Quote from: Smooth on November 15, 2014, 22:13:49 PM
Jeg skal prøve å komme ut av komfortsona mi, og gjøre ting jeg vanligvis ikke hadde turt. Problemet er at jeg ikke kommer på så veldig mye jeg ikke tør (det er nok en del jeg ikke tør, jeg bare kommer ikke på det nå), så jeg er litt interessert i hva dere har gjort for å komme ut av komfortsona deres. Jeg håper på å få litt inspirasjon slik at jeg kan gjøre min versjon av hva dere har gjort
Så langt jeg skjønner det så er det ikke det å komme ut av komfortsonen i seg selv på generelt grunnlag som er det viktige. Men at du har noe du ønsker å gjøre som du pr i dag ikke er komfortabel med. Så kan du begynne å øve på å bli komfortabel med det.
Siden dette er et sjekkeforum så antar jeg at du snakker om komfortsonen relatert til sjekking.
Den er som en muskel. Jo mer du gjør en spesifik ting du er ukomfortabel med jo mer komfortabel blir du med den tingen. Dersom du slutter helt å gjøre den tingen kan du igjen bli ukomfortabel med det. Akkurat som en muskel som visner hen når du slutter å trene.
Du bør skille mellom hvor god du er til noe, og hvor komfortabel du er til noe.
La oss si at du ikke er komfortabel med å snakke med jenter du syntes er veldig fine, mens med jenter som du ikke er tiltrukket
av i det hele tatt så føler du deg kjempekomfortabel. Samtalen med jentene du ikke liker kan feks være kjempebra eller kjempedårlig.
Siden du er 100% komfortabel i situasjonen så vil jeg si at om samtalen blir bra eller ikke kommer an på dine samtaleegenskaper.
La oss si at du har kjempebra samtaler med jenter du ikke liker, men dårlige samtaler med alle jenter du liker. Da er det noe i situsjonen omkring når du treffer jenter du liker som gjør at du ikke klarer å oppføre deg som "normalt". Du er ukomfortabel, og det går utover evnen til å føre en bra samtale. Da må du øve på å bli komfortabel med å snakke med finere jenter.
El la oss si at samtaleegenskapene dine er dårlige generelt, og du vil snakke med fine jenter. Da må du både øve så å utvide komfortsonene i å prate med fine jenter men fortsatt oppføre deg normalt pluss at du må øve på basic samtaleskills.
Det du kan øve på er feks:- Holde øyekontakten lengre enn vanlig
- Smile lurt til jenter når du får øyekontakt(kjekkassmilet)
- Øve på å væe komfortabel edru på et utested
- Øve på å være komfortababel alene på et utested
- Hilse på jenter som står alene på utested
- Hilse på jenter som ser ut som om de kjeder seg
- Gradvis hilse på finere og finere jenter
- Øve på å kvalifisere jentene
- Øve på å eskalere fysisk
- Øve på å isolere
Osv osv.