En "utløsningsknapp" for stress?

Started by Roman, January 01, 2013, 23:54:51 PM

Previous topic - Next topic

Roman

Hei =)

Jeg har i perioder av livet mitt funnet ut at jeg sliter litt med stress, som følge av bekymringer, mindreverdighetstanker, tvil o.l.

Jeg tok nylig opp fag ved bjørknes, noe som jeg syntes var sykt krevende siden jeg følte et press om å få 6ere samtidig som at jeg hadde flyttet til Oslo.

Og det var i denne perioden at jeg en dag våknet opp med en følelse av at jeg hadde en brodd, som presset på inni brystet. Jeg trodde først at det var allergiske reaksjoner, og jeg oppsøkte lege for å sjekke meg. Legen fant selvfølgelig ingen ting, og han bekreftet at jeg var frisk som en fisk.

Og det er derfor jeg spør om råd, har dere tips om hvordan man kan hanskes med stress i stressfulle perioder? Eller bør man i størst mulig grad prøve å unngå stress i utgangspunktet?

Jeg har prøvd meditasjon, men jeg syns at det kun fungerer for å "klarne" hodet, og stabilisere sinnet fra tanker. Rus vet jeg fungerer, men jeg har jo ikke lyst til å bli alkoholiker ;)

Jeg har også begynt å lese "The Power of Now", for jeg tror mitt stress er relatert til at jeg til tider tenker/bekymrer meg for mye.
Be like water my friend.

--WTF?--

Quote from: Vibingray on January 01, 2013, 23:54:51 PM
Og det var i denne perioden at jeg en dag våknet opp med en følelse av at jeg hadde en brodd, som presset på inni brystet. Jeg trodde først at det var allergiske reaksjoner, og jeg oppsøkte lege for å sjekke meg. Legen fant selvfølgelig ingen ting, og han bekreftet at jeg var frisk som en fisk.

Noe lignende har jeg også opplevd. Det viste seg å være stressrelaterte muskelspenninger. (Mennesker som har panikkangst kan oppleve dette som kvelningsfornemmelser, at man har et press på brystet som hindrer en i å puste.)

Tror du er inne på et bra spor med både meditasjon og "Power of now", kan også anbefale "Work as play" av Alan Watts.

I en periode kan det være bra å minimere/unngå stressfaktorer, på den annen side vil du bli bedre til å håndtere det etterhvert ved eksponering.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

woop

Kan bekrefte at "Power of now" funket bra for meg med stress og negativt tankekjør. Ikke at det er en direkte øyeblikkelig løsning, men i løpet av en uke eller to burde du merke stor forskjell. Boken er forresten sterkt anbefalt av Mark Redman, fyren som skrev "Conquer Your Campus" :D

Femininist

Skal du studere ved UiO til våren? Sjekk opp det psykiskehelsetilbudet de har, ta kontakt med dem og si du har hatt angstanfall. De fleste studentshipnadene har gode og billige helsetilbud det kan lønne seg å nyttiggjøre seg av. Det er mange som sliter med det samme som deg og som er innom disse tjenestene. De fleste får aldri en diagnose, og mange trenger ikke engang å snakke med en psykolog, ofte hjelper det å bare snakke med noen som har noe faglig ekspertise og som kan hjelpe en med å få en følelse av kontroll over hverdagen.

For meg høres det ut som det er mangel på kontroll i en uventet og presset situasjon som er problemet. Stemmer det så kan det rent praktisk hjelpe å innse at du ikke har kontroll på alt, og å sette grenser for hvor mye mangelen på kontroll skal kunne styre deg.

Rent praktisk kan det være å sette opp en fast timeplan hvor du setter inn tiden du skal bruke til de ulike tingene. Det du ikke rekker innen tiden du har satt deg må da vente til neste dag. En annen ting er å rydde tid i timeplanen til trening, er en rekke hormoner og greier som blir skilt ut, i tillegg til den meditative effekten det har. En tredje ting er å sette opp en liste over alle de tingene du er tenker på. Start da med et tomt word ark og skriv opp alle tingene du er bekymret for (stryke på eksamen, har ikke råd til husleie, etc.). Skriv deretter opp worst case scenario knyttet til de ulike tingene (kommer ikke inn på skolen du vil, blir ikke ferdig på normert tid, osv.). Skriv deretter opp hvordan du kan løse disse problemene om de dukker opp (søker meg inn på en annen skole, tar eksamen senere, ringer mamma og pappa og spør om forskudd på arv...). Btw, gjør dette når du har god tid og er opplagt så du ikke blir stresset underveis i øvelsen.

Det er ikke alltid livet går som en vil, det er ikke alltid en har kontroll og får til alt man ønsker. Jeg har slitt mye med stress og følt mangel kontroll på mange ulike områder. Det var helt forferdelig, men jeg ble ferdig med det. Jeg er nå på et helt annet spor enn jeg var da jeg mistet kontrollen og jeg kunne vel egentlig ikke hatt det stort bedre med meg selv og livet mitt enn jeg har det nå. Mitt råd er å ha tro på at det ordner seg, og at du søker hjelp hos studentshipnaden selv om du tror du ikke trenger det ;) De kan hjelp med alt fra en prat, til enkle tips til å få utsettelse av eksamner.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Potet

Alle er forskjellige, men for min del funker det bra å trene og sove lenge når jeg føler jeg blir stresset/frustrert. Hvis det er noe du er nødt til å huske på så skriv det ned. Skriv ned bekymringer før du legger deg til å sove. Da slipper du å devele på det hele natten mens du prøver å sove. Har du en generell optimistisk holdning vil du også være mindre stresset. Det aller meste løser seg til slutt uansett. Generelt sett er en god leveregel at du ikke henger deg opp i ting som er utenfor din kontroll. Kan du ikke gjøre noe med det er det heller ikke verdt å bruke mye energi på å prøve å endre/ønske at det var anderledes. Lær deg å puste med magen - IKKE gjennom brystet.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Toshi

Jeg ville sagt både TRE og Tolle. Den ene fikser det du bærer på, og den andre gjør sånn du ikke skaper mer.

Skal du ha en lett øvelse som tar bort spenninger som oppstår i form av dårlige følelser så kan denne her fungere:
https://www.youtube.com/watch?v=5I78NyORUVo

Så er jeg enig i at du nødvendigvis ikke trenger gå hardt til verks. Det virker som du er positivt orientert og setter pris på deg selv, mer trengs det ikke. Kan være du har kommet mer i kontakt med følelsene dine også, etter å ha begynt å lese Tolle. Det kan være noe du har bært på i mange år, og alt som trengs er bare å gi slipp på noe. Som Tolle sier, når du blir bevisst på hva det er så starter prosessen av seg selv.

Jeg liker det femininist skriver. Når det gjelder det å skrive ned tanker og bekymringer så liker jeg veldig godt å bruke penn og papir. Kanskje siden jeg bruker PC til så mye annet.

Eggogbacon

Quote from: Vibingray on January 01, 2013, 23:54:51 PM
Hei =)

Jeg har i perioder av livet mitt funnet ut at jeg sliter litt med stress, som følge av bekymringer, mindreverdighetstanker, tvil o.l.

Jeg tok nylig opp fag ved bjørknes, noe som jeg syntes var sykt krevende siden jeg følte et press om å få 6ere samtidig som at jeg hadde flyttet til Oslo.

Og det var i denne perioden at jeg en dag våknet opp med en følelse av at jeg hadde en brodd, som presset på inni brystet. Jeg trodde først at det var allergiske reaksjoner, og jeg oppsøkte lege for å sjekke meg. Legen fant selvfølgelig ingen ting, og han bekreftet at jeg var frisk som en fisk.

Og det er derfor jeg spør om råd, har dere tips om hvordan man kan hanskes med stress i stressfulle perioder? Eller bør man i størst mulig grad prøve å unngå stress i utgangspunktet?

Jeg har prøvd meditasjon, men jeg syns at det kun fungerer for å "klarne" hodet, og stabilisere sinnet fra tanker. Rus vet jeg fungerer, men jeg har jo ikke lyst til å bli alkoholiker ;)

Jeg har også begynt å lese "The Power of Now", for jeg tror mitt stress er relatert til at jeg til tider tenker/bekymrer meg for mye.

Ray, jeg har en veldig lignende erfaring fra da vi jobbet sammen i Krs.
Ta kontakt om du vil ha noen gode råd :)

Roman

#7
Wow, takk for alle svarene folkens. Det er deilig å se at det er så sykt mange behjelpelige personer på dette forumet :)

@WTF: Hva gjorde du for å håndere stresset ditt?

@Kaizer: Med CBT, mener du fysisk behandling, eller som i litteratur?
Og inneholder TRE avspenningsøvelser, eller er det likt TPOW(The power of now)=mentalt?

@Toshi: Jeg tror du er inne på noe der faktisk. Slike ting kan sitte så jævlig dypt, men jeg tror at dette kan ha sammenheng med et nervesammenbrudd jeg hadde i sommer. Etter sammenbruddet føler jeg at jeg har blitt mer bevisst på å "høre" på kroppen min. Men de siste 4månedene har jeg satt følelsene på "frys" og bare gitt faen i hvordan jeg har følt meg, siden jeg "måtte" prestere på skolen.

@Feminist: Ja, du naila meg der :) Jeg har en tendens til å ville "kontrollere" utfallene for målene jeg setter meg. Jeg tror ikke jeg har lært meg å håndtere utfallene, hvis målene jeg har satt meg ikke skulle gå i boks. Jeg tror faktisk jeg sliter litt med det.

Og ja, hvis jeg får begynt på UiO skal jeg ta i bruk det psykiske helsetilbudet du snakker om. Jeg tror jeg bare trenger å bli "forstått" av en autoritet, og få bekreftet det ikke er meg det er noe galt med. Og samtidig få snakket ut med noen som har en viss form for forståelse innenfor emnet.

En annen ting er at jeg har vanskeligheter med, er å virkelig tro på meg selv, når "shit hits the fan".
Jeg kan lett begynne på tvile på meg selv. Og det suger, fordi jeg har tross alt alle forutsetninger for at jeg skulle vært en lykkelig og selvsikker person.

Jeg begynte forresten å skrive ned bekymringene jeg har i dagboka mi, etterfulgt av løsninger.
Jeg har en tendens til å dvele på problemene/bekymringene mine, og det å skrive det ned på papiret tror jeg hjalp :)

Jeg leste også et eller annet sted at aktiviteter som Yoga, Qiqong (slik det skrives?) o.l kan bidra til å hjelpe mot angst.
Be like water my friend.

--WTF?--

Først skrev jeg ned tankene mine og kategoriserte problemstillingene i interne og eksterne årsakssammenhenger. Så begynte jeg å jobbe meg gjennom listen med mange ulike metoder:

- lege/studenthelsetjeneste
- egeninitiert eksponeringstrening
- yoga/meditasjon/endrete bevissthetstilstander
- teoretiske studier
- endringer i daglige rutiner
- utvide sosialt miljø
- kostholdsendringer

Noen prosesser går fort, andre tar lengre tid. Noen problemstillinger forsvinner av seg selv, andre kan dukke opp underveis. Tilbakefall kan forekomme, men det er totalen av stressfaktorer som teller.

"Det er i motbakker det går oppover!"

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Toshi

Quote from: Vibingray on January 05, 2013, 23:49:15 PM
@Toshi: Jeg tror du er inne på noe der faktisk. Slike ting kan sitte så jævlig dypt, men jeg tror at dette kan ha sammenheng med et nervesammenbrudd jeg hadde i sommer. Etter sammenbruddet føler jeg at jeg har blitt mer bevisst på å "høre" på kroppen min. Men de siste 4månedene har jeg satt følelsene på "frys" og bare gitt faen i hvordan jeg har følt meg, siden jeg "måtte" prestere på skolen.

Jeg skjønner veldig godt. Mye blir plassert på vent i sånne perioder, og man må nok bruke litt tid for å komme seg etter sånne perioder. Jeg liker hvordan Eckhart Tolle deler Human og Being i A New Earth. Jeg tror ikke vi har noen god oversettelse for akkurat det og jeg skal heller ikke prøve å gjenfortelle, du finner det i boka om du er interessert.

Alan Watts - The Human Game

Jeg har glemt så mye om hvordan jeg opplevde ting før jeg sluttet å ta ting så seriøst(eller kanskje jeg bare har endret litt på hva jeg tar seriøst). Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si. På et tidspunkt fant jeg vel bare ut at ting er perfekt, og det jeg føler er nok at Being aspektet er perfekt. Faith er et fint ord, som jeg ville oversatt til tillit istedenfor tro. Ting bruker ordne seg om man slipper seg inn i nå'et og føler seg frem.

Som Jacobsen. Han hadde fått nok, la opp midlertidig, fant seg selv igjen og kom tilbake til det han virkelig liker. Resultatene hans er nok bare kremen på kaka i forhold til hvordan han føler seg. Jeg tror det er gleden av å hoppe som gir resultatene - ikke så mye resultatene som gir gleden av å hoppe.

Så lenge du holder deg unna rus så tror jeg du fint klarer å gjøre et skift i bevisstheten samtidig som du jobber mot målene dine. Ta ting i ditt eget tempo, det tror jeg er det beste.

Håper det gir mening :)

http://www.youtube.com/watch?v=nG02YLdB5eM

Roman

Jeg digga de Alan Watts videoene Toshi! :D Fantastisk filosofi på mannen :)
Be like water my friend.

kebman

Jeg hørte Alan Watts og ble Buddhist light.
TRE er bra om du tror på sånt.
Tolle er også bra for stress, men mer for depp, imo.
Prøv også Code of the Natural, og evt... jogging og vektløfting!!! Trening gjør faktisk under for stress, spess om du har "anfall".
I tillegg... Sjekk også den jordnære og godt vitenskaplig funderte kognitiv terapien.
Sow a thought, reap a desire. Sow a desire, reap a habit. Sow a habit, reap a destiny.
Nykomling siden 2008 :p

Roman

#12
@WTF: "Det er i motbakker det går oppover". Helt sant, eneste som er drit er at kroppen min fortsatt er sliten/spent, etter at jeg ble ferdig med å gå i den bakken i 4måneder :p

Checklist:
- lege/studenthelsetjeneste: Dette skal jeg forhåpentligvis få gjort i løpet av en måneds tid.

- egeninitiert eksponeringstrening: Jeg prøver å snakke med en fremmed person, helst ei jente hver dag.

- yoga/meditasjon/endrete bevissthetstilstander: Jeg starter hver dag med å meditere, og jeg prøver å bli flinkere til å ikke dvele på negative tanker.

- teoretiske studier: Hva mener du med dette? Å gå på skole?

- endringer i daglige rutiner: At man skal variere det hverdagslige?

- utvide sosialt miljø: Her har jeg vært helt lam, siden jeg har fokusert for mye på skole.

- kostholdsendringer: Jeg mener at jeg har et godt kosthold, samt at jeg drikker sjeldent, og prøver å holde meg unna "drit" i hverdagen.

@Kaizer: Sweet! Jeg skal få sjekket ut CBT og TRE :)

@Toshi: Du er inne på noe der. Hvor lang tid brukte du på å integrere den nye bevissthets tilstanden inn i hverdagen din, og hvordan gjorde du det? Jeg likte forsåvidt Alan Watts filosofi svært godt :)
Mitt problem den siste tiden tror jeg også kan skyldes at jeg har vært alt for lite tilstede akkurat her og nå, framfor å være mer i øyeblikket, og faktisk leve, ja jeg har faktisk vært "død", eller ubevisst.

@Kebman: Tenker du på typisk CBT som Kaizer nevnte, eller tenker du på noe annet? Og hva er Code of the natural? Sjekketeori?

Update:
De siste dagene merket jeg at jeg ble helt syyyykt stram i brystet igjen. Jeg tror at det har sammenheng med at jeg begynte å lese til en ny eksamen. Jeg har eksamen i matte den 15.januar. Det har egentlig ikke noe å si om jeg tar den eller ikke, siden jeg uansett kommer inn på studiet. Jeg valgte å droppe øvinga, til fordel for å hvile ut. Jeg har prøvd å reflektere meg til hva som kan ha ført til anspentheten:
*Øvinga i seg selv. Jeg sitter gjerne 4-5timer med 45min aktivt jobbing og 15min pause.
*Stress når man møter oppgaver som man ikke får til.
*Sittestilling. Man sitter jo framoverbøyd en god stund, og dette kan kanskje påvirke muskulaturen?
*Underbevisste tanker om at eksamen går til helvete.
=Summer man disse sammen får vel man en oppskrift for anspenthet? :P

Jeg merker allerede at jeg føler meg bedre, en dag uten eksamenslesing.
Be like water my friend.

--WTF?--

- teoretiske studier: ja, i praksis å studere (leser meg opp på psykologi, coachingteknikker, alt mulig relevant egentlig)
- endringer i daglige rutiner: prøver å forbedre noe hele tiden. (Kan være noe så enkelt som at det ikke skal ligge masse klær og stæsj utover gulvet... alltid holde det rent på kjøkkenet osv.)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Femininist

Quote from: Vibingray on January 08, 2013, 12:10:19 PM
*Sittestilling. Man sitter jo framoverbøyd en god stund, og dette kan kanskje påvirke muskulaturen?
*Underbevisste tanker om at eksamen går til helvete.
=Summer man disse sammen får vel man en oppskrift for anspenthet? :P

Jepp! Og det bør du prøve å unngå, du kan enten ta fri fra tankene og sittestillingen, eller slenge på ei treningsøkt noen dager i uka. Det er ingenting som hjelper meg mer fra stress, både kortvarig og over tid, enn ei kraftig intervalløkt. At nakkesmertene forsvinner og at humøret, kroppen og selvbildet blir bedre av trening gjør også underverker for den psykiske helsen.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.