Hvorfor er nordmenn så kalde?

Started by Zervs, October 04, 2012, 10:08:50 AM

Previous topic - Next topic

Zervs

Det er ikke til å legge skjul på at folk fra andre land synes vi er kalde, skeptiske og vanskelig å komme i kontakt med. Vi oppfattes ofte som vennlige, men sjenerte.

I flere land blir utvekslingselever nærmest omsvermet av folk som vil bli kjent med dem, slik er det ikke her. Vi har olje, masse penger på bok, to biler og en hytte, vakker natur og lever i et av verdens mest fredeligste land. Smilet sitter likevel langt inn for enkelte og selvmordstatistikken er høy for et I-land som Norge. Hvorfor?

En utvekslingselev fra Chile sa følgende: Dere nordmenn aner ikke hvor godt dere har det, likevel er dere aldri fornøyde.

Stanley

#1
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

TropiskJuice

Har en liten teori om at det er historiske grunnet til dette. Nordmenn har alltid vært spredt over alle hauger og fjorder, hvor man hadde flere dagsmarsjer til nærmeste nabo. Man var derfor mye mer knyttet til sine nærmeste, og man har vanskeligere for å komme i kontakt med andre. Først i løpet av 1900-tallet stormet folk til byene, og det nye moderne samfunnet ble den dominerende livsstilen, men vi har fortsatt rester av den gamle mentaliteten igjen i oss fra foreldre og besteforeldre som var mer preget av det.

Dev

Det er kaldt store tider av året i norge i forhold til mange andre land. Man er derfor mer innendørs, gjerne blandt folk man kjenner. Dette utvikler sjenanse ovenfor andre.

Stemning

Jeg skulle ønske jeg var mer "american" i møte med nye mennesker.. Men hadde alle vært livlige og imøtekommende i Norge hadde man ikke like lett kunnet skille seg ut positivt ved å være det som man kan nå. ;)

Stanley

#5
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Potet

Jeg vil våge meg å si at generasjonen som vokser opp nå er mindre kalde enn de eldre generasjonene. Med alle de sosiale mediene og den nye teknologien er det lettere å kommunisere med andre og mennesker knyttes lettere sammen. Hvor kalde nordmenn er ligger mye i hodene til folk mener jeg. Så klart, noen gjenger er vanskelig å komme innpå, men folk gir deg stort sett en sjanse før de avviser deg. Nordmenn er ikke så flinke til å bli kjent med nye folk, så man er nødt til å ta litt initiativ hvis man ønsker å bli bedre kjent. Sett på en annen side, når du først blir kjent med nordmenn er de gjerne hyggelige og med gode verdier.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

--WTF?--

Det har nok vært en endring de siste generasjonene, ja.

Før oljealderen hadde vi ikke så mye mat og andre viktige ressurser å ta av her i landet (det vi hadde var krevende å få tak i sammenlignet med sørligere land), og kunne derfor ikke være så inkluderende med andre enn de som sto oss nærmest. Nabobygda måtte klare seg selv i en krisetid, og det ga seg også utslag på det sosiale. På den annen side førte dette til at folk som sto hverandre nært var mye flinkere å samarbeide for å overleve enn vi er idag, om de ikke var så sosiale i nåtidens definisjon av ordet.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Zervs

Veldig mange opplysende svar her :) Som Ananas sa, så er det påfallende hvor skeptiske og lukket vi er til andre kulturer. Kanskje det er på tide at vi senker guarden og lar mennesker fra andre kulturer få en sjanse til å komme innpå oss?
Tør å påstå at endel nordmenn som har reist mye utenfor Europa blir mindre skeptiske og mer åpne til andre kulturer.

Jeg bedt inn på middag hos en familie som ikke hadde all verden, men det var ikke snakk om å spare på verken mat eller drikke. Tvert i mot, det var en selvfølge å gi gjesten det aller beste. I ettertid satt jeg med en flau smak i munnen fordi jeg vet at dette, på tross av at vi ruller i rikdom, sannsynlig ikke hadde skjedd i Norge.

Backpacking tur coming up, det gledes!



tore

Jeg tror grunnen er temperatur  :)

For en stund siden var jeg i Bolivia. Bolivia er et land med mye forskjellig klima. Hovedstaden La Paz lå 4000 meter over havet, mens det bare var en ikke så alt for lang sykkeltur til lavlandet og jungel.

Man merket stor forskjell på folket i kalde La Paz og det tropiske lavlandet. I La Paz var folk mye mer  sjenert, mens i lavlandet hadde folkene mer energi og var mer tilmøtekommende.

Selvmordsraten var også ekstremt høy i La Paz (noe som selvfølgelig kan skyldes høyden over havet)