Tidenes artikkel

Started by Voltaire, December 19, 2012, 15:40:18 PM

Previous topic - Next topic

Voltaire

Les denne: http://www.cracked.com/blog/6-harsh-truths-that-will-make-you-better-person/

Det er kanskje visse av dere som ikke har lest Cracked før, og hvis du ikke har det, bør du vite at det er en veldig flott side: De blander humor, fakta og livsvisdom på en fantastisk måte. En gang i blant legger de ut noe som får meg til å revurdere livet mitt, og denne artikkelen er "noe".

Temaet er at ingen vurderer deg for det du "er", men det du gjør - hvilke evner har du; hva kan du gjøre for verden? Den kan virke direkte og en smule sosialdarwinistisk, men poenget er: Det som gjør at folk kommer til å ansette deg, bli venner med deg, bli kjæresten din osv. er hva du gjør for/med dem. Alle har forskjellige evner og mange av dem er viktige: Er du en person som tar ansvar, gjør små hyggelige ting med vennene sine, har ambisjoner, finner på noe moro, gjør det den skal når den blir bedt om det etc.?

Den var en vekker for meg - på en positiv måte. For det første fikk det meg til å reflektere over at jeg er fornøyd med mye jeg har utrettet og mindre fornøyd med annet. Det jeg har opplevd mindre suksess med, prøver jeg å ta tak i: Forbedre evnene sakte, men sikkert - "Veien er målet". For det andre ga den meg mye god input; kanskje jeg skal fokusere på færre mål av gangen?

Igjen vil jeg understreke at poenget er "hvordan kan du utrette noe positivt for verden" - ikke for bare for deg selv. Alfa-Tom fra 0330-podkasten er erkeeksemplet på en person som ikke har fattet poenget: Hvis du har lyst til å bli en omgjengelig og hyggelig person, er ikke det beste du kan gjøre å analysere hva slags oppførsel som er "høystatus" eller hva slags merkelige ting som gjør at folk blir tiltrukket til deg. Den aller beste måten å bli et mer omgjengelig (eller høystatusmenneske, om du skal se kynisk på det) er bare å bli flink til ting som gjør at du kan utrette noe for noen - gjør deg selv til en person som folk vil like heller enn å "late som" om du er det. Lær deg å spille et instrument, bli flink til å massere, ha noen interesser, gjør det bra på skolen - få ræva di opp av sofaen og gjør noe.

Håper dere får like mye glede av lesingen som jeg gjorde. :)

babubi


VB

Veldig bra lesing, det eneste som er uheldig med slike artikler er som han peker ut på slutten, de personene som har mest godt av å lese det vil finne unnskyldninger for å ikke ta det til seg.

Uansett, liker alle poengene han hadde. Spesielt det med å være en closer, det gjelder i alle deler av livet. Hvis du vil komme noen vei så må du fullføre, kan ikke engang telle hvor mange halvferdige prosjekter av diverse karakter (programmering, sjekking, trening, etc...) jeg har startet opp igjennom årene. Det er ikke før man virkelig bestemmer seg for å fullføre at man får resultater.

Supernova

;)
Know the truth, and the truth will set you free.

Toshi

QuoteDe ligger blødende i gaten; Kan du operere?

Denne skal jeg ta med meg. Takker :)


Meauw

#5
:)

Voltaire

Quote from: godevinger on December 25, 2012, 12:30:26 PMAvslutter med et sitat jeg liker godt; "(...) most people overestimate what they can do in one year, most people underestimate what they can do in 5 years."
Kult sitat, godevinger.

Tror det er lett å gi opp hvis man har for mye. For min egen del har jeg funnet ut at det er bra å ha en god task manager som motiverer deg. Epic win for iOS er noe av det mest geniale jeg har vært borti, og jeg kan anbefale det til alle. Google "gamification" om du ikke har hørt om det. Det har gjort meg mer ryddig enn det jeg har vært noen gang før, og det er en start. Internaliser noen få ting av gangen, så ordner ting seg ;)

Meauw

#7
Word.