosessen?

I utgangspunktet, da det finnes faktorer som bidrar til styrke men som ikke har direkte sammenheng med muskeltversnitt. Da tenker jeg først og fremst på nevrale faktorer. I komplekse øvelser vil teknikk, koordinasjon etc. spille en stor rolle, så hvis teknikken bedres fra elendig til veldig bra samtidig som muskeltversnitt går ned, vil det absolutt være mulig. Ser man på muskelstyrken på hver muskel isolert derimot vil dette være vanskelig i praksis.


Quote2) Kan man gradvis bli sterkere, uten å øke i volum/muskelmasse(fysisk størrelse), og fortsatt øke i vekt? Eller vil sterkere muskler alene ikke gi utslag på vekten?

Når du sier "fortsatt øke i vekt", mener du kroppsvekt eller at du øker vekten du trener med? Forsto ikke helt spørsmålet i sin helhet, så jeg prøver å dele det opp.

2a) Kan man gradvis bli sterkere uten å øke i volum/muskelmasse?
Svar: Ja, av samme grunner som jeg skrev som svar til 1). (Nevrale faktorer, teknikk etc.)

2b) Vil sterkere muskler alene ikke gi utslag på vekten?
Svar: Hvis du har to identiske muskler som veier 1KG, men den ene er 20% sterkere enn den andre, veier begge to fortsatt 1KG.

Håper det hjalp.

Lars GV

#208
Ser nå at det var litt klønete formulert i det andre spørsmålet. Jeg mente å øke i egen kroppsvekt mot slutten der. Altså, om man kan bli sterkere(løfte tyngre vekt), uten å øke i fysisk størrelse(få mer muskelmasse som gjør deg fysisk større), og fortsatt øke i egen kroppvekt. Altså om mer styrke uten noen andre fysiske forandringer enn at man løfter mer(og ikke øker i størrelse) kan få deg til å gå opp i vekt.

Takk for svar :)
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Claw

Quote from: Lars GV on October 25, 2012, 22:08:24 PM
Altså om mer styrke uten noen andre fysiske forandringer enn at man løfter mer(og ikke øker i størrelse) kan få deg til å gå opp i vekt.

"Styrke" er et ord for evnen til å utvikle kraft, og økt styrke i seg selv kan ikke øke kroppsvekten, da kroppsvekten er diktert av masse som påvirkes av gravitasjonskraften. En evne påvirkes ikke av gravitasjonskraften. ;)