Ikke sikker på fohold. Hva gjør man?

Started by GoodGuy, April 06, 2015, 23:53:35 PM

Previous topic - Next topic

GoodGuy

Hvis man er på utkikk etter dame, men vet at man ikke nødvendigvis kommer til å ønske å bli sammen med den/de første jenta du har sex med, hvordan kan man da drive med bra "expectation management"?

Hvis man vet at man bare er ute etter sex kan man jo si det, men om man er ute etter dame blir det jo litt teit å si at man bare er ute etter sex. Samtidig kan hvertfall jeg føle at jeg "har vært slem" om jeg har sex med ei jente uten å "advare henne" og deretter ikke ønske noe mer dersom hun vil det. Man ønsker jo ikke å fremstå som at man bruker dem og greier.

Hva er greit? Noen artikler skrevet om dette?
Hva synes jentene her om dette?

Love

Det er skrevet veldig mye om det her og på bloggen. Blant annet om at jenter ikke ønsker å framstå billige. Så en jente kan godt si at hun ikke er "sånn" og likevel bli med deg hjem.
Om du er på byen og en blir med deg hjem så forventer hun nok ikke så mye mer, om du da ikke følger opp. Noen innlegg her inne viser at gutter også opplever at jenter absolutt ikke ønsker kontakt etter "en natts opplegg".
Er du åpen for forhold så kan du jo formidle at du tar en dag av gangen og ser hva som skjer, og pleie kontakt med jenter du genuint liker og kan tenke deg å bli bedre kjent med.
Det er heller ikke slemt å si at man er usikker og ikke er ute etter et forhold akkurat nå. Så lenge man respekterer folks grenser og tåler et nei:)

GoodGuy


piken

Det kommer vel an på om du vet at hun ikke er forholdsmateriale før eller etter sexen, men ser ingen grunn til å stresse med å si det ene eller det andre etter første gangen man har ligget sammen. Det viktigste er jo hva du kommuniserer med atferden din, er du ikke interessert i noe mer enn sex så er det ikke noe poeng å gå på kino sammen f.eks.

Ellers er det jo ikke alltid jenter heller vet hva de er ute etter før man har vært på noen treff, så det å prøve å definere ting for tidlig kan i verste fall skremme dem vekk; mye av spenningen i en ralasjon ligger jo i å ikke ha ting avklart - ene eller andre veien.

Ville heller derfor ventet med å ta opp "jeg er bare ute etter sex" til du merker at det er en diskrepans mellom deres ønsker/atferd, f.eks hvis hun foreslår gåtur i parken en søndag (romantisk), så er det fint å ta opp at du ikke ønsker en relasjon slik at hun slipper å spørre om det samme igjen.

--WTF?--

Quote from: piken on April 19, 2015, 14:03:23 PM
mye av spenningen i en ralasjon ligger jo i å ikke ha ting avklart - ene eller andre veien.

Ikke for å være vanskelig, men hva er det som er så spennende med det egentlig?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

piken

Quote from: --WTF?-- on April 19, 2015, 20:47:26 PM
Quote from: piken on April 19, 2015, 14:03:23 PM
mye av spenningen i en ralasjon ligger jo i å ikke ha ting avklart - ene eller andre veien.

Ikke for å være vanskelig, men hva er det som er så spennende med det egentlig?

Du er ikke vanskelig! Det er mulig jeg skrev litt for generaliserende og også burde ha utdypet meg litt. Det er ikke spennende generelt med å ha noe udefinert, men i "bli kjent"-fasen i en relasjon synes jeg det er litt av spenningen å ikke vite helt hvor man har noen, det blir mer jakt ut av det.

Det er ikke noe feil å spille med "åpne kort" fra dag 1, spesielt hvis man kun er ute etter sex. Men dersom vi har hatt sex 2-3 ganger og aldri har hatt en typisk romantisk date, synes jeg det er drepende på stemningen å plutselig begynne å snakke om "et oss som ikke kommer til å bli" - da får jeg litt sånn "Trodde du at jeg trodde .. ?"-følelse og det er kleint. Mulig jeg er rar og sær, men jeg er tilhenger av "If it ain't broken, don't fix it" :)


--WTF?--

Quote from: piken on April 19, 2015, 23:04:22 PM
men i "bli kjent"-fasen i en relasjon synes jeg det er litt av spenningen å ikke vite helt hvor man har noen, det blir mer jakt ut av det.

Det er dette jeg aldri har skjønt. Hva er det med denne jakten? Vi lever i 2015, ikke i steinalderen!

For meg er det bare irriterende å ikke vite hvor man har noen. Spenning kan man da lage på andre måter? Men det forklarer jo en hel del av adferden til enkelte jenter jeg har møtt, dersom de tenker slik og tror at det også gjelder for meg.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

piken

Quote from: --WTF?-- on April 19, 2015, 23:57:45 PM
Quote from: piken on April 19, 2015, 23:04:22 PM
men i "bli kjent"-fasen i en relasjon synes jeg det er litt av spenningen å ikke vite helt hvor man har noen, det blir mer jakt ut av det.

Det er dette jeg aldri har skjønt. Hva er det med denne jakten? Vi lever i 2015, ikke i steinalderen!

For meg er det bare irriterende å ikke vite hvor man har noen. Spenning kan man da lage på andre måter? Men det forklarer jo en hel del av adferden til enkelte jenter jeg har møtt, dersom de tenker slik og tror at det også gjelder for meg.


Haha, det er rart hvor forskjellige man kan være! Jeg aner ikke om det er kjønnsbasert, aldersbasert, modenhet eller tidligere erfaringer. Men jeg føler meg fanget og satt i bås hvis ting defineres for tidlig, og jeg liker IKKE at gutter tar opp med meg at "dette er bare seksuelt" - som om det er DE som bestemmer det.

Jakten liker jeg rett og slett fordi det føles som om det ligger i min natur. Det er spennende. Såklart må man definere seg på et eller annet tidspunkt og da sørge for å ha annen type spenning. Men for meg er det spennende å lure på hvor interessert han er, enten det gjelder bare sex eller en romantisk relasjon.

Men hvis man ønsker å ta opp hvor man er, fordi man har behov for det, så tror jeg en løsning kan være måten man gjør det på, uten at jeg har noen supergode forslag til det på stående fot.

Love

Quote from: piken on April 19, 2015, 23:04:22 PM
Quote from: --WTF?-- on April 19, 2015, 20:47:26 PM
Quote from: piken on April 19, 2015, 14:03:23 PM
mye av spenningen i en ralasjon ligger jo i å ikke ha ting avklart - ene eller andre veien.

Ikke for å være vanskelig, men hva er det som er så spennende med det egentlig?

Det er ikke noe feil å spille med "åpne kort" fra dag 1, spesielt hvis man kun er ute etter sex. Men dersom vi har hatt sex 2-3 ganger og aldri har hatt en typisk romantisk date, synes jeg det er drepende på stemningen å plutselig begynne å snakke om "et oss som ikke kommer til å bli" - da får jeg litt sånn "Trodde du at jeg trodde .. ?"-følelse og det er kleint. Mulig jeg er rar og sær, men jeg er tilhenger av "If it ain't broken, don't fix it" :)

Veldig enig i at man fort kan ødelegge ved å si for mye om hva man IKKE er ute etter... typ, jeg kan godt ha sex med deg men thats it...
Det virker som man disser noe som i utgangspunktet er bra (i alle fall kan være bra) og det at man er tiltrukket....

--WTF?--


Quote from: piken on April 20, 2015, 00:48:41 AM
Men for meg er det spennende å lure på hvor interessert han er, enten det gjelder bare sex eller en romantisk relasjon.

Slik jeg leser dette så legger du 2 ting til grunn, uten å vite om den andre også gjør det:

- det er grader av interesse
- man må velge mellom bare sex eller en romantisk relasjon.

For meg er det helt annerledes:

- enten er jeg interessert, eller ikke.
- det er en hel skala mellom bare sex og en romantisk relasjon, og jeg vet nøyaktig hvor jeg har valgt å plassere meg på denne skalaen.


Quote from: piken on April 20, 2015, 00:48:41 AM
Veldig enig i at man fort kan ødelegge ved å si for mye om hva man IKKE er ute etter... typ, jeg kan godt ha sex med deg men thats it...

Men på en eller annen måte må man jo få frem hva man er ute etter, for ikke å skape falske forventninger og sløse bort hverandres tid.  ??? Og siden det ikke finnes noe klart definert begrepsinnhold på "bare sex", "romantisk forhold" og alt det som ligger imellom, så ser jeg virkelig ikke hva som er galt med å gjøre det klart hva man IKKE ønsker, med mindre man ønsker å gå inn i et langt intellektuelt ordkløyveri. (Og jeg kjenner bare én jente som syns dét er sexy, hun er dessverre opptatt.)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Love

Quote from: --WTF?-- on April 21, 2015, 10:39:26 AM

Quote from: piken on April 20, 2015, 00:48:41 AM
Men for meg er det spennende å lure på hvor interessert han er, enten det gjelder bare sex eller en romantisk relasjon.

Slik jeg leser dette så legger du 2 ting til grunn, uten å vite om den andre også gjør det:

- det er grader av interesse
- man må velge mellom bare sex eller en romantisk relasjon.

For meg er det helt annerledes:

- enten er jeg interessert, eller ikke.
- det er en hel skala mellom bare sex og en romantisk relasjon, og jeg vet nøyaktig hvor jeg har valgt å plassere meg på denne skalaen.


Quote from: piken on April 20, 2015, 00:48:41 AM
Veldig enig i at man fort kan ødelegge ved å si for mye om hva man IKKE er ute etter... typ, jeg kan godt ha sex med deg men thats it...

Men på en eller annen måte må man jo få frem hva man er ute etter, for ikke å skape falske forventninger og sløse bort hverandres tid.  ??? Og siden det ikke finnes noe klart definert begrepsinnhold på "bare sex", "romantisk forhold" og alt det som ligger imellom, så ser jeg virkelig ikke hva som er galt med å gjøre det klart hva man IKKE ønsker, med mindre man ønsker å gå inn i et langt intellektuelt ordkløyveri. (Og jeg kjenner bare én jente som syns dét er sexy, hun er dessverre opptatt.)

Jeg er i en fase i livet der jeg ikke har forventninger og ikke synes noe er bortkastet tid. Tar en dag av gangen og dater en som også gjør det.
Får litt panikk innimellom, men tror ikke det hadde vært bedre om vi pratet om det....

piken

Quote from: --WTF?-- on April 21, 2015, 10:39:26 AM

Quote from: piken on April 20, 2015, 00:48:41 AM
Men for meg er det spennende å lure på hvor interessert han er, enten det gjelder bare sex eller en romantisk relasjon.

Slik jeg leser dette så legger du 2 ting til grunn, uten å vite om den andre også gjør det:

- det er grader av interesse
- man må velge mellom bare sex eller en romantisk relasjon.

For meg er det helt annerledes:

- enten er jeg interessert, eller ikke.
- det er en hel skala mellom bare sex og en romantisk relasjon, og jeg vet nøyaktig hvor jeg har valgt å plassere meg på denne skalaen.



Mener ikke at man må velge mellom kun 2 valg, nei. Det er grader mellom bare sex og romantisk relasjon. Mellomlandet mellom de er eksempelvis det jeg kaller flørt. Her er følelser involvert, men det er ikke sikkert det er seriøst.

Aner ikke om det er et mønster at jeg og Love er jenter og tenker (noenlunde) likt om dette og du er gutt. Jeg har fått inntrykk (gjennom erfaring OG lesing her og på bloggene) at gutter generelt er mer kategoriserende / vet kjappere hva de faktisk vil, mens jenter kan variere litt med hvor de befinner seg på interesseskalaen. Og det er det nøkkelen ligger for meg, jeg kan ikke avtale noe for fremtiden da jeg ikke vet hvor interessert jeg er i morgen. Jo lenger tid det går, jo sikrere blir jeg selvfølgelig, men å ta opp "Hvor er vi" etter å ha truffet hverandre 3-5 ganger er generelt mot sin hensikt fra mitt ståsted. Da føler jeg meg låst og at det knyttes forventninger til meg --> mer stress enn gøy og jeg bailer heller.

Eneste jeg mener er at jeg ikke ser poenget med å definere noe tidlig, så lenge man har det hyggelig. Hva er behovet? Og hva forandrer det?

(Beklager for kupping av tråden TS, hvis dette blir for "off topic" så må noen gjerne dele opp tråden)

fri90

prøver meg på et direkte svar på det Goodguy spør om. Jeg er på ingen måte en forholdsperson derfor skal jeg skrive litt om hvordan jeg gjør det.

Jeg har best erfaring med å si det rett etter jeg har hatt sex med jenta første gangen. Nå ser jeg det er noen jenter her som henger seg litt opp i det og føler seg kanskje litt dumme og skremt når man må si det så tidlig, men det handler om hvordan du sier det. Det er ikke snakk om å si det på en måte som " Du jeg vil ikke være kjærste med deg men vi kan godt knulle for det" da kan jenta fort føle seg horete og at du ikke setter pris på dem ellers.  Jeg liker å forklare dem på en rolig måte at jeg er ikke noe forholds-person og trives som singel, men vil bare si det slik at hun vet hvor jeg står. samtidig påpeker jeg at jeg vil gjerne se henne igjen og forteller henne hvorfor jeg genuint liker akkuratt henne. Her må du fylle inn selv det du liker med jenta. Jenter vil føle seg spesielle og ikke bare være et random tall. For meg så sier jeg ofte at jeg liker det hun gjør i senga, og at vi har bra kjemi der og hun skjønner hva jeg liker, pluss at vi ofte har samme humor og tankesett. Dette er da noe du må mene.

Grunnen til dette er at vis du venter for lenge med å ikke kommunisere det i det hele tatt og det går lang tid kan jentene begynne å se for seg noe mer med dem, de forteller kanskje venninnene sine om deg og legger ut hvor bra dere har det og at det ser ut til å bli noe mer. Da er det fryktelig kjipt for jenta å få høre 2 mnd etterpå når hun spør hvor dere er på vei at nei du ville bare ha sex med henne. Da har hun alt investert mye tanker og følelser på deg og hun må da også fortelle venninne sine at det var vist ikke noe der likevel og kan føle seg lurt eller brukt.  Noen ganger kan du til og med få svar som " Slapp av, jeg hadde ikke tenkt så langt" og da er det jo greit.

jenter vil selvsagt ha den spenningen der, men det er mest vis dere er på dealern og du ser etter en kjæreste. Er det bare sex er det greit å si det tidlig.

--WTF?--

Quote from: Love on April 21, 2015, 14:05:08 PM
Jeg er i en fase i livet der jeg ikke har forventninger og ikke synes noe er bortkastet tid. Tar en dag av gangen og dater en som også gjør det.

Det kan nok funke så lenge begge er i samme situasjon. Men folk er ekstremt forskjellige akkurat der, jeg var ferdig med den livsfasen i løpet av ungdomsskolen. Og jeg trodde at alle andre også var ferdig da, men det må være den største feilslutningen jeg har gjort i hele mitt liv.

Quote from: piken on April 21, 2015, 15:55:28 PM
Eneste jeg mener er at jeg ikke ser poenget med å definere noe tidlig, så lenge man har det hyggelig.

Vi definerer nok "definere" litt ulikt  ;) (men jeg tror ikke det har med kjønn å gjøre). Men kanskje vi er enige likevel, for ved å velge ha det hyggelig sammen så har man allerede definert noe gjennom handling i min bok.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Love

Quote from: --WTF?-- on April 21, 2015, 20:15:13 PM
Quote from: Love on April 21, 2015, 14:05:08 PM
Jeg er i en fase i livet der jeg ikke har forventninger og ikke synes noe er bortkastet tid. Tar en dag av gangen og dater en som også gjør det.

Det kan nok funke så lenge begge er i samme situasjon. Men folk er ekstremt forskjellige akkurat der, jeg var ferdig med den livsfasen i løpet av ungdomsskolen. Og jeg trodde at alle andre også var ferdig da, men det må være den største feilslutningen jeg har gjort i hele mitt liv.

Quote from: piken on April 21, 2015, 15:55:28 PM
Eneste jeg mener er at jeg ikke ser poenget med å definere noe tidlig, så lenge man har det hyggelig.

Vi definerer nok "definere" litt ulikt  ;) (men jeg tror ikke det har med kjønn å gjøre). Men kanskje vi er enige likevel, for ved å velge ha det hyggelig sammen så har man allerede definert noe gjennom handling i min bok.

Hehe, etter å ha investert i et forhold/samboerskap som viser seg å være bygd på løgn så er det lett å havne tilbake på ungdomsskolen.

Og om det funker å si at man bare vil treffes for sex kommer nok an på jenta. Jeg ville avvist en som sa det;)