Vennesonen - hvordan unnslippe den?

Started by gmaavkl, March 05, 2023, 23:59:37 PM

Previous topic - Next topic

gmaavkl

Jeg ser det ikke er så voldsomt mye aktivitet her, men vet ikke om andre sjekkefora, så legger ut noe likevel.
Det jeg vil ta opp er at jeg i alle år har slitt med at jeg bare havner i vennesonen med damer. De liker meg som en venn. Jeg er morsom og hyggelig. Men det skjer nesten aldri noe mer. Og det er frustrerende. Jeg tror mange damer liker å ha mannlige venner, for vi er ofte ukompliserte og morsomme å være med.
Problemet er hvordan komme seg ut av dette. Jeg skjønner at gamle venninner er en tapt sak, at jeg må møte nye.
Men jeg sliter med å være frampå, vise intensjonene mine. Isteden overtenker jeg fullstendig og tør ikke prøve meg. Det snakkes for lite om hvordan være tydelig, synes jeg. Ikke alle har dette naturlig.
Hva kan jeg gjøre for å bli mer flørtende, tydelig, frampå når min standardinnstilling er hyggelig og morsom?
Og legger til at jeg ser normalt bra ut, det er ikke noe oppsiktsvekkende negativt på den fronten som ødelegger.

Andreas GV

Problemet er bare at hyggelig og morsom ikke er tiltrekkende nok i seg selv, selv om begge deler er positive egenskaper.

At damer liker deg som venn er et godt utgangspunkt. Mange menn har ikke engang venninner. Å være i "vennefella" er som å ha løpt et marathon og så rote seg bort ved målstreken. Du har antageligvis enten:

1. Ikke vist interesse. Og da konkluderer venninnene dine med at du enten ikke tør eller ikke er interessert.
2. Vist alt for mye og for direkte interesse for plutselig. Hvis du melder deg på nyhetsbrevet vårt (gratis) inne på www.sjekkeskolen.no eller leser litt på bloggen vår så lærer du hvorfor damer trenger at ting skjer gradvis (de tiltrekkes ikke binært av utseende sånn vi gjør andre veien) og hvordan du kommuniserer intensjonen din ærlig og tydelig (men ikke direkte). Å plutselig fortelle en venninne at du har masse følelser for henne er i 99% av tilfellene et emosjonelt overfall og dytter damer som i utgangspunktet var litt interessert, unna. Fordi det er for mye emosjonelt press.

gmaavkl

Takk for svar!
Noe jeg lurer på er hvordan teste interesse. Mange tilfeller hvor jeg lurer på om det er vits å prøve meg. Spesielt i tilfeller hvor det har litt konsekvenser å prøve. Det kan være typisk om det er snakk om en venn av en venn, som man trolig vil møte igjen. Eller hvis man risikerer å ødelegge et vennskap ved å prøve seg. Jeg møtte en veldig søt jente i går, men hun er venn av en venn av meg. Hvordan tester man egentlig om det er vits å prøve seg?

kebman

Her er et nøkkel-sitat fra deg: «Men det skjer nesten aldri noe mer.»

Det skjer nesten aldri noe mer, fordi du ikke tar det til det neste steget. Så svaret er da at du må ta det neste steget! Men hva det neste steget bør være, kommer veldig an på hvor du er selv i livet, og ikke minst på hva du er komfortabel med. Derfor er det veldig viktig at du forsøker å flytte grenser her. Vi gæmlisene kaller ofte dette for et «sticking point» som du må jobbe med.

Men det er også viktig at du ikke stanger hodet i veggen. Du må derfor passe på at målene du setter for deg faktisk er mulig å oppnå. Og om du satte et mål for høyt, så tilgi deg selv, og sett et litt lavere mål, før du går på igjen og setter et høyere mål. Dette er liksom pedagogikk 101, men det er sånn du kalibrerer selve læringen, og selv-utfordringen.

Oneitis

«Jeg sliter med å være frampå, vise intensjonene mine. Isteden overtenker jeg fullstendig og tør ikke prøve meg.»

Dette er som regel et resultat av å gjøre den ene dama for viktig. Svaret er å fokusere mer på deg selv, hva som er gøy for deg, og hva som gjør at du blir trygg i ditt eget skinn. Det handler igjen om å komme til et sted hvor du virkelig driter i hva andre mener, men likevel ønsker å være sosial og tør å by på deg selv.

En bra ting å se etter er i så fall om du føler at du må kvalifisere deg. Du kan da legge merke til om stemmen din snurper seg mens du prater med ei dame (eller mann for den saks skyld). Med en gang du forsøker å bevise noe for den andre, eller vise at du er kul, så er du i kvalifiserings-land. Det som ofte skjer da, er enten at du blir helt satt ut og sjenert, eller at du merket at stemmen blir veldig mye lysere, og du ender med å prøve å impe personen du snakker med, ved å fortelle om forskjellige «bragder» du har gjort, små som store. Det er bare ett problem. Det funker ikke, fordi grunn-framen da allerede er at du kvalifiserer seg for dem, og at det er noe kvinnfolk generelt synes er usexy.

1.    Du forsøker å imponere eller vise noe, for å kommunisere at du er kul
2.    Stemmen din knyter seg og går i fistel
3.    En forferdelig følelse av å ikke være likt, eller bra nok brer seg utover deg
4.    STOP IT! PUST! DET GÅR BRA! DU ER ENGENTLIG KUL! Og nå skal jeg vise deg hvordan!

Outcome Independence

Du snapper tilbake i sexy frame ved å ikke ta ting for seriøst. Men for å komme dit, må du bli mer outcome independent. Det kan virke motstridende, men her er det mange ting du kan gjøre.

For det første kan du anta at hun er sammen med deg fordi hun vil ha barn med deg. Hun er sammen med deg fordi hun ønsker å være intim med deg. Men som mann er det din jobb å legge til rette for det. Grunnframen er derfor at hun bruker tid på deg, fordi hun er forelska i deg, og vil ha deg hardt i senga. Men som jente vil hun aldri vise det til deg direkte. Og om du viser tegn på neediness, så vil hun dumpe deg, fordi det er super usexy.

Så hva kan du gjøre istedenfor? Vel, dette kan virke litt teit, men du må rett og slett fokusere på å la ting være 1. morsomme og 2. uviktige. Om du merker at du kommer i kvalifiseringsmodus, er den beste måten å komme ut av det, og stoppe opp litt, og så si noe helt uventet. For eksempel tyggegummi, båt, helikopter. Det er samme metoden folk bruker for å assosiere fritt, for eksempel i live teater. Her finnes det konkrete kurs du kan delta på, for å bli flinkere å assosiere fritt.

En annen ting du kan gjøre, men som kanskje er best å gjøre på forhånd, er å riste skikkelig løs, fysisk. De fleste utesteder har dansegulv. Bruk det! Rist løs. Dans til musikken. Hopp til du blir svett! Da får du heller ikke tid til å tenke logisk på ting, fordi du blir mer tilstedeværende. Da er tiden inne for å møte kvinnfolk (eller ... folk).

Fokuser kun på ting som er nærmere enn én meter fra deg. Det tvinger deg til å være i din egen boble. Men du MÅ gå bort til folk, og du MÅ gi verdi. Det vil si at du kødder og spøker litt med folk. Gir high fives. Skåler. Gjør ting som ikke krever investering, men som likevel gjør folk flest glade. (Og om noen mot formodning blir sure, kan du bare si til dem at «Dude, jeg prøvde bare å være hyggelig!» og så snu ryggen til dem. Da taper de framen så det ljomer!)

En sånn fyr er per default veldig attraktiv. Eneste forskjellen på han fyren i sett eller blant folk, er at du fortsetter å være han duden mens du er alene med jenta. Så vær «kul» og hyggelig. Men unngå kvalifisering som pesten. Små-ert henne for ting, og vær litt fysisk. Dytt en finger i magen hennes og kil henne om hun sier noe dumt. Det skaper umiddelbar fysikalitet, som igjen skaper intimitet. Om du gjør dette fra en fram som ellers er outcome independent, så blir ting mye lettere, fordi du er fri i fra suget eller følelsen av å ville eller måtte ha det. Det er bare en artig liten spøk, en flørt, og det har ikke noe å si – men derfra skapes også spenning, som er dødsviktig for å komme til neste steg. Og for at det skal gå hele veien, er det best om du allerede har henne for deg selv, enten fordi dere er på date, eller fordi dere har gått litt «baki der» på puben.

Eskalering

OK, vi spoler frem til den delen hvor du sitter alene med dama. Om du har bare vært mr. hyggelig entertainer, så er du nå i friend zone. Da er det liksom for seint, eller kanskje ikke?

Det beste du kan gjøre er å på et mye tidligere tidspunkt tørre å etablere en viss intimitet med dama. Ta henne i hånda og dra henne litt unna for å vise henne. Generelt er det å ta jenta i hånda et skikkelig bra trekk. La henne holde hånda di. Slipp taket, men fortsett å holde, og se hva hun gjør. Om hun liker deg, garanterer jeg at du vil merke det. For eksempel vil hun kjæle med hånda di litt. Da må du handle!

Spør «Hva er det?» og bøy deg inn for å lukte på nakken hennes, og la deg henføre. Kom gjerne tilfeldig borti med leppene og si noe a la: «OMG det lukter så godt av deg...» Framen er at det er hennes feil at hun er så digg, og har på sånn parfyme for å manipulere deg. Og det sprekker deg opp, slik at du bare må kysse nakken hennes. Liker hun det, så vil hun også like å kysse deg på leppene. Men hold det kort. Du kan gjerne verbalisere det også, og si til henne, «Herregud, jeg har så lyst å kysse deg!» mens du biter deg i leppa og prøver å skyve henne fra deg. «Men vi kan ikke gjøre det nå!» Les opp på Push/Pull. Det er gull for eskalering.

«Hva kan jeg gjøre for å bli mer flørtende, tydelig, frampå når min standardinnstilling er hyggelig og morsom?»

For det første kan du mistolke ting hun sier eller gjør for å være seksuelle. Push/pull er gull. Skyv henne unna, mens du sier at du er tiltrukket. Si du hater henne, men trekk henne inn for en klem. Men for å komme dit, må du også bli trygg på din egen seksualitet. Og det må være halvt en vits, fordi du er outcome independent. Det er ikke viktig, men let likevel etter de gode følelsene – og helst de gode følelsene du kan dele med henne.

Teste interesse

«Noe jeg lurer på er hvordan teste interesse. Mange tilfeller hvor jeg lurer på om det er vits å prøve meg. Spesielt i tilfeller hvor det har litt konsekvenser å prøve. Det kan være typisk om det er snakk om en venn av en venn, som man trolig vil møte igjen. Eller hvis man risikerer å ødelegge et vennskap ved å prøve seg. Jeg møtte en veldig søt jente i går, men hun er venn av en venn av meg. Hvordan tester man egentlig om det er vits å prøve seg?»

Å ødelegge vennskap er ditt minste problem. Det er ingen som er venner med jenter. Alle gutter som er «venner» med jenter, er det fordi de har lyst å pule dem. End. Of. Story. Ok, det finnes sikkert noen unntak, men de er veldig få. Så ikke vær redd for å «ødelegge» vennskapet. Det er bortkastet å bruke tid på ei jente som du er keen på, men som bare vil være venner. Så om det føles feil for deg, så slutt med det. Møt heller nye. Jepp. That's it. Dump hu «venninna» og møt heller nye. Så lite verdt er «vennskap» med digge jenter.

Du er redd for å ødelegge «vennskapet» fordi du har lyst å være nær henne, men det er også selvdestruktiv. Så hva vil du, egentlig? Ødelegge deg selv, eller «vennskapet»? Jeg ville ødelagt «vennskapet» over å ødelegge meg selv any day!

Så, hvordan tar du det til neste steg? Vel, om du allerede har klart å bli outcome independent, så kan du jo like godt prøve å ta det til neste steg! Ert og flørt med henne. Dytt en finger inn i magen og kil henne litt. Vær litt fysisk, men på en leken måte. Push og pull. Og så drar du henne tett inntil deg, mens du ser henne dypt inn i øya. Og så kysser du henne.

«Oi, sorry, var det for tidlig? Haha, du trodde jeg skulle kysse deg? Tullejente! Kom her.» Og så kysser du henne på ordentlig.

«Men vi er jo venner!» er bare en shit-test. «Ja, vi er veldig gode venner.» «De beste vennene!»

Er det en risiko for at hun skyver deg unna og erklærer at hun bare ser på deg som en venn? Jepp. Den finnes. Sorry. Det du gjør da er å si takk for praten, men at du dessverre bare er klar for et seksuelt forhold akkurat nå. Nothing personal. Så går du å møter nye jenter.

Men som du ser, for å gjøre dette, må du være villig til å miste jenta. Om du ikke er det, så kommer du ingen vei. Og det er ekte outcome Independence, btw. Fordi da «chaser» du ikke henne, men er mer villig til å møte nye, enn på å holde på en «venn» som egentlig bare misbruker din tid for å få oppmerksomhet. Som er respektløst av henne, btw – så ikke bruk tid på sånne.

Da håper jeg det gir deg noe å tygge på. Ønsker deg alt det beste, og si fra om dette gav deg noe fremgang!
Sow a thought, reap a desire. Sow a desire, reap a habit. Sow a habit, reap a destiny.
Nykomling siden 2008 :p

gmaavkl

Hei, takk for svar. Jeg er enig i det meste du skriver, men ikke i alt. Ser ikke på det som et problem å ha venninner. Faktisk kan det være veldig givende, så har de venninner også. Jeg er ikke seksuelt og følelsesmessig tiltrukket av absolutt alle damer i verden, selv om det virker som om noen menn merkelig nok er det. Er man det, er vennskap problematisk. Man vil jo ikke ha vennskap med noen man vil noe annet med, der er vi enige.
Når det gjelder humor, bruker jeg det mye sosialt. Er naturlig for meg. Jeg tror egentlig det er mest et pluss.
Problemet mitt ligger mer i å vise intensjon, være frampå, ta sjanser. Jobber litt med å ta sjanser i andre sammenhenger.

Squishy

Min erfaring er at det er positivt å ha kvinnelige venner. Jeg hadde nesten trekant med et par venninner en gang, og det hadde ikke skjedd om vi ikke var venner (hun har ikke følelser for meg annet enn venner, noe jeg har smertelig fått erfare). Dessuten åpner nettverket seg - jenter kjenner andre jenter = flere muligheter.