Jeg er for snill + mer

Started by Smooth, November 11, 2014, 00:41:35 AM

Previous topic - Next topic

Smooth

Jeg er 24 år gammel, og føler jeg har mange sosiale problemer.


1. Jeg sliter litt med å være for snill, "pusete" og godtroende. Alle sier at jeg er en snill gutt, men jeg er for snill. Sier tusen takk alt for mye, "hei hei" på en femi måte (hater at jeg sier det, men det kommer automatisk). Hvordan kan jeg slutte å være for grei, men likevel ikke være en drittsekk?

2. Jeg klarer virkelig ikke slå meg løs. Jeg gjør alltid ting som er av den sikre sorten. Jeg tenker ofte "det burde jeg ikke gjøre, fordi det kan gå galt på en eller annen måte" eller "det burde jeg ikke gjøre for det er det noen som ikke liker at jeg gjør". Av den grunn føler jeg at jeg blir kjedelig.

3. Jeg klarer ikke slappe av og holde snakke en vanlig samtale. Jeg kommer aldri på noe å si, og det blir som oftest det samme jeg sier hele tida. Dette unntatt med mennesker jeg føler er veldig lette å prate med (som ikke er så altfor mange). Jeg er veldig A4, anspent og kjedelig.

4. Jeg har vært på byen under 10 ganger i løpet av mitt liv. Hver gang jeg har vært ute er fordi det er julebord, lønningspils eller lignende, omringet av folk jeg allerede kjenner. Når jeg er på byen føler jeg meg totalt utenfor, jeg blir anspent og usikker. Jeg ønsker å dra ut på byen og drømmer om å klare å kunne bli kjent med personer uten å være anspent. Problemet mitt er at de få kameratene jeg kjenner her aldri gidder/orker å dra ut. Jeg føler meg helt utenfor når jeg er med folk som er mer ivrige og flinkere på byen, at jeg er mye dårligere enn de andre. Sliter generelt med selvtilliten også, men får ikke trent så mye på å prate med andre når jeg kun er A4 og kjedelig. Har dere noen råd for dette?

Flere spørsmål kommer nok etterhvert

Jungeldyret

Svaret er....: Gi faen! :)
Du må rett å slett gi faen i hvordan du seier hei, si hei som du vil.
Ikke prøv å bligi andre ved å si hei riktig så blir nok det bedre,har selv tatt meg selv i å si hei på en ekstremt lys måte - rett og slett fordi jeg setter den jeg sier hei til høyere enn meg selv.

Ha det morsomt, hva gjør du når man drikker seg full? Gi faen :) Ikke bry deg om hva andre synes.

solstråla

Quote from: Smooth on November 11, 2014, 00:41:35 AM
Jeg er 24 år gammel, og føler jeg har mange sosiale problemer.


1. Jeg sliter litt med å være for snill, "pusete" og godtroende. Alle sier at jeg er en snill gutt, men jeg er for snill. Sier tusen takk alt for mye, "hei hei" på en femi måte (hater at jeg sier det, men det kommer automatisk). Hvordan kan jeg slutte å være for grei, men likevel ikke være en drittsekk?

2. Jeg klarer virkelig ikke slå meg løs. Jeg gjør alltid ting som er av den sikre sorten. Jeg tenker ofte "det burde jeg ikke gjøre, fordi det kan gå galt på en eller annen måte" eller "det burde jeg ikke gjøre for det er det noen som ikke liker at jeg gjør". Av den grunn føler jeg at jeg blir kjedelig.

3. Jeg klarer ikke slappe av og holde snakke en vanlig samtale. Jeg kommer aldri på noe å si, og det blir som oftest det samme jeg sier hele tida. Dette unntatt med mennesker jeg føler er veldig lette å prate med (som ikke er så altfor mange). Jeg er veldig A4, anspent og kjedelig.

4. Jeg har vært på byen under 10 ganger i løpet av mitt liv. Hver gang jeg har vært ute er fordi det er julebord, lønningspils eller lignende, omringet av folk jeg allerede kjenner. Når jeg er på byen føler jeg meg totalt utenfor, jeg blir anspent og usikker. Jeg ønsker å dra ut på byen og drømmer om å klare å kunne bli kjent med personer uten å være anspent. Problemet mitt er at de få kameratene jeg kjenner her aldri gidder/orker å dra ut. Jeg føler meg helt utenfor når jeg er med folk som er mer ivrige og flinkere på byen, at jeg er mye dårligere enn de andre. Sliter generelt med selvtilliten også, men får ikke trent så mye på å prate med andre når jeg kun er A4 og kjedelig. Har dere noen råd for dette?

Flere spørsmål kommer nok etterhvert

1.  Det å være snill er veldig bra, for snill blir man fort utnyttet .  Tidligere var jeg en alt for snill jente,  etter at jeg begynte å si mer ifra, si mer NEI til tjenester folk tok for gitt osv ble dette mye bedre. Ikke vær snill og grei hele tiden.

2.  Bli mer spotan, gjør ting som du vanligvis ikke gjør. :)

3.  her gjelder det å ikke tenke så mye over hva du skal prate om.  Pushe seg selv ut av komfort sonen. Jeg kan slite litt med dette selv, folk som kjenner meg ser meg som utadvendt og veldig pratsom. Rundt nye blir jeg sjenert. Det som har hjulpet meg mer er at jeg fokuserer mer på å finne ut hvem personen rr, og hva hun han brenner for. Samtalene har da kommet lettere, hvor jeg fokuserer mindre på hva jeg selv skal si.

fikk noen gode svar på et av mine innlegg som du kan sjekke ut.( sjenert rundt gutter) Er også flere som har tatt opp noe lignende.

4. Her må du utvide nettverket ditt og prøve å få litt flere venner. Bygg opp selvtilitt ved å gjøre ting som får deg til å føle deg bra,  begynn med styrke trening :). Her inne er det også masse tips til bøker som du kan lese på forumet.


--WTF?--

Ikke undervurder betydningen av eksterne faktorerer. I midten av 20-årene skjer det ofte forandringer i livene til folk man har rundt seg, selv om man selv står støtt som fjell. Forandringene kan skje litt etter litt slik at man ikke alltid legger merke til dem, før det plutselig skjærer seg og man oppdager at man har ingen verdens ting til felles lengre. Jeg mistet mange venner i 20-årene på den måten.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Potet

Har dårlig tid, men kan gi et kort svar som hjalp meg mye: Våg å drite deg ut eller pushe deg. Og når du først gjør det, så merker du at det IKKE var så ille som du fryktet. Det er utrolig viktig å være bevisst på dette, at hodet lager kunstige (og feilaktige) situasjoner i hodet som hindrer deg fra å ta valg som egentlig er sunne for deg. De færreste bryr seg om du gjør noe dumt, og hvis du tar det med et smil er det enda færre som bryr seg. Om du har noen vonde minner/opplevelser fra ung alder kan du trøste deg med at folk er mer modne nå, og ikke hakker på andre som driter seg, for de fleste har vært i samme situasjon. Og når du først gjør noe du er redd for, kommer du til å bli glad for at du bare prøvde. Husk at resultatetene kommer naturlig etter hvert som du prøver mye, så fokuser på at du rewarder deg selv for å ta handling - ikke tenkt på resultatene enda. Så lenge du pusher deg kommer du til å nå lenger enn de aller fleste andre, for de fleste gir fort opp. Det erb edre at du prøver å gå for kysset og blir "avvist" (avvisningen kan bety veldig mye forskjellig, f.eks. ikke enda, at du har dårlig timing pga veninna/eksen er ved siden av, at hun har en dårlig dag osv), enn at du i etterkant finner ut at du kunne fått henne, men at du ikke gikk for deg. Grunner til avvisninger er ofte utenfor din egen kontroll, men sørg for at de du faktisk kan klapre ikke ryker pga en feighet.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

tilfeldig

#5
Vanskelig å vurdere omfanget av utfordringene din på et internettforum. Selv har jeg aldri hatt problemer med sosial omgang, men har vært ukomfortabel med seksuell spenning med jenter jeg ikke kjenner. For to år siden tok jeg GV-bootcamp, og selv om jeg ikke opplever framgang fra dag til dag, er jeg mye mer komfortabel nå enn tidligere.

1. Det er ingenting feil med å være snill og grei, og det er på ingen måte alfa å være drittsekk. Det som derimot er alfa (og attraktivt) er å ta hensyn til sine egne behov og prioritere de.

2-4. Jeg er overbevist om at eksponeringsterapi der man gradvis utvider komfortsonen er nøkkelen for varig utvikling. Mitt tips er å ta GV-bootcamp og/eller bli med ut for å sjekke. Det er folk på alle nivå i GV-miljøet, og det er også svært nyttig å studere menn som er flinkere enn deg selv (modellering). Dersom du går ut regelmessig, vil du sakte men sikkert bli komfortabel med nye mennesker og å sjekke jenter. GV-bootcamp er derimot ingen magic pill der du går ut av lokalet etterpå med mastergrad i PU. Du må over tid gjøre jobben selv og presse deg til å gjøre ting som i begynnelsen er ukomfortabelt.

Grey

Har ikke lest boken selv, men mener den boken tar opp mange av de problemstillingene du setter opp her. "No more mr. Nice guy" av Robert Glover.

Den skal være tilgjengelig på Amazon eller gratis på andre nettsteder som ikke nevnes her.

Smooth

Quote from: Grey on November 13, 2014, 19:18:35 PM
Har ikke lest boken selv, men mener den boken tar opp mange av de problemstillingene du setter opp her. "No more mr. Nice guy" av Robert Glover.

Den skal være tilgjengelig på Amazon eller gratis på andre nettsteder som ikke nevnes her.
Har faktisk boka, men ikke fått lest den ennå! Skal begynne nå :)

Grey

Fortell gjerne hva du synes om den etter du er ferdig  :)

Smooth

Hittil har jeg lest 1 kapittel, kjenner meg igjen i ALT som er skrevet. Nesten skummelt