BOOTCAMP MED SJEKKESKOLEN STARTER OM:
0
DAGER
00
TIMER
00
MIN
00
SEK

Om jeg bare fikk ha et par sko..

Started by Carebear, June 05, 2011, 23:15:35 PM

Previous topic - Next topic

Dag

Quote from: J.A.S on July 12, 2011, 18:30:58 PM
Quote from: Dag on June 22, 2011, 17:29:49 PM
Quote from: Junji on June 12, 2011, 00:32:56 AM
^Sikkert greie til vanlig bruk, men ville ikke brukt de pÄ byen eller pÄ en date.
Du burde nok satse pÄ litt penere type sko da, som ser litt eksklusive og stilrene ut :) (kontra, disse har jeg hoppet i diverse vanndammer og fÄtt grÞnske pÄ, men mamma putta de i vaskemaskina sÄ nÄ er de sÄ godt som nye)

Hehe, forstĂ„r hva du mener, men ĂŠrlig talt sĂ„ har jeg aldri merket forskjell nĂ„r jeg er pĂ„ byen eller pĂ„ date mtp hva slags sko jeg har pĂ„ meg. Men visse typer jenter bryr seg nok mye om sko. Min tanke er at om skotypen gjĂžr at jenta ikke vil vĂŠre med deg, sĂ„ er kanskje ikke forholdet sĂ„ mye Ă„ satse pĂ„ heller  ;)

Ingen vil ligge med deg PGA skoene, men mange vil la vĂŠre var det en som sa...

Haha, interessant poeng  :) Men tenker folk at det har noe nevneverdig Ă„ si hva slags sko man har pĂ„ seg ?? Selv har jeg et par skitne joggesko med store hull og et par flisete vinterjoggesko, liknende dem jeg viste til. Har ikke noe sĂŠrlig penger for tiden, sĂ„ har ikke lyst/mulighet til Ă„ bruke penger pĂ„ sko.

Claw

Vet ikke om du er helt seriĂžs nĂ„, men JA det har noe Ă„ si. Tror ikke en gang jeg klarer Ă„ komme pĂ„ noe som trekker et antrekk mer ned enn utslitte joggesko! MĂ„ nesten bli gummistĂžvler fra 1934. Men de er jo da vintage sĂ„ tror faktisk joggesko vinner kampen der ogsĂ„...  ::)
Og du trenger ikke kjÞpe superdyre sko (selv om sko er noe av det du merker mest forskjell pÄ kvaliteten imo), bare gÄ for noen billige tÞysko pÄ H&M eller whatever. Men IKKE utslitte joggesko! Det passer ikke til noe.
Joggesko er til jogging. Ikke mer enn det.

Dag

Jo, jeg er seriĂžs. SkjĂžnner selvsagt at sko har noe Ă„ si, men jeg klarer bare ikke Ă„ se at for vanlige jenter (som ikke er spes opptatt av mote etc.) har det noe sĂŠrlig Ă„ si om man har "pensko" eller joggesko. Her er det tydeligvis delte meninger, og det er interessant.

En annen mÄte Ä se dette pÄ er at om man har sko med hull og litt jord og gjÞrme signaliserer man at man tÞr Ä bli skitten pÄ fingrene og lever et aktivt liv, mens lakksko/pensko signaliserer at man trives best pÄ teppet i kaffeen eller pÄ kontoret sitt.

Her kommer vi selvsagt tilbake til at det handler om hva slags type jenta er.

Claw

Det er jo ikke nÞdvendigvis snakk om pensko og ihvertfall ikke lakksko. Du trenger ikke gÄ rundt som en gardist for Ä se ok ut.

Og dette er nok miljÞbetinget; men du skriver "vanlige jenter, som IKKE er spes opptatt av mote". Det er i min verden en selvmotsigelse. De fleste jenter jeg kjenner er opptatt av mote til en viss grad (stort sett mer enn meg). Ikke nÞdvendigvis "mÄnedens trend i Milano", men klÊr som ser bra ut, sitter bra, matcher etc.. Men kan som sagt hende dette er litt forskjellig fra sted til sted.

Og ang. Ä signalisere at man har et aktivt liv. Hvis jeg har vÊrt pÄ hytta og kutta/bÊrt ved til vinteren og stikker innom butikken for Ä handle mat eller whatever, er det jo selvsagt greit Ä ha pÄ seg sliten joggebukse, sko med jord pÄ og ha "skitt under neglene". Men at man skal gÄ rundt sÄnn pÄ fritiden fordi man vil signalisere at man er aktiv/ikke redd for Ä svette etc. ser jeg pÄ som noe sÊrt..?

Edit: Ser at denne diskusjonen sporer litt av fra trÄdens tema. Kanskje en moderator kan splitte ut en ny trÄd? :)

Dag

InnrÞmmer glatt at jeg satte ting pÄ spissen for Ä illustrere poenget her ved Ä bruke "skitne joggesko" og "lakksko". Etter litt tankevirksomhet her, sÄ ser jeg at det heller er det Ä vÊre laidback og ikke vÊre redd for Ä ha pÄ seg "feil" sko.

En mÄte Ä se det pÄ er at en som ser ut som han kommer rett ut av sko/klesbutikken bruker det han har pÄ seg fordi han er usikker pÄ det som er inni (seg selv). Tenk opp mot dette: "man kan sminke en gris, men det ER fremdeles en gris". Slike mekanismer ser man igjen nÄr gutter kjÞper dyre ting for Ä vise seg fram, om det sÄ er klokke, smykke eller bÄt.

Syns dere kommer med mange bra synsvinkler her!

Claw

Quote from: Dag on July 17, 2011, 10:58:02 AMEn mÄte Ä se det pÄ er at en som ser ut som han kommer rett ut av sko/klesbutikken bruker det han har pÄ seg fordi han er usikker pÄ det som er inni (seg selv). Tenk opp mot dette: "man kan sminke en gris, men det ER fremdeles en gris". Slike mekanismer ser man igjen nÄr gutter kjÞper dyre ting for Ä vise seg fram, om det sÄ er klokke, smykke eller bÄt.

HÞres ut som janteloven lever i beste velgÄende ja.
Forresten litt forvirrende at du skriver "en mÄte Ä se det pÄ".. er dette DINE tanker eller ikke?

Anbefaler at du leser dette innlegget: http://www.0330.no/2010/11/klr-og-stil-hvilken-stil-skal-jeg-velge.html
Å kle seg bra betyr ikke at man kompenserer for noe. Det handler om Ă„ bruke klĂŠr som man fĂžler seg vel i, og som signaliserer noe du kan stĂ„ for. Du kan si at uansett hvordan du kler deg, er det "innsiden" som teller. Men hun digge dama du stirrer pĂ„ ser ikke "innsiden" din fra over gata. Da kan du regne med en god pakke fordommer hvis hun ser deg i hullete joggesko, jord i trynet og putesveis.

Jeg ser ingen grunn til at en sÄ overfladisk (ja, dette er OVERFLADISK. Det er en god idé Ä sette et skille mellom klÊr og ego) ting som mÄten jeg kler meg pÄ skal holde meg tilbake, tvert i mot. Derfor prÞver jeg Ä fÄ sÄ mange "pluss i boka" som mulig fra alt jeg signaliserer til folk. Det vÊre seg om jeg ser nydusjet og velstelt ut, lukter godt, hva jeg har pÄ meg, kroppsholdningen min, blikk, stemmeleiet og talemÄte, und so weiter.
Det betyr ikke at jeg prĂžver Ă„ vĂŠre noe jeg ikke er, selv om enkelte sikkert dĂžmmer meg for det.

Dag

Mente ikke pĂ„ noen mĂ„te Ă„ vĂŠre dĂžmmende! Og nĂ„r jeg sier "en mĂ„te Ă„ se det pĂ„" sĂ„ betyr det akkurat det  :) Dvs. at JEG SELV tenker at noe kan sees pĂ„ pĂ„ Ă©n mĂ„te, men ogsĂ„ pĂ„ andre mĂ„ter. Det blir feil av meg Ă„ pĂ„stĂ„ at "jeg tenker det er SÅNN", for det stemmer ikke.

Det at pÄkledning skal signalisere noe om deg selv i stedet for Ä kompansere var veldig bra skrevet!

NÄr det diskuteres sko og klÊr pÄ dette forumet er det uansett viktig Ä huske pÄ at alt bunner i egne erfaringer hos den enkelte. Og selvfÞlgelig preges mine uttalelser av mine erfaringer. De gangene jeg har har merket mest interesse fra jenter i det daglige og pÄ fest er nÄr jeg har pÄ meg:

1. SuperundertĂžy-genser, vanlige jeans og joggesko/"tursko"
2. Dressjakke, hvit skjorte, "pen" jeans eller dressbukse og "tursko" (fordi jeg ikke har hatt pensko pÄ lenge)

Og det er nok sikkert ikke negativt om jeg hadde hatt finere sko, det er jeg enig i  ;)

kjekkenkjekk

Dag, et godt tips: KjĂžp deg nye sko =)

Claw

Blazer og stursko er jo som Ä ha slips med en singlet. At du har fÄtt oppmerksomhet fra damer i dette har nok ikke noe med klÊrne Ä gjÞre. Men som nevnt er det lokale forskjeller pÄ hvor stort fokus jenter har pÄ dette. Jeg vet ihvertfall at jeg hadde fÄtt en del blikk (ikke av den gode sorten) om jeg hadde hatt pÄ meg dette der jeg bor.

Dag

Quote from: princee on July 19, 2011, 14:04:54 PM
Dag, et godt tips: KjĂžp deg nye sko =)

Will do! ... nÄr jeg fÄr meg jobb. Satser pÄ etter folk kommer tilbake fra ferie.

Stylish

Femininist

SKOSHOPING :D

Tror ikke jeg kunne overlevd med ett par sko
Skrap litt pÄ en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter Ä vÊre et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

peneeg

Lysjenta

Sko som kunne funka til bÄde hverdag og fest :) (I byen vel og merke.)

Dag: Jeg synes du bĂžr kjĂžpe deg nye sko. Det er greit nok at folk ikke velger deg pga. skoene, men har du lyst Ă„ ha sko som jobber mot deg?
Disse skoa er sikkert perfekte til tur i skog og mark, eller arbeid i hagen eller hva nÄ du bruker de til.
Men pÄ byen, eller pÄ date hadde slike sko tillagt deg mange negative egenskaper. Som du kanskje ikke hadde fÄtt tid til Ä motbevise..

Dag

Quote from: Lysjenta on September 24, 2011, 20:33:03 PM
Dag: Jeg synes du bĂžr kjĂžpe deg nye sko. Det er greit nok at folk ikke velger deg pga. skoene, men har du lyst Ă„ ha sko som jobber mot deg?
Disse skoa er sikkert perfekte til tur i skog og mark, eller arbeid i hagen eller hva nÄ du bruker de til.
Men pÄ byen, eller pÄ date hadde slike sko tillagt deg mange negative egenskaper. Som du kanskje ikke hadde fÄtt tid til Ä motbevise..

Ser den  ;) KjĂžpte meg nye sko for et par uker siden. MĂžrkebrune skinnsko som er sydd litt pĂ„ samme mĂ„ten som seilersko. Men sĂ„len har allerede begynt Ă„ lĂžsne fra skinnet... sĂ„ her mĂ„ det visst limes litt.

Bli med pÄ 3 dagers GRATIS nettkurs i sjekking