Å stole på den naturlige intelligensen?

Started by Toshi, April 14, 2012, 19:42:12 PM

Previous topic - Next topic

Toshi

Jeg var hjemme hos familien i påsken og som vanlig sto tv'en der og surra konstant. Og imens jeg satt og prøvde å konsentrere meg om boka jeg leser så kom det en sending med turn, og det slo meg plutselig hvor intelligent turn egentlig er. Se f.eks. trampoline.

Og med intelligent mener jeg at det er mye som skjer på en gang, og det er jo et intellekt som har den steinkontrollen med styrke og koordinasjon. Jeg tror ikke fyren på trampolina har så mange bevisste tanker annet enn at nå gjelder det f**n meg! Et annet eksempel er boksing, der har man jo også en motstander, ikke bare seg selv å "tenke på". Alltid likt å se boksing i sakte film, da ser man virkelig hvor bra de timer alt. Syke folk...

Grunnen til at jeg skriver dette her er for å dele tanken om at vår vanlige væremåte faktisk er veldig intelligent. En tanke om at vår naturlige og unike utstråling er det som er utrolig attraktivt ved oss. Og at i den grad vi lever oss inn i nå'et, det som er igjen når gir slipp på tanker og bekymringer, er noe av det beste vi kan gjøre for oss selv og andre. Jeg digger ihvertfall følelsen av å gi slipp på tankene; det er som en følelse av å ha ganske høy energi, uten å måtte fokusere den på noe.


For meg har dette perspektivet løst en del indre konflikter jeg hadde. Og jeg syns det er digg å sosialisere meg utifra et sånt perspektiv. Veldig mange ting blir bagateller og jeg setter meg ikke opp til noen 50/50 sjans på en bra kveld.


Så ja, jeg hadde egentlig bare lyst til å dele litt tankegods :D Kom gjerne med synspunkter og tanker :)

--WTF?--

Jeg tror alle er født med evnen til å leve i øyeblikket. Men jeg har også sett mange mennesker sette seg selv og andre i situasjoner som fører til at de glemmer denne evnen, og kanskje må bruke mange år på å finne den igjen - hvis de i det hele tatt klarer det.

Det handler bl.a. om å motstå presset til å knytte sin identitet til ytre symboler - som f.eks. penger eller antall sexpartnere. Det kan være en lang og tung prosess, der man risikerer å måtte bryte med både venner og familie.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Toshi

Quote from: --WTF?-- on April 14, 2012, 20:37:29 PM
Jeg tror alle er født med evnen til å leve i øyeblikket. Men jeg har også sett mange mennesker sette seg selv og andre i situasjoner som fører til at de glemmer denne evnen, og kanskje må bruke mange år på å finne den igjen - hvis de i det hele tatt klarer det.

Det handler bl.a. om å motstå presset til å knytte sin identitet til ytre symboler - som f.eks. penger eller antall sexpartnere. Det kan være en lang og tung prosess, der man risikerer å måtte bryte med både venner og familie.

Ja, veldig sant. Det er baksiden med medaljen, nesten som den røde pillen fra matrix. Men jeg tror de som er klar for gjøre valget kommer til å gjøre det, og de som ikke er det kommer bare til å fortsette å leve i skya de har skapt.

UDA

Hvis du faktisk skal klare å leve deg inn i øyeblikket (unngå å overtenke hele tiden) uten at det blir helt katastrofe må du jo faktisk vite hva du driver med. Se for deg en uerfaren bokser som lever seg inn i situasjonen, og tar ikke opp guarden fordi det ikke faller naturlig.

Det jeg tolket ut i fra det du skrev var det at de aller fleste faktisk overtenker hele tiden (jeg ser dårlig ut, hun er alt for fin for meg, osv) selv om de faktisk er mer enn bra nok. Det at de overtenker er med på og ødelegge for dem selv. Dette er jeg helt enig i. Dette er jo også en av grunnene til at litt alkohol kan hjelpe litt for noen når det kommer til jenter og sjekking.
No brain, no pain - no pain, no gain

Toshi

Quote from: UDA
Hvis du faktisk skal klare å leve deg inn i øyeblikket (unngå å overtenke hele tiden) uten at det blir helt katastrofe må du jo faktisk vite hva du driver med.
Det er akkurat det jeg mener, at det ikke blir katastrofe  ;)

Quote from: UDA
Se for deg en uerfaren bokser som lever seg inn i situasjonen, og tar ikke opp guarden fordi det ikke faller naturlig.
Ja, han må tørre å slappe av og få seg en smell eller to i sparring, rett og slett. Sånn er jo en læringsprosess.

Quote from: UDA
Det jeg tolket ut i fra det du skrev var det at de aller fleste faktisk overtenker hele tiden (jeg ser dårlig ut, hun er alt for fin for meg, osv) selv om de faktisk er mer enn bra nok. Det at de overtenker er med på og ødelegge for dem selv. Dette er jeg helt enig i. Dette er jo også en av grunnene til at litt alkohol kan hjelpe litt for noen når det kommer til jenter og sjekking.
Ja, alkohol hjelper på å slippe seg løs. Men det hjelper lite om det skal 10 halvlitere eller noen flasker vin til før det skjer. Da er det ikke så mye intelligens igjen :P Burde holde med en øl eller to etter min mening.

Toshi

Det med å slippe seg løs, så mener jeg såklart nå'et som beskrevet av bl.a. Eckhart Tolle i The Power of Now. Og 'state' som også er mye brukt. Det er jo ikke nytt innen sjekkeverdenen i det hele tatt. Men jeg tenkte det var en litt annen vinkling på det.

Grunnen til at jeg skriver om det er nok at det har vært veldig viktig for meg, siden jeg levde veldig inne i tankene og kanskje spesielt under sosialt press. Jeg hadde nok også et veldig negativt fokus før, og den identifikasjonen(egoet som Tolle kaller det) jeg hadde i tankene føltes plutselig veldig ulikt meg selv når jeg så at det hele bare var en illusjon.

For meg har dette vært veldig bra, men jeg har jo ikke peiling på hva andre vil få ut av å gå litt bevisst i seg selv på dette. Kan være som --wtf?-- sier at man vil føle det er vanskelig å fungere med sin gamle sosiale sirkel eller lignende vanskeligheter.

Man må kanskje ha litt livserfaring av at ting går til helvete og hvor idiotisk det er å fokusere på eksterne verdier før det blir aktuelt å vurdere om det er andre måter å se ting på.

Spørsmålet er kanskje om denne er interessant eller ikke :)

strifone

Kom over en video for lenge siden som viser en teknikk for å "slippe seg løs", eller å bli "unstifled" som de kaller det. Mener dette er ganske relevant til trådens tema. Hva mener dere?

Toshi

Quote from: strifone on April 20, 2012, 22:42:44 PM
Kom over en video for lenge siden som viser en teknikk for å "slippe seg løs", eller å bli "unstifled" som de kaller det. Mener dette er ganske relevant til trådens tema. Hva mener dere?

Ja, videoen viser et eksempel på hva man kan gjøre for å slippe seg løs midlertidig. Det jeg prøver å si er at vi kanskje har godt av å la det være noe vi gjør oftere og over lengre tid. At det kan være vanskelig og litt skummelt vet jeg godt, men jeg tror det kommer gjennom trening og at vi får det bedre med oss selv om vi gjør det.

Være litt mer objektiv, ikke se på ting som riktig eller feil, akseptere seg selv og andre som de er og sette pris på det. Lære en evne til å riste av seg dritt som skjer og sette pris på det positive og se humoren i ting. Dette er bare noen eksempler på ting som er lettere å gjøre når man lever seg mer inn i nå'et og stoler på seg selv.

Denne er en annen video fra RSD. Det han mener med lower conciousness er at vi tenker og rasjonaliserer oss frem til hva vi skal gjøre.

Stanley

#8
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Toshi

Quote from: Adriwen on April 23, 2012, 19:55:27 PM
Jeg er ikke så god i engelsk. Men hva mente han/sa han på det siste der?
Først må jeg si at du bør ta sånne videoer med en klype salt. Du vet jo ingenting om at hva de sier er riktig eller hva de baserer seg på. Han setter ting på spissen og sier ting ofte like mye for å provosere en tanke, som at alt skal være 100% korrekt. Det eneste de gutta der har i hodet er å sjekke opp damer(det er jo jobben dems på sett og vis også).

Videoen handler egentlig bare om at det går ann å ha en god følelse uten at det nødvendigvis styres av ytre påvirkninger(og et eksempel der han sluttet spise mat med sukker/mel fordi han følte seg bedre i lengden uten den kortsiktige følelsen av å spise dårlig mat). Slutten går mest på det å takle stress o.l. gjennom å endre perspektivet på ting(reframe).

kebman

#10
Det er veldig godt å være totalt inne i øybelikket. Derfor liker folk gjerne ting som fjellklatring, kjøre fort, eller spille masse spill. Det hjelper oss å glemme hverdagslige problemer, samtidig som mange av tingene i tillegg trigger belønningsmekanismer i hjernen. Mekanismen er der for overlevelsens skyld, slik at du skal komme deg ut på jakt, eller få ut finger'n.

Det er seff lurt å ha en plan, men det er bare det du gjør noe med NÅ som du virkelig får noe igjen for.

Ofte er det også en fin måte å komme ut av depp og angst på. Sjekk ut boken The Power of Now av Eckhart Tolle om du ønsker flere tips på hvordan være mer i øyeblikket. Ja, boken er full av kvasireligiøst piss, så du må filtrere, men det er faktisk noen gode metoder for å nyte livet mer inni der.

Angående sjekking, så gjør ganske enkelt disse øvelsene at du slapper mer av og blir mer glad og "tilstede". Igjen er det veldig attraktivt.
Sow a thought, reap a desire. Sow a desire, reap a habit. Sow a habit, reap a destiny.
Nykomling siden 2008 :p