Ukes Oppgave: Skriv ned hva du tenker

Started by Casual, January 13, 2012, 21:15:37 PM

Previous topic - Next topic

Gaffateip

Quote from: Casual on January 16, 2012, 19:06:43 PM
Aktiv sjekking er kunstig og unaturlig. De "beste" medlemene på det forumet her sjekker ikke....de lever bare, og hvis de ser en jente de blir nysgjerrig på så følger de intensjonen sin.....Det er ikke unormalt å snakke med en gammel dame i parken,og man sjekker ikke hu opp....Det er heller ikke unormalt å snakke med en pen jente på trening,du sjekker hu ikke opp....
En pen jente er et medmenneske ikke en pokal,potensiell selvtillitbooster,sjekkedukke,knulledukke etc. For de som ikke behandler ALLE mennesker med respekt kan drite i å involvere seg i omverdenen. Å se seg litt nærmere i speilet å finne seg selv.

Tommel opp!

Stanley

#16
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Jeagle

casual det er dårlig med oppfølging her
å være eller ikke være

Sola


Casual

Quote from: Jeagle on January 27, 2012, 00:46:06 AM
casual det er dårlig med oppfølging her
Ja jeg mistet lysten....siden vi andre bortsett fra adriwen ikke tenkte så mye så er det ikke så viktig for oss. Jeg sluttet helt å tenke etter jeg skrev det ned. Legg merke til at det å tenke å se bort/ned har en sammenheng. Jeg ser bare på jenta så går alt støyet bort.Fordi da er jeg for optatt i å beundre skjønnheten.

Den beste måten for meg å hjelpe noen vil være å sitte ned 1 og 1 og ta en NLP spørrerunde. Det er praktisk umulig når man ikke kan ha en rask kommunikasjon frem og tilbake. Så dette var et forsøk på å gi adriwen en oppgave som han så sårt ville ha.

Neste uke: Fortell mennesker om det intrykket du fikk av de (bare hvis det er positivt)
Hvis du tenker :-"hun har så fint hår" så si det høyt til henne.

Fortsett å skriv ned negative tanker inntil du føler de ikke dukker opp lenger.

Jeagle

å være eller ikke være

SpantaX

Quote from: Jeagle on January 27, 2012, 22:41:28 PM
NLP????

Nevrolingvistisk programmering :)

Et veldig interessant og spennende tema. Jeg anbefaler deg sterkt å lese et par bøker eller se et par seminarer om temaet.

Richard Bandler fant opp NLP på 70 tallet en gang. Mye likt hypnose, men gjort på en litt annen måte.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nevrolingvistisk_programmering
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Selveste

Kunne vi ikke tatt ukesutfordringer, hvor vi f.eks. måtte utføre noen oppdrag i løpet av uken?

Stanley

#23
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Casual

Quote from: Selveste on January 28, 2012, 13:31:42 PM
Kunne vi ikke tatt ukesutfordringer, hvor vi f.eks. måtte utføre noen oppdrag i løpet av uken?
Jo. Bare kom på ideer selv også og skriv....så blir folk enten med eller ikke.... Det er 2 oppgaver i luften nå for neste uke...Skriv ned negative tanker du tenker,og utrykk deg selv for andre av intrykket du får av de. Synes du jenta i kassa på rimi er naturlig blid og hyggelig,si det til henne.


Og adriwen de har helt rett. Fordi når du ikke har noen intensjon så går det ikke fremover mot noe. Du vil uansett utvikle deg men du velger den tyngste,vanskeligste og lengste veien(bevisst eller ubevisst)

Du er ikke ferdig med å synes synd på deg selv i din prosess og du setter altfor store krav sånn at du ikke gjør de.Sånn at den onde sirkelen kan fortsette.
Du tok tipsene og valgte deg en oppgave med å runke.Du fullførte det. Du klarte noe.DET var en INTENSJON.Du hadde et mål og du gjorde det.

Stanley

#25
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Sola

ukens oppgave har så langt åpnet øynene mine for at jeg ikke er like utadvendt positiv som jeg trodde. Etter endt arbeidsdag har jeg ikke gitt noen en kompliment, ikke fordi jeg har glemt det, men fordi jeg ikke har tenkt noen. Nå har jo bare en halv dag gått, men allikevel, jeg hadde faktisk høyere tanker enn som så om meg selv.

deepArne

Quote from: Casual on January 14, 2012, 20:08:10 PM
Når man feks spør noen "går det bra?" Så synes ikke jeg det er genuin empati..... Det er ofte noe man gjør for å få seg selv til å føle seg bra....da har man liksom brydd seg og kan få god samvittighet fordi man spurte...Men mange gjør det ubevisst for å gjøre seg selv tilfreds. Det kan merkes hvis de svarer "nei" og du vet ikke helt hvor du skal ta det videre å følge det opp...for så langt hadde du ikke tenkt. Du er vandt til og få et "ja"....det er jo også et ledende spørsmål som man ikke "klarer" å svare nei på. Men "går det bra" har blitt en annen måte å si hei på....fordi det betyr ofte ikke så mye... Det leder ofte opp til noe mer engasjerende så det har blitt introduksjonen til noe mer. Men legg merke til når folk spør deg og ikke klarer å "følge" opp hvis du svarer "nei".
Ei god venninne av meg ringte meg i dag tidleg. Ho var ganske langt nede fordi "typen" hadde vore utro, lygd om det og dumpa ho. Eg sa at ho kunne kome innom for å syte, klage og bitche om at han er ein falsk drittsekk, eller snakke om noko heilt anna viss ho heller ville det. Då ho kom var ein av dei eg bur med også heime. Han spurte sjølvsagt "går det bra?". Svaret han fekk var "Det går kjempebra!:)" . Så gjekk ho inn til meg for å fortelje det stikk motsatte. For ein fantastisk samtale. Har spørsmålet ein funksjon når det uansett er meininga du skal svare positivt?

Stanley

#28
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Casual

Quote from: Sola on January 30, 2012, 14:05:18 PM
ukens oppgave har så langt åpnet øynene mine for at jeg ikke er like utadvendt positiv som jeg trodde. Etter endt arbeidsdag har jeg ikke gitt noen en kompliment, ikke fordi jeg har glemt det, men fordi jeg ikke har tenkt noen. Nå har jo bare en halv dag gått, men allikevel, jeg hadde faktisk høyere tanker enn som så om meg selv.
Så bra. At du ble klar over det. Men en ting som er vanskelig er å være genuint optatt av andre,når man ikke prioriterer seg selv en gang. Et godt eksempel for meg er Michael Jackson. Verdens snilleste,ydmyke,lidenskapelige person. Gjorde alt for alle. Men gjorde det for å på en måte kompansere for sine emosjonelle "hull". Man kan skape en illusjon i hodet og holde fortiden i øyeblikket,dra det med seg overalt. Men ingen drar nytte av tidligere negativitet. Så tror han var god mot andre for sin egen del mye. Men sikkert også bare for å gi kjærlighet.
Det som er greia er at hvis man ikke har det bra med seg selv, så klarer man ikke fullhendt gi av seg selv til andre. Det blir veldig kunstig og stivt. Personlig har jeg lagt merke til at det kommer naturlig av seg selv av at jeg har blitt mer fysisk frisk.

Quote from: deepArne on January 30, 2012, 15:22:29 PM
Quote from: Casual on January 14, 2012, 20:08:10 PM
Når man feks spør noen "går det bra?" Så synes ikke jeg det er genuin empati..... Det er ofte noe man gjør for å få seg selv til å føle seg bra....da har man liksom brydd seg og kan få god samvittighet fordi man spurte...Men mange gjør det ubevisst for å gjøre seg selv tilfreds. Det kan merkes hvis de svarer "nei" og du vet ikke helt hvor du skal ta det videre å følge det opp...for så langt hadde du ikke tenkt. Du er vandt til og få et "ja"....det er jo også et ledende spørsmål som man ikke "klarer" å svare nei på. Men "går det bra" har blitt en annen måte å si hei på....fordi det betyr ofte ikke så mye... Det leder ofte opp til noe mer engasjerende så det har blitt introduksjonen til noe mer. Men legg merke til når folk spør deg og ikke klarer å "følge" opp hvis du svarer "nei".
Ei god venninne av meg ringte meg i dag tidleg. Ho var ganske langt nede fordi "typen" hadde vore utro, lygd om det og dumpa ho. Eg sa at ho kunne kome innom for å syte, klage og bitche om at han er ein falsk drittsekk, eller snakke om noko heilt anna viss ho heller ville det. Då ho kom var ein av dei eg bur med også heime. Han spurte sjølvsagt "går det bra?". Svaret han fekk var "Det går kjempebra!:)" . Så gjekk ho inn til meg for å fortelje det stikk motsatte. For ein fantastisk samtale. Har spørsmålet ein funksjon når det uansett er meininga du skal svare positivt?
Jeg tror helt seriøst at det "går det bra?" spørsmålet ofte er en annen måte å si: "engasjer deg i meg,vær så snill?".... Eller?
Eller så er det rett og slett en naturlig måte å avvæpne seg selv på...altså vise til et menneske at du ikke er truende. Holde opp et hvitt flagg. En ting jeg merker hele tiden er at folk flest,spesielt kvinner smiler til meg for å ikke virke truende. Altså i det øyeblikket de har passert meg så har jeg sett de "legger ned" smilet og får sitt morgen trynet igjen ;D Det var en gang en dame som møtte meg rundt et hushjørne og ga meg deeeet gliser,og rett etter passeringen så inntok hun et nøytralt ansikt igjen.

"går det bra?" er vel i all hovedsak ment som en overfladisk forrett for å initiere til en mere emptatisk samtale.