Shopping i Oslo

Started by J, June 11, 2011, 20:38:07 PM

Previous topic - Next topic

J

Tidligere har jeg aldri vært typen som tenker mye over klær eller klesstil. Det sier dermed seg selv at jeg ikke er en mester i å orientere meg i Oslo sine gater som nesten virker overfylt av forskjellige kleskjeder.
Dette viste seg å bli et lite problem når jeg stod der mitt i sentrum uten den fjerneste anelse om hvor jeg skulle gå.
Shoppinglisten min/"prøvelisten" min bestod av Kim sin "Basis Garderobe": http://www.0330.no/2011/03/herremote-basisgarderobe_14.html

Jeg synes denne var en veldig grei start, og den inneholdt for det meste plagg jeg kunne tenkt meg å bruke. Men jeg visste, og til dels vet fortsatt ikke hvor jeg skal gå for å finne alt på listen.
Så ta gjerne en titt på listen under og fortell hvilke butikker dere ville dratt til :)

Quoterer Kim:
Mørkeblå, "rå" slim fit jeans.
Hvit v-hals t-skjorte
Lyseblå skjorte
Grå cardigan
Sorte, smale, casual pensko
Svart, "rå" slim fit jeans
Hvit skjorte
Sort skinnjakke
Converse sko
Sort skjorte
Beige chinos
Hvit skjorte med lyseblå, loddrette striper
Marineblå frakk
Marineblå blazer
Brune pensko som kan brukes til daglig

Kom gjerne med gode forslag til butikker generelt også ^^

Claw

Jeans kjøper jeg stort sett på:
- Carlings mega store
- Levi's butikkene (bogstadveien og karl johan)
- Dieselbutikken på Steen og Strøm
- Nudiesbutikken på samme sted

V-halser kan du kjøpe nesten hvor som helst.

Skjorter har de en del av på Steen og Strøm og Eger (Follestad og Høyer)

Cardigans, blazere, og masse diverse har de på Volt (Oslo City, Grensen, Karl Johan), Filippa K, Zara osv

Converse, vans og andre sneakers får du mye av på Stress (Karl Johan og Grensen)

Ellers har de en del bra (men dyrt) på Ferner Jacobsen.

Nå bor ikke jeg i Oslo og er ikke særlig kjent utenfor sentrum, så er sikkert noen "natives" som kjenner til noen perler som ikke ligger i de største gatene.

Junji

Jack&Jones (Karl Johan) har veldig mye av det du skriver der til ikke en altfor dyr penge :)

Andre butikker jeg anbefaler er
MatchMan
Volt
Urban og Carlings (Skinnjakker og et rimelig godt utvalg av jeans, Karl Johan)

Gode jeansmerker er Nudie, Diesel og Levi's

H&M (Karl Johan og Bogstadveien) har selvfølgelig masse plain basic, ville gått der først. Når du blir mer komfortabel med hva du liker å gå med kan du gå på dyrere klær, men du bestemmer jo selvfølgelig selv hva du vil investere i.

Hvis du står midt i oslo uten en ringeste anelse ville jeg bare gått oppover/nedover Karl Johan og Bogstadveien. Der har de det meste. Etter hvert kan du jo oppsøke butikker i andre bydeler :) Bor ikke i Oslo selv så jeg vet ikke hvor alt befinner seg. Vet heller ikke om så mange dyre butikker..

EDIT: Ferner Jacobsen har mange fine klær ja! Jeg vet om en butikk ikke så langt fra ChristianiaTheater.

PS. Jeg er jente så jeg vet ikke så mye om passform og slikt på de forskjellige klærne, men jeg har kompiser som kjøper en del fra de butikkene jeg har nevnt.

Filip

Acne er stedet for jeans! De har flere butikker i Oslo, men den beste ligger i Øvre Slottsgate(Egertorget). Her finner du jeans som er av gode kvalitet og har en super passform. I samme gate ligger også Filippa K og Tiger of Sweden. Alle disse tre butikkene selger stilrene, nøytrale og ordentlige klær. Acne-jeans selges også i mange andre butikker. Denim Gallery på Oslo City har også mye bra. Weekday/Monki i Karl Johan har massssse jeans. Spør om hjelp så får du garanteret noen bukser som sitter bra.

Acne
Filippa-K
Weekday

J

Takker for svarene. Skal ned til staden en tur i dag å se litt. :)

Chuck Baz

Husk at det der bare er "the absolute essentials".. Pass på passformen på alle plaggene, har vært innlegg om det tidligere, men jeg har flere ganger sett flere folk i ført de samme klærne, man ser helt klart hvem som kler seg best på hvor tettsittende klærne er, min regel er: Jo mer tettsittende jo bedre, såfremt folk ikke kan se ballene dine eller nipplene dine og såfremt du kan puste såklart(Angående sko liker jeg å ha litt mer pusterom)Kan jo også tipse om at en fin klokke alltids er greit å sikre seg, helst en enkel analog en.

J

#6
Er obs på passformen. Men "jo mer tettsittende jo bedre" gjelder for det meste den tynne/veltrente delen av befolkningen. (eller tar jeg feil her?)
Jeg har ikke mye igjen før jeg er der, men føler meg fortsatt ikke helt komfortabel i "kondom" klær. Men det er klart de skal sitte bra! :)

Det er som du sier en svært grunnlegende liste, men siden jeg snart skal i millitæret og muligens endrer litt kropsfasong i løpet av det hadde jeg ingen planer om å handle for mye.
Trengte bare det essensielle for å se bra ut den korte tiden jeg er her ;)

Klokke burde alle ha. (har det ikke selv for øyeblikket though  :-X )

Edit: Fant meg en konge Cardigan på Carlings som var til salgs. Storfornøyd med den. ^^



Chuck Baz

Jo tynnere jo slimmere jo :) Anbefaler H&M, gode klær til billig penge. Zara kan også nevnes i samme sammenheng, langt bedre kvalitet og passform på klær generelt fra de to kjedene enn fra Carlings og Jack & Jones som folk flest drar å kjøper klær når de skal lære seg litt om klær :)

Claw

Anbefaler å kjøpe dyre klær etter militæret ja, går fort et par kilo opp eller ned der. Men klokke må du ha før du drar inn ihvertfall ;)

Pære

Carlings er en flott butikk for jeans, ikke så mye for alt annet synes jeg.

J

Har vært innom H&M noen ganger.
De V-hals t-shortene de har der er gode på passform. Men jeg synes stoffet er altfor tynt. Jeg ender opp enten med en som sitter skikkelig, men som blir nærmest gjennomsiktig. Eller en som sitter løsere.

Er det mulig at jeg har klart å plukke med meg feil V-halser på butikken eller er de bare så tynne alle sammen?

Carebear

Utro som ligger på grensen er også en fet butikk :)
- Funshine Bear loves to play and tell jokes all the time, but sometimes forgets that there are times in life you must be serious.

[url="http://lolpics.se/pics/12317"]http://lolpics.se/pics/12317[/url].