Konsentrasjonsvansker og distraksjoner

Started by Zervs, August 01, 2012, 16:45:00 PM

Previous topic - Next topic

Zervs

Sliter litt med å fokusere ordentlig når jeg skal lese pensum. Jeg slår av både facebook og mobil, finner meg et stille sted og prøver å fordøye stoffet.
Etter 20-30 min vandrer uansett tankene over på alt det kule jeg opplevde i sommerferien, på backpackerturen jeg snart skal ut på, på festingen med kamerater, på jentene jeg ble kjent med, hva de gjør nå eller den berusende følelsen av å møte en jente ute for deretter gå all the way via sex og ende opp i å bli forelsket/betatt i henne (true story)


Jeg klarte meg meget bra gjennom hele videregående, både under lesing til eksamen og resultatet generelt. Kanskje fordi lærerne var der og pushet oss hele tiden, ikke vet jeg.. Synes alt blir mye vanskeligere når man får ansvar for egen læring.

Tips og triks? Dette er til tider frustrerende..

Mr.Brightside

Noe som funka for meg var en form for mental trening: oppmerksomhetstrening. Det er egentlig en form for meditasjon.
Rise and rise again, untill lambs become lions

Femininist

Klarer du å holde oppmerksomheten i 20-30 min (som er gjennomsnittlig) så har du oppmerksomhet på det du skal i 25 min, tar 5 min pause og setter deg til å jobbe igjen. focus booster er et pc- program designet til det formålet.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Voltaire

#3
Quote from: Femininist on August 01, 2012, 17:40:53 PM
Klarer du å holde oppmerksomheten i 20-30 min (som er gjennomsnittlig) så har du oppmerksomhet på det du skal i 25 min, tar 5 min pause og setter deg til å jobbe igjen. focus booster er et pc- program designet til det formålet.
Riktig. Leste et sted at 45 minutter er den maksimale konsentrasjonstiden et menneske har. Selv tar jeg meg alltid i å sveve avsted med mine egne dagdrømmer - selv når jeg ser en spennende film.

Selv er jeg også en ganske skoleflink type, men kan ikke si at jeg har roen til en buddhistisk munk. :)

Roman

Be like water my friend.

Voltaire


Supernova

Ritalin er svaret! :)


For de som ikke ønsker eller kan dope seg, så finnes selvsagt andre metoder for å bedre konsentrasjonen. For meg er det slik at det er utrolig vanskelig og tungt å lese noe og få med seg det som står, også kalt læring, hvis jeg ikke er motivert. Men så lider jeg av ekstremt tilfelle av tankevandring og burde vel egentlig vært medisinert:)

Motivasjon kan man skape på mange ulike måter. For meg så funker det å lure meg selv til at dette jeg nå skal lese er kjempegøy og det mest fantastiske jeg noen gang kommer til å lese, selv om stoffet er så tørt at det er brannfarlig. Jeg henter fram en haug med positive og motiverende følelser før jeg setter i gang. Klarer da å holde fokuset oppe i ca en time før jeg må ha påfyll av motivasjon, og slik kan jeg holde på. En form for selvhypnose eller ankring.
Funker for meg i hvertfalll:)

Jeagle

ritalin er ikke svaret!
har adhd og kan personelig si at det ikke har noe bra med seg.
har du litt konsentrasjons vansker og ikke vil medisinere deg så er det bedre og sprise riktig og trene skikelig slika at du forbrenner mest mulig energi.
mat som frukt og grønt og fisk og ikke så masse rødt kjøtt er bra. dropp brus kaffe og tea dette inne holder vann drivene stoffer og booster energi nivået som gjør deg u konsentrert.
å være eller ikke være

Zervs

Supernova: Kan si meg enig der, jeg er en tankevandrer av dimensjoner :) Så mye at det kan bli plagsomt noen ganger, i tillegg har jeg vanskelig for å sitte rolig over lengre tid.

Spiser relativt sunt, men er avhengig av store mengder kaffe hver dag. Kan større mengder føre til uro?

Voltaire

Leste en god del på Wikipedia for din del, Zervs, og kom frem til artikkelen "Health Effects of Caffeine" (etter å ha skumlest "Coffee" og "Health Effects of Coffee") : http://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_caffeine

Stort sett er det ikke så mange negative kognitive effekter som kan kobles til koffein - faktisk nesten bare positive. Jeg tror allikevel at det ikke er smart å gjøre seg avhengig av noe som helst, fordi kroppen som regel venner seg til stoffer som "forbedrer" ytelsen.

Selv drikker jeg en varierende mengde kaffe hver dag, men jeg håper på å slutte helt :)