Nå er det ikke sikkert jeg skjønner helt hva du mener, så korriger meg gjerne hvis dette blir et helt teit råd.
Men som jeg skjønner det, så er dette, at du "faller ut", noe som kan gjelde på flere områder i livet, spesielt sosialt, som du skriver, altså hvordan du tenker, og ikke bare angående sjekking, selv om det er mest aktuelt i dette forumet (?).
Selv har jeg egentlig funnet ut at selv om det er bra å tenke over ting, om man har viktige problemer eller noe man bør jobbe med, så kan man tenke for mye. Som en kompis sa til meg en gang,
"noen ganger er det best å ikke tenke. Grin ferdig, så tørker du tårene, sover litt og så gjør du noe annet. Ikke tenk over alt. Noen dager er bare drittdager, uansett hvor bra du egentlig har det". For meg er det veldig sant. Ikke legg lokk på ting, men ikke grav deg dypere ned heller. Finn "den gyldne middelvei" og ta ett skritt av gangen, plutselig er du tilbake til en god periode igjen

Jeg tror det skjer fortere om du ikke fokuserer på problemer og stresser for mye med "hva som er roten av problemet".