Hva skjer?

Started by Anugita, September 12, 2011, 15:25:11 PM

Previous topic - Next topic

Anugita

Okay, mulig jeg er for gammel til å henge med i svingene her, men en ting som stadig kommer opp på chat'er og i innbokser er "hei.. hva skjer?" ofte som første melding... Er ikke det litt teit å spørre om, er jeg pålogga på en chat/nettside sitter jeg jo hjemme foran dataen av den enkle grunn at det ikke skjer en dritt, trodde det sa seg selv?
Er det jeg som er for gammel og at "hva skjer" har blitt det nye "står til?" eller hva? Pleier du å spørre om "hva skjer" og hva mener du isåfall med det?

Svarer jeg "skjer det noe da?" eller "ikke en dritt, der da?" blir det helt stille i andre enden...
Fatter bare ikke greia altså  ???

Torstein

Tror de skjønner at du sitter foran PCen. "Hva skjer?" er bedre enn "Står til?", fordi du kan begynne å snakke om noe som skjer istedenfor "Det går bra her, enn der?" og så bli man bare enige om at begge har det bra :)

- Hva du har gjort idag --> "Vært hos frisøren idag" "Vært å trent"
- Noe du skal senere --> "Skal på kino"
- Du kan bare stille et spørsmål direkte tilbake --> "Har du sett inception?" "Gikk det bra i helgen?"

Er bare en måte å starte samtalen på, for det er lett å ta det videre hvis du bare gir et eller annet som den du andre kan bygge samtalen på.

Anugita

Jeg er tydeligvis for gammel  ;)

Fatter fortsatt ikke greia.. Hvis man lurer på hva den andre mener om ditt eller datt, hvorfor ikke spørre? Eller lurer på hvordan dagen din har vært, eller hvordan det gikk hvorfor ikke bare spørre om det med en gang? Hadde da vært mye hyggeligere med en førstemelding a la "hei, hvordan har dagen din vært? Skjedd noe spennende eller uvanlige ting som en busssjåfør som smilte?" eller no lignende i forhold til bare "Hei.... hva skjer?"

Nå likte jeg kastanje sine måter å dra samtalen videre på, de skal testes hvis det er en fyr jeg virkelig liker :D De andre kan få jobbe litt hardere  ;)

Femininist

Kommer nok av den amerikanske "whats up?" Ingen som bryr seg, bare en høflighetsfrase som den norske "hvordan går det?" bare at det er enklere å svare på og få en samtale ut av.

Det er ingen som EGENTLIG vil vite det. Det er rett og slett en invitasjon for deg til å starte å snakke om noe du ønsker.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

QueenB

jeg bruker "hva skjer a" selv, men skjønner godt hva du mener!
synes generelt det blir brukt for mye teknologi i sjekkesammenheng. En ekte mann ville ha ringt deg og spurt hvordan du har det, og kanskje foreslått en uformell date. (eller i det minste sendt et par sms'er!). 

og hva er poenget med msn når man allerede er på fb, spes etter at man er ferdig med puberteten? Mulig jeg er litt gammel også, men synes at at mann på 30 burde håndtere slikt litt annerledes enn en gutt på 17. men tydeligvis ikke.

Quote from: Anugita on September 12, 2011, 15:25:11 PM
Svarer jeg "skjer det noe da?" eller "ikke en dritt, der da?" blir det helt stille i andre enden...
Fatter bare ikke greia altså  ???

det blir stille antageligvis fordi han tror at du ikke er interessert i å chatte/blir fornærmet. Er det noe jeg har lært av bloggen, så er det det at gutter er mer følsomme og usikre enn vi tror! Hva med å svare "hva skjer" tilbake og se hva han svarer?  :P

Anugita

Quote from: Femininist on September 12, 2011, 18:32:54 PM
Kommer nok av den amerikanske "whats up?" Ingen som bryr seg, bare en høflighetsfrase som den norske "hvordan går det?" bare at det er enklere å svare på og få en samtale ut av.

Det er ingen som EGENTLIG vil vite det. Det er rett og slett en invitasjon for deg til å starte å snakke om noe du ønsker.

Jammen hvorfor spørre om man ikke er interessert i svaret? Og hvis man ikke har noe mer interessant å prate om, men overlater alt til den andre parten, hva er da vitsen med å starte en samtale? For alt du vet kan jo den andre parten være like tom ang samtaletemaer som deg? 

Jeg er ihvertfall sånn at jeg aldri aner hva jeg skal si eller prate om, og lar det derfor være opp til motparten å styre samtalen... Og i 95% av tilfellene er det jo de som tar initiativ til å prate med meg, og da bør de jo helst ha noe å prate om?  (Kanskje derfor alle mine samtaler dør ut rimelig fort... haha)


Quote from: QueenB on September 12, 2011, 23:59:48 PM

det blir stille antageligvis fordi han tror at du ikke er interessert i å chatte/blir fornærmet. Er det noe jeg har lært av bloggen, så er det det at gutter er mer følsomme og usikre enn vi tror! Hva med å svare "hva skjer" tilbake og se hva han svarer?  :P


Hehe, men kan de ikke finne på noe mer interessant å spørre om da, så får de jo bedre svar også ;)

Femininist

Fordi det er en høflighetsfrase og den som spør slipper å velge tema selv. Som du sier, du liker ikke å velge tema for å snakke med fremmede, det er det svært få som gjør, også blant gutter. Finn noe spennende å svare og bruk det som "standard".

Det er bare du som taper på å ikke spille spillet alle andre spiller, når det fører til døde samtaler!
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.