TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

QueenB

ok, takk Claaaaw. Jeg er vanligvis flink å spise sunt og fornuftig, + kroppen minregulerer seg selv. Har en skade i armen, som hun tror kan stamme fra ryggen, så jeg skal trene mye armer og rygg, og tenker at jeg skal ta rumpe & lår også, når jeg først er i gang. Det er der jeg har tenkt å trene tyngst, og håper å øle mest i volum, hihi ;)  Armene/ryggen må jeg være litt forsiktig med, til å begynne med. har trent armer før, og så klart resultater etter 2 mndr, uten proteinshake.
gleder meg å se resultater denne gangen med p.shake! wooo!
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Claw

Quote from: Roark on July 09, 2012, 22:25:53 PM
Hvis du skal trene to ganger i uken, så ikke kast bort penger på proteinpulver. Proteinpulver er for de som trener mye, og/eller sliter med å komme opp i vekt. Fokuser heller på å ha mer proteinrik mat i kosten. Litt større prosentandel kjøtt til middag f.eks.

Proteinpulver er for å dekke proteinbehovet, uavhengig av hvor mye man trener. Det er ikke noen regel om at man må trene så og så mye for at proteinpulver skal ha en "effekt". Når det er sagt er ikke proteinpulver et must heller: Det spørs helt på hvordan kostholdet ser ut ellers.
Man må se på proteinpulver som det det er; nemlig mat. Det er et pulver med stort innhold av et makronæringsstoff. Selv sedate har et proteinbehov, og dersom dette ikke dekkes med vanlig mat er proteinpulver en god kilde.
Nå uttaler jeg meg generelt. For vår frøken her tror jeg hun utmerket klarer å dekke proteinbehovet sitt fra vanlig mat.

Men proteinpulver er ikke særlig dyrt per gram protein sammenliknet med andre matvarer, f.eks. kjøtt som du nevner er mye dyrere per gram protein. Så jeg ville ikke kalt det å kaste bort penger.

Claw

Quote from: Roark on July 09, 2012, 23:33:41 PM
Proteinpulver er ikke en god kilde til protein sammenliknet med kjøtt. Proteinpulver har gjerne karbohydrater i seg også, men det kan likevel ikke slå næringsverdien til kjøtt. Spiser du kjøtt får du ubehandlet protein, essensielle fettsyrer, vitaminer og ulike stoffer som f.eks sink.

Du sier at proteinpulver er en dårligere kilde til protein en kjøtt, og så grunnlegger du det med fettsyrer, vitaminer og minaler. Ser du hvorfor det ikke fungerer å argumentere på den måten? :)

Jeg sier ikke at proteinpulver er en bedre matvare, men en bedre proteinkilde vil jeg faktisk påstå det er, mtp. aminosyresammensetningen i myseprotein (jeg går utifra at det er myseprotein vi snakker om her) som er veldig god. Men som sagt: En bedre proteinkilde, ikke nødvendigvis en bedre matvare.

QuoteDet skal mye til for en sedat person å ikke få i seg nok protein, og proteinpulver ville aldri vært et godt alternativ til vanlig mat. Proteinpulver er KUN et kosttilskudd, ikke mer. Spesielt her i Norge skal vi ikke bekymre oss for dette, da vi generelt spiser mye kjøtt og fisk :)

Jeg er enig i at proteinpulver er et tilskudd. Men det er ikke til å komme unna at myseprotein er
- et fullverdig protein med alle aminosyrene kroppen trenger
- enkelt å tilberede og lett å innta
- billig

... og dermed en veldig god kilde til proteiner (har ikke sagt at det er en kilde til noe annet, for det er det stort sett ikke).

QuoteEn jente som skal trene to ganger i uken på treningsstudio har et proteinbehov på under 1 gram per kg kroppsvekt pr dag. Det er ikke mye. 10 gram protein får du fra fire skiver med hvitost. I dette tilfellet mener jeg absolutt at det er bortkastet å kjøpe proteinpulver :)

Hun kan nok med fordel spise mer enn 1 gram per kg kroppsvekt dersom målet er økt styrke og bedre kroppssammensetning. Det er forskjell på minimum-behov og optimalt inntak :)

QuoteEdit: får man i seg for mye protein, så pisser du bokstavlig talt penger. En del av det overflødige proteinet blir skilt ut i urinen.

Da skal det nok være ganske drøye mengder (bare gjetter her, men tror nok du skal opp på 3,5-4xkroppsvekt ihvertfall? Vet ikke om du har noen verifiserte tall på det, men det er ihvertfall langt over 1g per KG KV). Protein inngår i kaloriinntaket det også, selv om kroppen foretrekker å bruke karbohydrater og fett til energi kan den også bruke protein.

--

Når det er sagt, la oss si at hun legger seg på 50 gram proteiner daglig (vet ikke hvor mye hun veier, men la oss si det er rett under 1g per KG KV). I dette tilfellet ville jeg fått disse proteinene fra matvarer som inneholder andre næringsstoffer i tillegg (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter), for å få bra fettsyrer og mikronæringsstoffer.
Men dersom hun går opp mot 2-2.5g per KG KV (la oss si 110-140g), ser jeg ikke noe problem i at 25-40% av disse proteinene kan komme fra pulver, så lenge resten av kostholdet inneholder næringsrike matvarer.

For meg som ligger på 190-220g protein daglig er det upraktisk (og dyrt) å få alt fra kjøtt/fisk/egg. Jeg ligger allerede laangt over anbefalt inntak på alle vitaminer, mineraler og essensielle fettsyrer, og ser ikke noe problem med å få 50-100 gram av proteinene mine fra pulver.

Mr.Brightside

Jeg tror folk tyr litt for lett til kosttilskudd av alle slag. Har du et sunt og normalt kosthold, så trenger du ingenting mer. Selv om du trener 2-3 ganger i uka.

Matrutiner for å forbedre restitusjon etter disse øktene vil mest sannsynlig ha mer effekt. Som å spise noe rett etter trening - og sørge for å få i seg et måltid noenlunde kjapt etter økta.

Om du trener styrke sånn som Claw, så kan proteitilskudd være en god løsning.
Spiser du aldri fisk, trenger du mest sannsynlig Omega3 tilskudd.
Spiser/drikker du ikke melkeprodukter trenger du mest sannsynlig tilskudd av Calsium.
Rise and rise again, untill lambs become lions

Hei

Anbefaler alle som er sånn nogenlunde seriøs med treningen å lese litt kostholds- og treningsteori fra anerkjente kilder. Er så masse myter, feil- og motstridende informasjon der ute, og en drøss med folk uten peiling som absolutt skal mene noe. Med litt basiskunnskaper er det så mye lettere å skille mellom bra og elendige råd.

QueenB

interessant å lese!

men ja, det kan være ganske forvirrende dette med trening & kosthold, og alt man skal/skal ikke gjøre osv.

det fysioterapeuten min har sagt: hvis man vil øke i volum, få synlige muskler raskest mulig, så bør man trene såpass tungt at man ikke klarer mer enn ca 5 rep. Tar man proteinshake etterpå, så vil det hjelpe på volumøkningen.  tar man veldig mange rep, så vil man trene utholdenhet av musklene, mer enn det rent estetiske (selv om det forts vil være litt synlig, da du blir generelt strammere).

så min plan er å trene veeeldig tungt ift rumpe&lår, og heller trene utholdenhet på armer &rygg- og vil tro at p.shaken fortsatt vil hjelpe litt på de musklene også, det skader i allefall ikke.

ellers er jeg enig i at et normalt kosthold er det beste, noe jeg har. men dersom man ønsker å optimalisere inntaket/manipulere kroppen i den formen man ønsker, så høres det bare logisk ut at man "jukser" litt med kostholdet. og dette sier jeg uten å ha å altfor stor peiling, men det høres fornuftig ut, bare :P

men når dt gjelder mengde proteiner osv; bak på boksen står det at man skal ta 3 scoops, blandet med 250 ml vann/melk. Hvis jeg bruker mer vann for å vanne ut den ekle "jordbær"-smaken, vil det minske effekten? noen som vet?

har kroppsvekt noe å si? jeg veier ca 50-52kg, og er 163cm høy. ønsker verken å gå opp eller ned i vekt- altså fett. kommer jo til å gå opp i muskelvekt. Forhåpentligvis. Driver også med dans/turn/yoga, så kroppen trenger å være sterk, men også fleksibel. Noen som vet om treningsform har noe å si? gleder meg til skaden er reparert, så jeg slipper å løfte vekter. blæ.

merker at jeg vet veldig lite om dette...
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Eh

Quote from: QueenBdet fysioterapeuten min har sagt: hvis man vil øke i volum, få synlige muskler raskest mulig, så bør man trene såpass tungt at man ikke klarer mer enn ca 5 rep. Tar man proteinshake etterpå, så vil det hjelpe på volumøkningen.  tar man veldig mange rep, så vil man trene utholdenhet av musklene, mer enn det rent estetiske (selv om det forts vil være litt synlig, da du blir generelt strammere).

Sa vel ikke at du fikk lange slanke muskler av høyrep og, vel? :p
Kjør på med mellom 6-12 rep. Klarer du mer enn det på alle sett må du øke vekter.

Quote from: QueenBellers er jeg enig i at et normalt kosthold er det beste, noe jeg har. men dersom man ønsker å optimalisere inntaket/manipulere kroppen i den formen man ønsker, så høres det bare logisk ut at man "jukser" litt med kostholdet. og dette sier jeg uten å ha å altfor stor peiling, men det høres fornuftig ut, bare :P

men når dt gjelder mengde proteiner osv; bak på boksen står det at man skal ta 3 scoops, blandet med 250 ml vann/melk. Hvis jeg bruker mer vann for å vanne ut den ekle "jordbær"-smaken, vil det minske effekten? noen som vet?

Før inn maten du spiser i løpet av en uke på diett.no så ser du hva du ligger på. Da er det også lettere å vite hva du kan kutte ut og hvilke makroer du trenger mer av. For ei på 50kg og vil ha ca 2g protein - er ikke 100g daglig så veldig mye. Det er ikke sikkert du trenger shaken engang.

Hvis du syns smaken er ekkel: Bytt smak! Og nei, det har ingenting å si hvor mye du blander ut. Proteinene forsvinner ikke på magisk vis om de får mer vann på seg enn det som står på pakken.

Syns jeg leste litt over her at du planlegger 2-3 økter i uka. Da er det fullkroppsprogram som gjelder.

Claw

#67
Quote from: Roark on July 10, 2012, 03:23:14 AM
For det første, så er jeg ikke motstander av proteinpulver :)

Kan legge til at jeg heller ikke er noen forkjemper for proteinpulver. Jeg er kritisk til "trenden" med at med en gang man begynner på treningssenter MÅ man kjøpe proteinpulver, gainer, kreatin og anabrolic-what-not-shake.
Men proteinpulver har sitt bruksområde, og kan passe godt inn i en diett, avhengig av hvordan resten av kostholdet ser ut.

QuoteDu kan ikke la være å se på kroppen som et helhetlig system som trenger mange ulike typer næring for å fungere. Jeg mener derfor at det er tullete å bruke proteinpulver på en måte slik at det gjør kostholdet dårligere på andre områder

Jeg ser absolutt på kroppen som et helhetlig system, skjønner ikke hvordan du tolker det jeg skriver til at jeg ikke gjør det?
Selvfølgelig skal ikke bruk av proteinpulver negativt påvirke kostholdet, da er jo hensikten borte. Et kosttilskudd skal forbedre kostholdet.

QuoteProteinet i proteinpulver går også gjennom en behandling som KAN gå ut over kvaliteten.

Vet ikke hvilket grunnlag du har for å si dette. Jeg sier ikke at det er feil, for jeg har ikke sett etter kilder som verken støtter opp eller motstrider denne påstanden, men bevisbyrden ligger på deg her. Er ikke helt sikker på hva du legger i ordet kvalitet, er det aminosyrene, biotilgjengelighet, andre stoffer i pulveret?
Så vidt jeg vet er myseprotein som alt annet protein. Aminosyrer tas opp i tarmen uansett form. Kvaliteten på de andre stoffene (fett og karbohydrater) i pulveret kan være en annen sak, her er det nok variasjon fra produsent til produsent.

QuoteDet er mange forskjellige matvarer som er rask å tilbrede, lett å innta, har de nødvendige aminosyrene og er billig. Da får du protein og alt annet en trenger av næring.

Det er ikke mange matvarer som er billigere per gram protein enn myseproteinpulver-konsentrat. Kanskje first-price tunfisk i boks og diverse gode deals på kjøtt.
Men jeg sier ikke at man skal erstatte kjøtt, fisk og egg med proteinpulver!

QuoteJeg ser heller ingen grunn til at en person som trener skal få i seg mer protein enn nødvendig. Olympiatoppen anbefaler f.eks litt under 2 gram protein pr kg kroppsvekt for de som driver med styrketrening. Da snakker vi om personer som driver med toppidrett. Det er ekstremt vanlig med et fokus på å få i seg nok protein, og mange spiser mer enn de trenger(selv uten tilskudd).

Det kan være flere grunner til å spise mer protein enn "nødvendig". Protein har f.eks. en veldig mettende effekt som som er heldig ifbm. vektnedgang.
Det er heller ikke skrevet i stein hva som er "nødvendig". Det vil variere veldig fra person til person, type og mengde på treningen, alder, vekt, øvrig kosthold osv.
2g protein per KG KV er en del mer enn du skrev tidligere, under 1g per KG KV.

Generelt i befolkningen er det ikke noen fare for å overspise protein akkurat, spesielt mtp. hvor utbredt overvekt er.

QuoteJeg vet at Olympiatoppen er uglesett i mange treningsmiljøer, men rundt dette med proteinmengde finnes det mange andre kilder på også.

Finnes mange studier som sier både mer og mindre enn Olympiatoppen anbefaler ja :) De fleste anbefalingene for styrketrenende ligger vel mellom 1.2-2.5g per KG KV, så de lerde strides :)

QuoteDet har blitt forsket på hvor store mengder protein du må opp i for at det skal bli skadelig. Det er opp mot 4 gram pr kg.

Kilder på dette? Så vidt jeg vet har man ikke klart å dokumentere noen som helst skade på friske individer som følge av ekstremt høyt proteininntak. På personer med nedsatt nyrefunksjon er selvsagt saken en annen.
Det er uansett ingen her som anbefaler å spise over 4g per KG KV (selv om jeg kjenner flere som spiser så mye daglig og har gode nyrer).

QuoteNår det gjelder overskuddet av protein, vil aminosyrene som blir brutt ned under fordøyelsen enten bli lagret som karbohydrater eller fett. En del aminosyrer blir også omdannet til urea(urinstoff). Jeg vet likevel ikke "grensen" for dette. Mot slutten av fordøyelsen vil lagringen av fett, karbohydrater og proteiner opphøre.

Det som skjer med overflødig protein er:
- Glukogene aminosyrer omdannes til glukose, og brukes som energi eller lagres
- Ketogene aminosyrer omdannes til fett, og brukes som energi eller lagres
- Karbonskjelletet og aminogruppen (som aminosyrer består av) skilles fra hverandre
- Karbonskjelletet brukes til energi eller lagres
- Aminogruppen omdannes til urea og skilles ut i urinen

At man "pisser ut" overflødig protein er stemmer ikke.

QuoteFaktum er at kroppen bruker ikke mer protein enn den trenger, og har dermed liten nytte av et overdrevent inntak av protein. Det samme gjelder karbohydrater og fett.

Som nevnt over bruker den det den ikke treninger til energi eller lagring. Det stemmer at karbo og fett også brukes til lagring dersom man inntar mer enn man bruker, det er dette som kalles energioverskudd og vil føre til vektoppgang, noe f.eks. Lars vil oppnå :)

QuoteJeg kjenner personlig utøvere som driver med idretter som stiller store krav til styrke, og som løfter TUNGT uten å røre proteinpulver.
Med tungt mener jeg da knebøy opp mot 200kg, markløft på 240-250kg. Dette er utøvere som trener mye utholdenhet i tillegg(20-30 timer trening uken).

Det gjør jeg og :)

QuoteDu forstår sikkert da hvorfor jeg er i mot at en person som skal trene to ganger i uken skal bruke penger på noe hun ikke trenger :)
Dette handler også om markedsføring, og jeg velger heller å stole på dem som ikke har noen interesse i å selge et produkt.

For min del har denne diskusjonen gått litt bort fra QueenB's tilfelle og litt mer over til bruk av proteinpulver generelt. Vi er nok enige om 99% ;)
Jeg er enig i at QueenB ikke TRENGER proteinpulver, men synes noen av argumentene du brukte for å begrunne det var litt tynne.

Claw

#68
Quote from: QueenB on July 10, 2012, 09:26:24 AM
det fysioterapeuten min har sagt: hvis man vil øke i volum, få synlige muskler raskest mulig, så bør man trene såpass tungt at man ikke klarer mer enn ca 5 rep.
Fysioterapauter og trening ass...
Anbefaler å lese denne:
hwww.bodyrecomposition.com/muscle-gain/reps-per-set-for-optimal-growth.html
(Og det meste annet av Lyle McDonald)

QuoteTar man proteinshake etterpå, så vil det hjelpe på volumøkningen.

Nei. Et tilstrekkelig proteininntak vil hjelpe på volumøkningen. Om du får dette fra proteinpulver eller en annen kilde har ikke noe å si. Timingen har heller ikke noe å si, bare få i deg nok protein i løpet av dagen.

QuoteTar man veldig mange rep, så vil man trene utholdenhet av musklene, mer enn det rent estetiske (selv om det forts vil være litt synlig, da du blir generelt strammere).

Rep-områder er glidende overganger, men ja, typ 20+ reps per sett vil være mer utholdenhet (selv om all trening vil gi en muskelbyggende respons hos utrente).

Quoteså min plan er å trene veeeldig tungt ift rumpe&lår, og heller trene utholdenhet på armer &rygg- og vil tro at p.shaken fortsatt vil hjelpe litt på de musklene også, det skader i allefall ikke.

Lær deg øvelsene før du lesser på med jern. Hvorfor vil du trene utholdenhet på armer og rygg?

Quoteellers er jeg enig i at et normalt kosthold er det beste, noe jeg har. men dersom man ønsker å optimalisere inntaket/manipulere kroppen i den formen man ønsker, så høres det bare logisk ut at man "jukser" litt med kostholdet. og dette sier jeg uten å ha å altfor stor peiling, men det høres fornuftig ut, bare :P

Som jeg har skrevet tidligere, virker det som du har et feil bilde av hva proteinpulver er. Proteinpulver er mat i pulverform, verken mer eller mindre. Det er ikke en måte å "manipulere" eller "jukse" med kostholdet på.
Proteinpulver er IKKE steroider, efedrin, amfetamin o.l.

Quotemen når dt gjelder mengde proteiner osv; bak på boksen står det at man skal ta 3 scoops, blandet med 250 ml vann/melk. Hvis jeg bruker mer vann for å vanne ut den ekle "jordbær"-smaken, vil det minske effekten? noen som vet?

Nei.

Quotehar kroppsvekt noe å si? jeg veier ca 50-52kg, og er 163cm høy. ønsker verken å gå opp eller ned i vekt- altså fett. kommer jo til å gå opp i muskelvekt. Forhåpentligvis. Driver også med dans/turn/yoga, så kroppen trenger å være sterk, men også fleksibel.

Har noe å si for hva? Du kan ikke ha samme kosthold som en på 150KG, hvis det var det du tenkte på.

QuoteNoen som vet om treningsform har noe å si? gleder meg til skaden er reparert, så jeg slipper å løfte vekter. blæ.

Igjen, hva er det du spør om egentlig?

Eh

Fra en bro til en annen: Good shit, Claw! Du har gjort hjemmeleksa di! Roarks "argumenter" er tynnslitte så jeg anbefaler alle å holde en knapp på hva Claw sier her! :)

deepArne

Quote from: QueenB on July 10, 2012, 09:26:24 AMmen når dt gjelder mengde proteiner osv; bak på boksen står det at man skal ta 3 scoops, blandet med 250 ml vann/melk. Hvis jeg bruker mer vann for å vanne ut den ekle "jordbær"-smaken, vil det minske effekten? noen som vet?
Eg vil anbefale å blande pulveret i appelsinjuice for å få vekk den ekle smaken. Var så dum å kjøpe proteinpulver med sjokoladesmak, og einaste måten å få det ned var å blande med appelsinjuice eller annan syrleg juice med kraftig smak. Kjøpte pulveret av myrevolution.no då dei reklamerte med at det var så god smak...

Det blir også mindre smak dersom du blandar med vatn istadenfor mjølk, og det blir lettare å berre helle det ned utan å tenke på smaken. Skal aldri meir kjøpe proteinpulver med smak, då nøytral smak smakar mykje betre. Kan anbefale denne frå myo.no. Dersom ein får lyst på moccasmak som faktisk er ok kan ein tilsetje litt kakaomasse (og evt litt splenda), og ein kan ha det i matrettar som vafler, pannekaker, brødbakst, m.m.

Eh

 :o

Hvordan er det mulig å ikke like shake med sjokoladesmak?!

Claw

#72
Quote from: Roark on July 10, 2012, 15:35:55 PMDu skrev at proteinpulver kunne være en alternativ proteinkilde for blant annet sedate personer, men jeg skjønner hva du vil fram til.

Skrev at selv sedate har et proteinbehov, og behovet kan fylles med tilskudd av proteinpulver dersom det ikke dekkes av mat. (Jeg sier ikke at det er idéelt).

QuoteDet var en forenkling fra min side. Tviler på at det er mange på forumet som forstår seg på hva glukogene aminosyrer eller karbonskjellett er ;)
Vi vil fram det samme. Som du sier, aminosyrene har en aminogruppe og en syregruppe. Aminogruppen er det som til slutt blir urea.

Jeg skrev jo hva det er :P
Poenget mitt var at man ikke pisser ut proteinpulveret, det var slik jeg tolket det du skrev.

QuoteDe fleste proteiner er for store til at de kan filtreres gjennom nyrene. Det finnes sykdommer som gjør at «enheten» som filtrerer blodet slipper gjennom proteiner, og man får proteiner i urinen(protein uri). Det er dog ikke så relevant i denne diskusjonen, men det er fullt mulig at det kommer protein i urinen.

Jeg er ikke lege, og har lite interesse av sykdommer så lenge de ikke er veldig vanlige. De fleste vil ikke ha noe problem med et proteininntak på over 2g per KG KV.

QuoteDet finnes en hel rekke av produkter av varierende kvalitet. Whey-protein går f.eks gjennom en prosess der melken blir pasteurisert(varmebehandlet). Proteinet risikerer å få redusert sin biologiske verdi i løpet av denne prosessen, og vil da få en lavere kvalitet enn hva du ellers ville hatt fra vanlig mat.

All melk (som du kjøper i vanlig butikk) blir jo pasteurisert (varmet opp til 72°C i 15 sek), så det er ikke en forskjell fra vanlig mat. Pasteurisiering er ganske skånsomt, og med mindre du er raw-foodist trenger du ikke tenke på det, regner med at du varmebehandler kjøtt/fisk/egg før du spiser det også? Og da er det gjerne mer enn 72°, ikkesant?
Biologisk verdi fastsettes utifra aminosyreprofilen. Så vidt jeg vet forsvinner ikke aminosyrer uten videre ved pasteurisering.
Og myseprotein regnes jo som det proteinet med høyest biologisk verdi. (Men nå har man jo gått litt bort fra å bruke biologisk verdi som mål på hvor idéelt et protein er).

Quote from: Eh on July 10, 2012, 14:55:14 PM
Fra en bro til en annen: Good shit, Claw! Du har gjort hjemmeleksa di!

Takk for gode ord. Anbefaler at dere leser argumentene uavhengig av hvem som skriver dem. Jeg har tatt feil før. :)

Claw

#73
Quote from: Roark on July 10, 2012, 22:56:53 PM
Du har helt rett. Det jeg prøvde å understreke er at proteinpulver kan ha varierende kvalitet. Å isolere eller "utvinne" konsentrat av f.eks whey er en prosess der man risikerer at næringsverdien kan forsvinne/bli redusert. Jeg snakker da om pasteurisering på for høy temperatur.

Nå har vi virkelig sporet av her  :P

Jepp, enig i at de kan skje noe negativt i fremstillingsprosessen, men tror ikke det er under pasteuriseringen. Er f.eks. ikke sikker på hvordan de pulveriserer greiene, kan godt hende det skjer noe der. Men ville vært mer bekymret for kvaliteten på f.eks. fettet.

Og ja dette begynner å bli en ernæringstråd, vi kan godt legge proteindebatten død  ;)

Edit: skrivefeil

Egil GV

Den store Proteintråden :o
Gjør en ting du er redd for hver dag!