Lumberjack skjorter.

Started by Selveste, November 01, 2011, 19:19:40 PM

Previous topic - Next topic

Selveste

Tenkte å lage en tråd om lumberjack skjorter, siden jeg synes det kan være utrolig kult om det blir brukt riktig. Lumberjack skjorter er et klassisk plagg som ble/blir ofte brukt av spesielt tømmerhuggere (derav navnet). Det vanligste stoffet er flanell. Jeg synes Lumberjack skjorter, om riktig brukt, kan være veldig kult. Her er et typisk eksempel på lumberjack skjorter på kjekkassen Hugh Jackman:


Det er mye man kan si om lumberjack skjorter, men noe som i hvert fall jeg synes er en regel er at det sjelden er pent når mønsteret på lommen er skrått når mønsteret på resten av skjorten er rett (selv om det passerer på bilde nummer 2 av jackman). Hva man ofte bør unngå:



En ganske grei følgeregel er også å unngå skrikende farger, og at lumberjack skjorter med kun en eller to farger som oftest ser bedre ut enn de med tre. Nedenfor ser dere bilder av skjorter med forskjellige mengder farger
En farge:
To farger:





Nedenfor ser du forskjellige varianter som jeg synes funker. Det man ser på disse er at:
1. Fargespennet på skjorten er ikke for stort.
2. Det er som oftest MØRKE farger, som nesten alltid ser bedre ut enn lyse.
3. En lumberjack skjorte skal være LONG-SLEEVED.






Det finnes utrolig mange stygge lumberjack/flanell skorter, det er derfor jeg har med så som jeg mener funker. De er veldig vanskelige å oppspore, spesielt på nettet når man prøver å lage en rask artikkel. Noen raske tips når man skal kjøpe en lumberjack skjorte er:
1. For guds skyld prøv den på. Lumberjack skjorter er en fantastisk evne til å se annderledes ut på hengern enn når du tar den på.
2. En god lumberjack skjorte KOSTER. Ikke alltid, men som oftest. Ikke kjøp de du finner på dressmann til 100 kroner for eksempel. Hvorfor? Passformen er dårlig, og skjortene er altfor tynne.
3. Hvilket leder til 3. råd: Kjøp lumberjack skjorte med TYKT stoff. Flanellskjorter som er like tynne som en dressskjorte er elendige i forhold til de som er ca. dobbelt så tykke. Disse finner du blant annet på carlings, og koster som oftest rundt 400-900. Hvis du kjøper en tykk så varer den lenger, du slipper å bruke 100-300 på en du kommer til å hate etterhvert og du holder bedre varmen. I tillegg er de bedre å ha på seg.
4. En lumberjack skjorte er ikke en kjole. De burde etter min mening sitte like godt som en dresskjorte med relativt slim passform.
5. Jeg gjentar, du finner bedre og finere lumberjack skjorter i butikken enn på nettet. I hvert fall så vidt jeg har sett.



Et godt tips for oss som ikke er så muskuløse er å ha ting under lumberjack skjorten.


Disse kan også brukes (fant ikke svart).


Sikkert mange innvendinger, og de ønskes velkommen. Er litt bitter for at jeg ikke fant de lumberjack skjortene som jeg vet finnes og som er kulere enn de jeg viste, men de fungerer som eksempler. :)

evda90

Helt enig i alt du sier om skjortene, det kan være et veldig kult lag under gensere eller annet, men fungerer fortsatt bra ganske alene.

Likte spesielt de skjortene i den nederste delen av innlegget. Alle unntatt den gyselige lilla/sorte skjorten med små ruter. Er i grunn ikke en tilhenger av små ruter generelt.

These Glory Days sin A/W kolleksjon har mange kule slike Lumberjack skjorter. De selges på carling, volt og denim gallery blant annet. Har et par selv faktisk og elsker de :)

http://www.theseglorydays.com/collection.html

vinnersmilet

Minus Tooltime Tim eller hva det nå er han heter, så er det ikke skjorten som skaper de mennene her. Det er ansiktet dems og at de er slanke.

Må si jeg syntes Hughman så ut som han kidnappet speidergutter på det venstre bildet. Sorry!

Selveste

Hva?! du kan da ikke mene at han ser ut som en pedofil?  8) ellers må jeg påpeke at du kan finne bedre utvalg i butikkene, det på nett var ikke så godt!

Selveste


piken

Digger disse skjortene. Men for guds skyld ikke knepp de helt igjen! Det ser for stivt og rart ut. For å få akkurat den stilen jeg foretrekker på gutter kan du gjerne ha en band-t-skjorte under og åpen skjorte - da ser man laidback og kul ut samtidig som man er pent kledd.

VB

Jeg er ikke muskulos og har en liten ponuds, men jeg kjopte en nylig og jeg elsker den. Pleier aa ha en roffere t-skjorte under, enten en med litt kulere motiv eller bare plain morke blaa skjorte. Synes det funker som faen, blir litt rocka klesstil som fortsatt ser casual ut.

Bruker for eksempel den her ofte under,
http://www.lastexittonowhere.com/shop/product/the-slaughtered-lamb/

Den gaar godt med siden skjorten er litt morke rod/brun aktig.

Tingles

Jeg kan være enig i at de kan se bra ut, men dette er jo noe som har vært veeeeldig populært i år. Er det en god ting å da være en i mengden?
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Potet

Senest i går fikk jeg en lang tale fra en jente om at gutter som går med rutete skjorter er de som ikke tørr å skille seg ut og som suger i senga (!!). Antar den påstanden er veldig langt ifra statistisk signifikant, men hun hadde nok kanskje et poeng i at rutete er det som har blitt det safe plagget nå, og at man derfor må unngå det.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Jungeldyret

Synes de minner meg om bestefar, min mening er at det ikke er fint i det hele tatt. Men kommer vel ann på i hvilken situasjon de brukes?

Stemning

Quote from: kastanje on December 18, 2011, 13:31:21 PM
I stedet for å skrive lange visjoner hadde jeg bare tenkt til å si at jeansskjorte kanskje er de nye rutene?

I Bergen er ihvertfall jeansskjorte allerede blitt det ruteskjorter (særlig store ruter) ble tidlig i høst.. Ekstremt polulært, da i kombinasjon med den khaki/beige chinos-buksen.

Når det er sagt så syns jeg det er FINT, både med jeansskjorte og ruter, så jeg ser ingen grunn til å slutte å bruke mine. :)

mortenoe

#11
Var med noen kompiser i går, tenkte over denne tråden da jeg så at flere av dem hadde slike skjorter.
Tror jeg kom frem til at fire av syv kompiser hadde en slik skjorte på seg.
Er du klein eller?

Stemning

Altså, hvis man er i en setting hvor man bør bruke skjorte, men den bør ikke være for uptight (finskjorte), hva annet kan du velge i? Si det er for varmt til å ha cardigan osv. utenpå, og det å bruke en vanlig T-shirt blir fort litt underdressed... Poenget mitt og det jeg mener er at det ikke har så mye å si om mange har lignende plagg; hvis det plager den enkelte så får de selv ta utfordringen og forsøke å skille seg ut da. Jeg er mer på den 0330-tankegangen selv, at man bør kle seg "safe" og fint, med god passform. Hvis du skal skille deg for mye ut vil klærne delvis "utelukke" en del av mulighetene dine i større grad enn du kanskje vil.

Femininist

Jeg mener ei opprullet (på armene) ensfarget skjorte med god passform er mer "safe" og skiller seg mer positivt ut enn ei rutete skjorte på fest. Ruter på fest skriker "jeg ønsker å skille meg ut, men jeg får det ikke til!" Til hverdags er ruter helt greit, da det er færre som bruker skjorter.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

deepArne

Quote from: kastanje on December 18, 2011, 13:31:21 PMMen det er ikke alltid like kult om det kommer en guttegjeng på fire der alle har rutete skjorte. Sånn sett burde alle gutter kjøre litt "spice girls"-stil om de skal ut på byen i lag en sånn liten gjeng. Altså at alle går med ulike, men kule, antrekk. For en gutt med rutete skjorte er kult, om kompisen har jeansskjorte, og en har blazer og en har skinny jeans og hals, eller noe sånt. Ikke like kult om det er gul-rutete, rød-rutete, grønn-rutete og blå-rutete på tur.
Hæ??!! Det er jo maks kult om alle har lik Hawaii-skjorte!