Should i stay or should i go?

Started by Studenten, January 27, 2016, 18:55:40 PM

Previous topic - Next topic

Studenten

Hei!

Dette blir et langt innlegg!

Det er alt for lenge siden jeg har vært aktiv i dette forumet, men det er faktisk det beste stedet å rådføre seg når det gjelder jenter og forhold. Derfor er jeg nå tilbake.
Jeg tok en del grep for noen år siden. Leste mye gjennom forumet her og 0330.no, og fikk resultater. Etter litt fikk jeg meg ei kjæreste som jeg nå snart har "offisielt" vært sammen med i 2 år. Det er jo alltid en del tid før datoen også.

Men, alt har ikke bare vært fryd og gammen. Ting var veldig flott det første halvåret. Så har det dessverre pekt en vei. Hun sliter nemlig tungt psykisk. Dette er noe hun har gjort siden tidlig i tenårene. Hun var da til behandling og det funket noenlunde. I studietiden nå har ting gradvis blitt verre igjen. Etter at kollektivet hennes var ferdig studert for 1,5 år siden, gikk ting virkelig dårlig. Hun hadde fortsatt en del år igjen å studere, og jeg kun 1 år igjen  (jeg er nyutdanna og hun fortsatt student i dag). Hun må ha følt en trygghet i dette kollektivet, for etter oppløsninga gikk hun også sakte i oppløsning. Depresjonen ble igjen mer tydelig med alt det innebærer. Hun ble mer lukket, innesluttet, og følte seg ensom. Selvdestruktivitet, negativitet, selvsentrering, håpløshet, bitterhet og rådløshet følger med slikt.

Dette har nå vart en stund. Vi har snakket mye om det, og det ender ofte med grining, og "vi burde ikke være sammen" og mye annet vas. Dette er gjerne den enkle veien, å gi opp uten behandling eller psykolog. Jeg gir selv aldri opp og er kanskje litt sta (idrettsutøver). Tenker at det kommer til å bli bedre. Det har jo vært perioder med bedre lynne, men da har det vist seg at hun heller har holdt ting for seg selv. Har også vært i kontakt med moren gjentatte gangen, men dessverre er det ikke noe tak i foreldra (de sliter selv. Arvbart?).

Så nå, etter en ny høst med dårlig stemning og arbeid som hobbypsykolog som må høre gjennom de samme strofene med depresjonssnakk, lurer jeg virkelig på hvor veien går videre. Det er sikkert flere her som har lignende erfaringer. Man blir sliten av slikt, og man blir veldig tatt for gitt og får svært lite tilbake.

Nå kan det se ut som at jeg endelig har klart å overtale henne til å ta i mot den hjelpa jeg har oppsøkt for henne. Helsesøster og psykolog kan dukke opp i løpet av neste uke. Men det kan også være for seint. Er dette en framtid man burde finne seg i? Som menneske burde man ha frihet til å gjøre som en vil med hobbyer og interesser, uten å måtte stille opp og være tilstede "hele tiden". Når man over så lang tid mottar så mange avvisninger, negativitet og håpløshet blir man jo lei.

Men jeg føler at det på en måte er feigt å gå fra henne nå også, mens hun virkelig sliter og er ensom. Det sliter på samvittigheten. Likevel kan man vel ikke være sammen med en person på nesten ren medlidenhet? Dette er svært vanskelig. For noen ville det kanskje være enkelt, og gått direkte. Men hva gjør man om dette er er person man, ihvertfall tidligere har elsket?

Etter å ha vært i kontakt med flere heletasjoner, ung.no, suss.no, Hjelpetelefonen, foreldre, venner og en psykolog, skal dere vite at jeg
virkelig er evig takknemlighet for all respons!

Mann 27

Cobra196

Jeg er 21 år og velger foreløpig å være singel. Er noen jenter jeg er interessert i, men noen ulikheter i større eller mindre grad reduserer min interesse fort. Rollen som hobbypsykolog er ikke forenelig med rollen som kjæreste. På ungdomsskolen hadde jeg en mørk tid og terskelen for å bli sammen med jenter var ikke så høy av den grunn. Min erfaring var at det går fint an å snakke sammen om vanskelige ting, men å gråte sammen fungerer dårlig på lang sikt.

Flesteparten på min alder studerer eller jobber mye. De setter av tid hvis jeg er interessert og det kan godt være noe så enkelt som en chat-samtale på Facebook etter en lang dag. Er ei jente jeg holder på å sjekke opp forsiktig og jeg har testet om det fungerer å åpne samtalen med et bilde jeg har tatt ute. Fungerte veldig bra! Men tror ikke jeg trenger å gjøre det hver gang, ihvertfall ikke hvis jeg har noe konkret å diskutere som hun også er interessert i.

Hva med å invitere folk på besøk og se an på hvordan relasjonene fungerer? Eller besøke andre? Jeg har gjort det mange ganger og det var lærerikt, selv om ikke innsatsen var de helt store greiene.
Personlig blogg: [url="//www.smsindre.no"]www.smsindre.no[/url]

Knipetak

#2
Jeg hadde selv en kjæreste som slet ganske tungt, ikke ulikt det du beskriver, i studietida.

Det var mye trøsting, en del selvutslettende adferd fra min side, noen litt traumatiske hendelser og en del ganske tunge tider. Fine tider og, selvfølgelig, men når jeg ser tilbake på det var det tungt.

Jeg hadde en tanke om at hun trengte meg og at ting ville bli enda verre for henne om jeg dro. Jeg elsket henne jo, og det er vel noe med følelsen av å være viktig som vi mennesker higer etter. Det gjorde at det gikk mye lenger tid før jeg gjorde det slutt. Det gikk imidlertid helt fint. Det var et vondt plaster å rive av for begge to, men for meg var det også en lettelse. Hun hadde ny kjæreste et halvt år senere og har det bedre i dag. Dynamikken mellom oss to hadde blitt slik at jeg tror nå at hun hadde hatt det verre om jeg ikke gjorde det slutt da.

Husker jeg også var redd for at vennene hennes skulle hate meg. Også helt ubegrunnet, de skjønte meg veldig godt.

Din situasjon kan være annerledes på et utall måter, men jeg skjønner deg godt om du går. Det sitter ennå litt spor i meg etter dette her (hadde f.eks. veldig vanskelig for å knytte meg skikkelig til min neste kjæreste fordi jeg forbandt det med overdrevent ansvar, å måtte være der mye, selvutslettelse, etc). og du vil kanskje merke noe til det selv også. Kanskje mindre jo kortere du er i situasjonen.

Dere har min sympati begge to. Lykke til, uansett hva du velger.

Studenten

Hei igjen!

Beklager et noe seint svar. Hadde besøk av kjæresten min i helga. Vi har faktisk fått oppsøkt en som jobber med psykisk helse siden sist. Etter så lang tid kom det endelig resultater.

Cobra: Jeg har også en ganske dyster fortid fra ungdomsskolen, men klarte å komme ut av det. Likevel vil nok alltid selvtilliten være preget av noe slikt. Det som hjalp for meg var miljøskifter, og kunne starte på nytt et annet sted. Folkehøyskole og studier har virkelig skutt fart i selvutviklingen, anbefaler det. Godt forslag om å prøve å besøke kjente, men hun har dessverre en hang-up på å skaffe seg sin egen vennekrets. Å komme inn i etablerte vennekretser er tydeligvis ikke et tema, veldig dumt.

Knipetak: Takker for et virkelig personlig og godt svar. Det ser ut som du har vært i en lignende situasjon. og jeg kjenner meg igjen. Jeg tenker også at ting vil bli enda verre om jeg drar, og bedre om jeg blir. Denne jenta har hatt så mye motgang i livet og mistet så mye, og grått mye i vår tid sammen også. Da røsker det dypt i sjela å ville påføre noe ekstra smerte ved å dra. Hva tenker du på med selvutslettende atferd fra din side? Man bruker nok mindre tid og har langt mindre fokus på sine egne behov, når den du er glad i har det vondt. Merker at man glemmer seg selv litt.

For det er virkelig vanskelig å vite hva man skal gjøre, eller kanskje ikke? Å være i et forhold kun ut i fra sympati funker ikke i lengden. Og en deprimert person er og vil vel alltid ha et enormt behov og fokus på seg selv og sine behov. Man mister på en måte sin egen identitet, og tilsidesetter sine behov og interesser for å hjelpe den man er glad i. Hvor lang tid kan man egentlig holde på slik? Hvordan kan man bedre passe på seg selv i en slik situasjon, når den andre parten ønsker mye oppmerksomhet og tid (her: kunne gå 2 timer på ski en lørdags formiddag)?

Håper det er flere som også ønsker å svare. Psykisk helse er kanskje en av vår tids største neglisjerte utfordringer, og etter en del erfaring nå så virker det som at nesten enhver har noe mer eller mindre å jobbe med.


Love

Synes du for din egen del skal sette en frist, og si at dersom det ikke blir bedre etter X antall mnd, så er det nok. Det finnes selvsagt flere mennesker som sliter der ute, men ikke alle blir (eller ønsker å bli) bedre. Så mye handler om hva de selv gjør med sin situasjon.
Du kan ikke være støttekontakt/pappa for henne, det er ikke riktig (og hun vil ikke bli bedre av det heller, selv om det kan være en "trøst" at du er der og deler smerten hennes, for henne vel og merke....)
Noen jobber med seg selv, vil bli bedre og skaffer seg hjelp. Andre bruker sykdommen sin for alt den er verdt, det gir dem en slags validering (på en litt skrudd måte). Hvis du føler at hun bruker dette for å holde deg i sjakk eller kontrollere deg på en subtil måte så er det farlig for ditt eget selvbilde (og du kan også føle deg "syk")
Er det slik at hun har alvorlige problemer så kan det kreve mye av helsevesenet og proff hjelp, og du kan bli utslitt av alt sammen....

Skriv gjerne en logg der du noterer deg sånt som du stusser ved eller ikke vil godta, evt noter ned framgang (dersom det er noe) og hold deg til fristen du setter. Hun må ville bli bedre for egen del, og dersom hun ikke vil (sykdommen funker for henne/hun oppnår noe ved å ha disse problemene) så kan ikke din innsats eller tilstedeværelse løse noe....

Har vært borti noen ødelagte mennesker og dessverre er det ikke alle som kommer noen vei... Men alle er ikke sånn, det finnes jenter som kan ta vare på seg selv og som kan være gode og likeverdige partnere i et forhold. Jenter (og gutter) som er avhengige av hjelp er ofte ikke i stand til se andres behov og de "sliter ut" alle som er i nærheten....

Greeneyed

Hei! Det er et viktig spørsmål du stiller her, og det er fint å dele tanker rundt dette temaet.
Selv har jeg ikke erfaring fra noe slikt selv, men i forbindelse med studiene har jeg snakket men ulike par som har fortalt om seg selv og parforholdet sitt. Jeg kan ikke gå inn på detaljer, men et av parene fortalte meg om en ganske lang periode som var tøff og turbulent, preget av hennes humørsvingninger og depresjon. Han hadde ikke fungert som psykologen hennes, hun gikk selv i terapi hos en profesjonell. Men han var der, ble i forholdet og dro mesteparten av lasset. I en lang periode bidro ikke hun med så mye positivt, selv om jeg skjønner på dem at de også hadde gode øyeblikk, om de enn var både korte og sårbare. Jeg snakket med de to i paret hver for seg, og fikk samme historien av begge, selv om han var mer opptatt av å ikke utlevere henne. På den ene siden mener de begge at siden de kom seg gjennom den perioden, vil de klare alt annet. Samtidig skjønte jeg på ham at den depresjonen er det han fortsatt er mest redd for. Hvis hun gråter for en bagatell, kan han føle frykt for at "det" skal være tilbake. Det hadde ikke manglet mange månedene før han ikke hadde orket mer av depresjonen hennes, den gangen. Nå tror jeg han kunne strukket seg enda lenger for henne (de har vært lenger sammen, er gift og har barn sammen), men perioden med depresjon var utmattende for dem begge. Alle har sin grense for hvor lenge de kan gjøre all jobben i forholdet, hvor lenge de makter å være den ressurssterke. Dessuten kommer det an på hvor sikker man er på at det tross alt er den personen man vil gifte seg med, få barn med og bli gammel med.

Jenta i dette paret ble frisk, og det virker som de nesten ser det gode forholdet de har i dag som en slags "belønning" for at han støttet henne og hun lot seg støtte i en jævlig periode. Men igjen, det er individuelt hvor mye man orker. Og mens noen kommer seg ut av depresjon er det også noen som graver seg ned i den. Så til syvende og sist tenker jeg at det er helt legitimt å spørre seg: Har jeg tro på at hun blir "seg selv" igjen? Hvor lenge orker jeg å være den eneste sterke i forholdet? Hvor mye tid og energi er forholdet verdt for meg?

Apekatt

Hei, denne traff meg veldig!
Jeg har også nylig rundet 2 år med kjæresten som jeg fikk etter å ha tatt meg sammen lest GV etc.
Vi hadde det også veldig fint første året, men jeg har alltid merket hennes utrolig svake selvfølelse. Det tok veldig lang tid før hun følte seg helt trygg på meg. Jeg selv er en fighter og har etterhvert bygget opp en god mental styrke.

Problemet vårt kom for alvor til overflaten når hun flyttet til en annen by og det ble langdistanseforhold. Hun slet med å tilpasse seg, finne venner, følte seg ensom, mislykket, var deprimert, litt grining, angst for å gjøre det dårlig, og nevner stadig vekk at jeg ikke må gå fra henne.
Jeg vet ikke hvor stort hun sliter psykisk, hun har aldri vært til psykolog eller noe, og har ikke alvorlig depresjon, men den selvfølelsen drar henne ned igjen og igjen. Jeg har følt på det å være hobbypsykolog. jeg føler på at hun ikke klarer bidra nok i forholdet.

Vi prater til en viss grad om det, men får meg ikke til å si at jeg er hobbypsykolog for henne. Jeg har kjøpt et par selvutviklingsbøker til henne, bl.a. "alt om selvfølelse" av Mia tornblom, som er en knallbok som jeg vet vil hjelpe henne. Problemet er at hun aldri tar seg tid til å lese, og månedene går. Hun sier hun skal gjøre det, og jeg blir mer frustrert for hver dag som går og tankene har for alvor begynt å lure på om vi har en fremtid.

Som med deg føler jeg ikke at jeg kan dra fra henne, at verden hennes vil falle fra hverandre om jeg gjør så. Jeg har tenkt å ta en alvorsprat med henne, for å fortelle at det er alvor, og at hun må ta tak selv også. Hun har klart å få seg noen venner, og gjør det greit, men det er alltid noe nytt som er gale...

Det får meg til å tenke, hoppet jeg på første og beste jente, tilbake for 2,5 år siden? sannsynligvis gjorde jeg det. Jeg har sett det beskrevet som en klassisk rookie-mistake, at når man ikke er vant til overflod, så blir man stormforelsket i første og beste, og ikke den man selv velger. jeg vet ikke om dette gjelder for deg, men tanken har definitivt slått meg med meg selv.
Jeg elsker henne masse, og kommer nok alltid til å gjøre det. hun er en fantastisk person på mange måter, og matcher meg veldig bra, men jeg er mer og mer i tvil om hva jeg skal gjøre. Det er et dårlig tegn for forholdet...

Ikke noe godt svar til deg, men jeg forstår ihvertfall godt hvordan du føler det.

M24

Kjetil GV

Her kommer et innspill som er mer "et tankefrø" en noe jeg vet er konkret, men kanskje det kan bidra til noe positivt:)

Jeg har hørt at folk med lav selvfølelse kan sabotere for seg selv fordi de ikke fortjener å være lykkelige. Dette skjer sannsynligvis på et underbevisst plan.

Kanskje vil ethvert "krav" om forbedring fra kjæresten eller andre tegn på at forholdet går dårlig bare være en bekreftelse på at man ikke fortjener det.

Kan kanskje være verd å tenke på i en slik situasjon, og at det påvirker prosessen for henne med å ta tak i dette og jobbe med det.
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

Anugita

Om du skal bli eller gå må du nesten kjenne på selv, men husk at den jenta du en gang ble forelska i, befinner seg fortsatt der inne, gjemt bak alt det mørke som for tiden skygger over henne. Man blir irrasjnoell og tenker ikke klart når man er deprimert, men nå ser det ut til at hu sier ja til å få hjelp? Da er det viktig at du også sier hva du føler, og kanskje du også burde fått hjelp til å takle det å leve med noen syke, eller bare leve med depresjonen henes generelt? Men det er viktig at du sier hvordan du føler det også, at du ikke setter ditt eget liv på vent av hensyn til henne, da hun antagelig vil føle seg som en enda større byrde.. For å sette det på spissen; om hun hadde fått kreft og oppført seg på samme måte, ville du følt det på samme måte?

Studenten

Hei igjen!

Det har vært en travel tid den siste uka. Mye har skjedd og ting har virkelig vært en berg og dalbane. Tusen takk for flotte svar!

Ser ut som vi er i en veldig lik situasjon Apekatt. Kjæresten min har også flyttet til et nytt studiested og har fått de samme problemene som jenta di. Veldig bra dere er åpne om situasjonen, men som med meg så kan du ikke være hobbypsykologer for alltid. Hvis det ikke hjelper innen en hvis tid, må det tas videre. Her kommer en frist som Love skriver. Det å notere ned alle "uregelmessighetene" kan nok også være en svært god idé, særlig når man til slutt kommer til en psykolog eller fastlege som trenger å vite hvordan situasjonen egentlig er.
En slik selvutviklende bok kan nok være godt ment, men tror kanskje det blir enda en ting hun "må" gjøre. Det kan nok føles som et tiltak og mulig hun faktisk får dårlig samvittighet for å ha den og ikke leser den. Det blir en del av den store onde sirkelen hun er inne i. Men du kan heller ikke la henne la alle forpliktelser ligge. Når hun ikke føler hun mestrer enkle ting, er nok det et tegn på at ekstra hjelp trengs.
Tanken om at man tok første og beste jente har slått meg også. Det kan nok være en rookie-feil, men om denne jenta du møtte den gangen viste seg å være bra og dere stortrivdes  sammen, da har du ikke gjort noen feil. Man har jo heller aldri gjort feil, bare lært mer ;) At denne jenta nå viser seg å ha en mørk forhistorie eller virkelig sliter med seg selv, det kunne vi ikke forutse den gangen. Synes ikke vi skal klandre oss med etterpåklokskap. Vi gjorde det vi mente var riktig for oss på den tida.

Anugita, jeg har også hatt den oppfatningen at hun fortsatt er der inne, og at depresjonen skygger over den egentlige jenta. Det er derfor jeg har vært tålmodig i 1,5 år nå. Jeg har fortsatt tro på at hun er der, men det blir vanskelig når framtidsutsiktene sikter mot at hun aldri kommer tilbake til, noe Greeneyed nevner. Har også tenkt at om hun hadde hatt kreft eller brekt et bein, ville det ikke vært annerledes, men igjen - da ville man også fått behandling ganske raskt. Skal man gå med kreft hele livet og ikke ønske behandling, blir det en påkjennelse for de rundt denne personen.

Det som har skjedd denne uka er at hun fikk avslag fra DPS, og dermed fikk bekreftet sitt syn på at dette er noe hun må klare helt alene. Hun ville derfor aldri oppsøke fastlege eller annen hjelp igjen. Dette er ikke noe jeg eller foreldrene kunne akseptere. Når hjula endelig var i gang, kunne det ikke stoppe opp nå. Vi tok derfor kontakt med DPS og fastlege og forklarte situasjonen, og fikk svært god mottakelse og medhold. Det hadde skjedd en glipp hos DPS. Dette var derimot noe hun misslikte enormt. Hun mente vi hadde gått bak ryggen hennes og at hun aldri kunne stole på oss igjen. Hva tenker dere om det? Var det umoralsk? Vi som hadde hjulpet henne fikk tidenes skyllebøtte og hun ville aldri ha noe med oss å gjøre igjen. Moren hadde blitt regelrett sint på henne, og jeg har fått meldinger som kan minne om "unnskyldninger" i ettertid. Jeg har derimot aldri fått en unnskyldning fra henne, og gjør nok ikke det denne gangen heller hehe...
Står nå litt i situasjonen hvor jeg kan avslutte forholdet, eller fortsette. Jeg kommer nok til å stille krav om at det er en del hun må jobbe med for at jeg skal bli. Dette kan dessverre bli uoverkommelige tiltak for henne i den onde sirkelen.  For som du også skriver Love, har hun på en subtil måte brukt utbruddene sine (bevisst eller ubevisst) for å få viljen sin. Manipulerende på mange måter, og ikke greit. Dette er bl.a. noe det må bli slutt på. Det er derimot veldig vanskelig å bare si stopp med en man ihvertfall tidligere ha vært veldig glad i. På en eller annen veldig skrudd måte hadde det vært enklere om hun hadde funnet seg en annen i mellomtida, for da veit man at hun selv hadde hatt det bra og noen å gå til, og ikke endt alene i en allerede tung situasjon.

Knipetak

Quote from: Studenten on February 14, 2016, 12:14:05 PM
Dette var derimot noe hun misslikte enormt. Hun mente vi hadde gått bak ryggen hennes og at hun aldri kunne stole på oss igjen. Hva tenker dere om det? Var det umoralsk? Vi som hadde hjulpet henne fikk tidenes skyllebøtte og hun ville aldri ha noe med oss å gjøre igjen. [...] Jeg har derimot aldri fått en unnskyldning fra henne, og gjør nok ikke det denne gangen heller hehe...

Dette er kjipt, men ikke overraskende fra noen som er i en sånn situasjon.

Rusmisbrukere blir gjerne ikke glad for "interventions" eller å bli kasta på rehab der og da de heller. Men om det lykkes med å skape en forandring til det bedre i livet til den det gjelder så blir ofte historien en annen.

piken

Det st hun reagerer så kraftig på at dere "gikk bak ryggen på henne" tyder bare på at dere gjorde det riktige. Høres ut som om du finner deg i kanskje litt for nye med denne jenta, og at hun (som du også nevner) bruker depresjonen/utbruddene som et påskudd for å få det som hun vil. Virker som om hun trenger en reality check. Selv om folk sliter psykisk (eller med andre ting) så er det også fullt mulig å stille krav til dem om å oppføre seg som voksne mennesker. Å være syk er en forklaring, aldri en unnskyldning. Håper du finner ut av det :)