Hvordan bli mer spontan

Started by Morass, September 11, 2013, 05:07:49 AM

Previous topic - Next topic

Morass

Lurer på, slik som tittelen sier, om det å bli mer spontan.

Jeg er utrolig flink til å planlegge, noe som gir meg en stor fordel på både jobb og skole. Det første jeg gjør når jeg våkner er å ta 5 min i senga/dusjen/ved frokosten og planlegger dagen, hvordan jeg skal angripe forskjellige situasjoner osv. Dette er flott det, på statiske ting slik som fysiske arbeidsoppgaver osv, men når det kommer til andre personer så har jeg en tendens til å overtenke absolutt alt. Prøve å finne alle innfallsvinkler og hvordan jeg skal reagere i forhold til de variablene som spiller seg ut. Problemet er at jeg mister all spontaniteten siden jeg alt har planlagt i hodet mitt hvordan ting spiller seg ut, og jeg er mildt sagt drit lei av det. Dette gjør at jeg ofte kjeder meg når jeg er med folk på grunn av at jeg ofte greier å vri samtaler og handlinger dit jeg vil (slik at jeg alltid holder meg innenfor komforsonen osv). Når ting går i uante retninger blir jeg som regel satt ut, stum eller bare oppfører meg rart.

Dette med spontanitet eller kanskje overtenke absolutt alt er sykt irriterende og jeg lurer derfor på hvordan jeg kan bytte ut denne mentaliten. Bloggen har hjulpet meg en god del med å få en mer "gi faen" holdning til alt og bare hoppe i ting men jeg har fortsatt en lang vei å gå.

Så spørsmålet er hvordan man kan bli mer spontan og ikke overtenke alt man gjør i det uendelige  ::)

--WTF?--

Jo mer erfaring man får, jo mindre har man behov for å detaljplanlegge/overtenke alt man gjør, fordi man er trygg i seg selv. Da kommer spontaniteten automatisk.

Du har et godt utgangspunkt fordi du har struktur på livet ditt allerede, da er det lettere for deg å systematisere erfaringene dine.

Kan du prøve å snevre inn antallet innfallsvinkler og variabler du planlegger ut fra, trenger du virkelig alle alltid?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Sola

Et meget velformulert innlegg! Gleder meg til å lese hva slags råd du får (kunne trenge noen selv). WTF har jo allerede kommet med et godt svar.

Dwerg

Det som fungerer for meg er å tenke "haha, nå skal jeg ha det gøy" før jeg går inn i en situasjon. Overtenking fungerer bare ikke i sosiale situasjoner, du svarer for sent når du først finner på noe å si. Å tenke at DU skal ha det gøy fjerner fokuset fra alle andre og får deg til å slippe deg mer løs, samtidig som det er positivt siden du har det gøy og det smitter over.

Er vanskelig å forklare hvordan man får til dette. Begynn å lytt til det første du tenker og slipp det ut. Her er det viktig å ikke bry seg hvis noen reagerer negativt. Et greit forsvar hvis det skulle skje er "haha, du var ikke noe for meg nei", du kan si det høyt, si noe som signaliserer det samme eller le litt og gå vekk.

Nothere

"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.