Bok i Hermeneutikk(fortolkningskunst)

Started by Roman, May 27, 2012, 08:47:38 AM

Previous topic - Next topic

Roman

Hei :)
Jeg er på jakt etter bok/bøker innenfor fortolkningskunst (hermeneutikk).
Er det noen som har studert, og hatt fagbøker som gikk ut på dette konseptet?
Målet mitt er å få en innføring i basic fortolkningskunst, og samtidig kunne anvende dette i praksis.

En beskrivelse av emnet:
QuoteHermeneutikk
Alle fag som befinner seg innen humaniora bruker dette. Hermeneutikk er fortolkningsmetode. Det skilles mellom hva som er uvitenskaplig tolkning og habil tolkning. Ikke fri synsing. Hermeneutikken og Gadamer sier at det er ikke mulig å være objektiv, for vi er allerede i en forståelseshorisont. Bare med å forstå dataene er vi tolkende. Hvordan vi tolker verden er sett i en ramme eller begrenset av vår forståelses horisont. Og denne er subjektiv.

Fortolknings utkast
Hermeneutikk
Ydmykhet, hun må være villig til å korrigere seg selv, sine første fortolkningsutkast, dette er den hermeneutiske sirkel eller spiral. Man korrigere sine hypoteser i takt med det nye man finner i sine tildeligere korrigerte hypoteser. Det er alltid fortolkninger og den fortolkningen skal gjøres så god som mulig igjennom denne spiralen. Hermeneutikken vil se at forskningsresultatet ikke nødvendigvis er endelig.
Be like water my friend.

phalle

Jeg har den her liggende, pensum på ex.fac.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4918123

God, lettfattelig innføring i emnet og emnets historie. Der finner du også mye videre litteratur innen emnet.

Femininist

Hvilket nivå skal bøkene ligge på? Er det kun hermenutikk du er int i, eller vil du også lese om narrativer øl? Er det teori eller praksis du vil lese?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

QueenB

jeg tok ex.phil og ex.fac for snart 11 år siden, og fikk ganske gode karakterer ved å kun lese oppsummeringsheftene som jeg kjøpte på akademika (blindern). Tror jeg fortsatt har dem. Hvis pensum fortsatt er det samme, så kan du få dem av meg :)
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.