Johan på oppdrag: stå opp tidlig!

Started by Johan, December 11, 2014, 23:10:54 PM

Previous topic - Next topic

Johan

Klarer jeg å stå opp kl 6:50 hver dag i 3 uker?

Dette oppdraget dreier seg om å endre sovevaner. Hensikten er å oppnå mer energi og flere timer med dagslys.

Krav for å bestå oppdrag:


  • Skal ha begge beina på gulvet før kl 07:00
  • Skal ha spist frokost før jeg (eventuelt) legger meg tilbake i senga

Jeg taper oppdraget dersom jeg:

Ikke består kravene til oppdraget én av de totalt 21 dagene.


Premie hvis jeg klarer oppdraget:

  • Jeg får mer tid til å lese, trene, ol.
  • Jeg får mer energi til resten av dagen
  • Jeg blir en sånn person som står opp tidlig og får ting gjort, og blir en "doer"

Straff hvis jeg ikke klarer oppdraget:

Jeg blir en "talker" og mister muligheten til å kunne hjelpe andre som også vil endre sine sovevaner.

Tar du utfordringen? Hvis ikke kan du se hvordan det går med meg. :)
INFJ

piken

Spennende prosjekt. Men jeg lurer på hvorfor i alle dager du har lagt det til denne tiden på året? Med juleferie og alt?

Lykke til :-)

Johan

#2
Quote from: piken on December 11, 2014, 23:20:08 PM
Spennende prosjekt. Men jeg lurer på hvorfor i alle dager du har lagt det til denne tiden på året? Med juleferie og alt?

Lykke til :-)

Takk. Vel, hvis dette er den verste tiden å gjøre det på har vi hvertfall bevis på at det er mulig å gjennomføre uavhengig av sesong 8)
INFJ

Johan

#3
Tenkte å laste opp et bilde her, det er på 154 kb, men får det ikke til. Må man hoste fra en annen webside evt?

Edit: Fikk lagt det opp på photobucket.com og kopiert bildeadressen.
INFJ

Northwind

Vet detta kan høres ut som en veldig teit ting å si til personer som sliter med å stå opp om morgenen. Men egentlig er det bare å stå opp med en gang klokka ringer. Drit i det å sett på klokka en halvtime før, sett den til 06:58 og sprett opp av senga da klokka ringer. Tenk heller at du kan få lov til å ta en tenkepause på badet istede om du er veldig trøtt.

Jeg synes alikevell det står mye på spill her da. Om du forsover deg en dag eller to, er du da misslykket og uegnet til å hjelpe andre mennesker?
Noen mennesker er bare mer B-mennesker en andre og fungerer bedre på kvelden og natten en andre. Men sånn samfunnet vårt er laget, så blir liksom A-mennesker sett så opp til bare fordi de er på jobben kl 07:00 om morgenen. Men altså, hva så? Det som teller er jo det du utfører i den tiden du er våken.

Når det er sagt, om du ønsker deg en jobb der det er påkrevd å stå opp tidlig, så er det greit å ha rutinene i boks. Vet ikke helt om du har jobb/skole gående for tia?

Johan

Takk for god feedback :)

Quote from: Northwind on December 11, 2014, 23:34:12 PM
Jeg synes alikevell det står mye på spill her da. Om du forsover deg en dag eller to, er du da misslykket og uegnet til å hjelpe andre mennesker?

Poenget med eksperimentet er å gjøre det å stå opp tidlig til en vane, og samtidig ønsker jeg å finne ut hvor mange dager som skal til før dette skjer. Mener jeg leste i boka til Tim Ferriss - 4 Hour Body - at det tar omtrent 3 uker før søvnrytmer endres permanent (med forbehold om svak hukommelse).

Quote from: Northwind on December 11, 2014, 23:34:12 PM
Noen mennesker er bare mer B-mennesker en andre og fungerer bedre på kvelden og natten en andre. Men sånn samfunnet vårt er laget, så blir liksom A-mennesker sett så opp til bare fordi de er på jobben kl 07:00 om morgenen. Men altså, hva så? Det som teller er jo det du utfører i den tiden du er våken.

Jeg hører mange som snakker om A-mennesker og B-mennesker. Selv er jeg en person som inntil videre har stått opp relativt sent (kl 11-13), men det har vært tilfeller hvor jeg sto opp tidlig for å trene el. Jeg vet ikke, kanskje det ikke fungere for alle, blir spennende å se om jeg får til en varig endring.

Quote from: Northwind on December 11, 2014, 23:34:12 PM
Når det er sagt, om du ønsker deg en jobb der det er påkrevd å stå opp tidlig, så er det greit å ha rutinene i boks. Vet ikke helt om du har jobb/skole gående for tia?

Har ingen gjøremål tidlig på dagen, bortsett fra å trene.
INFJ

Johan

#6
Har holdt på i drøyt to uker allerede, for hver dag jeg klarer kravene fyller jeg en firkant (se vedlegg).

* Betyr at jeg fikk min første dag hvor jeg sto opp før vekkerklokka ringte!
+ Betyr at jeg hadde lettere enn normalt for å stå opp
- Betyr at jeg hadde vanskeligere enn normalt for å stå opp



Leste forresten i en bok som heter "Don't Shoot The Dog" at det å fylle inn en firkant, fremfor å sette kryss/hake gjør det mer sannsynlig at man gjennomfører oppgaven.

Edit: For å se hele bildet må du bruke "slide"-funksjonen ;)
INFJ

Johan

#7
Idag våknet jeg kl 06:44! Følte meg skikkelig trøtt og ville sove videre, men da klokka ringte kl 06:50 ble jeg plutselig i god form og ville opp av senga. Synes det var interessant at kroppen endret state på den måten og hentet energi idet vekkerklokka ringte.
INFJ

Love

Er vel det som kalles indre klokke?
Hva er motivasjonen din og er målet at dette er en vane du skal beholde framover?

Johan

Quote from: Love on December 12, 2014, 16:34:05 PM
Er vel det som kalles indre klokke?

Nettopp, synes det er spesielt kult fordi jeg legger meg på veldig forskjellige tider. Alt fra klokka 23 til 03 på natta.

Quote from: Love on December 12, 2014, 16:34:05 PM
Hva er motivasjonen din og er målet at dette er en vane du skal beholde framover?

Motivasjonen er å være "en sånn person" som står opp tidlig. Når jeg hopper ut av senga knytter jeg ofte neven og sier "Yes!" for meg selv ::)

Akkurat, målet er å kunne stille den biologiske klokken til å våkne innen kl 07 hver dag. I tillegg vil jeg utforske om dette er mulig uten å ha på ringeklokke.
INFJ

piken

Quote from: Johan on December 11, 2014, 23:24:01 PM
Quote from: piken on December 11, 2014, 23:20:08 PM
Spennende prosjekt. Men jeg lurer på hvorfor i alle dager du har lagt det til denne tiden på året? Med juleferie og alt?

Lykke til :-)

Takk. Vel, hvis dette er den verste tiden å gjøre det på har vi hvertfall bevis på at det er mulig å gjennomføre uavhengig av sesong 8)

Helt enig i den slutningen! Noen ganger er det rett og slett best å forsøke på det høyeste hoppet med en gang hvis man klarer å bestemme seg for å klare det.

Det er forsåvidt riktig at det er ulik indre klokke på mennesker, men det handler mer om at noen har 23-timerssyklus mens andre har 25timer og man blir derfor lettere A- eller B-menneske ut i fra dette. Men mye handler også rett og slett om vane og rutiner. Jeg har alltid sett på meg selv om B-menneske i den forstand at jeg liker å være oppe sent og har vanskelig for å stå opp, men med en gang jeg legger meg tidlig nok og har rutiner så er det ikke noe problem å stå opp tidlig.

Lahoya

Hadde en samme plan som deg Johan.

Dagene mine ser slik ut nå


Mandag
06:00 Stå opp for så dra på trening for så dra til jobb     Kveld:  Trene  for så legge meg før 22:00  pluss få i meg alle måltider

Tirsdag
06:00 trene
Kveld: trene

Onsdag
06:00 trene
Kveld: jogge

Torsdag
06:00 trene
Kveld: jogge

Fredag
06:00 trene
Kveld: fri


Lørdag: slappe av max!
Søndag: kosetrening :D         


Hver morgen tenker jeg på de fantastiske der ute som trener hardt for å oppnå sine mål. Det inspirerer meg til mine mål og hovedvisjons-mål.


Har vært både A, og B menneske. Tok meg over 1 mnd å bli vandt med min nye vane og oppgraderte standard" :D   
 


Lykke til my brotha!

Johan

Quote from: piken on December 11, 2014, 23:20:08 PM
Helt enig i den slutningen! Noen ganger er det rett og slett best å forsøke på det høyeste hoppet med en gang hvis man klarer å bestemme seg for å klare det.

:)

Quote from: piken on December 11, 2014, 23:20:08 PM
Det er forsåvidt riktig at det er ulik indre klokke på mennesker, men det handler mer om at noen har 23-timerssyklus mens andre har 25timer og man blir derfor lettere A- eller B-menneske ut i fra dette. Men mye handler også rett og slett om vane og rutiner. Jeg har alltid sett på meg selv om B-menneske i den forstand at jeg liker å være oppe sent og har vanskelig for å stå opp, men med en gang jeg legger meg tidlig nok og har rutiner så er det ikke noe problem å stå opp tidlig.

Har ikke hørt om 23-/25-timerssyklus, hvordan fungerer det?
INFJ

Johan

Quote from: Lahoya on December 12, 2014, 19:05:16 PM
Hver morgen tenker jeg på de fantastiske der ute som trener hardt for å oppnå sine mål. Det inspirerer meg til mine mål og hovedvisjons-mål.

Kan du forklare? Er det fordi du merker at "nå er jeg en av dem som trener og føler seg bra"?

Quote from: Lahoya on December 12, 2014, 19:05:16 PM
Har vært både A, og B menneske. Tok meg over 1 mnd å bli vandt med min nye vane og oppgraderte standard" :D   

Så lenge? Sto du opp slavis samme tid hver dag, uten å droppe en eneste dag?
INFJ

piken

Blir litt avsporing av tråden, men skal prøve å forklare det syklusgreiene på en litt folkelig måte:

Det er en grunn til at døgnet har 24 timer, fordi det er gjennomsnittlig tid som hjernen vår føler at det har gått et døgn. Denne 24-timerssyklusen har man sett hos dyr også. Men alle er ikke 100% nøyaktig "stilt inn" på 24 timer, dvs at noen vil "føle" at det har gått et døgn etter kanskje 23,5 timer, mens andre har lengre syklus. Dette kan forklarer hvorfor vi har A- og B-mennesker; har du kortere døgnfølelse blir man lettere trøtt om kvelden og våkner letter neste dag, men har man f.eks 24,5 timers syklus så ville man ha forskøvet leggetiden med 30 min hver kveld hvis man ikke hadde hatt klokker å se på - hvis man bare hadde fulgt sin "indre klokke". Dette er det biologiske fundamentet bak circadian clocks, men kan overstyres av andre ting. Absolutt ingen unnskyldning til å kalle seg notorisk B-menneske, men en interessant biologisk forklaring :)