Oversikt og forslag om proteiner/karbo/raske karbo/fett

Started by Jungeldyret, January 19, 2012, 22:56:53 PM

Previous topic - Next topic

Jungeldyret

Noen som har forslag til mat som inneholder mye:

-Proteiner (Eks: Kjøtt, fisk, kylling osv)

- Karbohydrater ( Eks: Brød, Ris osv)

-Raske Karbohydrater ( Eks: Banan og Riskaker)

- Fett (Eks: Selolje/tran)


Flott om det kan komme noen forslag på eks: Kjøtt - Biff - osv
Sliter med å finne variert mat om dagen, går på det samme hele tiden.

savo

Finnes jo selvfølgelig mye forskjellig innenfor hver kategori, men feks:

Proteiner: Tunfisk, Kylling, melk, yoghurt, cottage cheese, nøtter (peanutt smør feks), kjøtt generelt, egg..

Karbo: Havregryn!! Grovbrød, poteter, pasta, ris, søtpoteter, erter, bønner, lenser,banan, alt søtt..

Fett: Mandler, oliven olje, fiskeolje, avokado..

Håper det ga deg noen flere ideer :)

Jungeldyret

Hehe, takk for svaret. Dessverre ga det meg kanskje 1 eller 2 nye;)

Det meste står på arket alleredet. Er bare sykt vanskelig og finne eks: Salami vil det være bra nok som kjøtt til frokost.
Gått opp 1.5 kg på 2 dager så bør gå bra uansett, men bør jo være variert for at det skal være deilig og trene å legge på seg. :)

Claw

Quote from: Jungeldyret on January 20, 2012, 00:16:21 AMSalami vil det være bra nok som kjøtt til frokost

Tja, hvor mange pakker med salami bruker du på en brødskive da? ;)
Det jeg prøver å si er at hva du har på brødskiva har veldig liten betydning dersom du spiser "normalt" (ikke som meg som bruker 150gram makrell i tomat per brødskive, de få gangene jeg er nødt til å spise brød).
Det er hva du får i deg i de skikkelige måltidene som teller. F.eks. en halv pakke bacon og fire-fem egg til frokost, da kan vi begynne å snakke proteininnhold.

QuoteGått opp 1.5 kg på 2 dager så bør gå bra uansett, men bør jo være variert for at det skal være deilig og trene å legge på seg. :)

1.5 kg på 2 dager er for det meste vann i kroppen, mat som ligger i tarmen osv. Med mindre du har et energioverskudd på en god del tusen kcal går du ikke opp så mye kroppsmasse på 2 dager. Å måle kroppsvekt er i det hele tatt veldig unøyaktig, spesielt på kort tid.
Den eneste brukbare måten å bruke badevekta på er å veie seg daglig og se på gjennomsnittet fra uke til uke f.eks.

Er målet ditt vektøkning?

Jungeldyret

Hehe, Claw normalt sett så er det vann og er enig med deg.
Jeg har et forbrenningsnivå som er helt latterlig, så har problemer med å legge på meg.

Veide 62 kg på det meste når jeg trente aktivt før, veide 54.1 før jeg startet og trene litt igjen nå.

-Vekt etter 1 dag med riktig spising og trening 55.4.

-Vekt etter 1 dag uten riktig spising og trening 53.9

Har protein shake osv. Opplegget er lagt opp av en erfaren kar fra olympiatoppen ,men er enn 7 år gammelt.
Så det jeg egentlig er på jakt etter er forslag til andre ting som inneholder det samme.
Eks: Kjøtt kan spises ,men også kylling :)

Men om du har noen erfaring fra andre som har et enormt forbrenningsystem og har noen triks blir jeg veldig glad for å høre dem.

Claw

At forbrenning spriker så vanvittig fra person til person er .. en smule oppskrytt. Det er en myte. Da snakker vi altså om basalforbrenning. Er du sykkelbud på heltid og trener styrke i tillegg blir det noe annet, men forstår at dette ikke er tilfellet?

Gidder ikke skrive noe som er skrevet mange ganger før, så siterer fra stronglifts:
QuoteSkinny guys often say they can eat anything they want without gaining weight. They think they're blessed with a fast metabolism.
They'll say: "I make women jealous with my metabolism. I can eat junk food all day without gaining weight".

Truth is you can eat anything you want without gaining weight because you're not eating a lot.
I know you think you do, but you're not. Otherwise you wouldn't be skinny.
http://stronglifts.com/how-to-gain-weight-for-skinny-guys/

Vei alt du spiser et par dager, legg inn på www.diett.no, så får du en veldig grei oversikt over kcal og næringsinnhold.

deepArne

Eg vil på generelt grunnlag anbefale matvaretabellen for å finne ut kva næringsemne ulike matvarer inneheld. Og når det gjeld trening og kosthold synes eg Børge Fagerli har ganske mange gode meiningar om emnet. Er utruleg mykje myter og overtru innafor denne bransjen som Fagerli er med på å avlive. Vektoppgang og -nedgang på kort tid (timar og dagar) handlar mykje om væskeballanse. Når du lagrar karbohydratar eller salt i cellene vil det også trekke meir væske inn for å utligne karbohydrat- og saltkonsentrasjon. Dette vert kalla osmotisk trykk.

Jungeldyret

Lagret begge så får jeg håpe jeg klarer og bruke dem. Takk :)

Eh

Quote from: Jungeldyret on January 20, 2012, 00:48:12 AM
Har protein shake osv. Opplegget er lagt opp av en erfaren kar fra olympiatoppen ,men er enn 7 år gammelt.

Gode matvaner og treningsprogram går ikke ut på dato! TS og savo har allerede mye bra på lista. Husk å spis ofte (hver 3. time), og frukt er bra som mellommåltider. Ei banan og en Skyr er perfekt mellommåltid tidlig på dagen. Kylling kan lages i mange varianter og med mye forskjellig tilbehør. Min favoritt er ovnsbakt kyllingfilet med chili og timian. Billig er det og. Mot kvelden (prøver jeg) å spise lite karbo og har kanskje et par knekkebrød til kvelds.

Skal du gå opp i vekt er det viktig å ha kalorioverskudd, så spis riktig og spis mye!

http://www.kroppsbygging.com/

http://www.kroppsbygging.com/kroppsbygging/bodybuildermat.php
http://www.kroppsbygging.com/kroppsbygging/billigmat.php
http://www.iform.no/pub/kat.php?id=11
http://treningsforum.no/index.php?cat=2
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?board=2.0

Jungeldyret

Spis mye?
Flott om du vet hva du snakker om før du gir tips til folk:)

Du skal spise riktig og til riktig mengde.

Claw

Hehe, du mener han ikke vet hva han snakker om fordi han sier at folk som vil opp i vekt må spise mye?
Det er jo helt riktig at man må spise "mye" (relativt til hva man spiser nå) for å gå opp i vekt.
"Spis riktig og til riktig mengde" kan du jo si til alle, uansett om de vil opp eller ned i vekt.

Litt teit å disse de som hjelper deg :)

Jungeldyret

Claw, forskjell på å si i fra og "disse" som du skriver. Kan se hva du mener når du skriver dette og kunne nok ha ordlagt meg annerledes.
Å spise mye har jeg gjort i 5 år, forsatt går jeg ned i vekt.

Spise riktig mat, til riktige tider og riktige mengder.

Men nå gidder jeg ikke besvare ting som går ut fra min reèle post.
Trenger forsatt tips som inneholder tingene som er beskrevet, resten angående min kropp skal jeg fint klare selv (flott og se at folk bryr seg) :)

guffen

Proteiner : Torsk, sei, biff, karbonadedeig, cottage cheese, skyr, tunfisk, melk, peanøttsmør, skinke,  kalkun, nøtter

Karbohydrater : Ris, poteter, brød, epler, pære, banan, havregryn, melk, appelsin, druer, mango, pasta

Raske kabohydrater : Loff, sjokolade, rosiner, snop, brus, kaker, is, potetgull, øl, syltetøy

Fett : Makrell, sild, ansjos, sardiner, helmelk, ost, smør, olivenolje, laks, bacon, tran

QuoteÅ spise mye har jeg gjort i 5 år, forsatt går jeg ned i vekt.
Tror jeg ingenting på. Hadde du spist nok hadde du ikke gått ned i vekt, uansett hva du hadde spist. 
Kalorier inn  > kalorier brukt  => opp i vekt
Kalorier inn < kalorier brukt  => ned i vekt
Hvor kaloriene kommer fra, har ingen betydning....

Zervs

Hvis du vil opp i vekt anbefaler jeg Big Mass fra Proteinfabrikken. Denne gaineren er veldig bra,anbefaler sjokoladevarianten. Gikk opp 7 kg med denne.

Jungeldyret

Meningen er ikke å legge enormt på seg eller blir en muskelbundt.

Mine mål:

- Delta i birkenrennet i Mars

- Få musklene jeg hadde mer eller mindre tilbake (komme i bedre form)

- Komme til en vekt på ca 62, så jeg føler meg bedre både selvbilde og sunnhet i form av litt fett på kroppen.

Må si at diett.no er en kjempe resurs, takk for tipset på den siden.

Big mass tror jeg blir litt for bodybuilding for meg.