Pushe seg ut av komfortsonen!

Started by Potet, October 25, 2011, 04:54:31 AM

Previous topic - Next topic

Potet

Første ganger er nesten alltid jævlig. I dag mannet jeg meg opp og ringte til en jente for første gang og ba henne ut på date. Hvorfor føles det så mye verre å snakke i telefon med ukjente enn når du snakker med dem face to face? Jeg har flere andre jenter som virker interesserte i meg, så det var ikke slik at det var veldig viktig for meg at jeg ikke ble avvist. Likevel var jeg på mitt mest nervøse på lenge, og jeg måtte gå mange ganger i ring fram og tilbake (Onkel Skrue, anyone?) før jeg endelig sluttet å stirre på navnet på skjermen, og trykket for å ringe. Det hele gikk veldig fint for seg, noe jeg egentlig også trodde det skulle gjøre, men herregud så nervøs jeg var i forkant. Det fikk meg til å tenke å lage en slik tråd på dette forumet.

Så, hvilke triks bruker du når du skal pushe deg ut av komfortsonen?
Mine metoder (ikke alltid jeg husker å bruke det i kampens hete):
- Tenke framover: Tenke på hvor fornøyd du er med deg selv når du faktisk har mannet deg opp og gjort noe du synes er ubehagelig. Jo oftere du pusher deg, jo lengre går grensene dine og du vil antageligvis vokse som person.
- Tenke at det er en erfaring uavhengig av utfallet
- Bedre å prøve og feile, enn at man ikke prøver og at det i etterkant viser seg at man hadde gode muligheter for suksess.
- Visualisering med positivt utfall. Komme mer i flytsonen, og få forberedt seg litt mentalt på hva som kommer til å skje.

Det største problemet mitt er at jeg er en optimistisk kronisk utsetter, og selv om jeg ofte føler meg klar for å pushe meg er det gjerne slik at jeg sier til meg selv at jeg ikke MÅ gjøre det der og da, men at jeg kan gjøre det senere siden jeg antageligvis kommer til å klare der greit uansett. Noen tips som kan hjelpe meg her?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

VB

Jeg pleier aa tomme hodet helt, jeg har innsett at det aa tenke for mye ofte fucker opp mer enn det hjelper. Saa jeg alt jeg tenker er "gaa bort til henne aa si hei, resten ordner seg" eller "bare trykk paa ring og si hei naar hun svarer, saa fikser du resten paa sparket".

Med en gang samtalen er startet vet jeg at jeg kan slappe av og begynne aa tenke litt mer igjen paa hva jeg burde gjore og hvor jeg burde lede samtalen.

Sicarius

Noe som virker veldig motiverende på meg var noe jeg hørte en gang.
Han sa at hver gang man har lyst å gå bort til en jente og ikke gjør det så synker selvtilliten din.
Denne tanken og en kombinasjon av det VB skriver er det som virker for meg :)
People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it daily.
If it is worth doing well it is worth doing poorly

Stanley

#3
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Lars GV

Quote from: Adriwen on October 25, 2011, 17:03:06 PM
Så dere sier til TS og oss andre generelt at man får selvtillit av å gjøre det man ikke tør å gjøre?

Altså: Er du i tvil så er du ikke i tvil (om hva du bør gjøre)?

Selvtillit får man av å føle mestring gjentatte ganger. Tørr man ikke å utsette seg vil man aldri oppnå resultater og dermed ikke føle mestring. Derimot er det farlig å kaste seg ut i noe man ikke tørr om det er et for stort skritt å ta, det er oppskriften for angst. Man må gradvis utvide ens komfortsone gjennom gjentatt eksponering, et skritt av gangen. Gjennom  en trygg fremgangsmåte risikerer man lite, og kan da ta disse skrittene ettersom man vokser og blir mer komfortabel.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Potet

Quote from: kastanje on October 25, 2011, 07:34:09 AM
Jeg har bare et spørsmål; hvorfor ringte du? Er ikke det noe av det aller skumleste du kan gjøre, eller?
Hun utfordret meg til å ringe henne da hun gav meg nummeret hennes. Derfor følte jeg meg ganske trygg på at hun ville si ja, men det var likevel veldig kleint. Gikk heldigvis veldig bra :)

VB: Har det skjedd at du har fryst til i samtalen når du bare har tømt hodet ditt og gått bort/ringt?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

VB

Quote from: Potet on October 27, 2011, 01:00:20 AMVB: Har det skjedd at du har fryst til i samtalen når du bare har tømt hodet ditt og gått bort/ringt?

Kun naar jeg har startet aa tenke for mye etter at samtalen har startet. Hvis jeg klarer aa holde hodet tomt gaar faktisk samtalene mine som regel ganske greit fordi da snakker jeg med jenter som jeg snakker med venner. Og det skal mye til for aa faa klein stemning naar man snakker med venner.

Det er slik jeg prover aa tenke, hvis jeg skal ringe en venn vet jeg hva jeg vil men jeg tenker aldri over hva jeg skal si. Jeg ringer, prater litt, saa spor om det jeg ville sporre om. Naar jeg snakker med venner er det aldri press om aa kjappe meg aa sporre om noe eller aa prove aa finne en naturlig overgang til det jeg skal sporre om.

Eneste svakheten min i dette er at hvis jeg ikke tenker saa glemmer jeg av og til aa eskalere (dette er fortsatt noe jeg gjor mer bevisst enn paa instinkt).