Trenger kosthold tips (muskelbygging)

Started by Slaktern, February 02, 2013, 21:50:06 PM

Previous topic - Next topic

Slaktern

Hei!

Er det noen som har en god oppskrift/rutine på hvordan man kan forholde seg til kosthold for å bygge maksimalt med muskler?

Jeg har ingen problemer med å trene styrke 4-6 ganger i uken, men det går kraftig utover motivasjonen når jeg rimelig sikker på at kostholdet mitt ikke er optimalt i forhold til all treningen. Jeg lurer da på om det ikke er en enklere måte og få i seg alt det kroppen trenger enn og være nødt til å telle hvert eneste kalori,fet osv. som man putter i seg for og nå målet?

Femininist

Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Tingles

Melk er en kjempegod kilde, men muskelbygging trenger proteiner, om du tar det fra shakes eller kosthold er et fett! Egg er en god kilde, og kjøtt er viktig, så kommer alle andre næringstoffer i tillegg..

Tommelfingerregelen jeg har blitt kjent med er ca. 2 gram protein per kg! lykke til! :)
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

SpantaX

Skal du legge på deg muskelmasse så må du også ligge i kcal overskudd :)

Bruk en kcal-kalkulator og se hvor mye du trenger.
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Lars GV

Quote from: Tingles on February 03, 2013, 22:37:22 PM
Melk er en kjempegod kilde, men muskelbygging trenger proteiner, om du tar det fra shakes eller kosthold er et fett!

Jeg er litt tilhenger av Martin Berkhan og leangains, der anbefaler han at man unngår å "drikke sine proteiner", altså heller mat enn shakes eller dynke i seg melk. Vet ikke helt hva bakrunnen er derimot, mulig han mener det er en fordel med at magen jobber med noe fast fremfor noe flytende. Noen andre som har noe inputs på dette?

Quote from: Tingles on February 03, 2013, 22:37:22 PM
Tommelfingerregelen jeg har blitt kjent med er ca. 2 gram protein per kg! lykke til! :)

Samme har jeg lest. 1,5 gram som et minimum, men som skal være nok, men 2 gram er nok mer "safe" :)
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Potet

Flytende kalorier metter mye mindre enn fast føde. Derfor bør man være forsiktig med hva man drikker. Pass deg særlig for juice og brus. Melk metter i alle fall litt mer enn de to nevnte og inneholder også en del proteiner.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Tingles

Quote from: Lars GV on February 04, 2013, 10:15:59 AM
Quote from: Tingles on February 03, 2013, 22:37:22 PM
Melk er en kjempegod kilde, men muskelbygging trenger proteiner, om du tar det fra shakes eller kosthold er et fett!

Jeg er litt tilhenger av Martin Berkhan og leangains, der anbefaler han at man unngår å "drikke sine proteiner", altså heller mat enn shakes eller dynke i seg melk. Vet ikke helt hva bakrunnen er derimot, mulig han mener det er en fordel med at magen jobber med noe fast fremfor noe flytende. Noen andre som har noe inputs på dette?

Quote from: Tingles on February 03, 2013, 22:37:22 PM
Tommelfingerregelen jeg har blitt kjent med er ca. 2 gram protein per kg! lykke til! :)

Samme har jeg lest. 1,5 gram som et minimum, men som skal være nok, men 2 gram er nok mer "safe" :)

Det er jo den debatten de kjører på med nå. Han PTen fra sogn som ble feilsittert til at proteinpulver er lik doping, men etter hva jeg har lest er proteiner proteiner. Det skal derimot være sagt at pulver er et tilskudd, dvs at man tar det i tillegg til vanlig kosthold. Skal man bygge vil jeg gå ut ifra den tommelfingerregelen, og supplere med pulver hvis du ikke greier å få nok proteiner per dag.

Har og lest at kroppen har begrenset mulighet til å nyttegjøre seg av proteiner over tid. dvs. kjøre ett måltid for dagen med mye proteiner vil være bortkastet, men det å ha et høyt inntak gjennom hele dagen vil optimalisere bruken av proteinene :)

Dette er godt mulig helt på jordet og jeg snakker på grunnlag av ting jeg har skumlest og hørt fra andre. Som jeg sa før, det er sikkert noen her inne som kan gi ekstremt mye bedre og konkrete svar :)
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

lamasen

Bare spis mat med mye protein i, ikke stress så mye :)
Hadde det vært så jævla vanskelig adferd vi vært utdødd for lenge
Siden allihop

MVP

Jeg tolker det slik du skriver at du er tynn og vil legge på deg? I motsetning til ta av fett og bygge muskler? :)
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Femininist

Jeg sitter på mobilen og har ikke mulighet til å skrive så mye, men jeg vil anbefale deg å legge inn hva du normalt spiser og hva målet ditt er pa forumet til fitnessbloggen, der kan du få gode svar fra flinke folk. Lytt til folk som begrunner svarne sine og følg logikken din :)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Slaktern

Ok. Jeg ser det kanskje var litt utydelig om hva jeg vil fram til, så jeg skal prøve å forklare litt bedre.
Jeg vet hvor mye kalorier, fett, carbo osv. kroppen min trenger for øyeblikket og jeg vet hva jeg kan spise for å få i meg det. Men jeg synes det er så utrolig tungvint å måtte regne ut næringsinnholdet av mat før jeg spiser det, føre logg på det osv.

Så det jeg lurer på er om det virkelig er nødvendig og være så nøye for å nå målet som for min del er å bygge større muskler?

Kan legge til at jeg trener ikke cardio fast og vil derfor ligge så optimalt som mulig på inntaket av maten, slik at kroppen får det overskuddet den trenger for å bygge muskler og jeg legger minimalt på meg av overflødig fett.


Quote from: Potet on February 04, 2013, 11:58:31 AM
Flytende kalorier metter mye mindre enn fast føde. Derfor bør man være forsiktig med hva man drikker.

Stemmer ut fra hva jeg har lest tidligere.

Slaktern

Quote from: Femininist on February 04, 2013, 22:30:51 PM
Jeg sitter på mobilen og har ikke mulighet til å skrive så mye, men jeg vil anbefale deg å legge inn hva du normalt spiser og hva målet ditt er pa forumet til fitnessbloggen, der kan du få gode svar fra flinke folk. Lytt til folk som begrunner svarne sine og følg logikken din :)

Ja jeg er enig. Dette er vel kanskje ikke det beste forumet for akkurat det jeg lurer på  :)

MVP

#12
Tommelfinger regelen er at for å opp i vekt skal man ligge på ca. 500 pluss kalorier av det du trenger. Skal du ned i vekt er det 500 minus.

Det er ikke så vanskelig å regne ut som det høres ut som.
Jeg gjorde det bare en gang den gangen jeg trente og hadde da et cirka bilde over hvordan jeg lå ann, noe som funket fint for meg :) det er ikke så nøye.. Om det er 478 kalorier den ene dagen og feks 527 kalorier den andre dagen spiller ingen rolle.

En annen ting du kan gjøre, men som er mye mer tungvint spør du meg, er at du bare spiser det du spiser, logger vekt og fettprosent, og ser hvordan utviklingen utarter seg og justerer kaloriinntaket deretter :)
Feltrapporter:
[url="https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0"]https://www.godevibber.no/forum/index.php?topic=3213.0[/url]

Lars GV

Quote from: Femininist on February 04, 2013, 22:30:51 PM
Jeg sitter på mobilen og har ikke mulighet til å skrive så mye

Hvis du holder mobilen i hendene istedenfor så er det mye lettere å skrive mye. 8)
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Femininist

Quote from: Lars GV

link=topic=3485.msg35533#msg35533 date=1360052206

Quote from: Femininist on February 04, 2013, 22:30:51 PM
Jeg sitter på mobilen og har ikke mulighet til å skrive så mye

Hvis du holder mobilen i hendene istedenfor så er det mye lettere å skrive mye. 8)

Takk for tips! Merker det er mye lettere nå som jeg kan se skjermen! :D
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.