Ambisiøse jenter

Started by mh, May 28, 2012, 10:11:01 AM

Previous topic - Next topic

Potet

Ble litt off topic, men takk for tips :). Det er nok smart å ta med alle akvitivter du gjør i løpet av en dag, ja!

Tilbake til topic: Hvem av studentene her jobber faktisk 40-isj timer hver uke?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Koraboros

Quote from: Potet on May 29, 2012, 01:14:08 AM
Ble litt off topic, men takk for tips :). Det er nok smart å ta med alle akvitivter du gjør i løpet av en dag, ja!

Tilbake til topic: Hvem av studentene her jobber faktisk 40-isj timer hver uke?
Da jeg studerte gjorde jeg ikke det. Langt ifra vanligvis :)

lamasen

Hvor ligger lista for å være "ambisiøs" egentlig?
Å ta 3-5 år på høyskole og få seg en vanlig jobb er ikke ambisiøst i mine øyne.

Høyere utdannelse er nesten et krav for min del. Men det scores lite ekstrapoeng for å være "ambisiøs" utover det.
Setter fritid og ferie milevis høyere enn jobb.

Remi

Quote from: Potet on May 29, 2012, 01:14:08 AM

Tilbake til topic: Hvem av studentene her jobber faktisk 40-isj timer hver uke?

Svært få studenter jobber 40 timers uker gjennom semesteret. Men har fåttt inntrykk av at flere jenter gjør det enn gutter.

Har snart komt meg gjennom 18 års skolegang med skippertak, så det er en vinnende formel  :D

phalle

Dette semesteret har jeg vært på campus fra 8-16 hver eneste dag, inklusive de fleste lørdager og søndager. Det har jo ikke vært åtte timer effektiv jobbing hver dag. Kanskje 2-5, varierende fra dag til dag. Bare det å være på campus med bøker og i forelesninger osv har hjulpet ekstremt på for min del. Har fått gjort mye mer enn tidligere semestre!

Men med ex.phil og ex.fac som størsteparten av studiepoengene dette semesteret, krever det ikke akkurat 40 timer i uka å få en A....

veroni2011

Quote from: mh on May 28, 2012, 10:11:01 AM
Man leser ofte at gutter leter etter intelligente, og selvstendige jenter når det er snakk om kjærestematerialet spesielt (men dette gikk også på ONS). Vel, erfaringen min er helt motsatt. Jeg og en venninne bestemte oss for å teste ut en hypotese angående utdanning og tilrekning av gutter gjennom det.
Hun studerer medisin så dette ble spesielt knyttet opp mot hennes utdannelse ettersom nivået på den er høy, og krever en viss mengde ambisjoner.

Det er forskjell på intelligente/selvstendige jenter og karrierekvinner. Det kan nok hende at mange gutter tenker karrierekvinne så fort dere begynner å legge ut om legestudiene/jobben. Kommer jo litt ann på hvordan dette presenteres da, men karrierekvinner (basert på egen erfaring) krever gjerne mye av seg selv, men de krever OGSÅ mye av en partner. Her kan det nok glippe en del gutter.

Intelligent og selvstendig jente:
Du har en jobb eller studerer.
Ditt sosiale liv er mer enn å spamme facebook.
Du har et eget sted å bo.
Du har normal sosial intelligens.
Du tar vare på deg selv og kroppen din.
I det hele. Du er ikke en dass og du tar vare på og klarer deg selv. Dere skjønner hva jeg mener..

For mange vil nok en sykepleier ansees å være et mer behagelig valg av partner enn å bli sammen med for eksempel en lege. Igjen, mange gutter vil tenke at ei jente med veldig høy utdannelse og prestisjejobb er mer krevende enn å være sammen med en sykepleier.

Femininist

Tror det er mye i det du sier Veroni, selv kan jeg gjerne være krevende i starten, så slipper jeg å bruke tid på mennesker som ikke lever opp til mine forventninger..
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Zervs

Quote from: veroni2011 on May 31, 2012, 02:32:52 AM
Quote from: mh on May 28, 2012, 10:11:01 AM
Man leser ofte at gutter leter etter intelligente, og selvstendige jenter når det er snakk om kjærestematerialet spesielt (men dette gikk også på ONS). Vel, erfaringen min er helt motsatt. Jeg og en venninne bestemte oss for å teste ut en hypotese angående utdanning og tilrekning av gutter gjennom det.
Hun studerer medisin så dette ble spesielt knyttet opp mot hennes utdannelse ettersom nivået på den er høy, og krever en viss mengde ambisjoner.

Det er forskjell på intelligente/selvstendige jenter og karrierekvinner. Det kan nok hende at mange gutter tenker karrierekvinne så fort dere begynner å legge ut om legestudiene/jobben. Kommer jo litt ann på hvordan dette presenteres da, men karrierekvinner (basert på egen erfaring) krever gjerne mye av seg selv, men de krever OGSÅ mye av en partner. Her kan det nok glippe en del gutter.

Intelligent og selvstendig jente:
Du har en jobb eller studerer.
Ditt sosiale liv er mer enn å spamme facebook.
Du har et eget sted å bo.
Du har normal sosial intelligens.
Du tar vare på deg selv og kroppen din.
I det hele. Du er ikke en dass og du tar vare på og klarer deg selv. Dere skjønner hva jeg mener..

For mange vil nok en sykepleier ansees å være et mer behagelig valg av partner enn å bli sammen med for eksempel en lege. Igjen, mange gutter vil tenke at ei jente med veldig høy utdannelse og prestisjejobb er mer krevende enn å være sammen med en sykepleier.

Om min fremtidige kjæreste jobber i barnehage eller som lege spiller ingen rolle. Så lenge hun oppfyller den lista ovenfor. Det finnes folk i min omgangskrets som seilte gjennom videregående med flest 6-ere og noen få 5-ere, folk man trodde kom til å velge et krevende og langt studium. Den ene tok fagbrev som snekker, den andre som sveiser. Hvorfor? Fordi de trives med det og liker å jobbe praktisk.

Stanley

#23
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

deepArne

Quote from: kastanje on June 02, 2012, 22:10:27 PM
Jeg har blitt ganske interessert i en fyr som er ... veldig ambisiøs. Hakket før han sover på lesesalen om natta, liksom. Samtidig har han veldig mange andre egenskaper jeg setter veldig høyt, og jeg trives veldig godt sammen med han. Jeg er ganske sikker på at han også er litt interessert og vi henger mye sammen. Når vi studerer. For det er det som er problemet, det er umulig å få han til å ta noen timer fri og gjøre noe helt annet (spesielt nå før eksamen, men han er ganske standhaftig på lesetiden sin ellers også, noe jeg også altfor ofte kan være). Jeg vet at han har gått glipp av en del damer på grunn av dette og jeg tenker da at jeg kanskje bare burde la han være i fred. Samtidig kjenner jeg meg så veldig igjen i det og tenker at kanskje min ambisiøse side teller positivt for han (men jeg er avhengig av å gjøre helt andre ting på kveldstid og å leve livet mitt utenfor lesesalen også, selv de fem siste dagene før eksamen.)

Spørsmålet er vel egentlig "hvordan forføre Sheldon Cooper?" så jeg trenger en del hjelp her, altså. (men helt seriøst, han er en skikkelig kjekkas).
Heyheyhey. Endå ein ny i kikkerten. Til motsetnad frå meg som alltid er i kikkerten:D Korleis forføre Sheldon Cooper: Ta kontroll. Bestem at de skal bli saman. Korleis halde på Sheldon Cooper: Slutt å bestemme over han.

Eg har ein kompis som er litt same typen. Handsome, intelligent, bra stil, tak i og omgjengelig. Han har faktisk master frå instituttet ditt. Likevel er han ikkje akkurat damemagnet og eg ser eigentleg ikkje på han som så bra kjærestemateriale heller. For det fyrste er han altfor sjølvopptatt, og for det andre blir han altfor stressa når ting ikkje går heilt etter planen. Dette tok dei faktisk opp i førre podcast; jenter treng ein roleg kar som tar kontrollen når dei sjølv er stressa. Sjølv identifiserer eg meg meir med Leonard Hofstadter.

deepArne

On topic: Fyrst vil eg seie at medisinstudier tel positivt for meg. Folk med høgare utdanning er generelt meir oppegåande enn folk uten (generelt, ikkje alltid.) Likevel er eg einig både med -WTF?- og veroni i deira analyser. Eg synes det er bra med ambisiøse jenter, men dei må ha litt perspektiv på ting. Dei må innsjå at å ikkje nå målene sine ikkje er krise, og dei må også reflektere over kvifor dei har ambisjonane sine. F.eks. er forventningar frå omgivelsane dårlege argument for å velje prestisjeutdanning, få gode karakterar eller satse på kultur og idrett.

Toshi

Quote from: kastanje on June 02, 2012, 22:10:27 PM
Jeg har et spørsmål som kanskje er litt utenfor temaet. Hvis vi sier at gutter liker jenter som er ambisiøse, så lenge de er mer enn bare ambisiøse (på samme måte som at dere liker jenter som spiller dataspill, så lenge hun er alt annet dere vil ha også), og har det som utgangspunkt når dere svarer, med mindre jeg har misforstått fullstendig.

Jeg har blitt ganske interessert i en fyr som er ... veldig ambisiøs. Hakket før han sover på lesesalen om natta, liksom. Samtidig har han veldig mange andre egenskaper jeg setter veldig høyt, og jeg trives veldig godt sammen med han. Jeg er ganske sikker på at han også er litt interessert og vi henger mye sammen. Når vi studerer. For det er det som er problemet, det er umulig å få han til å ta noen timer fri og gjøre noe helt annet (spesielt nå før eksamen, men han er ganske standhaftig på lesetiden sin ellers også, noe jeg også altfor ofte kan være). Jeg vet at han har gått glipp av en del damer på grunn av dette og jeg tenker da at jeg kanskje bare burde la han være i fred. Samtidig kjenner jeg meg så veldig igjen i det og tenker at kanskje min ambisiøse side teller positivt for han (men jeg er avhengig av å gjøre helt andre ting på kveldstid og å leve livet mitt utenfor lesesalen også, selv de fem siste dagene før eksamen.)

Spørsmålet er vel egentlig "hvordan forføre Sheldon Cooper?" så jeg trenger en del hjelp her, altså. (men helt seriøst, han er en skikkelig kjekkas).
Jeg tror det letteste er å ta han med på et annet sted enn universitetet og snakke om andre ting enn studier. Og jeg tror ikke du bør være overrasket om det tar litt tid før han utvikler følelser utenom vennskapet.

Har du vært på besøk hos han? Du kan jo spørre om han har lyst til å be deg på middag hos han. Bare legg det der og la han ta kontrollen om han vil, ikke analyser reaksjonen så mye. Du viser litt interesse og det er kanskje nok for å få noe til å skje på sikt.

Dev

Quote from: kastanje on May 28, 2012, 11:59:43 AM
Og jeg vil ha en høyt utdannet mann selv.
Jeg bare lurer litt på, er det at man har en god jobb og tjener godt som er viktig eller at man har en utdanning på papiret? Eller er det kunnskapen man sitter på?

Hva synes du f.eks om menn som virkelig prioriterer det dem brenner for når de velger utdanning, til tross for at jobbutsiktende er lik null (og de vet det på forhånd)?

Toshi

Quote from: kastanje on June 03, 2012, 18:39:37 PM
Angående herr ambisiøs så kan jeg vel si at planen backfired: han blir på lesesalen, mens resten av big bang theory-gjengen (vennene hans) blir med på å henge med meg.
Haha, gutter og sosial intelligens ;D Noe sier meg at en jentegjeng hadde lukta lunta der. Jeg digger det ved dere forresten, dere skjønner hva som foregår. Du forsto sikkert jeg mente å få han på tomannshånd. Håper det ble kult allikevel :)

VB

#29
Quote from: EM on May 28, 2012, 12:21:01 PM
Tror grunnen er det som er skrevet ovenfor, lav selvfølelse gjør at de føler seg truet. Jeg digger også å møte smarte jenter med høy utdanning, og hadde syntes det var skikkelig kult om jeg møtte en legestudent.

Jeg sier meg enig med EM (og alle andre som sier det samme), det som teller mest er gutten sin selvfølelse, en gutt som gir faen vil ikke føle seg truet. Det vil heller ikke gutter som føler de har like bra eller bedre utdannelse (eller studerer noe lignende). Det hadde vært interessant om dere sjekket dette i praksis ved å først sjekke hva gutten driver med før dere forteller hva dere driver med.

Personlig er den høyeste utdannede jenta jeg har møtt en jente som studerte for å bli hjernekirurg og jeg følte meg ikke nevneverdig truet av det. Men nå har jeg selv studert IT og føler det er et rimelig respektabelt fagfelt å være i også.

Men jeg skjønner godt at en gutt kan føle at han ikke er god nok for en jente hvis han synes hun er attraktiv og han føler at hun er bedre enn han. Hvis du ofte ender opp med å snakke mye om deg selv og han føler at du har masse ting gående i livet ditt + bra jobb/utdannelse, etc... så er det ikke så merkelig hvis han trekker seg unna. Tenk selv hvordan du ville følt deg hvis du hadde en morsom historie å fortelle, kanskje om en ferie tur du var på forrige uke eller lignende. Så begynner karen du snakker med å fortelle om hvordan han reiste til månen (litt ekstremt) eller hang med masse hollywood kjendiser i forrige uke og alt det han opplevde, da er plutselig ikke din historie eller det du driver med så relevant lenger siden du vil ikke føle at den personen kan ha noe interesse i det når han har opplevd så mye kulere ting.

På den andre siden hvis den personen bare nevner det kjapt for så å spørre å grave om det du driver med og faktisk viser litt genuin interesse i deg vil du føle deg mye bedre. Du vil også like personen mye mer siden du oppfatter at han viser interesse i deg (jf. innlegg om tilgjengelighet på 0330).

Så jeg tror (og ut i fra egen erfaring) måten å håndtere dette på vil være ved å vise interesse i det gutten driver med, eventuelt hvis han driver med en skikkelig dritt jobb (burger flipper, etc...) prøve å finne ut hva han drømmer om å gjøre eller en hobby han har og så dra fokuset over på det. Vis masse interesse i det han driver med i stede for å snakke om dine egne studier / jobb.