Mine tillits-issues, trenger råd...

Started by --WTF?--, February 16, 2012, 19:45:18 PM

Previous topic - Next topic

--WTF?--

For mange år siden var jeg en del av et miljø som etterhvert utviklet seg i en veldig destruktiv retning. Jeg brøt ut av dette miljøet, og gjorde det så grundig at jeg bl.a. sluttet å hilse på folk når jeg møtte dem på gaten. Jeg har altså lagt hele denne perioden i mitt liv bak meg.

For ikke så lenge siden møtte jeg igjen en jente som pleide å være i/rundt det samme miljøet. Hun viser tydelig interesse, og vi kunne sikkert ha datet hvis det ikke hadde vært for at hun ikke har brutt like tydelig som meg med det gamle miljøet.

Jeg stoler på henne som person, men absolutt ikke på folkene hun omgås. Jeg vet hvordan jeg skal holde slike folk unna, men siden dette fortsatt er hennes venner og hun dermed står i et lojalitetsforhold til dem, kan jeg ikke holde dem unna hvis det blir noe mer enn "gammelt vennskap" mellom oss.

Eller ihvertfall tror jeg at det er slik. Det fører til irrasjonelle handlinger hos meg hver gang jeg møter noen som har bare perifér tilknytning til det gamle miljøet. Jeg reagerer bare jeg hører et navn fra gamle dager.

Noen som har tips om hvordan man "avprogrammerer" slike tanker?

(En kamerat av meg foreslo eksponeringstrening / gradvis tilvenning til det gamle miljøet, men jeg vil IKKE omgås kriminelle mer, så det er uaktuelt.)
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Koraboros

Si det til henne. Så velger hun selv hvordan hun vil forholde seg til den infoen.

VB

Er den dama verdt å komme i kontakt med de folkene igjen for? Det finnes så mange andre damer der ute at jeg personlig mener det er like greit å kutte ut jenter hvis det er et problem å være med de. Noe som det tydeligvis er i dette tilfellet.

Hvis du ikke vil det vil jeg si det samme som kompromiss, si til henne at du ikke vil ha noe med de folka å gjøre lenger, hun kan gjøre hva hun vil, men du hadde satt pris på hvis hun ikke inviterte dem med når hun er sammen med deg. Men dette innebærer selvfølgelig en viss risiko for at hun kutter deg ut.

--WTF?--

Quote from: VB on February 16, 2012, 21:04:36 PM
Er den dama verdt å komme i kontakt med de folkene igjen for? Det finnes så mange andre damer der ute at jeg personlig mener det er like greit å kutte ut jenter hvis det er et problem å være med de. Noe som det tydeligvis er i dette tilfellet.

Det gjelder flere enn henne, det ble bare så veldig tydelig i dette tilfellet. Og jeg har faktisk ikke så mange å velge mellom i den livssituasjonen jeg er i akkurat nå. (Liten by etc, men det kan jo endre seg, har planer om å flytte bl.a.)

Quote from: Kaizer on February 17, 2012, 16:40:56 PM
Kanskje ikke en dum idé å snakke med en terapeut eller psykolog?

Hadde vært interessant om du kunne ha prøvd Trauma Releasing Excercises(TRE) og sagt ifra om du merket forandringer. E-book koster <100 kr

Hmm ja, kanskje det.

Takk for svar ihvertfall.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.