Impregnere skinnjakke?

Started by Voltaire, December 13, 2012, 01:09:14 AM

Previous topic - Next topic

Voltaire

Akkurat anskaffet nye sko. Disse må man impregnere for å beskytte dem mot snø, vann og så videre - anbefalt for de fleste typer men spesielt skinn.

Kom til å tenke på at skinnjakker ikke har særlig godt av mye vann, men før jeg eventuelt gjør noe dumt, tenkte jeg det var greit å høre om noen her har peiling. Er det vits og/eller smart å impregnere en skinnjakke, og kunne jeg brukt samme sprayen som jeg brukte på skoene; den er jo tilpasset skinn?

Potet

Noen skinnjakker er allerede impregnert, mens andre ikke tåler impregnering (men det vil jeg tro vil gjelde et mindretall av skinnjakker). Jeg har ikke impregnert jakken min da den allerede er duganes i litt regnvør. Når det pøser ute bruker man uansett ikke skinnjakke. Det er viktigere å impregnere sko siden de er mer i kontakt med vann og har lettere for å sprekke opp.

Du kan prøve dette: http://www.kk.no/891708/slik-varer-skinnjakken-lengst-mulig
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Voltaire


Voltaire

Prøvde litt Spenol på forskjellige mindre viktige områder nå; på innsiden der glidelåsen er festet og på en av lommene. La merke til at skinnet utvidet seg en anelse - ikke mye, men merkbart når jeg observerte. Det kan jo hende at dette er en helt naturlig effekt som avtar etter hvert som skinnet tørker inn.

Den er ikke spesielt tight, og er heller ikke ment til å være det, men jeg lurer på hvordan det kan se ut om jeg gjør det på hele greia. Noen som har noen erfaringer? Er det lurt å fortsette?

Voltaire

Tenkte forresten å si at jeg nå tok sjansen og brukte spenol på hele jakka. Det gikk kjempebra; om skinnet har utvidet seg, er det i alle fall på en måte som ikke merkes. Største forbedring er at den generelt ser nyere ut, og i tillegg hadde skinnet på ermene blitt så stivt at det var permanente folder. Det finnes ikke mer.

Spenol er tingen! ;)

Koraboros

Jeg smørte inn min med spenol i sommer, det funka fint. Skal gi den en ny runde så snart jeg gidder..