Hvor går den feminine grensen for menn?

Started by Tingles, September 21, 2011, 00:39:03 AM

Previous topic - Next topic

Roman

Shit, så om jeg er forfengelig, så har jeg endt opp på skråplanet rett og slett? :(
Jeg tar sol, napper bryna (jeg har naturlig store og mørke bryn),fjerner hår "her og der" og en sjelden gang leggene, fordi det er så SYKT CHILL :D

Jeg føler at grensa går når vi gutta begynner med sminke, og som noen sier virkelig "smalner" øyenbryna, begynner med jentemote (bruker jente-ish plagg som noen av mennene som ble intervjuet i innlegget på 0330 om hvordan menn skal kle seg)
Og ja, jeg skal innrømme at det er litt femi når jeg shaver leggene i ny og ne :)
Be like water my friend.

Femininist

Vibinigray; Selvfølgelig, grensa mellom hetro og homo går på pr minutt dere bruker foran speilet daglig. Lærte du ikke det den dagen alle jentene ble tatt ut av klasserommet på barneskolen?! ;)

Ingenting galt med  menn som tar vare på utseendet sitt =)
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Kenti

#17
For min egen del går grensa når man tydelig kan se at en mann bruker sminke eller napper bryn. Det er forskjell på hva man ser og hva man vet, hvis du ikke kan se på en person om han bruker sminke eller ikke så kan det heller ikke være noe som trekker ned, hvis han derimot ser ut som han har bada i sminkedåsa si så skal jeg ærlig si at jeg får assosiasjoner med homofili, og det er da ikke noe å trakte etter for en heterofil mann  :)

Personlig så går jeg så langt som å bruke ansiktsmaske og skrubb (kanskje sol en gang iblant hvis jeg ser at jeg begynner blir bleik), det er fordi jeg ønsker å se ung ut og bra ut så lenge som mulig, også i en eldre alder.

kjekkenkjekk

Jeg tar sol, napper, fikser håret(?) og bruker sminke, men fremstår fortsatt ikke som femi på noen som helst måte.

Skal sies at det ikke synes i det hele tatt når jeg bruker sminke, ellers hadde jeg aldri brukt det, men det gir huden en bra glød(solpudder), men det å shave leggene/under armene syns jeg er å gå for langt, evt kle seg i for trange klær eller har på neglelakk.

QueenB

Quote from: princee on September 24, 2011, 21:30:15 PM
Skal sies at det ikke synes i det hele tatt når jeg bruker sminke, ellers hadde jeg aldri brukt det, men det gir huden en bra glød(solpudder),

..det synes nok mer enn du tror.... men hey, gjør det som gjør deg lykkelig  :-*

ChristianL

Quote from: princee on September 24, 2011, 21:30:15 PM
evt kle seg i for trange klær
Bare en liten kommentar på den der. På Bootcamp fikk jeg vite at klær jeg normalt hadde ansett som altfor trange faktisk er det som kler mange gutter veldig bra. Jeg hadde aldri i verden gått med ola-bukse som nesten føles som tights før Bootcamp, men nå gjør jeg det hele tiden :).

kjekkenkjekk

Quote from: QueenB on September 24, 2011, 22:41:18 PM
Quote from: princee on September 24, 2011, 21:30:15 PM
Skal sies at det ikke synes i det hele tatt når jeg bruker sminke, ellers hadde jeg aldri brukt det, men det gir huden en bra glød(solpudder),

..det synes nok mer enn du tror.... men hey, gjør det som gjør deg lykkelig  :-*

ohnoes, jeg har forsikra meg om at det ikke synes. Har spurt uttalige jenter/gutter når jeg har det på om det synes på noen som helst måte.

kjekkenkjekk

Quote from: ChristianL on September 25, 2011, 13:44:16 PM
Quote from: princee on September 24, 2011, 21:30:15 PM
evt kle seg i for trange klær
Bare en liten kommentar på den der. På Bootcamp fikk jeg vite at klær jeg normalt hadde ansett som altfor trange faktisk er det som kler mange gutter veldig bra. Jeg hadde aldri i verden gått med ola-bukse som nesten føles som tights før Bootcamp, men nå gjør jeg det hele tiden :).

Tror ikke du helt forstod hva jeg mente, jeg går selv i trange klær(slimfit) men når du går over til jeans hvor man ser at rumpa f.eks popper fram, er det for thight.

ChristianL

Quote from: princee on September 25, 2011, 13:48:20 PM
Tror ikke du helt forstod hva jeg mente, jeg går selv i trange klær(slimfit) men når du går over til jeans hvor man ser at rumpa f.eks popper fram, er det for thight.
Ah, yeah :) Enig med deg der.

Claw

Går selv en del i slimme klær, men med en enkel og lite femi stil.
Napper litt der mitt potensielle monobryn er, trenger sikkert egentlig ikke gjøre det, synes bare monobryn er vanvittig stygt.
Ellers er vel barbering og klipp en selvfølge.
Barbering av legger og under armene er helt uaktuelt, med mindre jeg får en praktisk grunn til å gjøre det (f.eks. idrettsutøvere gjør det fordi sportsmassasje ikke skal lugge).
Negler holdes korte, klipper dem vel ca. hver 10. dag.  Og så bruker jeg en fotfil til å file ned hendene mine så de ikke sprekker opp (callus... husker ikke hva det heter på norsk?)
All form for sminke er også helt uaktuelt. Nærmeste jeg kommer er lipsyl når jeg er på fjellet.
Hudkremer og sånt synes jeg er greit, da det opprettholder hudens helse. Men å smøre på ting for å direkte påvirke utseendet synes jeg blir over kanten forfengelig for en mann.
Og så bruker jeg en sånn grov frottéklut til å eksfoliere (er det ikke det det heter?) ansiktet av og til, da jeg har en tendens til å få litt sånn tørr død hud noen steder i ansiktet.
Sol har jeg aldri tatt, men har ikke noe mot det egentlig, for å beholde en normalt sunn brunfarge. Men synes det blir for dumt med gutter som ser ut som de bor i syden uten å gjøre det.

Eddie

Det er vel generelt vanskelig å svare på hvor den feminine grensen går.
Den feminine grensen i form av oppførsel er vel generelt opp til hver enkelt å dømme, men tradisjonelt sett så tror jeg det går på måten en ordlegger seg og hva slags interesser/egenskaper man framhever.

Når det gjelder utseende er det vel også opp til hver enkelt, men det virker kanskje som vi har hatt en fase hvor en slags "femi-look" har vært "akseptert" for det motsatte kjønn(eller bommer jeg nå?), men hvor det nå(siste 1-2 åra?) går mer tilbake til at jenter vil ha "virkelige menn" med tredagers-skjegg pluss ha en stil hvor det ser ut som både klærne, frisyren og ellers kosmetiske trekk bare er kastet på til en sexy look. Noe som jeg mener å huske at også 0330 har vært inne på.

Når det er sagt så vil jeg si at verken soling, sminke, voksing eller annet er femi. For i motsetning til hva noen kanskje tror, så krever det faktisk litt å ha denne casual maskuline looken. Det er ikke til å komme seg vekk fra at en liten tan gir noen et litt mer maskulint preg, eller i det minste penere preg. Selv hater jeg dette, ettersom jeg er en person som ikke blir brun lett(selv med sol, noe jeg har gitt opp) og btw fordi om det kanskje ser sunnere ut å være brun, så er det ikke det! Dog om du først skal ta sol eller selvbruningskrem, så kommer det helt an på hvordan en bruker det, er vel ingen som liker oransje mennesker? :)

Tror virkelig noen at sexsymboler som Brad Pitt, Johnny Depp eller James Dean med flere, ikke er/var sminket på en eller annen måte i film eller ved photoshoots? :D I tillegg så er de fleste sexsymboler i nyere tid også retusjert. På det grunnlag vil jeg nærmest trekke konklusjonen at det blir helt feil å si at sminke er femi eller på noen måte lite tiltrekkende. Det forbeholder selvsagt som Kenti er inne på, at du gjør det rett! Ser du bra ut etter å ha sminket deg og fremdeles har en maskulin-look uten at sminken vises spesielt, så vil du ikke bli avvist på byen av den. Jeg tror heller ingen damer vil "dumpe deg" senere pga du bruker sminke(ikke som eneste grunn i alle fall:), men du må som sagt gjøre det rett. :)

Må nesten spørre piken om det er sånn at hvis en person kan mer om sminke enn deg, at han er helt utelukket, uansett hvor sjarmerende, awesome og maskulin han er? :S

Det er hårfine grenser her, men ser du bra ut(maskulin i denne sammenhengen) så vil jeg si at alt er lov. Og er du så uheldig å bomme på den feminine grensen i utseende, så veier heldigvis en fortreffelig personlighet og oppførsel opp for det. :)

ps. Jeg skulle gjerne lært å sminke meg selv, men jeg bruker kun diverse fuktighetskremer, lipsyl, trimming av hår og noen ganger dekkstift i ansiktet(skjule kviser, evt arr).

J.A.S

Tror det kommer ann på hva man utstråler ved groominga; At man er selvsikker og vet hvordan man skal ta seg bra ut, eller om man har dårlig selvtillig og overkompanserer.

Deretter kommer kongruenitet. Spiller man i band blir det fort mer akseptert i å gå i trange utvaska dongribukser og rosa t-skjorter uten å miste den maskuline viben. Er man revisor blir det fort litt try-hard.

Ellers er det å være forfengelig noe som BOOSTER maskulinitet. Nettopp fordi maskulinintet miksa med litt feminint gjør ekstra sterk virkning. En maskuling mann uten feminin energi blir til Sloth i Goonies. For mye blir Kjartan. Det samme gjelder damer. De som har litt maskulinitet miksa inn i den femi grunnpakken er somregel de mest flotte og sjarmerende.

Hvorfor kjøper man Converse istedet for "praktiske" snickers som var kule når man var 10?   Forfengelighet (Og sosial kalibrering).

Hvorfor kjøper jeg bukser til 1500 istedet for å gå på Dressmann? ...Av samme prinsipp. Jeg liker å ta meg bra ut.

Ultimately gjør det (å være forfengelig) deg mer attraktiv i forhold til damer (som gjør at du får mer damer). Hva er mer maskulint enn det? ;)

~Jas

Tingles

Alle som skal på tv må gjennom en sminkejobb før de kommer på skjermen, samme med photoshoot. Det blir ikke særlig til eksempel for min del.

Jeg satt nylig modell for en venninne som skulle trene på tv-sminke og fikk opplysningen at der er cluet å få vekk skinn i huden og andre imperfeksjoner som trekker blikket(ett stygt arr, ett manglende øyebryn o.l.). Det blir liksom ikke helt det samme som sminke for å gå på byn.

Men dette er jo selvfølgelig opp til hver og en. I mine øyne så blir sminke på en mann aldri maskulint. Tror det blir feil for damen du hooker opp med og når dere våkner dagen etter og det ligger flekker av sminke igjen på puten :P

Forfengelighet er ikke nødvendigvis ordet jeg vil bruke for dette selv om det ikke er feil heller.

At du kjøper bukser for 1500,- istedet for 300,- betyr ikke nødvendigvis så mye mer enn at du er kvalitetsbevisst eller tenker over hvordan du ser ut.

En manns garderobe koster ofte mye, ihvertfall om den er velutstyrt. Klær til menn koster ofte (etter min erfaring) mye mer enn klær til damer.


Merker jeg skriver litt usammenhengende her og skylder på trøtthet.

Men for å avslutte:
Min grense for femininitet er ihvertfall ved sminken, greier ikke ta en mann med sminke seriøst og får også automatisk fordommer hvis jeg begynner å spekulere i om det er sminke i ansiktet på den fyren jeg snakker med.
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

piken

Quote from: Eddie on October 12, 2011, 15:47:22 PM

Må nesten spørre piken om det er sånn at hvis en person kan mer om sminke enn deg, at han er helt utelukket, uansett hvor sjarmerende, awesome og maskulin han er? :S


Det blir som med dette som med alt annet - ingenting er en dealbreaker i seg selv, er fyren "perfekt" på alle andre områder så er det ingen big deal om han bruker litt sminke. Tror bare greia for meg her er at jeg forbinder gutter som sminker seg med en type gutter som jeg _ikke liker_ og derfor er det lett for meg å si det. Skulle jeg derimot finne ut i morgen at duden jeg dater bruker foundation ville jeg nok antakelig ledd litt av det, spurt hvorfor, tenke litt på det en stund og til slutt finne ut at jeg liker han likevel. Men poenget mitt er at jeg liker at menn ser ut som menn, og sminke blir for litt feil. Jeg vil heller ha litt uren hud/arr/skjolder i anstiktet på mannen enn et porselensdokke-tryne. (Jeg liker forøvrig ikke så mye sminker på jenter heller, syns folk generelt ser finest ut så naturlig som mulig. Men er det et rocka uttrykk er det kult.)

J.A.S

Quote from: Tingles on October 13, 2011, 08:41:28 AM
Alle som skal på tv må gjennom en sminkejobb før de kommer på skjermen, samme med photoshoot. Det blir ikke særlig til eksempel for min del.

Jeg satt nylig modell for en venninne som skulle trene på tv-sminke og fikk opplysningen at der er cluet å få vekk skinn i huden og andre imperfeksjoner som trekker blikket(ett stygt arr, ett manglende øyebryn o.l.). Det blir liksom ikke helt det samme som sminke for å gå på byn.

Men dette er jo selvfølgelig opp til hver og en. I mine øyne så blir sminke på en mann aldri maskulint. Tror det blir feil for damen du hooker opp med og når dere våkner dagen etter og det ligger flekker av sminke igjen på puten :P

Forfengelighet er ikke nødvendigvis ordet jeg vil bruke for dette selv om det ikke er feil heller.

At du kjøper bukser for 1500,- istedet for 300,- betyr ikke nødvendigvis så mye mer enn at du er kvalitetsbevisst eller tenker over hvordan du ser ut.

En manns garderobe koster ofte mye, ihvertfall om den er velutstyrt. Klær til menn koster ofte (etter min erfaring) mye mer enn klær til damer.


Merker jeg skriver litt usammenhengende her og skylder på trøtthet.

Men for å avslutte:
Min grense for femininitet er ihvertfall ved sminken, greier ikke ta en mann med sminke seriøst og får også automatisk fordommer hvis jeg begynner å spekulere i om det er sminke i ansiktet på den fyren jeg snakker med.

kvaliteten/relevansen på dette svaret påminner meg om å holde meg til det lukkede forumet ;)