Kjæreste med dårlig kroppsbilde/selvtillit

Started by Frk sky, November 28, 2014, 23:23:52 PM

Previous topic - Next topic

Frk sky

Hei!

Kan noen hjelpe meg med tips som kan oppmuntre/støtte en mann med dårlig kroppsbilde?

Har en kjæreste som er veldig opptatt av utseende, kropp, mat, sunnhet, trening og alt det der. Men han sliter litt med vekta som han selv sier. Ikke at han er tykk i det hele tatt. Men kroppsfettet, spesielt rundt magen klarer han ikke å bli kvitt og det plager han veldig. Han har trent omtrent hver dag så lenge han kan huske, mest styrketrening og jeg tenker jo at det er der det ligger. At han trener for lite kondisjon. Skal sies at i det siste har verken han eller jeg vært spesielt flinke med kostholdet heller. Så når vi står opp om morningen prøver jeg å få han med på å gå tur. Eller når vi er i butikken prøver jeg å unngå søtsaker. Men selv om dette plager han så veldig, og går utover humøret hans, så virker han ikke så veldig motivert til å klare å snu om på det. Hva kan jeg ellers gjøre? Og hva skal jeg egentlig svare når han sier at han ser "forfedelig dvask ut og må gjøre noe med det"?

Northwind

Hvis han er veldig interessert i å gjøre noe med problemet så ville jeg kontakta en personlig trener eller en ernæringsfysiolog. Som regel så gjør man ofte feil når det gjelder trening eller kosthold, selvom man selv tror man gjør alt rett.

Men vil du  også gjerne at han skal komme i litt bedre form, eller gir du egentlig litt beng i det og ønsker bare at han skal ha bedre kroppsbilde?

Hvis du er på utkikk etter et bra svar, så kan du jo kanskje si at du syns det er sexy med litt mage. ;-)

Frk sky

Takk for svar! :) Glemte å si at han har vært i kontakt med trenere flere ganger, men klarer liksom aldri å holde seg til programmet mer enn et par mnd.. Så blir litt jojo trening/kosthold.

Jeg vil kun at han skal være mer fornøyd med seg selv og innsatsen sin. Altså det er kun han selv som sliter med dette. Synes han ser flott ut jeg, og det sier jeg ofte :)

Men hva er det da, når han er så misfornøyd og fortsatt ikke klarer å motivere seg helt til å snu det rundt? Jeg skjønner ikke.

Er det forresten sånn at noen bare naturlig har mer fett/ lagrer lettere fett enn andre? For noen ganger synes jeg han jobber hardt og spiser supermat uten at det gir særlig merkbare resultater. Kanskje det er dette som er demotiverende for han?

Kjetil GV

#3
Quote from: Frk sky on November 29, 2014, 00:56:25 AM
Er det forresten sånn at noen bare naturlig har mer fett/ lagrer lettere fett enn andre? For noen ganger synes jeg han jobber hardt og spiser supermat uten at det gir særlig merkbare resultater. Kanskje det er dette som er demotiverende for han?

Det er fullt mulig at noen lagrer fett bedre enn andre. Akkurat som andre egenskaper hos mennesker vil variere så vil også evnen til å lagre energi fra maten i form av fett variere. I dagens samfunn med mat med så rikt energinivå er det lett å legge på seg.

Men hvis vi ser på termodynamikkens første lov, så sier den: Energi kan aldri oppstå eller tilintetgjøres, men kun kan gå over i andre former.

Det vil si den energien som blir puttet inn i kroppen. Feks 200 kalorier kan aldri bli til fler kalorier, ei heller forsvinne, bare gå over til andre former, som feks fett. Så det betyr at om kroppen bruker 300 kalorier, men får puttet inn 200 så bruker den mer enn den får, og må da ta 100 kalorier fra kroppens energilagre. Om dette gjøres over tid, tømmes energilagrene, og fettet forsvinner.

Det er altså rein pluss og minus.

Så dersom noen hele tiden bruker fler kalorier enn man putter i seg, og alikvel legger på seg, så har vi et mirakel.

Da har vi i praksis celler som produserer energi ut av ingenting og lager fett av det. Da brytes termodynamikkens første lov, og de cellene burde klones og gjøres om til det første cellekraftverket som forsyner menneskeheten med evig energi.

OK, det var satt på spissen og ikke meninga å være frekk. Men det handler kun om input og output...Så regnestykket er enkelt: Enten spiser man for mye, eller bruker for lite dersom man ikke går ned i vekt fett ;)

Har selv trent masse, men det var ikke før jeg begynte å passe på kostholdet at jeg gikk ned i kroppsfett.

Som jeg leste her på forumet et sted så er effekten av trening=gram og kosthold=kilo noe jeg tror er veldig nær sannheten.
Coaching: [email]kjetil@godevibber.no[/email]

piken

Det er vel heller større variasjon i HVOR fettet legger seg enn det at noen lagrer fett mer enn andre; fett som legger seg på magen er jo straks mye mindre flatterende enn fett som legger seg andre steder. Nå vet ikke jeg hvor mye fett det er snakk om og hvor "perfeksjonist" denne kjæresten din er; men det virker som om han selv overestimerer sin egen innsats og hvor raskt man kan få resultater av trening og kosthold.

Du må selv vurdere hvor mye du ønsker å pushe han til det ene eller andre, men jeg anbefaler at han:
- finner et treningsprogram som passer for hans ønsker, utgangspunkt OG som er realistisk mtp på hvor ofte han har tid til å trene
- logger denne treningen
- gjennomgår kostholdet (logge maten en typisk uke og se på kalorier og fordelingen av makroer)
- skriver ned kortsiktige og langsiktige mål og evt belønninger for når han oppnår målene

Hvis han har økonomi til det så vil jeg tro han kan dra nytte av en eller to mnd oppfølging av PT/coach, de kan sette opp både trenings- og kostholdsplan tilpasset hans ønsker, behov og hverdag. Koster penger, men hvis dette er et problem for ham så kan det være en god investering.

Johan

Quote from: Frk sky on November 29, 2014, 00:56:25 AM
Jeg vil kun at han skal være mer fornøyd med seg selv og innsatsen sin. Altså det er kun han selv som sliter med dette. Synes han ser flott ut jeg, og det sier jeg ofte :)

I hvor stor grad tror du han føler seg utfordret til å trene? Når du forteller ham at han ser bra ut som han er nå, tror du han vil føle seg motivert når han skal trene?

Jeg tror problemet er at typen din har en visjon om hvordan han ønsker å være som er ganske langt unna der han er nå. For at han skal være fornøyd med seg selv er han nødt å enten endre seg selv eller endre visjonen sin. Siden han ikke aksepterer seg selv for den han er nå, selv om du gjør det, forteller det meg at han allerede har bestemt seg for å endre kroppen sin.

Quote from: Frk sky on November 29, 2014, 00:56:25 AM
Men hva er det da, når han er så misfornøyd og fortsatt ikke klarer å motivere seg helt til å snu det rundt? Jeg skjønner ikke.

Hvis ikke du forstår hva han ønsker og hvorfor, er dette et godt sted å starte. For når du forstår hva slags endringer han ønsker og hvorfor det er viktig for ham, kan du lettere hjelpe ham å nå det. Menn trenger utfordringer -primært fra andre menn, men også fra kvinner.

Du virker som en kjærlig person som ofte forteller typen om hva du liker med ham, stemmer ikke det? Hvordan kan en person som mottar så mye kjærlighet være misfornøyd? Det handler om standard. Typen din har tydeligvis høye krav til sin egen kropp. I hans øyne vil alle som prøver å senke standarden hans og forteller ham at han er bra nok som han er nå, holde ham tilbake. Tingen med standarder er at de har å gjøre med vores identitet, og å akseptere en persons standard betyr å akseptere hvem personen mener han er. Om noen ser deg for noe mindre enn du selv tror du er, vil du føle de drar deg ned. De som ser ditt potensiale og dine styrker, vil du føle dytter deg opp.

Så hva kan du gjøre? Jeg ser på dette som et identitetsproblem; det virker som typen din bruker mye energi på å overbevise deg og andre om hvilken standard han har til seg selv. Mitt forslag er derfor at du aksepterer hvem han mener han er (atlet; person som trener mye el.). Ved å gjøre dette vil han føle lettelse, for han slipper å overbevise deg om standarden han har for seg selv. Han kan heller bruke energien sin på å opprettholde sin nye identitet.

Hva skjer nå, når du retter kjærlighet og ros mot hans nye identitet som en atlet? Du roser ham for å ha kjørt en hard treningsøkt, eller for å komme hjem svett og sliten, eller etterhvert for å få større muskler og mindre fett. Føler vi ikke enorm glede og energi når vi takler tøffe utfordringer og vokser?
INFJ

Frk sky

Mange fornuftige svar her! Men Johan, du åpnet virkelig øynene mine! Jeg har jo vært så opptatt av å godta han som jeg ser han, og ikke som han ser seg selv/hvor han ønsker å være ::) En ny verden av muligheter, woho!