Enkel styrketrening med stang over dørkarm

Started by bareAre, July 12, 2013, 16:59:53 PM

Previous topic - Next topic

bareAre

Jeg har startet trene ganske jevnt, hvor jeg løper annhver dag og kjører romaskin, samt push-ups/manuler. Har nylig kjøpt meg en stang (festes over dørkarm), noe som gjør at jeg kan ta 3 ulike grep og dra meg opp til over dørkarmen.

Jeg ser imidlertid at jeg ikke klarer mange repetisjoner av dette - med et grep klarer jeg kanskje 4 (med kjapp pause på 1-2 sek med bena på gulvet mellom hver), med annet grep klarer jeg ikke en hel engang.

Har det noen effekt å prøve klare disse 1-4 og pushe meg selv til å få til mer.. Eller er det fordelaktig å heller gjøre andre styrke-ting for å unngå overbelastning? Foreløpig har jeg ikke merket noen negativ effekt eller vondt noe sted. Men ofte ser jeg at det nevnes 10 repetisjoner, pause, så 10 til osv. Noe som er helt umulig per i dag.. Har manualer på 7 kg hver, men dette blir kanskje litt lite igjen, her klarer jeg rundt 30-40 før jeg begynner merke betydelig motstand.

Hensikten med denne stangen er å få litt muskler på overarmer, de er ganske pinglete i dag.

Apekatt

Hvis det ikke er en mulighet å gå på treningsenter(hvor de har pullupstativ med hjelpevekter) anbefaler jeg å kjøpe en treningsstrikk som du fester i stangen og rundt knærne, da blir det lettere. Den beste måten å bli bedre på dette er uten tvil å trene spesifikt på det. Jeg begynte selv for noen år tilbake med 1rep. Nå tar jeg lett.4x10. Eventuelt bruk en krakk, og kun slepp deg sakte ned, dette er lettere enn å løfte seg opp, og gir en viss effekt. Du kommer ikke til å overbelaste deg ved å løfte deg selv opp nei.
Skal du bygge muskler er ikke 7 kg med mange repitisjoner smart. Du trenger vekter som du klarer 8-12 repitisjoner 3 eller 4 set. Alternativt kan 5x5 fungere men uansett bør vektene være tyngre(ikke for tunge dog).
Finn en venn å tren med, det gjør alt mye lettere, eller hvis du har penger og lite peiling skaff en PT.

bareAre

Ok, takk for tips! :)

Greia er at jeg har mye dødtid på dagtid og det går med en del tid hvis jeg skal dra bort på senter for å trene. Det ødelegger litt for motivasjonen og føles som større tiltak.

Stemning

Hei bareAre, hvis du vil legge på litt kjøtt på armene er det ikke (faktisk) fokusert armtrening som er det beste for de fleste. Tren fullkroppsprogram med baseøvelser og bli generellt sterkere, og evt. spe på med bi/tri. Mye info om fullkroppsprogram (gjerne "Starting Strength") på de fleste nettforum for trening. :)

Trening av store muskelgrupper vil øke hormonproduksjonen din (kroppens naturlige steroider). Husk å spise nok!

Tingles

Jeg har en slik dørkarmstang selv. Greide meg fint med undergrep og på utstikkerne, men overgrep ble vanskelig, men det kom seg etterhvert, jeg fortsatt med de jeg greide og greide til slutt 8 eller noe på overgrep. Så flyttet jeg og stangen kunne ikke være like tilgjengelig så hyppigheten er forsvunnet og det har repitisjonene og :P
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.