Den Store Proteintråden!

Started by Mr.Brightside, July 17, 2012, 21:06:31 PM

Previous topic - Next topic

Claw

Tarmen din bryr seg ikke så mye om klokka ;)

Quote from: Martin BerkhanWhenever you hear something really crazy you need to ask yourself if it makes sense from an evolutionary perspective. It's a great way to quickly determine if something may be valid or if it's more likely a steaming pile of horseshit. This myth is a great example of the latter. Do you think we would be here today if our bodies could only make use of 30 grams of protein per meal?

The simple truth is that more protein just takes a longer time to digest and be utilized. For some concrete numbers, digestion of a standard meal is still incomplete after five hours. Amino acids are still being released into your bloodstream and absorbed into muscles. You are still "anabolic." This is a fairly standard "Average Joe"-meal: 600 kcal, 75 g carbs, 37 g protein and 17 g fat. Best of all? This was after eating pizza, a refined food that should be quickly absorbed relatively speaking.

Think about this for a second. How long do you think a big steak, with double the protein intake of the above example, and a big pile of veggies would last you? More than 10 hours, that's for sure. Meal composition plays an important role in absorption speed, especially when it comes to amino acids. Type of protein, fiber, carbohydrates and prior meals eaten all affect how long you'll have amino acids released and being taken up by tissues after meals.
http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Stemning

Tingles, hvilke shakes har 90 gram protein? Det høres unødvendig ut. Vanlig råd for folk som trener 2-3 ganger i uken er mellom 2 og 2,5 gram per kilo kroppsvekt per dag. Jeg f. eks. med mine 80 kg legger meg på +/- 200 gram om dagen. Det gjør jeg noen lunde slik:

Frokost: 25-40
Lunsj: 25-30
Lunsj2: 25-30
Middag: 80
Kvelds: 40

Gode kilder er:
En shake med vanlig mengde (den anbefalte scoopmengden inneholder som regel mellom 25 og 30 gram rent protein, står på pakken.)
Havregryn med melk, mye havregryn og mye melk dog. Blir litt for kaloriheavy for meg nå som jeg er på kaloriunderskudd.
Tunfisk eller makrell i tomat på en skive eller et knekkebrød.
Kokt skinke, massevis på en enkelt skive. Litt paprika på og noe smør eller margarin under er digg.
Kjøtt, fisk eller fugl til middag. Kanskje noe rester (eller planlagte rester) til lunsj.
Cottage cheese. 39 gram proteiner per boks, en hver kveld. :D Fettsyrene i melkefettet er påvist bra for muskelmassebevaring og fettforbrenning. (CLA osv.)



Tingles

I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Claw

90 eller 90+ betyr vanligvis at det er et proteinisolat (konsentrat har ofte 80 eller 80+). Det har ikke med antall gram å gjøre.

Stemning

Quote from: Tingles on July 20, 2012, 11:56:07 AM
http://www.proteinbutikken.no/category/7856-wheymelke-proteinvalle.aspx

En av protein shakene jeg har blitt anbefalt..

Som Claw sa, det betyr ikke 90 gram per porsjon. :) Det er forresten ikke noe vits å kjøpe dyrt proteinpulver for "amatører som oss", eneste forskjellen du vil merke ved å kjøpe en 80 som pleier være mye billigere er at du må bruke type 10 % mer hver gang forå få like mye. Aminosyresammensetning er heller ikke førstepri før du er ekstrem, så sats på noe billig som proteinfabrikkens vanlige eller gymgrossistens (jeg bruker gymgrossistens).

Eh

vanlig whey holder i massevis for de aller aller fleste.

Lars GV

Jeg har fått høre at Hemp proteiner er å anbefales. Har noen her noe kunnskap angående det?

Såg at de hadde Hemp proteiner på den siden Tingles linket til.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Claw

#22
Hvis ikke du er veganer er det ingen grunn til å bruke hemp fremfor whey.
Whey har bedre aminosyreprofil, mindre fett og karbohydrater, og jeg går utifra at det er billigere (har aldri sjekka priser på hempprotein).

Eh

Quote from: Lars GV on July 23, 2012, 18:15:17 PM
Jeg har fått høre at Hemp proteiner er å anbefales. Har noen her noe kunnskap angående det?

Såg at de hadde Hemp proteiner på den siden Tingles linket til.

Ei på jobb prøvde det. Smakte hor og helvete.
Melkeproteiner er best.
http://fitnessbloggen.no/dette-er-siste-nytt-om-forskning-pa-protein/

Roman

#24
Quote from: Tingles on July 19, 2012, 19:57:43 PM
Er det noen som vet hvor mye protein kroppen kan ta opp i timen? Altså jeg tenker på shakene med 90g protein, hvis kroppen ikke kan ta opp mer enn 25g protein i timen(som jeg har hørt) så lurer jeg på hva vitsen er med en overkill som det.

Denne delen føler jeg er litt vag.
Jeg tror ikke at det finnes noe konkret research enda som tilsier hvor mye kroppen tar opp i timen eller per. dag for den saks skyld.

Det eneste vi har er ca. tall, men jeg mener at det fortsatt ikke er nok.

Jeg tenker helhetlig.
Det sies at man trenger 2-4g protein/kg kroppsvekt.
Jeg spiser vel 4g/kroppsvekt, siden jeg er så heldig å få mesteparten av måltidsbehovet mitt dekket av jobben (im a lucky mofo :))

Jeg kjører et lite eksperiment om dagen, jeg skal se om jeg kan stappe i meg så mye proteinkilder som jeg klarer, og se om jeg legger på meg :)
Og da kutter jeg ut fett og karbokilder, unntatt lakseolje og grønnsaker.
Be like water my friend.

Claw

Det er vel ganske lett å finne ut på forhånd ;) Du legger på deg om du er i kalorioverskudd.

2-4g er langt over hva man trenger. Anbefalingene på 2,3g per KG kroppsvekt regnes som høye. Er du oppe i 4g vil du få mer utbytte av å spise mer karbs og fett. Husk at disse også er viktige for treninga. Karbs er ikke essensiell, men det er en utrolig bra energikilde. Fett er nødvendig for veldig mange prosesser i kroppen, bl.a. hormonproduksjon.

Roman

Quote from: Claw on July 26, 2012, 11:59:16 AM
Det er vel ganske lett å finne ut på forhånd ;) Du legger på deg om du er i kalorioverskudd.

2-4g er langt over hva man trenger. Anbefalingene på 2,3g per KG kroppsvekt regnes som høye. Er du oppe i 4g vil du få mer utbytte av å spise mer karbs og fett. Husk at disse også er viktige for treninga. Karbs er ikke essensiell, men det er en utrolig bra energikilde. Fett er nødvendig for veldig mange prosesser i kroppen, bl.a. hormonproduksjon.

Gotcha! :)
Men det er grunnen til at jeg kjører et eksperiment, for å se hvordan jeg påvirkes :)
Jeg har i tillegg en liten "fri" periode fra trening, så det blir spennende å se hva som skjer!
Jeg har også sluttet å veie kaloriene, ettersom målet bare er å stappe i meg proteiner :)

Ang. hva som er nødvendig av proteiner:
Du har jo helt rett, i teorien bør en jo minimere inntaket slik at det optimalt (for å spare penger, høy kvalitets protein er dyrt)
Men siden jeg har anledning til å spise så mye protein jeg vil på jobb gratis, så prøver jeg meg :)

Jeg leste en ny og fresh artikkel fra Børge på fitnessbloggen ang. protein opptak i kroppen:
http://fitnessbloggen.no/dette-er-siste-nytt-om-forskning-pa-protein/
Be like water my friend.

ChristianL

Anbefaler den nye melka til tine. 10g proteiner per melkeglass, null fett og holdbarhet på 30 dager. Smaker godt gjør den også :) Tine Styrk heter den.

Claw

Og dobbelt så dyr. Du får mer proteiner per krone med vanlig melk. Null fett er ikke en fordel, ihvertfall ikke hvis man er normalvektig eller skal opp i vekt. Og med et normalt melkeforbruk bør ikke dagens holdbarhet være et problem ;)

Styrk er et overpriset trendprodukt. Styr unna og bruk pengene på noe fornuftig :)