Quote from: piken on January 10, 2012, 17:49:36 PM
Kan det være en god idè å sende han en sms på forhånd om at jeg trenger å prate om noe? Slik at jeg tvinger meg selv til å ta det opp og samtidig får han til å bli nysgjerrig og hjelpe meg ved å spørre?
Helt ærlig, nei.
Sier en jente til meg, enten ansikt til ansikt eller gjennom SMS at vi må "prate om noe", "ta praten" eller "det er noe vi må prate om" hadde jeg med en gang, uten jeg vil det eller ikke, tenkt ting som "noe er galt", "nå kommer drama", "nå skal hun lufte følelsene sine", "nå blir det mas" etc etc.
Fra TV og film spesielt har "vi må prate" ALLTID vært forbundet med noe negativt, så det ligger masse fordommer mot det. Det er VELDIG lett for den som hører det å sette opp et negativt filter for å tolke alt du sier igjennom, og det er en veldig uheldig start.
Hvis du har behov for å snakke med han så:
1. Sørg for at han er i et godt humør først
2. Snakke om noe positivt dere deler, f.eks om hvor bra dere har det sammen(gjerne konkrete ting han gjør som du liker)
3. Kom inn på temaet og vær ÆRLIG, men ikke "overfall" han med "vi må prate om noe". Bare gå rett inn på det mens han føler seg bra sammen med deg der og da(f.eks mens du ligger i armkrokens hans i sofaen slik at dere begge slapper av). Prøv å ordlegge deg på en POSITIV måte. Heller si "jeg har brent meg før på en kjæreste som har løyet og vært utro" fremfor "jeg er redd for at DU skal være utro eller lyve".
Unngå at det handler om HAN for at han skal slippe å føle press eller misstillit fra deg. Det er en STOR forskjell på at han skal ta hensyn og forstå deg, og på at han blir pålagt ansvar og misstillit.
4. LYTT til hva han svarer uten noen forventinger om et fasitsvar. Vær åpen.
Jeg skjønner problemet med å slite å få deg selv til å si det, men ikke tving deg selv til det ved å skape en situasjon hvor han vil være skeptisk/i forsvar for hva du kommer til å si allerede FØR du har sagt det.