Utroskap

Started by Zervs, December 27, 2012, 22:06:40 PM

Previous topic - Next topic

Zervs

Har utroskap blitt sosialt akseptert eller er det bare blitt mer synbart enn tidligere? Synes jeg ser det overalt, hva mener dere om dette?

Personlig er det totalt uakseptabelt da utroskap ødelegger og går utover en annen(s) uskyldig tredjepart. Såkalte åpne forhold klinger heller ikke godt i mine ører.

--WTF?--

Jeg tror det bare har blitt mer synlig og akseptert å snakke om. Ser vi tilbake på samfunnsendringene siden 60-tallet er det en naturlig utvikling at man nå begynner å stille spørsmål ved parnormen og monogamiet. Men det er jo en kjent sak at svært mange gifter seg av helt andre grunner enn at de faktisk ønsker å leve monogamt.

Quote from: Zervs on December 27, 2012, 22:06:40 PM
Såkalte åpne forhold klinger heller ikke godt i mine ører.

Hvorfor ikke? Da er det jo ingen avtaler som brytes.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stanley

#2
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

--WTF?--

Noe jeg anser som et helt reéllt problem er alle(?) de som regner det som normalen å bryte avtalene sine.

Jeg hadde ei venninne som prøvde seg på meg gang på gang, selv om hun var i et (monogamt) forhold. Jeg forlangte at hun enten skulle avslutte forholdet eller åpne det opp offisielt. Hun ville ingen av delene, så det ble ikke noe mellom oss.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Chuck Baz

Utroskap er utilgivelig og aldri noe jeg ville latt ramme partnerene mine. Heldigvis har jeg vanligvis hatt partnere som er med på åpne forhold.

UDA

Problemet grunner vel ut i en krasj mellom biologi og samfunn. Forskjellen på før og nå er at mennesker har tid og ressurser til å kunne realisere seg selv i langt større grad enn før. For de som har sett Maslows behovspyramide begynner å skjønne hvorfor man ikke var så utro før - da det var langt viktigere skaffe seg mat, et sted å bo, og holde sterke bånd til familien. Eksempelvis om man var utro kunne man risikere å bli utstøtt av familien, noe som for mange ville ha betydd den sikre død.

No brain, no pain - no pain, no gain

Stanley

#6
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Stylish


Anugita

Quote from: Autowin on December 28, 2012, 13:12:40 PM
Min personlige mening, og innstilling jeg kommer til å ha resten av livet, er at du bare lever en eneste gang, og at du bør utnytte tiden til din egen fordel. Så med andre ord så skal jeg, når jeg kommer inn i mitt første forhold, være utro.

Og hvordan hadde du følt det oom det var dama som var utro mot deg isteden?

lamasen

Quote from: Anugita on December 28, 2012, 14:29:29 PM
Quote from: Autowin on December 28, 2012, 13:12:40 PM
Min personlige mening, og innstilling jeg kommer til å ha resten av livet, er at du bare lever en eneste gang, og at du bør utnytte tiden til din egen fordel. Så med andre ord så skal jeg, når jeg kommer inn i mitt første forhold, være utro.

Og hvordan hadde du følt det oom det var dama som var utro mot deg isteden?

Kvinner med høyverdi lever lenger enn menn, og vil derfor ha mulighet til flere partnere ettersom mennene i livet deres dør. Dette er BEVIST av forskning, og det er derfor ingen grunn til at de skal være utro da. I tillegg vil barna også hjelpe til med husarbeid også, hmm?

Supernova

Quote from: Autowin on December 28, 2012, 13:12:40 PM
Min personlige mening, og innstilling jeg kommer til å ha resten av livet, er at du bare lever en eneste gang, og at du bør utnytte tiden til din egen fordel. Så med andre ord så skal jeg, når jeg kommer inn i mitt første forhold, være utro.

Lol!
Siden slik en intensjon lyser gjennom og farger alt en gjør, er det ikke rart du er der du er i dag.

Tenk kun på deg selv og alene skal du forbli :)
Forever alone <3

Zervs

Quote from: Autowin on December 28, 2012, 13:12:40 PM
Min personlige mening, og innstilling jeg kommer til å ha resten av livet, er at du bare lever en eneste gang, og at du bør utnytte tiden til din egen fordel. Så med andre ord så skal jeg, når jeg kommer inn i mitt første forhold, være utro.

Oi.. dette hadde jeg ikke forventet, selv fra deg! Du kommer til å ødelegge din fremtidige jente, deretter miste selvrespekten noe som virkelig er ille. Med en slik holdning bør du heller være singel.

WTF: Fordi et såkalt åpent forhold ikke er et forhold i mine øyne. Da kan man like godt være singel. Min definisjon på et forhold er to mennesker som elsker hverandre, er trofaste og eksklusive for kun hverandre. Giftemål er en videre og mer formell bekreftelse på dette.

Det sies at avsløring av partners utroskap kan utløse sorgreaksjoner i samme grad som dødsfall og så har vi de som løser det hele med massiv voldsbruk mot den det gjelder, kan ofte leses i nyhetene etter helga.
Utroskap er etter min mening en utrolig egoistisk handling, klarer du ikke å være trofast så er det bedre du er singel.


--WTF?--

Quote from: Zervs on December 28, 2012, 23:01:13 PM
WTF: Fordi et såkalt åpent forhold ikke er et forhold i mine øyne. Da kan man like godt være singel. Min definisjon på et forhold er to mennesker som elsker hverandre, er trofaste og eksklusive for kun hverandre. Giftemål er en videre og mer formell bekreftelse på dette.

Virker som du refererer til "the relationship escalator". Ikke noe galt i det, men jeg respekterer de som lager sine egne regler istedenfor å slavisk følge sosialt tillærte normer. Det viktigste er at man faktisk holder de avtalene man har inngått, eksklusivt eller ikke. Jeg har ikke noe statistikk å vise til, men jeg tror det blir mer og mer synlig i samfunnet hvem som har (eller ikke har) som intensjon å overholde avtalene sine.

Hva legger du i "singel"-begrepet forresten?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stanley

#13
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Lars GV

Quote from: Autowin on December 29, 2012, 13:58:31 PM
Det å være utro viser èn ting, ovenfor den du er utro mot, og den du er utro ''med?''. Nettopp overflodsmentalitet. GV-gutta skrev på bloggen, at å være i et forhold gir maksimalt med overflodsmentalitet.

Da har du missforstått begrepet om overflodsmentalitet helt. Det du skriver her Autowin er faktisk det MOTSATTE av overflodsmentalitet.

Overflod: Har mer enn nok.
Knapphet: Lever i en mangeltilstand, har mindre enn et minimum for å være fornøyd.

Har du behov for å sjekke andre jenter når du har kjæreste så lever du i en knapphetstilstand, du har ikke "nok", du føler deg ikke fornøyd, og du trenger noe mer. Det er utiltrekkende når andre må fylle et tomrom hos deg.
Har du en kjæreste, og møter en annen vakker jente, men ikke føler noe behov for å sjekke opp hun nye, da har du overflod = mer enn nok, du viser at du er tilfreds med hva du har.

EDIT: Skal du vise at du har overflod når du er i et forhold så burde du aktivt AVVISE andre jenter, ikke sjekke dem opp.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.