Vennefelle - til noe positivt?

Started by bareAre, July 12, 2013, 15:42:06 PM

Previous topic - Next topic

bareAre

Enda jeg jobber som en helt med å prøve eskalere og flørte på date, så ender jeg alt for ofte opp med den berømte vennefella etter 1-3 dater (jenter fra 23-35). Jeg antar at det også har litt med at et flertall av de jeg har truffet scorer ganske bra på skjønnhetsskalaen, er ganske oppegående og har mange muligheter (slik som meg ;)) Må også sies at disse fort blir værende på dating-nettstedene, så det kan jo godt være at de er for kresne også eller går inn og ut i veldig korte forhold.. Mange sier de søker "langvarig" forhold, i motsetning til "fra flørt->forhold".

En gjenganger er at de slenger ut et kompliment og ønsker å treffe meg som venn, jeg tror det ofte bunner ut i mangel på tiltrekning. Det harmonerer jo godt med at vi tross alt får god kontakt og at de ofte glemmer klokka når vi henger sammen og vi har det gøy. I disse tilfellene har jeg stort sett bare latt være å ta noe mer kontakt, for jeg har tenkt at det ikke er venner jeg er på utkikk etter og at det er sløsing med tid.. Har også tenkt litt at det er en høfflig måte å gi et avslag på og at de faktisk ikke mener det. Men de sier f.eks. dette når jeg prøver invitere på en ny date: "(...) Du er en flott kar, men jeg kan ikke tilby deg noe annet enn vennskap. Noe som i seg selv er relativt ålreit. Hvis du føler det på tilsvarende måte, så kan vi godt treffes på en øl en dag  :) "

1. I stedet for å se på dette som en kjip ting, bør jeg faktisk følge opp og treffe henne som venner? Det over er kun et eksempel fra en reell melding.

Positive effekter:
- Hun kan ha fine venninner og kan plutselig hooke meg opp med ei eller jeg treffer de tilfeldigvis sammen/ute.
- Jeg lærer å henge med en type jente jeg ønsker å få (og finner kanskje ut at det ikke er den type jenter jeg egentlig vil ha..)
- Utvider min sosiale sirkel, blir mer utadvent.

Negative effekter:
- Nå har jeg som regel kun truffet jenta over en del timer, fortrinnsvis over 1-2/3 dater, men det er jo en fare for å "falle" for jenta.
- Sjalusi (f.eks. hvis dudes prøver sjekke henne opp mens vi henger sammen eller forteller om andre fyrer).
- Fare for klein "vennedate"?

Andre effekter:
- Fb venn på sikt? Kan også være en negativ ting hvis jeg tror det er mulighet for det, og det ikke er det.

Men tenker litt at selv de negative effektene er ting som er nyttig erfaring. I vennekretsen har jeg jenter jeg har rotet med som nå har type (til og med unger) og det gjør meg ikke noe (bortsett fra at jeg får mer lyst på forhold og mindre lyst på unger). Men her er det mer miljø/felles venner som gjør at vi henger sammen fortsatt. Ei av de første jeg datet via nett for 10 år siden er en av mine beste venner i dag, men der var det ikke tiltrekning fra noen av oss sin side, vi fant ut umiddelbart at vi bare skulle være venner. Vi har bl.a. gått på de kleine sukkerfestene sammen.

2. Hvordan bør jeg oppføre meg på "vennedate" hvis jeg avtaler et tidspunkt? Jeg antar jo at de med formuleringen ikke er ute etter fb-venn (det hadde ikke vært meg imot). Bør jeg la være å eskalere/berøre overhodet? Bør jeg legge henne til på Facebook ganske kjapt?

Hvis jeg hadde fulgt opp alle venneforespørslene etter nettdatingen min, så hadde jeg jo plutselig hatt mange tusen venners venner litt nærmere ;)

SuitUp

Her synes jeg det virker som de positive sidene veier tyngst. Som du sier, så er det jo stor sjanse for at du møter venner av henne som kan være av interesse! Er jo selvsagt greit å ikke bruke en masse tid på disse damene som ikke har interesse for deg, men selv om de synes at dere ikke har så god kjemi, så kan det jo være at FB kan være en løsning som du nevner. Men jeg tror det er viktig å ta det som det kommer og ikke "presse" henne.

Er jo alltids en fare for en klein vennedate, men du vil jo ikke akkurat dø av dette, ikke vær redd for å ha en dårlig date. Uansett så er det jo ikke dumt å få jente venner, kan lære mye av dem vet du ;-) Angående sjanse for å falle for en av disse jentene, så vil det jo alltids være en hvis sjanse for dette, men da ville jeg heller bare trukket meg tilbake før det hadde gått for langt hvis dette var tilfellet..

Potet

En annen positiv side er at hun etter hvert kan falle for deg / begynne å like deg nok til at dere kan bli noe mer enn bare venner. Men hvis du fortsatt skal være venner med henne og er tiltrukket av henne kan det fort tære deg veldig opp hvis du ikke klarer å holde følelsene i sjakk. Den beste måten å holde følelsene unna på er om du jevnlig møter minst én annen jente som du er minst like tiltrukket av som du har et fysisk forhold til. Altså reell overflod. Det hjelper lite med de andre fordelene et venneforhold med henne vil gi deg hvis man er i vennefellen og intenst vil noe mer med henne. Det verste er hvis du føler det alltid er et lite håp om at de kan bli noe mer, selv om det gjerne ikke er tilfellet. Da bruker du for mye tid og energi på noe som ikke vil gi deg tilsvarende glede tilbake.

Hvis du vil få en jentevenn som kan gi deg mange av de tilsvarende fordelene du nevner uten så mye spenning/følelser kan du befriende en bra dame som har kjæreste/mann. Det kan også få henne til å oppføre seg mer genuint og ærlig siden det er mer tydelig at du er venn med henne nettopp på grunn av personligheten hennes og ikke fordi bare vil komme tettere innpå henne og egentlig vil ha noe mer fysisk. Man kan få mye bra ut av å få kvinnelige perspektiver.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

dagligvare

Jeg vet ikke helt om jeg støtter teorien om at du kan treffe jenter via henne.

Jenter har en ekstrem flokkmentalitet i forhold til om de synes gutter er attraktive eller ikke. Hvis de vet at du ble dumpet av venninna så stiller du med et massivt handicap.