Nettdating for dummies ... Tidsbruk mm.

Started by Greeneyed, June 27, 2013, 12:01:32 PM

Previous topic - Next topic

Greeneyed

Jeg har prøvd meg på litt nettdating nå, i elleve dager, for å være nøyaktig. Det jeg merker er at det fort tar veldig mye tid, og at dette blir problematisk. Har dere tips til hvordan man begrenser tidsbruken? Må man bare droppe å svare alle som ikke er superinteressante? Noen kan jo bli mer interessante om man gir dem en sjanse også ... Og hva om en samtale blir kjedelig etter hvert, kan man bare droppe å svare da? Jeg føler meg ikke noe hyggelig når jeg gjør sånt, og noen ganger er det ikke engang det at samtalen er kjedelig som gjør at jeg stopper å svare, det blir bare for seine kvelder om man skal rekke "alle".

Ellers er det en som jeg skrev litt med, uten at jeg var sånn veldig interessert. Var/er litt tvilende. Nå har han funnet meg på Facebook (på bakgrunn av det helt vanlige fornavnet mitt, og at vi er fra ca. samme sted, og derfor har noen felles kjente). Det blir vanskeligere å være avvisende/slutte å svare ham nå, som han vet hvem jeg er, og kjenner folk jeg kjenner. Hvordan kommer jeg meg ut av det?

Merker nettdating, på den måten jeg gjør det nå, blir for slitsomt for meg. Hvordan gjør dere det, og hvordan får dere det til å passe inn i et liv hvor man også gjør andre ting?

Stanley

#1
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Potet

Det er nok langt mer hektisk å være jente på nettdating. Hvor mange forskjellige mennesker sender du meldinger med, Greeneyed? Jeg sender ikke meldinger til personer jeg vet at det aldri blir noe mer med. Ikke bare for å spare tid, men også fordi de ikke skal få håpet opp. Tease gjør jeg nok på byen ;). Noen personer kan du bli mer interessert i etter hvert, så sørg derfor å sile ut de du vet det aldri kommer til å bli interessert i. Kanskje lettere sagt enn gjort. Ellers får man mer oppmerksomhet om man er mye pålogget, for når man logger på sukker vises alltid de som er pålogget nå, og da vil det generere flere treff for deg om du er ofte pålogget. Så derfor bør du tenke på når du er pålogget og hvor lenge.

Når det gjelder når man skal stoppe å svare, hvor lang tid mellom svar er for langt og alt det der har jeg egentlig ikke noe godt svar. Det er vel noe man bestemmer helt selv? Siden man kun svarer over meldinger som man kun får lest når man er pålogget på sukker kan det hende at det tar tid mellom hver gang man er pålogget og derfor kan det ta tid mellom hver gang man svarer. Hvis samtalen flyter ut til noe kjedelig kan du bytte tema hvis du synes han ellers er interessant. Du kan spørre han om dere skal møtes. Du kan la det gli ut til ingenting om du ikke er så interessert i han. Hvis det er han som har sendt siste meldingen er det naturlig at det er du som velger en av de nevnte alternative. Hvis du har sendt siste melding er ballen over på hans side.

Hvis du tar intiativet til å møte folk du liker så slipper du å sende så mange meldinger fram og tilbake før han spør eller samtalen blir kjedelig. Det tar tid å svare på lange meldinger fram og tilbake, så et kort møte kan være tidsbesparende om det ikke er lang tid til møteplassen. Man finner fort ut i virkeligheten om det er noe videre.

Han som hadde addet deg på Facebook får du bare være litt kort mot, så tar han forhåpentligvis hintet etter hvert. Ikke ta noe initiativ og bare svar på det han spør om. Han har vel ikke spurt deg ut på date?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Lars GV

Quote from: Greeneyed on June 27, 2013, 12:01:32 PM
Ellers er det en som jeg skrev litt med, uten at jeg var sånn veldig interessert. Var/er litt tvilende. Nå har han funnet meg på Facebook (på bakgrunn av det helt vanlige fornavnet mitt, og at vi er fra ca. samme sted, og derfor har noen felles kjente). Det blir vanskeligere å være avvisende/slutte å svare ham nå, som han vet hvem jeg er, og kjenner folk jeg kjenner. Hvordan kommer jeg meg ut av det?

Du skylder han ingenting bare fordi dere har snakket litt sammen og/eller fordi dere har felles kjente. Det er bare å si det som det er. Ingen liker avvisninger, men det er kjipere at det bare glir ut enn at man får det direkte. Skriv noe som "Hei, jeg ville bare si at jeg ikke syntes at vi er en god match, men det var hyggelig å prates. Lykke til videre :) " eller noe annet i de baner. Gjør det kort og greit.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Stanley

#4
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Lars GV

Du har et poeng der, den er egentlig litt kjip å få uansett selv om det er velment. Resten av meldingen holder massevis.

EDIT: Å avvise en person man treffer, eller bare har chattet med på en datingside, kan være ganske likt som det å slå opp med kjæresten. Mye å hente fra denne artikkelen til Andreas som er relevant.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Stanley

#6
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Greeneyed

Takk for gode svar!

En gang om dagen er helt greit, Selvtillit. Problemet er vel at den ene gangen jeg er pålogget lett varer for lenge i forhold til hva jeg har tid til. Jeg synes det å spørre andre om hvor mye tid det er vanlig å bruke, og om hvordan man kan begrense tidsbruken er ganske vel anvendt tid ;)

Potet, takk for gode råd :) Er ikke sikkert det er så mye travlere for meg enn det er for mange gutter, jeg er veldig flink til å somle, så kanskje jeg burde ha langt færre samtaler samtidig enn det mange andre kan ha. Jeg har ti samtaler, men i noen av dem er det en del å skrive, så da tar det litt tid. Særlig når det da innebærer å være pålogget en stund, noe som gir flere besøk på profilen, og flere meldinger. Det er veldig vanskelig å vite om noen er interessante eller ikke ... Jeg vet ikke helt "hvem" jeg ser etter, og det kan være stor forskjell på skriftlig kjemi og kjemi i virkeligheten.

Sant at det kanskje er like greit å spørre de som virker interessante om å møtes ganske fort. For det virker ikke for ivrig? Også er det det at jeg er hjemme på sommerferie nå, så de som bor der jeg studerer får jeg ikke møtt før i august. Litt vel lenge til, men sånn er det jo. Og neida, han har sagt jeg snart må prøve jaquzzien hans, men det har ikke kommet noe konkret spørsmål om date (takk og lov!).

Lars GV; takk til deg og. Vet jo at jeg ikke skylder han fyren, eller noen andre på sukker, noe, men bra du skriver det, for noen ganger føles det litt sånn. Nå kjenner jeg litt på følelsen av å ikke orke å logge på Sukker, for da "må" jeg på en måte svare i alle samtalene. En del av de jeg snakker med er interessante også, det er bare at jeg mister all kreativitet og skriveglede når det blir så mye. Også er det jo ikke dataen jeg har lyst til å tilbringe hele kvelden med!

Likevel er jeg ikke noe glad i å avvise noen, og når det er en jeg ikke engang har møtt har jeg på en måte heller ikke noe ordentlig grunnlag for å vite noe om hvor godt vi passer sammen. Men man må vel bare prøve seg litt fram, og jeg merker jo at det er noen jeg etter hvert ikke har lyst til å møte. Da må jeg vel bare få avsluttet samtalen så fort jeg kan, da ..

Av svaret mitt her nå virker det sikkert som om jeg bare er enda mer forvirra. Det er litt feil, svarene deres er nyttige, og jeg kommer til å bruke rådene :)


Unloved

Quote from: Greeneyed on June 27, 2013, 12:01:32 PM
Må man bare droppe å svare alle som ikke er superinteressante? Noen kan jo bli mer interessante om man gir dem en sjanse også ... Og hva om en samtale blir kjedelig etter hvert, kan man bare droppe å svare da?

Jeg har allerede fått litt pepper her inne fordi jeg tydeligvis er litt for kresen ift hva jeg svarer på. Men man blir fort ganske kresen av nettdating, fordi det er så altfor mange idioter på sånne steder (uten at det skal være en unnskyldning for at jeg er bitch ;) )
Nei du skylder ikke alle ett svar, og du trenger jo heller ikke å lese alle meldingene med en gang heller.

Personlig logger jeg heller raskt inn og ut flere ganger om dagen enn en gang som blir kjempelang. Har jeg brev det tar tid å svare på, hender det jeg skriver litt nå og litt da, og heller bare lagrer teksten på en fil før jeg kopierer og sender som ferdig melding.

Lisa

Jeg leser meldingen, finner på et eller annet annet og når jeg får tid til å svare så har jeg ubevisst funnet "gode svar" på meldingene. F.eks. leser meldingene før jeg lager middag og svarer etter jeg er ferdig med å spise middag. Jeg har også sukker på mobilen og utnytter tiden på kollektivtransporten til å svare på meldinger.

Ellers har jeg aldri skrevet med mer enn max 2-3 samtidig. Mulig du er mer populær enn meg, eller at jeg er mer kresen, men det har liksom bare blitt sånn. De jeg umiddelbart får en dårlig følelse på dropper jeg å svare. Noen vil si det er dårlig gjort, men jeg vil ikke kaste bort min og hans tid på noe jeg ikke har tro på =)

Greeneyed

Gode råd der, jenter! De noteres ;) Jeg føler ofte litt at jeg må svare så fort jeg har lest en melding, siden det synes at jeg har lest den, men det er jo sant at man egentlig ikke må det.

Jeg svarer heller ikke alle, og ingen av de som virker som idioter, som du sier, Unloved :) Men det er vel flere enn de jeg umiddelbart tenker er interessante som jeg likvel gir en sjanse. Det kan hende det er dumt, når det setter meg i vanskelige situasjoner, hvor jeg også plutselig føler at jeg "må" si ja til date, fordi jeg har latt det gå langt nok til å sende meldinger i noen dager. Samtidig har du jo rett, Lisa, i at det er å sløse med både egen og andres tid.

Tror ikke jeg er spesielt populær, så det ligger nok mer i (mangel på) kresenhet. Det er bare det at de jeg har vært forelsket i før ikke nødvendigvis har vært veldig språkkyndige. Jeg liker ofte tvert imot godt menn som er mer praktisk anlagt (selv om det ene ikke utelukker det andre). Derfor føles det feil å droppe å svare noen bare pga. en smådårlig tekst. Jeg skriver jo ikke akkurat perfekt selv heller.

Men jeg er i gang nå, med å skjerpe kravene, og kutte ut en del ;) Takk!

Unloved

Hvis du liker de som er mer praktisk anlagt kan kanskje en videosamtale være tingen? Da merker du jo fort om det bare er det skriftlige som er problemet, eller om det er hele personen.

(Min personlige erfaring med den funksjonen er at den ikke er å anbefale... Uten unntakk har alle samtalene gått fra "hvordan går det" til "hvilke stillinger foretrekker du i senga" i løpet av fem minutter. Men det kan jo hende du har mer flaks)

dagligvare

Quote from: Unloved on June 30, 2013, 06:32:20 AM
(Min personlige erfaring med den funksjonen er at den ikke er å anbefale... Uten unntakk har alle samtalene gått fra "hvordan går det" til "hvilke stillinger foretrekker du i senga" i løpet av fem minutter. Men det kan jo hende du har mer flaks)

Og hva er det som ikke er å anbefale med det? (Forutsatt at du har vært med på det selv da)

Unloved

Hver sin smak, men jeg anser det for å være ganske så privat informasjon.
Folk som spør om sånt er som regel bare ute etter en ting alikevel, og kaster derfor bort tiden min. Hadde jeg vært ute etter denslags hadde jeg registrert meg på andre typer nettsider enn sukker/etc, for å si det sånn ;)

Greeneyed

Sant, Unloved, en videosamtale kunne gått an. Vanskelig mens jeg er hjemme i et superlytt hus, men du har et poeng! Det høres ubehagelig ut å bli stilt sånne spørsmål av noen man ikke kjenner, men samtidig slipper man dermed unna en date med en som begynner sånn. Jeg mener, alle gutter og menn oppfører seg vel ikke automatisk sånn så fort de er i en videosamtale?