Diktafon(taleopptaker)

Started by Roman, July 31, 2012, 18:57:40 PM

Previous topic - Next topic

Roman

Hei!

I forbindelse med skolearbeid, tenkte jeg å gå til innskaffelse av en taleopptaker :)

Noen som erfaring med en taleopptaker til bruk i klasserom/forelesning?

Jeg er ute etter en som er klar for "plug and play", altså lett anvendelig, samtidig som at den klarer å skille ut støy.
Jeg driter i om den har mp3 spiller og muligheter for å høre på satelitt radio :)
Den bør også være grei å ha med å gjøre, når en skal ha dette over på pc(helst mac).

Jeg har fått inntrykk av at olympusen er ganske populær?

På forhånd, takk for tips :)
Be like water my friend.

--WTF?--

Eneste jeg kjenner godt til og kan anbefale er denne: http://www.zoom.co.jp/products/h1/

Det med å "skille ut støy" kan du bare glemme, med mindre du har tilgang til profesjonelle lydbehandlingsverktøy. Da vil jeg heller anbefale å plassere deg riktig i salen, slik at du fanger opp minst mulig støy i utgangspunktet.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

dtn

Har ikke så mye å sammenligne med, men vi brukte en Olympus i militæret som var veldig fin. Husker ikke hva modellen het. Den var i hvert fall veldig grei når man skulle overføre til PC, for den hadde en innebygget USB-plugg som man bare skjøv ut og plugget rett inn.

Voltaire

Hei! Jeg vurderte å anskaffe en diktafon en gang, men min lærer på det tidspunktet sa at han hadde dårlig erfaring med dem. De fleste ga veldig dårlig lydkvalitet og brukervennlighet i forhold til prisen. Etter det har jeg brukt en iPad, og det funker greit, selv om det sikkert hadde vært mer elegant med en iPhone. Kanskje du bare skal vurdere å skaffe deg en smarttelefon?

QueenB

hvorfor ikke bare ta notater? jeg pleide å ta notater i stikkordsform--> når jeg leste til eksamen/skrev oppg, så jeg på stikkordene---> skjønte hav som var viktigst å kunne---> bra karakterer.

tar du opp forelesningene, må du jo høre på hele greia på nytt. og vil du egentlig det? :p
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

--WTF?--

Quote from: Voltaire on August 01, 2012, 10:05:11 AM
Jeg vurderte å anskaffe en diktafon en gang, men min lærer på det tidspunktet sa at han hadde dårlig erfaring med dem.

Diktafoner er ikke laget for å ta opp forelesninger fra en sitteplass i forelesningssalen. De er laget for nærfeltsopptak.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Eh

Quote from: QueenB on August 01, 2012, 10:20:35 AM
hvorfor ikke bare ta notater? jeg pleide å ta notater i stikkordsform--> når jeg leste til eksamen/skrev oppg, så jeg på stikkordene---> skjønte hav som var viktigst å kunne---> bra karakterer.

tar du opp forelesningene, må du jo høre på hele greia på nytt. og vil du egentlig det? :p

For da må han følge med på forelesningen og ikke sitte på facebook!

Voltaire

Quote from: --WTF?-- on August 01, 2012, 16:11:08 PM
Quote from: Voltaire on August 01, 2012, 10:05:11 AM
Jeg vurderte å anskaffe en diktafon en gang, men min lærer på det tidspunktet sa at han hadde dårlig erfaring med dem.
Diktafoner er ikke laget for å ta opp forelesninger fra en sitteplass i forelesningssalen. De er laget for nærfeltsopptak.
Denne diktafonen var til nærfeltsopptak ;)

Roman

Haha :)

Takk for svar =D

Jeg tenkte å notere i form av tankekart, MENS jeg tar opp forelsningen :) Det er da greit å få dobbelt opp med informasjon, og å kunne bruke alle sansene i hukommelsesarbeidet?
Jeg leste ett eller annet sted at første repetisjonen etter forelsningen bør skje rett etter timen, for å få festet det bedre til hukommelsen?

Be like water my friend.

Voltaire

Mitt beste tips er å bare kjøpe seg boka "Memo" av Oddbjørn By (er visstnok også en oppfølger som heter "Memo - Studiehåndboka". Inneholder en idiotsikker husketeknikk - i alle fall om du må huske tonnevis med fakta. Selv har jeg brukt den til å pugge alle USAs presidenter på 20 minutter, alle statene på en halv time, alle europas land og hovedsteder på en time - og "åpningsscenen" i boka er at forfatteren går opp til eksamen på en uke - som han sløser bort mesteparten av. Dessverre renner kunnskapen lett ut om du ikke repeterer den igjen - men slik er det med alt. Memo gjør det i alle fall dritgøy å lære og lett å huske :-)

Hva gjelder det å lytte til hele forelesningen på nytt idet du har studert, kan det i alle fall ikke gjøre hukommelsen dårligere. Men tenk på det: Hvor lenge kommer du til å gidde dette? Etter forelesning kommer folk til å huke deg med på ting, og du kommer til å være sliten og lei - og du har all grunn til å bli med på ting og å være lei av å høre på forelesninger. Jeg prøver å finne ordninger jeg kan leve med, og opplever mine beste resultater slik ;)