Basic vinter garderobe

Started by Bleu, October 10, 2012, 22:35:15 PM

Previous topic - Next topic

Bleu

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med å sette sammen en vinter garderobe. Tenker først og fremst på basis plagg som ser kule ut og som kan holde meg varm. Har utrolig lite peiling på sånt. 

Gutt20

Jeg ville begynt med denne: http://www.0330.no/2005/12/herremote-vinterklr.html

Det spørs litt hvor du bor i landet. På vestlandet stopper gjerne gradestokken på -5, i Oslo gjerne på -30.

Jeg går med converse uansett vær/vind (da tenker jeg ikke på spesialtilfeller som skiferie o.l.).

Selv liker jeg vinteren, fordi det gir muligheten til å kle seg i alt mulig. Du vil nok aldri få reaksjoner på at du går i skinnjakke, men det vil nok se rarere ut dersom du går i ulljakke/-frakk på sommeren.

Det som skiller vinter/sommer for min del, er antall lag, og type jakke (og evt. type sko). Det meste andre er likt. Skjerf og skinnhansker (som matcher med belte og sko) er selvsagt en mulighet.

Personlig er fotball min desidert største interesse, og jeg ser ofte på hvordan 100-millionersmennene Mourinho (Real Madrid) og spesielt Pep Guardiola (ex-Barcelona) kler seg. Gi dem et kjapt google-søk. De bruker mye frakk og skjerf, og ser for det meste veldig, veldig strøkne ut (i kampsituasjon!!!!).

Chuck Baz

Quote from: Gutt20 on October 13, 2012, 12:55:46 PM
Personlig er fotball min desidert største interesse, og jeg ser ofte på hvordan 100-millionersmennene Mourinho (Real Madrid) og spesielt Pep Guardiola (ex-Barcelona) kler seg. Gi dem et kjapt google-søk. De bruker mye frakk og skjerf, og ser for det meste veldig, veldig strøkne ut (i kampsituasjon!!!!).
Da slenger jeg på Villas-Boas, fotballen er ikke lenger bare for de som går i treningsdress eller en dress som passer dårlig.

tore

Quote from: Chuck Baz on October 13, 2012, 16:04:19 PM
Quote from: Gutt20 on October 13, 2012, 12:55:46 PM
Personlig er fotball min desidert største interesse, og jeg ser ofte på hvordan 100-millionersmennene Mourinho (Real Madrid) og spesielt Pep Guardiola (ex-Barcelona) kler seg. Gi dem et kjapt google-søk. De bruker mye frakk og skjerf, og ser for det meste veldig, veldig strøkne ut (i kampsituasjon!!!!).
Da slenger jeg på Villas-Boas, fotballen er ikke lenger bare for de som går i treningsdress eller en dress som passer dårlig.

Drillo og Nils Arne Eggen mener du? ;)

Bleu

jeg bor nok i Oslo så jeg må nok kle meg for 30 minus med slush føre. Har drevet og letet etter en frakk i de siste dagene. Har funnet mye bra men ikke akkurat det jeg leter etter. Har også vært innom denne http://www.0330.no/2011/03/herremote-basisgarderobe_14.html Føler at denne basisgarderoben kommer til å bli kald for Oslo. Tror også jeg kommer til å trenge noen skikkelige vinter boots. Har også letet etter en skinn jakke med for men de er jo så dyre.

Det ser ut som stilen min kommer til å bli en varm frakk med slim fit bukser og noen slags boots til. Tror casual pensko blir for kaldt. Tror også skjorter kan bli kaldt. Helt enig i at de store manager gutta i fotball kler seg fantastisk. Men jeg tror at det er litt kaldere hær til lands. Tror frakk med skjorte fort blir kaldt.

Gutt20

Da skjønner jeg problemstillingen din godt!

Selv synes jeg boots ser dritbra ut, men har hørt litt forskjellig, egentlig. Boots, frakk og en litt tjukkere genser (men som er kul) er nok løsningen da.

Hvilken farge ser du for deg på frakken? Selv har jeg blå, men både grå og svart kan være kult.

Angående skinnjakke så er det noe å strekke seg etter. Ja, de er dyre, men til gjengjeld er de helt strålende når man finner en man liker. Kan brukes til omtrent alt og omtrent alle (normale) situasjoner. De er jo ikke utpreget varme, men min i mitt liv er jeg ikke så mye utendørs at det gjør noe (mest buss, bil, utesteder, kjøpesenter, skole). Dessuten kan man jo ha noe varmt under.

Bleu

Quote from: Gutt20 on October 13, 2012, 16:50:18 PM
Boots, frakk og en litt tjukkere genser (men som er kul) er nok løsningen da.

Ja tror det samme. Har lest på 0330 at marineblå er den mest anvendelige fargen på frakker. Tenker at en god frakk er noe jeg kan bruke flere år hvis jeg behandler den fint samt kjøper en som er stil ren og av bra kvalitet. Egentlig så ser jeg for meg en grå frakk men hvis jeg finner en marine blå eller en sort frakk som passer perfect så tar jeg den.

Gutt20

Absolutt! Det finnes utrolig mye kult der ute, og du som bor i Oslo har jo alle muligheter til å finne noe som passer deg perfekt.

Blir nok en ny på meg også i løpet av vinteren, enten i grå eller svart. Den blå jeg har er jeg veldig fornøyd med.

En ting å tenke litt på er jo om du ønsker at den skal se best ut åpen, eller best ut når den er igjen. (Altså; de som ser best ut åpen er ikke nødvendigvis de som ser best ut når de er lukket, og omvendt.)

Chuck Baz

Quote from: Bleu on October 13, 2012, 17:08:31 PM
Quote from: Gutt20 on October 13, 2012, 16:50:18 PM
Boots, frakk og en litt tjukkere genser (men som er kul) er nok løsningen da.

Ja tror det samme. Har lest på 0330 at marineblå er den mest anvendelige fargen på frakker. Tenker at en god frakk er noe jeg kan bruke flere år hvis jeg behandler den fint samt kjøper en som er stil ren og av bra kvalitet. Egentlig så ser jeg for meg en grå frakk men hvis jeg finner en marine blå eller en sort frakk som passer perfect så tar jeg den.
Marineblått og grått, har en marineblå frakk fra før, skal investere i en grå en nå siden jeg også liker å gå med marineblå bukser, noen som har sett en kul grå frakk i det siste?