TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

Femininist

Hvor langt ned bør stanga være i forhold til kroppen da? Om det er snakk om bare bakken vil høye og lave personer få ulikt utbytte av samme øvelse.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stemning

Quote from: Femininist on July 03, 2012, 14:37:07 PM
Hvor langt ned bør stanga være i forhold til kroppen da? Om det er snakk om bare bakken vil høye og lave personer få ulikt utbytte av samme øvelse.

Vil de det?

En høy person vil ha hendene samme sted i forhold til kroppen som en lav person (tenk når en står oppreist og har armene ned langs siden, de går fremdeles til samme sted på låret, med mindre en av dem har abnormal armlengde.)

Eh

Markløft skal legges dødt i bakken mellom hver rep. Nytt oppspenn i ryggen er også lurt for å få riktig teknikk på hver repetisjon. Strakmark går ikke helt ned, som nevnt.

Hvis gymmet ditt ikke har olympisk størrelse på vektene kan du med fordel ta fra kloss/bygge opp litt under vektene så stanga ikke går så langt ned

Femininist

Quote from: Eh on July 03, 2012, 16:20:59 PM
Markløft skal legges dødt i bakken mellom hver rep. Nytt oppspenn i ryggen er også lurt for å få riktig teknikk på hver repetisjon. Strakmark går ikke helt ned, som nevnt.

Hvis gymmet ditt ikke har olympisk størrelse på vektene kan du med fordel ta fra kloss/bygge opp litt under vektene så stanga ikke går så langt ned

Så, hvor langt ned bør vektene gå i forhold til kroppen?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Rebound

Quote from: Autowin on July 03, 2012, 17:05:50 PM
Dette er kanskje LITT OFF-Topic. Men jeg skal trene litt i sommer, + slanke meg. Og gå ned da 15-20 kilo, (igjen).

Dere som var på sist treff, vil se en forandring etter sommeren, håper jeg.

Hvor høy er du og hvor mye veier du?

Claw

Quote from: Femininist on July 03, 2012, 18:22:19 PMSå, hvor langt ned bør vektene gå i forhold til kroppen?

Så langt ned at platene treffer bakken. Hvordan kroppen din forholder seg til det vet du nok best selv :)

Eh

Quote from: Femininist on July 03, 2012, 18:22:19 PM
Quote from: Eh on July 03, 2012, 16:20:59 PM
Markløft skal legges dødt i bakken mellom hver rep. Nytt oppspenn i ryggen er også lurt for å få riktig teknikk på hver repetisjon. Strakmark går ikke helt ned, som nevnt.

Hvis gymmet ditt ikke har olympisk størrelse på vektene kan du med fordel ta fra kloss/bygge opp litt under vektene så stanga ikke går så langt ned

Så, hvor langt ned bør vektene gå i forhold til kroppen?

En vektskive (OL standard) tror jeg har en diameter på 450mm.

woop

Okei fowks! Da må jeg først bare takke kastansje, Remi, Roark og ikke minst deepArne for veldig flotte svar, setter virkelig pris på de :D Siden det blir litt flere skift med sommerjobben enn jeg forventet så det blir litt rar fordeling av treningsdagene, jeg delere det opp i fire dager som jeg skal prøve å komme igjennom vær uke. Dag 1 blir det en 5km økt der jeg prøver å forbedre tiden min fra vær uke, dag 2 er 200 m løp, 15 sek pause x 30 på nærmeste løpebane pluss en tilhørende rolig tur 1,5km fra og til banen, dag 3 er det hurtig langtur slik som deepArne har beskrevet den og dag 4 blir det 4×4 intervall på en eller annen øde landevei noen hundre meter fra der jeg bor.

Sitter her og virkelig nøler på hvor lurt det er å bytte ut den ene langturen med en intervall, men greia er at det som jeg øver mot med alt dette foregår 1,7km over havet :o

deepArne

Quote from: deepArne on July 01, 2012, 01:49:32 AM
Du kan jo byrje med å fortelje kor fort du spring no og kva målsetjinga er. Dersom du ikkje har dette heilt klart for deg, bør det vere punkt ein. Kor mange km spring du i veka og kor mykje trur du at du kan klare?
Dersom du ikkje er vant til å springe så mykje, vil eg seie at opplegget mitt er vel ambisiøst og eg skreiv også at du kunne velje så mange økter som passar deg. Med fire harde økter i veka kan det lett bli for mykje og du er også utsett for belastningskadar. Dersom du er støl i beina ville eg heller trent alternativt (sykkel, gå i motbakke e.l.) enn ei hard økt i konkurransetempo pluss. Det er ingenting magisk med 4x4, og det er ingen grunn til å måtte rydde plass til ei slik treningsøkt i programmet. Eit greit utgangspunkt er å trene hardt max 3 gonger i veka og å ha resten roleg dersom du har lyst å trene meir. Om det er 4x4, 15-15, 30-15, 3x10 eller distansetrening betyr ikkje så mykje. Det viktigaste er å trene i konkurransetempo og å vere hundre prosent klar til dei harde øktene.

Konkurransetips for stor høgde har eg ikkje så mykje å bidra med, utover at det er endå viktigare å ikkje opne for hardt.

QueenB

kupper tråden litt, jeg :)

jeg skal begynne å trene på helsestudio f.o.m, imorgen, mot min vilje... Har tenkt å gjøre det beste ut av det, og trene minst 2 ggr/uke. Har også kjøpt proteinshake, og lurer på om det er noen her som har erfaring med det? hvor lenge før man ser resultater? og forslag til hva den kan blandes med så den ikke smaker medisin?
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Lars GV

#55
Quote from: QueenB on July 09, 2012, 20:18:34 PM
kupper tråden litt, jeg :)

jeg skal begynne å trene på helsestudio f.o.m, imorgen, mot min vilje... Har tenkt å gjøre det beste ut av det, og trene minst 2 ggr/uke. Har også kjøpt proteinshake, og lurer på om det er noen her som har erfaring med det? hvor lenge før man ser resultater? og forslag til hva den kan blandes med så den ikke smaker medisin?

Jeg trener ganske hardt for tiden(hard trening hver mandag, onsdag og fredag) med proteinpulver, har gått opp 3-4kilo på 3 uker med det.

Jeg lager ikke shake, men smoothie. Siden målet mitt er vektøkning har jeg en oppskrift som er 2dl havregryn, 1/4l melk, 1dl vann(for å tynne det ut litt), 1 banen og 1-2dl pulver(jordbærsmak på min). Jeg tar to sånne om dagen hvor den første etter etter trening(trener ikke lenge etter frokost) de dagene jeg trener. På den første har jeg i tillegg 2 rå egg, på den andre en halv boks cottage cheese. Smaker helt greit, nesten litt godt egentlig.

Prøv deg frem til noe du selv vil syntes er godt og samtidig gjerne sunt ut i fra målet ditt med treningen. F.eks bær, yoghurt, banan, kokosmelk er vanlig å bruke i smoothies. Må ha blender da, men koster 200 tror jeg for den billigste på Clas Olson, er den jeg har.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Claw

#56
Quote from: QueenB on July 09, 2012, 20:18:34 PM
kupper tråden litt, jeg :)

jeg skal begynne å trene på helsestudio f.o.m, imorgen, mot min vilje... Har tenkt å gjøre det beste ut av det, og trene minst 2 ggr/uke. Har også kjøpt proteinshake, og lurer på om det er noen her som har erfaring med det? hvor lenge før man ser resultater? og forslag til hva den kan blandes med så den ikke smaker medisin?

Hvilke resultater forventer du? Proteinpulver er ikke stort annerledes enn proteiner fra andre kilder. Det er rett og slett en form for mat i pulverform. Bare i tilfelle du så noe annet for deg, mange tror at man "går på proteinpulver" som om det var et eller annet medikament. ;)
Proteinet i proteinpulver inneholder, som alt annet protein, ca. 4kcal per gram, og du vil dermed gå opp i vekt hvis proteinpulveret tilføres et kosthold som fra før holder deg i vekt-vedlikehold.

Synlige resultater fra treningen kan du forvente etter 12 uker med god innsats.

Hva er målet med treningen? Hvis du trener på et senter som gir gratis PT- eller veiledningstimer når du melder deg inn, så bruk de godt og tenk over på forhånd hva du vil oppnå, hva du er villig til å gjøre og hva du vil lære om.

QueenB

takk for svar :)

målet mitt er ikke å gå opp i vekt, men bli sterkere (etter anbefaling fra fysioterapeut). Fått beskjed om å spise et stort måltid 1 t før trening, med mye karbo, og noe proteiner etc. Så trene tung styrke, ta shaken rett etterpå, for så å spise et måltid igjen innen 1 t etter der igjen. så spm mitt er om du har merket noe til volumøkning i muskelmasse, eller bare gått opp i vekt?
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Lars GV

Quote from: QueenB on July 09, 2012, 20:29:57 PM
takk for svar :)

målet mitt er ikke å gå opp i vekt, men bli sterkere (etter anbefaling fra fysioterapeut). Fått beskjed om å spise et stort måltid 1 t før trening, med mye karbo, og noe proteiner etc. Så trene tung styrke, ta shaken rett etterpå, for så å spise et måltid igjen innen 1 t etter der igjen. så spm mitt er om du har merket noe til volumøkning i muskelmasse, eller bare gått opp i vekt?

Volumøkning også :) Men jeg er ingen treningsekspert, så jeg har kun noe å bidra med i spørsmålet angående shake/smoothie og smak egentlig. Oppskriften jeg bruker gjør det jo til et måltid, og jeg har gått opp 3-4k på tre uker med å spise ca. 4, noen ganger 5, måltider om dagen hvor to av dem er en sånn smoothie.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Claw

Quote from: QueenB on July 09, 2012, 20:29:57 PMmålet mitt er ikke å gå opp i vekt, men bli sterkere (etter anbefaling fra fysioterapeut).

For å vedlikeholde vekten din må du ligge i energibalanse. Når du legger til en aktivitet som f.eks. styrketrening, forbrenner dette energi og du må dermed kompensere med å spise litt mer for å ikke gå ned i vekt (ofte skjer dette av seg selv fordi kroppen er flink til å justere sultfølelsen).
Å bli sterkere er et bra mål :) Er det ifbm ryggproblemer, siden du har vært i kontakt med fysio?

QuoteFått beskjed om å spise et stort måltid 1 t før trening, med mye karbo, og noe proteiner etc. Så trene tung styrke, ta shaken rett etterpå, for så å spise et måltid igjen innen 1 t etter der igjen.

Det viktigste er at du får i deg god mat over tid. Hva du spiser før og etter trening er ikke mye viktigere enn det du spiser på treningsfrie dager, i motsetning til hva mange tror. Ikke tving i deg proteinshake og måltider før og etter trening hvis du ikke er sulten.
Det er det totale næringsinntaket over tid som avgjør resultatene dine, og alle matvarer du vurderer må ses i sammenheng med alt annet du spiser :)

Quoteså spm mitt er om du har merket noe til volumøkning i muskelmasse, eller bare gått opp i vekt?

Hvis man trener styrke og går opp i vekt har man garantert gått opp i muskelmasse. Man går også opp i muskelmasse hvis man går opp i vekt og er totalt inaktiv, men andelen muskelmasse blir lavere.

Hvis du ligger i energibalanse, får i deg god mat (nok proteiner (uansett hvor de kommer fra), sunt fett, og karbohydrater), og trener effektivt får du resultatene du er ute etter :)